پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۲/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۳۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۶/۱۹ - ساعت ۱۴:۱۰
میزگردی با تحلیل تأثیرات اربعین در جامعه؛

اجتماع جهانی اربعین، عرصه‌ای بی‌مانند برای اعتلای باورهای دینی

پیاده‌روی اربعین، یک مانور قدرت سیاسی به‌حساب می‌‎آید، بنابراین، پیاده‌روی اربعین در بستر انقلاب پیش می‎‌رود و این حقیقت، کار را برای عمق‌بخشی به محتوا و به عبارتی، جاانداختن گفتمان اربعین راحت‌تر کرده است.
اجتماع جهانی اربعین، عرصه‌ای بی‌مانند برای اعتلای باورهای دینی,

به گزارش عصراترک، مسئله اربعین به‌طورکلی و اربعین سیدالشهدا (ع) به طور خاص، نه‌تنها از جنبه اجتماعی و تاریخی می‌تواند موردبحث قرار گیرد، بلکه روایات و احادیث نیز بر این مهم تأکید دارند.

قیام بزرگ عاشورا، پایه‌گذار مکتب و گفتمان فکری و اخلاقی محسوب می‌شود که همچنان ارزش‌های این قیام در اعماق وجود اهل یقین، زنده است و در این میان، عاشقان مکتب حسینی رسالتی بس خطیر را در ارتباط با انتقال و مخابره حقیقت این پیام در دنیا برعهده دارند.

انقلاب اسلامی ایران محصول فرهنگ عاشورا است، انقلابی که از محرم سال ۴۲ آغاز شد و رشد و بالندگی پیدا کرد، تا در اربعین سال ۵۷ که اوج انقلاب و اتحاد مردم بود، شکوفا شد. در نتیجه ملّت انقلابی ایران با رهبری حضرت امام خمینی (ره) با تأثیرپذیری از فرهنگ عاشورای حسینی پرشکوه‌ترین انقلاب را در تاریخ معاصر آفریدند.

اکنون نیز با وجود انقلاب اسلامی، پیاده‌روی اربعین یک حرکت نمادین سیاسی است و به بیان دیگر، یک مانور قدرت سیاسی به‌حساب میآید؛ بنابراین، پیاده‌روی اربعین در بستر انقلاب پیش میرود و این حقیقت، کار را برای عمق‌بخشی به محتوا و به عبارتی، جاانداختن گفتمان اربعین که در ذیل گفتمان انقلاب اسلامی قابل‌تعریف است، راحت‌تر کرده است.

باتوجه‌به اهمیت موضوع اربعین حسینی، پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک میزگردی با حضور حجت‌الاسلام حمید رفیعی، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان شمالی و حجت‌الاسلام عظیم آسوده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی برگزار شد.

 

عصر اترک: جایگاه اربعین در جامعه چیست؟

حجت‌الاسلام عظیم آسوده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: اربعین در واقع یک شبکه ارتباطی بین تمام دنیا و ادیان و تفکرات مختلف است.

وی با اشاره به اینکه اربعین، تمام بشریت را به سمت نجات راهنمایی می‌کند، گفت: در واقع امام حسین (ع) کشتی نجات است و این چراغ روشن شده و اربعین در سراسر دنیا نورش درخشیده است و کسانی که عشق به اهل‌بیت دارند، همراه این مسیر می‌شوند.

 

اربعین یک رسانه غیرقابل‌انکار در سراسر کره زمین است

حجت‌الاسلام آسوده بیان داشت: این کشتی نجات به دنبال جمع‌کردن افراد است، لذا موضوع اربعین ان‌شاءالله زمینه‌ساز ظهور حضرت ولی‌عصر می‌شود.

حجت‌الاسلام حمید رفیعی، مدیرکل سازمان تبلیغات خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: برخی اتفاقات در گذشت تاریخ و در طول زمان متفاوت از آنچه که آن زمان رخ‌داده نشان داده می‌شود، به طور مثال در زمان حیات امام علی (ع) در شام به ایشان دشنام می‌گویند در حالی که امروز این کشور به‌عنوان مرکز اسلامی محبان اهل‌بیت تبدیل شده است.

وی ادامه داد: همچنین در ماجرای هجرت امام رضا (ع) که ولی عهد مأمون بوده، امروزه مشهد مرکز تشیع است که به دلیل هجرت بنی‌هاشم به اینجا انسجام ایجاد شده است.

حجت‌الاسلام رفیعی بیان داشت: کشور عراق نیز هشت سال درگیر جنگ با ایران بود و تصور نمی‌شد حزب بعثی که زمانی در مقابل ایران بود امروز این‌گونه به ایرانیان خدمت‌رسانی داشته باشند و مواکب را راه‌اندازی کنند و برای خدمت‌رسانی به زائران ایرانی التماس کنند.

وی با تأکید بر این موضوع که نگاه اربعینی ناظر بر گذشته و آینده است، گفت: نگاه به مسئله اربعین، در واقع یک نگاه جهانی و رسانه‌ای بزرگ و غیرقابل‌انکار روی کره زمین است که در هر هیچ نقطه‌ای از جهان چنین تجمعی وجود ندارد.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان شمالی یادآور شد: عشق و محبت امام حسین (ع) سوزی است که هیچ زمانی سرد نخواهد شد مهم این است که گذشته را ببینیم، آینده را تصور کنیم و از وضعیت موجود بهترین استفاده‌ها را داشته باشیم.

 

 

اربعین می‌تواند چرخه اقتصادی ایران و عراق را روان‌تر کند

عصر اترک: تأثیراتی که پیاده‌روی اربعین در ابعاد فرهنگی، سیاسی و اقتصادی یک جامعه و مردم می‌تواند داشته باشد، را مطرح کنید؟

 

حجت‌الاسلام آسوده در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما توضیح داد: تجمع مردم از تمام ادیان، تفکرات و مذاهب در یک مسیر با موضوع هدایتگری از مهم‌ترین تأثیرات فرهنگی است که پیاده‌روی اربعین دارد.

وی ادامه داد: همچنین تغییرات رفتاری انسان‌ها از جمله تأثیراتی است که این گردهمایی جهانی می‌تواند در موضوع فرهنگی داشته باشد، به طور نمونه جمعیتی میلیونی با حرکت از مبدأ تا مقصد باهدف زیارت امام حسین (ع) و شرکت در راهپیمایی و تغییرات شناختی که در این مسیر با آن روبرو می‌شوند، از جمله تأثیرات فرهنگی این حرکت است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی یکی دیگر از تأثیرات فرهنگی راهپیمایی اربعین را کمک به همنوع عنوان کرد و گفت: در پیاده‌روی اربعین شاهد خدمات گسترده‌ای در تمام سنین هستیم و در واقع همه به دنبال جمع‌کردن ثواب برای خودشان هستند.

وی با تأکید بر این موضوع که سیاست ما عین دیانت ما و برگرفته از سیاست ائمه و اهل‌بیت است، افزود: بعد سیاسی در واقع قدرتی است که در مقابل زورگویان و استکبار جهانی به نمایش گذاشته می‌شود.

این کارشناس مسئول با اشاره به اینکه بعد سیاسی این اجتماع و گردهمایی جهانی در سراسر جهان نمود پیدا می‌کند، افزود: همچنین اربعین در ابعاد اقتصادی نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد؛ زیرا در این مسیر یک حرکت میلیونی و سراسری جریان دارد که قطعاً این حرکت چرخه اقتصادی را روان می‌کند.

 

حکمرانی مردمی در موضوع اربعین غیرقابل‌انکار است

وی با اشاره به اینکه زائر برای رسیدن به کشور عراق از وسایل نقلیه در داخل و خارج از کشور بهره می‌برد، گفت: جریان اقتصادی در داخل ایران و عراق می‌تواند نقش قابل‌توجهی داشته باشد، علاوه بر این در آبادسازی و تسریع در روند زیرساخت‌های مسیر تردد می‌تواند نقش قابل‌توجهی در داخل کشور به همراه داشته باشد.

حجت‌الاسلام رفیعی ادامه داد: قرآن رویکردی را مدنظر قرار داده که بیان می‌کند ما پیامبران، میزان و کتاب را فرستادیم که در نهایت خود مردم قیام کنند و انتخاب مسیر با خودشان باشد، انسان مختار است و در فراز و نشیب‌ها راهش را پیدا کند.

وی گفت: مسئله اربعین یکی از بسترهای مهمی است که در موضوع حکمرانی مردمی اثر ویژه‌ای دارد، این حکمرانی این است که مردم خودشان به داد هم برسند.

این کارشناس مسئول با اشاره به اینکه در موضوع ولایت دو موضوع ولایت طولی و عرضی را شاهد هستیم، افزود: ولایت طولی، شامل ولایت خدا، حضرت رسول (ص)، ائمه معصومین است و ولایت عرضی که کمتر به آنها بها و ارزش داده می‌شود، مسئله این است که مردم برای مردم باشند.

حجت‌الاسلام رفیعی گفت: اربعین نیز به همین‌گونه است، فرهنگ مردم توسط مردم تغییر می‌کند، همچنین اقتصاد نیز توسط خود مردم مدیریت و قرار است حکمرانی توسط مردم طراحی شود.

 

هیچ حاکمیتی نمی‌تواند اربعین را به‌تنهایی مدیریت کند

وی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) نیز در مسیر انقلاب مدل حکمرانی مردمی را انتخاب و طراحی کرده بود، گفت: اربعین از جنس مردم است و هیچ حاکمیت و دستگاهی نمی‌تواند آن گونه مدیریت کند که در بازه زمانی محدود، اسکان، پوشش و تغذیه ۲۰ میلیون نفر زائر را فراهم کند.

حجت‌الاسلام رفیعی بیان داشت: نکته قابل‌توجه این است که اگر این موضوعات به‌روزرسانی نشود و از اربعین به‌عنوان یک رسانه استفاده نکنیم، قطعاً در طول سال رسانه‌های غربی با طراحی‌هایی که دارند بتوانند فرهنگشان را در جامعه قالب کنند.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان شمالی یادآور شد: مسئله اربعین با موضوع حکمرانی مردمی در حال جریان است، بنابراین می‌توانیم در این موضوع فرهنگ‌ساز باشیم و سیاست را به اهل‌بیت متصل کنیم.

این کارشناس مسئول اضافه کرد: اربعین همچنین می‌تواند در موضوع اقتصادی نیز اثرگذاری داشته باشد و علاوه بر اینکه هزینه‌کردن برای اهل‌بیت برکت دارد، باعث ایجاد چرخه اقتصادی برای کشور ایران و عراق خواهد شد.

 

 

زیرساخت‌های مرزی ایران و عراق تنها برای اربعین نیست

عصر اترک: سنگ‌اندازی‌های دشمنان اسلام، ماه‌ها قبل از ماه محرم و تخریب موضوع اربعین را چگونه تحلیل می‌کنید؟

حجت‌الاسلام آسوده در پاسخ به این سؤال گفت: عده‌ای ناآگاهانه و عده‌ای آگاهانه نسبت به تخریب اربعین اقدام می کنند که عظمت این کار باید برای آنها تبیین شود.

وی ادامه داد: امروزه با ایجاد شبهاتی از قبیل استفاده از بیت المال برای اربعین فضای جامعه را به حاشیه می‌برند، درحالی‌که این زیرساخت‌ها تنها مختص ایام اربعین نیست، بلکه در تمام طول سال مورداستفاده قرار می‌گیرد.

این کارشناس مسئول افزود: برقراری ارتباطات تجاری و دیپلماتیک بین کشور ایران و عراق، حضور عراقی‌ها در ایران برای مناسبات زیارتی، امورات تجاری و توریسم سلامت و در واقع جریان چرخه اقتصادی و رونق آن بخشی از استفاده از این زیرساخت‌ها هستند.

حجت‌الاسلام رفیعی با بیان اینکه کار دشمن، دشمنی‌کردن است، گفت: تخریب اربعین توسط دشمن هراسی ندارد، بلکه نگرانی از بابت ایجاد ضربه در بخش‌های دیگری است که بخواهد در جوانان و نوجوانان آسیب و گرفتاری اعتقادی ایجاد کند.

وی ادامه داد: حضور مردم عراق برای درمان بیمارانشان، زیارت، روابط تجاری در واقع ماحصل اربعین و این ارتباطات است و در واقع تمام این تبادلات باعث شکوفایی ایران اسلامی خواهد بود.

 

دستگاه‌های فرهنگی باید مجهز برای پاسخ به شبهات باشند

این کارشناس مسئول اظهار داشت: دشمن که مسیر دشمنی‌اش را ادامه می‌دهد، اما باید خود مردم، متولیان این کار، دستگاه‌های فرهنگی مجهز و مسلح برای پاسخ به شبهات باشند.

حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به اینکه شبهات عمیق این است که جوانان  نسبت به اخلاق و دین‌مداری آسیب‌هایی ببینند و دچار شبهه شوند، گفت: به طور نمونه عده‌ای متعدد مطرح می‌کنند که افراد برای خوردن و تغذیه به سفر می‌روند، درحالی‌که هر زائری که راهی این سفر می‌شود حداقل چند میلیون تومان هزینه دارد که با این مبلغ به‌راحتی هزینه خوراک یک ماه را می‌تواند پرداخت کند.

وی گفت: این گردهمایی جهانی می‌تواند رزمایشی برای حضور انسان‌ها با عقاید، مذاهب مختلف در کنار یکدیگر به سمت حرکتی واحد باشد که در واقع می‌تواند مقدمه‌ای برای ظهور شود.

 

 

وجود خلأ در عمق‌بخشی به باورهای جوانان در ایام اربعین

عصر اترک: جریان اربعین به راه افتاده و مسیر ادامه دارد، دستگاه‌های متولی امر چگونه باید در داخل کشور اقدام کنند که جریان اربعین به حاشیه نرود؟

حجت‌الاسلام آسوده با اشاره به اینکه وظیفه مردم حضور پرشور در ایام اربعین است که مردم وظیفه خود را به‌خوبی انجام داده‌اند، افزود: مردم عراق نیز سنگ تمام گذاشتند و دستگاه‌های متولی در ایام اربعین طی سال جاری در مقایسه با سال‌های قبل باهمت خاصی پای‌کار بودند، ترددها روان و خدمات‌رسانی به نحو احسن بوده است.

وی ادامه داد: امام حسین (ع) فراموش‌شدنی نیست و همه وظایف خود را به‌خوبی انجام می‌دهند، ستاد اربعین در هر استان ماه‌ها قبل از این ایام امورات را دنبال می‌کردند، اکنون نیز بعد از اتمام مراسم اربعین نقاط قوت و ضعف این مراسم از جنبه های مختلف تحلیل و بررسی می شود.

حجت‌الاسلام آسوده بیان داشت: همچنین راه‌اندازی مراسم جاماندگان اربعین نیز کار بزرگی است که در سطح کشور به راه افتاده که مردم باعظمت حضور پیدا کردند و نشان از دین‌داری و عشق به اهل‌بیت مردم کشور است.

حجت‌الاسلام رفیعی با تأکید بر این موضوع که در مسئله جوان و نوجوان و عمق‌بخشی به باورهایشان در اربعین خلأ وجود دارد، ادامه داد: یکی از نکاتی که در مسیر پیاده‌روی اربعین به آن پرداخته نشده، موضوع تبلیغ اسلام ناب و ترویج مباحث دینی است.

 

بستر مناسبی برای موضوعات تبیینی در اربعین ایجاد نشده است

وی با اشاره به اینکه بستری فراهم شده که عده زیادی در این مسیر حضور پیدا می‌کنند و از لحاظ خدمات تغذیه‌ای و رفاهی هیچ مشکلی وجود ندارد، گفت: بنابراین باید این فرصت را از دست ندهیم و برای کارهای تبلیغی اسلامی استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام رفیعی بیان داشت: اگر غربی‌ها چنین ظرفیت و فرصتی داشتند، قطعاً به‌راحتی از کنار آن عبور نمی‌کردند.

این کارشناس مسئول گفت: خلأ در مسئله اربعین در موضوع جوان و نوجوان وجود دارد و بستر مناسبی برای فعالیت آنها و عمق‌بخشی به موضوعات تبیینی در این ایام ایجاد نشده است.

 

 تهیه و تنظیم میزگرد: آرزو رحمانی

انتهای خبر/ ر

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک