پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۲/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۲۹۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۶/۰۷ - ساعت ۱۲:۳۱
گزارشی از بررسی وضعیت شهریه‌های مدارس غیردولتی؛

شهریه‌های کمرشکنی که بر دوش خانواده‌ها سنگینی می‌کند

هر ساله شهریه‌های رسمی مدارس از سوی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی اعلام می‌شود اما متاسفانه وقتی والدین برای ثبت نام فرزندانشان به مدارس مراجعه می‌کنند، با مبالغی روبرو می‌شوند که هیچ تناسبی با شهریه‌های اعلام شده ندارد.
شهریه‌های کمرشکنی که بر دوش خانواده‌ها سنگینی می‌کند,

به گزارش عصراترک، هر ساله با نزدیک شدن به فصل پاییز و بازگشایی مدارس، بازار ثبت نام و تبلیغات در مدارس غیردولتی داغ می‌شود و هر مدرسه در تلاش است تا با معرفی مدرسه و ارائه خدمات متنوع بازارگرمی داشته باشد تا بتواند خانواده‌های زیادی را برای ثبت نام فرزندانشان به این مدارس تشویق کند.
این در حالی است که هر ساله شهریه‌های رسمی از سوی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی اعلام می‌شود اما متاسفانه وقتی والدین برای ثبت نام فرزندانشان به مدارس مراجعه می‌کنند، با مبالغی روبرو می‌شوند که هیچ تناسبی با شهریه‌های اعلام شده ندارد.
والدین نیز به ناچار شهریه را پرداخت و یا از تحصیل فرزندشان در این مدارس منصرف و دانش آموز را در سایر مدارس ثبت نام می‌کنند.
با یک جستجو در شهر بجنورد آمار شهریه‌های مدارس غیرانتفاعی از ۹ میلیون تومان تا ۱۸ میلیون تومان در مدارس متفاوت بوده و این باعث سردرگمی خانواده‌ها و دانش آموزان شده که این اختلاف قیمت‌ها در پرداخت شهریه‌ها به چه دلیل است و این نگرانی را ایجاد می‌کند که آیا در سبک تدریس و شیوه آن تفاوتی وجود دارد.


دو شیفت بودن مدارس در بجنورد برای مادران شاغلان دردسر ساز شده است
ولی زاده، یکی از همشهریان بجنوردی که برای ثبت نام دخترش که در مقطع پایه دوم ابتدایی تحصیل می‌کند، به دنبال ثبت نام در مدرسه دولتی بود در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: باتوجه به اینکه شاغل هستم و فرزندم را تنها باید در شیفت صبح ثبت نام کنم، اما در بجنورد مدارس اکثرا به صورت دو شیفت هستند.
وی ادامه داد: سال گذشته دخترم را در دبستان غیرانتفاعی ثبت نام کرده بودم اما امسال مبلغ شهریه بسیار بالاست و توان پرداخت آن را ندارم.
ولی زاده اضافه کرد: هزینه شهریه از سال گذشته تا به امسال دو برابر شده و این هزینه برای ما خیلی سنگین است و به اجبار پیگیر ثبت نام در مدارس دولتی هستیم از طرفی مدارس دو شیفته هستند و با مشکل مواجه شدیم.

 


مبلغ شهریه مدارس زودتر اعلام شود
آراسته، مادر یکی دیگر از دانش آموزانی که چند سالی از تحصیل فرزندش در مدرسه غیردولتی می‌گذرد، اضافه کرد: هزینه شهریه ابلاغی امسال در مقایسه با سال گذشته به شدت تفاوت پیدا کرده و همین قضیه باعث شده تا تامین شهریه برای ما خانواده‌ها دشوار شود.
وی ادامه داد: هر ساله مشکلی که وجود دارد، مبلغ شهریه در روزهای نزدیک به بازگشایی مدارس ابلاغ می‌شود و این قضیه باعث شده تا اگر نتوانستیم مبلغ را مهیا کنیم، فرصتی برای پیدا کردن مدرسه دیگیری برای فرزندانمان نداشته باشیم.
آراسته گفت: آموزش و پرورش باید فکری بکند و مبلغ شهریه را زودتر از موعد ثبت نام اعلام کند تا مدارس و خانواده‌ها در زمان ثبت نام با اطلاعات کامل اقدامات را انجام دهند.


پرداخت شهریه ثابت در مدارس غیردولتی الزامی است
در این راستا حسین قنبری، رئیس اداره مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: شهریه مدارس بر اساس یک فرآیند تعریف می‌شود که شامل فضا، الزامات مدرسه و نیروی انسانی است که شهریه تعیین شده شهریه ثابت مدرسه است.
وی ادامه داد: در کنار شهریه ثابت مدارس، دو شهریه فوق برنامه و شهریه مکمل نیز تعریف می‌شود، اما شهریه ثابت الزامی و شهریه‌های فوق برنامه و مکمل اختیاری هستند.
این مقام مسئول گفت: شهریه ثابت مدارس ابتدایی از ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود و تا ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد و مبلغ شهریه‌هایی که در مدارس از ۹ میلیون تومان به بالا به اولیا اعلام می‌شود به همراه شهریه فوق برنامه و مکمل بوده است.
قنبری اضافه کرد: سایر شهریه‌ها که به شهریه ثابت افزوده می‌شود براساس شهریه کلاس‌های فوق برنامه و مکمل هستند، که باید مدارس به صورت کامل برنامه‌ها را برای خانواده‌ها توضیح دهند و طبق قرارداد بین اولیا منعقد می‌شود.


رقم شهریه در مدارس غیردولتی با یکدیگر متفاوت هستند
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در فرآیند تعیین شهریه مدارس غیردولتی، موسس مدرسه اطلاعات را در سامانه مشارکت‌ها به ثبت می‌رساند که شامل ۱۲ مورد اطلاعات است و در هر شهرستان به صورت جداگانه بررسی و بعد از تایید به وزرات ارسال می‌شود.
وی ابراز داشت: در وزارت نیز براساس سازمان حمایت مصرف کننده به توافق می‌رسد و اعمال می‌شود و بعد از تایید وزارت، مبلغ پیشنهادی از طریق کارتابل موسس اعمال می‌شود و در صورت اعتراض، مجدد بررسی خواهد شد.
قنبری در رابطه با وضعیت ظرفیت کلاس‌های مدارس غیرانتفاعی توضیح داد: قوانین کلاس‌ها بر اساس ظرفیت ساختمان آموزشی که سازمان نوسازی برای آنها تعریف می‌کند، خواهد بود و چنانچه ظرفیت کلاس مشخص باشد، مازاد افراد باید در یک کلاس جدید حضور پیدا کنند.
وی یادآور شد: در مرکز خراسان شمالی سرانه دانش آموزی بالا و فضای آموزشی به شدت کمبود دارد و به همین دلیل کلاس‌های مدارس دولتی به ۳۸ نفر نیز می‌رسد و در غیردولتی‌ها تا ۲۵ نفر در برخی مدارس می‌رسد.
قنبری با اشاره به اینکه شهریه مکمل در واقع مربوط به کلاس‌های تقویتی دانش آموزان است، گفت: این کلاس‌ها به درخواست برخی والدین برای دانش آموزان برگزار می‌شود و شهریه مکمل نیز به تناسب مدرسه تفاوت دارد.
این مقام مسئول با تاکید بر این موضوع که شهریه مدارس مانند یکدیگر نیست، گفت: این تفاوت در شهریه‌ها به این دلیل است که شهریه‌ها براساس کلاس‌های کیفیت بخشی، فضای آموزشی و خدماتی که در مدرسه ارائه داده می‌شود، تفاوت پیدا می‌کند.

 

۷۰ درصد مدارس غیردولتی استان مربوط به مقطع ابتدایی است
وی گفت: شهریه ثابت در مدارس ابتدایی از ۶ میلیون و ۳۰۰ تا ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، شهریه ثابت مدارس غیردولتی متوسطه اول از ۷ میلیون و ۹۰۰ تا ۱۳ میلیون تومان و شهریه ثابت مدرسه متوسطه دوم از ۹ میلیون تومان تا ۱۸ میلیون متغییر است.
رئیس اداره مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش خراسان شمالی بیان داشت: تراکم دانش آموزی در مدارس ابتدایی غیردولتی بیشتر از متوسطه اول و دوم است.
قنبری ابراز داشت: ۱۳۴ مدرسه غیردولتی در تمام مقاطع تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم در سراسر شهرستان‌های استان فعالیت دارند که ۷۰ درصد این آمار مدرسه ابتدایی است.
وی بیان داشت: طی سال تحصیلی گذشته ۱۶ هزاردانش آموز در مدارس غیردولتی استان تحصیل کردند، برای سال تحصیلی پیش رو تاکنون براساس آخرین آمار ثبت شده نیز ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر ثبت نام‌شان را قطعی کرده‌اند و پیش بینی می‌شود که آمار در مقایسه با سال تحصیلی گذشته رشد داشته باشد.
قنبری افزود: در ایام کرونا بسیاری از مدارس غیردولتی تعطیل شدند و استقبال دانش آموزان نسبت به این مدارس روند نزولی پیدا کرد به طوری که در این ایام ۱۲ هزار و ۹۰ دانش آموز در این مدارس تحصیل داشتند که در ایام بعد از کرونا تعداد ثبت نام‌ها رشد پیدا کرد.

مبلغ تعریف شده برای مدارس هیأت امنایی استان ثابت است
این مقام مسئول در رابطه با مدارس هیأت امنایی توضیح داد: شورای مدارس و انجمن اولیا بر روند کار در مدرسه نظارت دارند و مصوبه در شورای آموزش و پرورش مدرسه بررسی می‌شود که شرایط و بسترهای مورد نیاز که تعریف شده را مدرسه هیأت امنایی دارا باشد.
وی افزود: هزینه‌ای که در مدارس هیأت امنایی دریافت می‌شود بابت جذب مشارکت مردمی است که در قانون پیش بینی شده است که این مجموعه می‌تواند با اخذ کمک هزینه و هم مشارکت حضوری اولیا در مدرسه باشد.
رئیس اداره مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش خراسان شمالی بیان داشت: رقمی که از مدرسه هیأت امنایی اخذ می‌شود، در شورای آموزش و پرورش شهرستان باید تایید شود که برای کیفیت بخشی در مدارس است که طی سل جاری حداقل ۳۵۰ هزار تومان و حداکثر ۷۰۰ هزار تومان بوده که این مبلغ برای تمام مدارس هیأت امنایی استان ثابت است.
قنبری خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه حداقل شهریه مدارس غیردولتی در خراسان شمالی در مقایسه با استان‌های هم جوار همچون گلستان، خراسان رضوی کمتر است، میانگین شهریه در تمام مقاطع از میانگین کشوری نیز پایین‌تر است و با وجود اینکه امسال شاهد رشد در شهریه‌ها بوده‌ایم اما به میانگین شهریه در استان‌های هم جوار و کشور نیز نرسیده‌ایم.

 



 

رشد ۳۵ تا ۴۳ درصدی شهریه مدارس غیردولتی در سال تحصیلی جاری 
وی یادآور شد: افزایش شهریه‌ها از سال گذشته بین رقم ۳۵ تا ۴۳ درصد در نوسان بوده و این تغییر شهریه به این دلیل است که حداقل شهریه خیلی پایین بوده و در کنارش رشد هر ساله هم لحاظ شده و شاید رقمی که امسال اولیا با آن مواجه شده‌اند به همین دلیل است.
قنبری بیان داشت: شهریه‌ای که در مدارس غیردولتی توسط موسس دریافت می‌شود، صرف نیازهای جاری مدارس، اجاره و رهن مکان مدرسه، حقوق و دستمزد و بیمه نیروها می‌شود، همچنین توانمندسازی نیروها نیز هستند که ۶۰ درصد هزینه تونمند سازی نیروها باید توسط موسس پرداخت شود.
وی گفت: این مولفه‌هایی هستند که از درآمد حاصل شده صرف هزینه‌ها می‌شود که براساس محسابات انجام شده اگر در هر مدرسه غیردولتی کمتر از ۱۵۰ دانش آموز داشته باشد، صرفه اقتصادی ندارد و به مشکل می‌خورد.
این مقام مسئول بیان داشت: مدارس غیردولتی در کنار مدارس دولتی و کمک حال آموزش و پرورش هستند، که در حال حاضر ۵ هزار نیرو در ۱۳۴ مدرسه مشغول به فعالیت هستند که ۱۶ هزار دانش آموز نیز در این مدارس تحصیل دارند.
قنبری ابراز داشت: در واقع باید اینگونه به موضوع نگاه کرد که آیا آموزش و پرورش این ظرفیت را دارد که برای این تعداد دانش آموز فضای آموزش محیا کند، این مدارس برای مشارکت با آموزش و پرورش هستند و کمک حال این مجموعه خواهند بود.
تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی
انتهای خبر/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک