پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۲/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۳۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۶/۲۸ - ساعت ۱۴:۵
گزارشی از وضعیت آبرسانی به روستاهای دارای تنش آبی مانه و سملقان؛

جهادی برای آبرسانی 

۲۹ روستای شهرستان مانه و سملقان دارای تنش آبی هستند که اقدامات جهادی دولت و قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) سپاه حضرت جوادالائمه خراسان شمالی در این شهرستان برای آبرسانی با قوت تمام در حال انجام است.
جهادی برای آبرسانی ,

به گزارش خبرنگار عصر اترک از مانه و سملقان، در استان خراسان شمالی طرح جهاد آبرسانی شامل ۱۶۴ روستا در قالب ۴ مجتمع روستایی به نام‌های مجتمع ۶۷ روستایی پایین‌دست سد شیرین دره، مجتمع ۲۹ روستایی زیدرسرانی در شهرستان‌های مانه و سملقان و بجنورد، مجتمع ۵۵ روستایی پرسه سو در شهرستان راز و جرگلان و مجتمع ۱۳ روستایی کهنه جلگه در شهرستان مانه و سملقان است.

اجرای ۴۰۳ هزار و ۴۴۰ متر خط انتقال، ۴۷۱ هزار و ۸۰۰ متر شبکه توزیع و احداث ۲۶ هزار و ۳۲۰ مترمکعب مخزن ذخیره آب شرب از اهداف این طرح است. با اجرای این پروژه‌ها که باید در مدت‌زمان ۳۰ماهه اجرا شوند، ۶۷ هزار نفر از روستانشینان در خراسان شمالی از نعمت آب پایدار بهره‌مند خواهند شد.

اعتبار موردنیاز این پروژه‌ها ۵۵۰ میلیارد تومان است و در حال حاضر طرح جهاد آبرسانی در خراسان شمالی با ۳۷ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است.

در شهرستان مانه و سملقان ۲۹ روستا دارای تنش آبی هستند که برای مشکل آنها حداقل سه میلیارد تومان اعتبار برای حفر ۱۵ حلقه چاه موردنیاز است.

تأمین نشدن آب شرب پایدار در شهرستان مانه و سملقان از عمده مشکلاتی بود که خبرنگار ما به آن پرداخته و وضعیت آب‌رسانی به روستاها را مورد بررسی قرار داده است و پای صحبت اهالی روستاها نشسته است تا زبانی باشد برای رساندن خواسته‌ها و مشکلات مردم به مسئولین.

 

بدعهدی پیمانکار
علی نیا، دهیار روستای گزآباد در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در روستای گزآباد، سه ماه زمستان را مشکل نداریم اما باقی سال دچار کمبود آب هستیم بطوری که آب‌رسانی با تانکر هر سه الی چهار روز یک‌بار انجام می‌شود و اگر مردم نیاز در این مدت کمبودی در تأمین داشته باشند باید از روستاهای مجاور آب شرب خودشان را تأمین می‌کنند.

وی اظهارکرد: این روستا از چشمه آب‌رسانی انجام می‌شد که به دلیل کاهش نزولات آسمانی دچار مشکل شدیم.

وی افزود: جهت تأمین آب شرب روستا مجوز یک چاه عمیق گرفته شده ولی با بدعهدی پیمانکار فقط ۱۱ متر حفر شد و مابقی ادامه داده نشد درحالی که این چاه ظرفیت تأمین آب روستا را دارا است؛ ولی از دی‌ماه سال گذشته هنوز برای تجهیز و در مدار قراردادن این چاه هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

شور بودن آب لوله کشی
علی‌آبادی دهیار روستای آغمزار گفت: آب لوله‌کشی این روستا شور هست و برای مصرف آشامیدن دو عدد تانکر در روستا مستقر هست که هفته یکبار پر می‌شود، به علت اینکه این روستا سر راه روستاهای اطراف و عشایر نیز از این آب استفاده می‌کنند و سه‌روزه آب تانکر تمام می‌شود.

صادقی از اهالی روستای کالیمانی اظهار کرد: قبلاً با تانکر هفته‌ای یک یا دو بار آب می‌آوردند و وارد مدار می‌شد و همه استفاده می‌کردند چند روزی هست سرچشمه آب را لایه روبی کردند و هر دو الی سه روز یک نصف روز آب وصل می‌شود و وقتی منبع پر می‌شود وارد لوله‌ها می‌کنیم و همه استفاده می‌کنند.

وی گفت: منطقه کالی‌مانی هشت روستای هم‌جوار دارد که آب‌رسانی با تانکر فقط به سه روستا انجام می‌شود و باقی باید از همین مناطق آب تهیه کنند.  
افت شدید آب بخاطر حفر چاه‌های غیر مجاز

صادقی درخصوص وضعیت آب شرب این منطقه گفت: محل تأمین آب چاه مشترک خرتوت-کالمیانی هست که به دلیل حفر چاه‌های غیرمجاز توسط کشاورزان آب به‌شدت افت کرده و در زمستان که کشاورزی تعطیل می‌شود آب چاه زیاد می‌شود و مشکل رفع می‌شود.

وی همچنین افزود: از خردادماه تا اوایل مهرماه هرساله دچار این کمبود آب هستیم. برای روستا مجوز حفر چاه عمیق گرفته بودند و مشغول کار بودند اما در ۱۸ تا ۲۰ متری مته در زمین‌گیر کرد و نتوانستند خارج کنند در نهایت چاه قبلی را لایه روبی کردند.

منبع آب کوچک
یکی از اهالی روستای بیار از بخش مرکزی شهرستان مانه و سملقان نیز در گفتگو با خبرنگار عصراترک، گفت: در روز دو الی سه ساعتی آب داریم؛ ولی خیلی کم‌فشار هست و بالادستی روستا آب ندارند، چشمه روستا آب زیادی دارد؛ ولی چون منبع کوچک است و جمعیت روستا به‌واسطه نزدیکی به شهر و آب‌وهوای خوب زیاد شده کفاف این جمعیت را نمی‌دهد و باید منبع عوض شود.

محسن گوهری، دهیار روستای زرد گفت: در سال فقط سه ماه تنش آبی نداریم، آب جیره‌بندی شده به‌طوری که در شبانه‌روز یک ساعت آب داریم، این روستا با ۸۰۰ خانوار جمعیتی بالغ بر ۲ هزار ۵۰۰ نفر را در خود جای‌داده است.  

رسالتی عضو شورای روستا لنگر در خصوص آب شرب روستایی گفت: با تانکر روزی یکبار آب می‌آورند، روستاهای بالادست کمبود آبی ندارند و تمام روز آب پرفشار و قوی دارند؛ ولی نمی‌گذارند آب برای روستاهای ما نیز بیاید.

 


۲۹ روستا در شهرستان مانه و سملقان دچار کمبود آب هستند
رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان مانه و سملقان در گفتگو با خبرنگار عصر اترک گفت: ۱۱۳ روستا تحت پوشش خدمات این امور هستند که ۲۹ روستا با مشکل کمبود آب شرب مواجه‌اند و برای آب‌رسانی از روش‌های سهمیه‌بندی یا آبرسانی با تانکر استفاده می‌شود.  

محسن روحانی اظهارکرد: باتوجه‌به خشکسالی‌های پیشرو برای برون‌رفت از تنش‌های آبی ۲۹ روستای فوق با تانکر آبرسانی می‌شود و همچنین در راستای رفع کمبودهای نیز اجاره چاه‌های کشاورزی و صنعتی دارای کیفیت شرب در فصول گرم و مدیریت توزیع در دستور کار این شرکت قرار دارد.  

روحانی حفر ۱۵ حلقه چاه با حداقل اعتبار ۳ میلیارد تومان را جهت برون رفت از این تنش آبی بیان کرد و گفت: سهم شهرستان از اعتبارات سال ۱۴۰۲، ۳۱۰٫۰۰۰ میلیون ریال (۱۵٫۷ درصد از کل اعتبارات استان) است که از این بین تملک دارایی‌ها ۱۸٫۴۰۴ میلیون ریال (۳٫۲ درصد)، نفت ۱۸۶٫۱۲۹ میلیون ریال (۲۲٫۸ درصد) و توازن ۱۰۵٫۴۶۷ (۱۷٫۹ درصد) است.

وی به اجرا شدن دو پروژه مجتمع شیرین دره و کهنه جلگه توسط قرارگاه جهادی امام حسن مجتبی(ع) در شهرستان اشاره کرد و افزود: در مجتمع کهنه جلگه ۵ کیلومتر خط انتقال، ۳ باب ایستگاه پمپاژ و ۳ باب مخزن ذخیره در حال اجرا است و در مجتمع شیرین دره ۸۰ کیلومتر لوله گذاری و احداث مخزن در دست اجراست.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان مانه و سملقان گفت: ۱۷ مجتمع آبرسانی که ۴ مجتمع حسن سو، کهنه جلگه، اینچه سفلی و شیرین دره در حال اجرا هستند که با اتمام آنها، ۵۹ روستا از آب پایدار بهره مند می‌شوند.

اجرای پروژه مجتمع آب‌رسانی کهنه جلگه و خرتوت
سید جعفر سبزی، نماینده قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) در تیپ سپاه حضرت جوادالائمه (علیه‌السلام) از فعالیت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) از فروردین ۱۴۰۰ در شهرستان مانه و سملقان خبر داد و افزود: در شهرستان مانه و سملقان پروژه مجتمع آب‌رسانی کهنه جلگه خرتوت با هدف آب‌رسانی پایدار به هشت روستای پایین‌دست روستای خرتوت در حال اجراست که در صورت اتمام کار چهار هزار و ۵۰۰ نفر از آب شرب پایدار بهره‌مند خواهند شد.
وی افزود: در این پروژه ۶ هزار و ۵۰۰ متر خط انتقال، دو مخزن بتنی هر کدام به ظرفیت ۲۵۰ مترمکعب و ۲۰ عدد حوضچه تخلیه هوا در دست اقدام است که تمامی این موارد تکمیل شده است و فقط از بین سه ایستگاه پمپاژ یک ایستگاه در مراحل پایانی کار است که در آینده نزدیک پروژه تکمیل می‌شود.
سبزی با بیان اینکه برای رفع مشکل تنش آبی نیازمند احداث تصفیه‌خانه با۵۰۰ میلیارد تومان اعتباربرای تصفیه آب سد چندیر بودیمف گفت: با توجه به تأمین نشدن اعتبار قرار شد از چاه‎‌های محلی حصارچه استفاده شود و تزریق به مدار انجام شود.
وی نصب تابلوهای برق ایستگاه‌ها و چاه حصارچه را از مراحل پایانی این کار دانست و گفت: متأسفانه حدود یک سال و نیم است که ترانس برقی که باید کنار چاه حصارچه باشد با وجوداینکه خریداری هم انجام شده است نصب نشده است.

 


آب‌رسانی به ۳۴ روستا در شهرستان مانه و سملقان 
میثم مهنانی، مدیر فنی عمرانی بسیج سازندگی سپاه حضرت جوادالائمه استان خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک گفت: بسیج سازندگی سپاه حضرت جوادالائمه (علیه‌السلام) استان خراسان شمالی در قالب قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) آب‌رسانی به ۳۴ روستا از توابع شهرستان مانه و سملقان را در دستور کار دارد.

این مقام مسئول گفت: از ۸۰ کیلومتر خط ۲۵ کیلومتر انجام شده و ۷ کیلومتر از ۱۳۰ کیلومتر شبکه توزیع نیز انجام شده است.

مهنانی گفت: همچنین از ۱۸ مخزن آب ۲ عدد با حجم ۳۰۰ مترمکعب اجرا شده است که تاکنون روستاهایی از قبیل بوربور، اغجه، رحیم داد، قره چای، استاد، کلاین، تخت میش، اسفیدان، اینجانلو، بازار قارناس، محمدآباد، قلندر تپه، کوشکی کیکانلو پروژه به پایان رسیده است.

وی گفت: این قرارگاه با اعتبار ۱۳۰میلیارد تومان آب رسانی به روستاها را انجام می‌دهد.

تهیه گزارش: صدیقی
انتهای خبر/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک