پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۲/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۳۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۶/۲۲ - ساعت ۱۰:۳۶
گزارشی از زائران پیاده رضوی؛

میزبانی عاشقانه از زائران پیاده

هرساله جمعیت زیادی از عاشقان امام هشتم با عبور از شهرهای استان خراسان شمالی برای رسیدن به مشهدالرضا، فرصت میزبانی را به مردم و اهالی این استان می‌دهند.
میزبانی عاشقانه از زائران پیاده,

به گزارش عصر اترک، هر ساله با پایان اربعین حسینی و هم‌جواری خراسان شمالی با مشهدالرضا این فرصت برای این استان فراهم می‌شود که میزبان زائران رضوی باشند و با آنچه در توان دارند بتوانند میزبانی خوبی از مسافرانی که از شهرهای شمالی از این مسیر عبور می‌کنند داشته باشند.

جاده‌ها از سمت شهرهای شمالی به خراسان رضوی مملو از زائرانی می‌شوند که مسیری طولانی‌تر و مدت‌زمان زیادی را قدم در مسیر عشق امام رضا (ع) می‌گذارند.

مانه و سملقان، بجنورد، شیروان و فاروج شهرهایی از تبار خراسان شمالی هستند که این فرصت ویژه برایشان فراهم شده تا میزبانی زائران آقا امام رضا (ع) را داشته باشند.

در این مسیر موکب‌هایی فعالیت دارند که با پذیرایی‌های مردمی شامل چای، دم‌نوش، صبحانه، میان‌وعده، نهار و شام به استقبال زائران می‌روند و این موکب‌ها با نزدیک‌شدن به مشهد پررنگ‌تر و پرشورتر برگزار می‌شوند.

همچنین موکب‌های نهادها و سازمان‌هایی اعم از پلیس، هلال‌احمر، بهداشت و درمان در این مسیرها حضور دارند تا در صورت نیاز مردم به پزشک یا خدماتی دیگر به آنان خدمات رسانی کنند.

 

فعالیت ۸ موکب در استان برای ارائه خدمات به زائران پیاده

حجت‌الاسلام عظیم آسوده، مدیرکل اوقاف خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک در بجنورد دررابطه‌با موکب‌های تدارک‌دیده‌شده برای زائران پیاده عبوری از خراسان شمالی به خراسان رضوی اظهار داشت: هر ساله بعد از اتمام اربعین حسینی، زائرانی که تمایل به زیارت مرقد امام رضا (ع) را در ایام شهادتش دارند، قدم در این مسیر می‌گذارند.

وی با اشاره به اینکه هشت موکب آستان مقدس امامزادگان جهت ارائه خدمات به زائران پیاده در استان تدارک‌دیده‌شده است، گفت: دو موکب در مانه و سملقان، دو موکب در بجنورد، دو موکب در شیروان و یک موکب در فاروج آماده شده است.

حجت‌الاسلام آسوده با بیان اینکه به دلیل اینکه در آستانه روز شهادت قرار داریم، موکب شهر آشخانه به کارش پایان داده است، افزود: زائرانی که قصد عبور از این مسیر را داشتند، تاکنون این شهرستان را پشت سر گذاشته‌اند.

 وی اضافه کرد: طی هماهنگی‌های صورت‌گرفته، تمام مساجد، حسینیه‌ها، امامزاده‌ها در بین راه و شهرها برای محل اسکان زائران پیاده در نظر گرفته شده‌اند.

 

 

تدارکات پذیرایی روزانه ۱۱ هزار زائر رضوی در استان

این مسئول با اشاره به اینکه در موکب‌های برپا شده پذیرایی شام، صبحانه و نهار ارائه می‌شود، گفت: موکب‌ها از صبح فعالیتشان را آغاز و تا نماز مغرب ادامه دارد و در این مدت با بسته‌های صبحانه، چای، دم‌نوش، میان‌وعده و اسکان از زائران پذیرایی دارند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا وقفی برای ارائه این خدمات وجود دارد، اظهار کرد: تمام موقوفات مربوط به امام رضا (ع) مستقیم توسط مردم به آستان قدس تخصیص پیدا می‌کند و تاکنون مبلغ قابل‌توجهی برای پذیرایی از زائران پیاده رضوی جمع‌آوری نشده است.

حجت‌الاسلام آسوده گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، موکب‌های تدارک‌دیده‌شده برای این ایام به‌صورت روزانه آمادگی پذیرایی از ۱۱ هزار نفر زائر را دارند.

 

ثبت‌نام ۱۳ هزار زائر پیاده در خراسان شمالی

حجت‌الاسلام حمید رفیعی، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: امسال ۱۰۸ هیأت برای حضور در مشهد مقدس ثبت‌نام کردند که ۱۳ هزار نفر در این هیأت حضور دارند.

وی ادامه داد: این کاروان‌های پیاده یک روز قبل از اربعین پیاده‌روی‌شان را به سمت مشهد مقدس آغاز کرده‌اند که باتوجه‌به بعد مسافت از شهرستان‌های مختلف زمان تعیین شده برای پیاده‌روی متفاوت است.

این مسئول با اشاره به اینکه طی این روزها کاروان‌ها از استان خراسان شمالی عبور کرده‌اند و وارد خراسان رضوی شده‌اند، گفت: با هیأت جوادالائمه و جمعیت خدمتگزار در مشهد جهت اسکان و پذیرایی از این ۱۳ هزارنفری که در هیأت ثبت‌نام کردند، هماهنگی‌ها صورت‌گرفته است.

حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی برای حضور کاروان‌های سواره در روزهای آینده نیز انجام شده است، افزود: هماهنگی‌های لازم برای حمل‌ونقل عمومی صورت‌گرفته، همچنین عده زیادی از زائران رضوی نیز با خودروی شخصی عازم این سفر خواهند شد.

 

 

عزاداری زائران خراسان شمالی در صحن گوهرشاد

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان شمالی یادآور شد: روز پنج‌شنبه، برنامه‌محوری در صحن گوهرشاد، ایوان مقصوره حرم علی بن موسی‌الرضا (ع) ساعت ۲۱ با حضور هیأت‌های خراسان شمالی برگزار می‌شود.

وی ابراز داشت: روز جمعه نیز هیأت‌های حاضر در مشهد از حسینیه بجنوردی‌ها به سمت حرم دسته روی خواهند داشت.

حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی جهت حضور زائران در داخل استان خراسان شمالی برای ایام عزاداری نیز انجام شده است، گفت: طی سه شب پایانی ماه صفر تمامی مساجد، هیأت‌ها و روحانیون با اجرای برنامه در این مکان‌ها عزاداری خواهند داشت.

این مسئول خاطرنشان کرد: در روز پنج‌شنبه همزمان با سالروز رحلت حضرت محمد (ص) و امام حسن مجتبی (ع) ساعت ۹ صبح از میدان شهید به سمت امامزاده سید عباس هیأت‌ها با محوریت هیأت‌های نیروهای مسلح با میزبانی نیروی انتظامی دسته روی دارند.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان شمالی همچنین یادآور شد: صبح شنبه نیز همزمان با سالروز شهادت امام رضا (ع) از میدان شهید به سمت امامزاده سید عباس(ع) با محوریت هیأت خدام الرضا، هیأت‌ها و مردم استان دسته روی انجام می‌شود.

 

آمادگی ۱۱ موکب پذیرایی در مرکز استان برای سالروز شهادت امام رضا (ع)

وی با اشاره به اینکه در شب شهادت نیز برنامه‌های متعددی در امامزاده سید عباس(ع) بجنورد، مسجد امام رضا(ع)، مسجد حجت بن الحسن(ع) و دیگر مساجد استان برگزار می‌شود، افزود: آخرین برنامه‌محوری در شب شهادت امام رئوف هم با محوریت هیأت رزمندگان اسلام در میدان شهید ساعت ۱۹ به صورت اجتماع بزرگ عزاداران  برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام رفیعی اضافه کرد: در این چهار روز با هماهنگی‌های صورت‌گرفته ۱۱ موکب در نقاط مختلف شهر بجنورد، پذیرایی از عزاداران را برعهده دارند.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: نکته قابل‌توجه این است که در تمام شهرستان‌ها، شهرها و روستاها نیز این برنامه‌های عزاداری به‌صورت کامل برگزار خواهد شد.

 

برپایی ۹ موکب سلامت برای خدمت‌رسانی به زائران رضوی

محمدرضا اکبری، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک در بجنورد اظهار داشت: ۹ ایستگاه و موکب سلامت به‌منظور خدمت‌رسانی به زائران رضوی در مسیرهای منتهی به مشهد مقدس برپا و مستقر شده‌اند.

وی ادامه داد: این پایگاه‌های سلامت در شهرستان‌‌های بجنورد، مانه و سملقان، شیروان و فاروج راه‌اندازی شده‌اند و به زائران ارائه خدمت می‌کنند.

اکبری با تأکید بر اینکه بیش از ۱۲۰ نیروی بهداشتی و درمانی در قالب مراقب سلامت، پزشک، پرستار، ماما، دارویار، بهورز در دو شیفت کاری در این پایگاه‌ها حضور دارند، افزود: زمان فعالیت ایستگاه‌های سلامت تا ۲۳ شهریور از ساعت ۷ صبح الی ۱۴ و از ۱۴ تا ۱۸ خواهد بود.

وی ادامه داد: ویزیت پزشک، خدمات پرستاری و دارویی، آموزش سلامت، نمونه‌گیری و بیماریابی کرونا و وبا از جمله خدماتی است که در این ایستگاه‌ها ارائه می‌شود.

 

 

تشدید نظارت بر مراکز تهیه مواد غذایی و اسکان زائران

این کارشناس مسئول یادآور شد: در راستای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران، دو ایستگاه سلامت بجنورد، دو ایستگاه در شیروان، دو ایستگاه در مانه و سملقان و سه ایستگاه فاروج راه‌اندازی شده است.

اکبری خاطرنشان کرد: همچنین در این مدت با حضور بازرسان بهداشت محیط و حرفه‌ای در مناطق تحت پوشش این دانشگاه، نظارت بر مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و محل‌های اسکان زائران، تشدید خواهد شد.

وی با بیان اینکه بازرسان، مراقبت بر سلامت، آب و غذا و محل اسکان زائران را برعهده دارند، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین موارد نظارتی، تأمین آب شرب سالم برای زائران است که کارشناسان باتوجه‌به احتمال شیوع بیماری منتقله از آب و غذا، بر کیفیت آب و استفاده از یخ‌های بهداشتی نظارت دارند.

 

تمام دستگاه‌های استان در آمادگی کامل باشند

مهدی رشیدی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی در این باره اظهار داشت: باتوجه‌به نزدیک‌شدن به ایام دهه پایانی ماه صفر و تعطیلات پیشرو و افزایش سفرها، همه دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسانی در آمادگی کامل باشند و تمهیدات لازم برای ارائه خدمات به مسافران و زائران در نظر گرفته شود.

وی با تأکید بر اینکه نظارت بر خدمات‌دهی به مسافران باید به‌صورت مستمر وجود داشته باشد، گفت: سامان‌دهی و نظارت بر مجتمع‌های پذیرایی و اقامتی بین‌راهی، مساجد و نمازخانه‌ها، سرویس‌های بهداشتی و... در طول مسیر انجام شود تا علاوه بر افزایش رضایت‌مندی، زمینه افزایش جذب و ماندگاری مسافر در استان فراهم شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی افزود: در زمینه ایمنی مسیر تمام تمهیدات لازم چه در کوتاه‌مدت و چه در بلندمدت موردتوجه دستگاه‌های ذی‌ربط باشد تا خدمات به بهترین نحو به مسافران و زائران حرم رضوی در سفرهای پایان ماه صفر ارائه شود.

 

حرکت زائران رضوی، مردمی و خودجوش است

وی عنوان کرد: حرکت هر ساله زائران برای زیارت حرم رضوی یک حرکت مردمی و خودجوش است و ارائه خدمات باعث امیدآفرینی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی گفت: کاهش آمار تصادفات در جاده‌های استان طی سال گذشته و در سفرهای نوروزی حاصل تلاش و همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط استان است.

وی با تأکید بر در پیش بودن سه نوبت اوج سفر، ادامه داد: باتوجه‌به اینکه استان خراسان شمالی در مسیر زوار حرم رضوی قرار دارد می‌طلبد تا نسبت به برنامه‌ریزی و ارائه خدمات مطلوب به زائران، اقدام شود.

 

تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

انتهای خبر/ ر

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک