پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۲/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۳۱۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۶/۱۶ - ساعت ۱۱:۵۹
گزارشی از بررسی جایگاه اربعین؛

اربعین از تحقق حکمرانی مردمی تا وحدت جهانی

عشق به امام حسین (ع) هر ساله پرشور تر از گذشته در ایام اربعین به نمایش گذاشته می شود و در واقع این حضور های میلیونی در صحرای کربلا تمام برنامه ریزی ها و توطئه های دشمن را نقش‌برآب کرده است.
اربعین از تحقق حکمرانی مردمی تا وحدت جهانی ,

به گزارش عصر اترک، گردهایی اربعین حسینی هر ساله باشکوه‌تر از هر ساله برگزار می‌شود و تمام فتنه افکنی و تفرقه‌اندازی‌های دشمن را نقش‌برآب می‌کند، به‌طوری‌که هر ساله با آغاز ماه محرم دشمنان اسلام درصدد ایجاد تفرقه و دشمنی بین گروه‌های مختلف مردمی می‌افتند، اما آنچه شایان‌ذکر و عیان است، حضور میلیونی مردم در پیاده‌روی اربعین است که تمام این تفرقه‌ها را با شکست مواجهه می‌کند.

عشق و شور حسینی بر خلاف تصورات و تفکرات دشمن روزبه‌روز تازه‌تر و در جامعه جاری‌تر است و این در واقع به شفافیت در جامعه دیده می‌شود و نیازی به اثبات آن وجود ندارد، زیرا مراسم‌هایی که به‌صورت مردمی در این ایام برگزار می‌شوند همگی اثباتی بر این ادعا خواهند بود.

برپایی موکب‌های پذیرایی از چندین کیلومتر مانده به مرزهای ایران تا قدم‌به‌قدم در مسیر نجف تا کربلا همگی از عشق به امام حسین (ع) نشئت‌گرفته است و این حرکت‌های مردمی در واقع می‌تواند نشان‌دهنده حکمرانی مردمی که مورد تأکیدات مقام معظم رهبری است باشد و از طرفی مقدمه‌ای برای حضور حضرت عصر (عج) را فراهم کند.

 

عشق به امام حسین (ع) فطری و ذاتی است

حجت‌الاسلام حمید رفیعی، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: امروزه توجه قلبی و جسمی انسان‌های مسلمان و غیرمسلمان به حرم امام حسین (ع) در ایام اربعین بهتر فهمیده می‌شود که این موضوع نشان‌دهنده این است که خداوند این عشق را در دل مردم قرار داده است.

وی ادامه داد: خداوند این گونه حرارت و عشق امام حسین (ع) را در بین مسلمانان و مؤمنان قرار داده است، لذا امروزه توجه جهانیان اعم از مسلمانان، شیعیان، اهل‌تسنن، مسیحی، یهودی و دیگر مذاهب و ادیان به ماجرای امام حسین (ع) از این جنس است.

حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به اینکه محبت اباعبدالله (ع) یک محبت فطری و ذاتی است، گفت: بنابراین این عرض ارادت، عشق و محبت به امام حسین (ع) که در قالب اربعین دیده می‌شود از این جنس است و حضور مردم لازمه تغییروتحول اهداف خلقت خواهد بود.

این مسئول اضافه کرد: طبق آیات قرآن، خدا هیچ تغییری را در هیچ قومی ایجاد نمی‌کند، مگر اینکه آدم‌ها خودشان به دنبال تغییر باشند و آگاه شوند.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) در زیارت اربعین در مقام امام حسین (ع) می‌فرمایند که اباعبدالله برای نجات انسان‌ها جانش را فدا کرد و این اتفاق امروز در اربعین دیده و شنیده می‌شود که به گوش جهانیان رسیده و این مسیر ادامه دارد.

حجت‌الاسلام رفیعی یادآور شد: کشور عراق برای حضور زائران همراه و خیل زائران فراهم و ندای لبیک یا حسین به گوش جهان و جهانیان رسیده است.

 

 

اربعین، نمایشی از تحقق حکمرانی مردمی است

وی ابراز داشت: در ماجرای خدمت‌رسانی به زائران که تحقق حکمرانی مردمی است، راه‌اندازی موکب‌ها و پذیرایی از زائران و مهمانان، فرهنگی فراهم شده که به عشق امام حسین (ع) است.

این مسئول اضافه کرد: مردمی که در طول سال با مشکلات معیشتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، در ایام اربعین حمایت و میزبانی زائران را تمام‌قد و با آنچه در توان دارند به میدان می‌آورند که این در واقع همان حکمرانی مردمی است که خود مردم مقدمات ظهور و تحقق فرج را فراهم می‌کنند.

حجت‌الاسلام رفیعی با بیان اینکه حاکمیت و حکومت اسلامی مسبب این حماسه جهانی و مردم عامل و عنصر اصلی تحقق دوران ظهور خواهند بود، ادامه داد: بنابراین قطعاً ماجرای اربعین و توجه به امام حسین (ع) مقدمه و رزمایشی برای ظهور است که انسان‌ها یاد بگیرند مال و جانشان را همچون امام حسین (ع) در هدایت دیگران فدا کنند.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان شمالی عنوان کرد: بزرگترین درس اربعین این است که برای هدایت دیگران از جان و مال خودمان هزینه کنیم.

 

اهمیت جایگاه مادری و همسری در رأس حملات دشمنان قرار دارد

وی با اشاره به اینکه کوچک‌ترین سلول یک جامعه خانواده و در رأس تربیتی و هرم هر خانواده مادر قرار دارد، گفت: براین‌اساس برای تشکیل یک جامعه اسلامی، مسئله خانواده و زنان اهمیت به سزایی دارد و در واقع توجه و نگاه به یک بانو، در واقع نگاه به انسان‌سازی است، زیرا مادر متولی یک خانواده خواهد بود.

حجت‌الاسلام رفیعی افزود: امروزه اهمیت جایگاه مادری و همسری، نقش‌آفرینی بانوان در عرصه‌های مختلف و اثرگذاری آنها، اهمیت‌دادن به آنها در خانواده در نوک پیکان حمله دشمن قرار گرفته است.

این مسئول خاطرنشان کرد: یک بانوی ایرانی و مسلمان از جهات مختلف مورد حمله و هجمه دشمن قرار دارد و ما باید برای حفظ قداست و پرداختن به جایگاه خانواده در نهایت برای تشکیل جامعه اسلامی و در نهایت مقدمه سازی برای ظهور از این جایگاه غفلت نکنیم.

 

 

اربعین نمایش یک وحدت جهانی است

اعظم‌السادات پیش‌بین، رئیس واحد خواهران دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: اربعین ترویج فرهنگ حسینی و زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره امام حسین (ع) و یارانش است.

وی با اشاره به اینکه اربعین ثمره عاشورا است و پیام آن در واقع پیام پیروزی حق علیه باطل است، گفت: باید به اینک نکته توجه داشته باشیم که گرچه با پیاده‌روی اربعین هویت شیعی پویاتر می‌شود؛ اما نباید گمان کرد که زیارت اربعین مخصوص شیعیان است و موجب تفرقه بین احزاب و اقوام می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: همان‌طور که شاهد هستید اقوام و مذاهب مختلف در این مسیر همراه یکدیگر گام بر می‌دارند که نمایش یک وحدت جهانی است.

 پیش‌بین خاطرنشان کرد: این گردهمایی نوعی هجرت نمادین از خودخواهی به سمت خداخواهی و در واقع این هجرت محدود به شیعه نمی‌شود و تمام افراد به این هجرت پایبند هستند.

 

حضور میلیونی مردم در گردهمایی اربعین در تاریخ ماندگار می‌شود

رئیس واحد خواهران دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی یادآور شد: باوجوداینکه دشمنان اسلام فرافکنی می‌کنند و تفرقه‌اندازی دارند که مردم در گردهمایی اربعین حضور پیدا نخواهند کرد، اما شور و هیجان مردم در این همایش به‌خوبی نمایان است.

وی افزود: در گردهمایی جهانی اربعین مردم با تمام عقاید و تفکراتی که دارند از دل‌وجان در این راهپیمایی حضور پیدا می‌کنند و این در واقع در تاریخ ثبت و ماندگار خواهد شد.

این کارشناس مسئول با بیان اینکه حضرت زینب (س) نمونه بارز یک زن مسلمان در قیام عاشورا است که اسوة صبر و بردباری هستند، گفت: این بانوی عاشورایی در عین حفظ عفت و حجاب، نقش قابل‌توجهی را در عصر خود در عرصه اجتماعی داشته و در واقع بسیار مؤثر بوده است.

پیش‌بین بیان داشت: بنابراین زنان ما هم باید تلاش کنند که رفتار و منششان الگوی یک زن مسلمان باشد و سعی بر این باشد که این رفتار و منش بر اساس الگویی از صبر، مقاومت و ایثار باشد، زیرا حضرت زینب (س) درعین‌حال که ویژگی‌های شخصیتی‌شان را حفظ می‌کنند در عرصه انقلاب و حماسی نقش قابل‌توجهی دارند.

 

انتهای خبر/ ر

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک