پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۲/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۲۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۶/۰۵ - ساعت ۱۰:۴۸
گزارشی از بررسی وضعیت لوله‌کشی گاز منازل نیازمندان؛

حکایت علمک‌های بدون گازی که گازدار می‌شوند

علمک‌های بدون گاز، حکایت خانواده‌های نیازمند خراسان شمالی است که به دلیل بی‌پولی از نعمت گاز بی‌بهره‌اند اما این حکایت دارد به نتیجه‌ای خوش می‌رسد و با تخصیص اعتبار در سفر ریاست‌جمهوری، لوله‌کشی منازل این افراد انجام می‌شود.
حکایت علمک‌های بدون گازی که گازدار می‌شوند,

به گزارش عصر اترک، گاز طبیعی در عصر حاضر یکی از ملزومات اصلی زندگی بشر محسوب می‌شود، از طرفی با آغاز فصل پاییز و سردشدن هوا این کمبود بیشتر احساس می‌شود.

نبود نعمت گاز طی سال‌های اخیر یکی از دغدغه‌های مردم در روستاها بوده است، روستاهای زیر ۲۰ خانوار جمعیت، روستاهای فاقد کد آبادی، محلات عشایری، خارج بودن برخی از ساکنان روستاها از محدوده طرح هادی بخشی از دلایلی است که برخی از خانوارهای خراسان شمالی هنوز نتوانسته‌اند منازلشان را گازکشی کنند.

همچنین یکی از مشکلات برخی از خانواده‌ها این است که علمک گاز در درب منزلشان نصب شده است، اما به دلیل مشکل مالی نتوانسته‌اند لوله‌کشی داخل منازل را انجام دهند و از نعمت گاز محروم شده‌اند.

سال گذشته در سفر رئیس‌جمهور به استان خراسان شمالی طی مصوبات صورت‌گرفته مقرر شد که برای خانواده‌های مددجویان کمیته امداد و بهزیستی اعتباری جهت لوله‌کشی رایگان گاز منازلشان تخصیص پیدا کند که از مهرماه سال گذشته این تخصیص اعتبار صورت گرفت و کارآغاز شده است.

 

لوله‌کشی گاز رایگان برای منازل ۳۶۴ مددجوی کمیته امداد استان

مجید الهی راد، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: به دنبال انعقاد تفاهم‌نامه بین شرکت گاز استان و کمیته امداد و بهزیستی در راستای لوله‌کشی رایگان گاز در منازل مددجویان، این طرح از مهرماه سال گذشته آغاز شده است.

وی ادامه داد: این تفاهم‌نامه از مصوبات سفر رئیس‌جمهور به خراسان شمالی بوده است که تاکنون در چهار مرحله لیست مددجویان در این حوزه از کمیته امداد برای شرکت گاز ارسال شده است.

الهی راد اضافه کرد: در مرحله نخست ۱۷۳ مددجو، در مرحله دوم ۱۱۵ مددجو و در مرحله سوم لیست ۷۶ نفر برای شرکت گاز ارسال شده که عملیات لوله‌کشی رایگان منازلشان انجام شده است.

 

 

هزینه‌کرد ۲۱ میلیارد ریال برای لوله‌کشی رایگان گاز منازل مددجویان

این مقام مسئول اضافه کرد: در مجموع از ابتدای سال جاری لیست ۳۶۴ نفره‌ای از مددجویان کمیته امداد برای ارائه این خدمت به شرکت گاز اعلام شد که در مجموع برای لوله‌کشی گاز منازل آنها اعتباری بالغ بر ۲۱ میلیارد و ۸۹۰ میلیون ریال هزینه شده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در علاوه بر این برای مرحله چهارم نیز لیست ۷۴ نفره‌ای از مددجویان کمیته امداد برای شرکت گاز ارسال شده که عملیات لوله‌کشی منازلشان پیگیری شود.

وی ابراز داشت: نکته قابل‌توجه این است که مددجویانی می‌توانند از این طرح برخوردار باشند که پیش‌ازاین اشتراک گاز نداشته باشند.

 

۱۰۰ درصد روستاهای دارای سکنه استان گازرسانی می‌شوند

سید محمود هاشمی، مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: سال گذشته ۱۰۲ روستای خراسان شمالی که در مناطق صعب‌العبور قرار داشتند، گازرسانی نشده بودند که در حال حاضر تنها ۲۲ روستا باقی‌مانده‌اند.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته تا آذرماه سال جاری عملیات گازرسانی به این روستاها نیز انجام و جشن اتمام گازرسانی به ۱۰۰ درصد روستاهای دارای سکنه استان گرفته می‌شود.

هاشمی با اشاره به اینکه تعهد دولت برای گازرسانی روستاهای بالای ۲۰ خانوار بوده است، گفت: این در حالی است که در استان طی سال جاری تمام روستاهای زیر ۲۰ خانوار نیز در این تعهد قرار گرفتند و تا آذرماه ۱۰۰ درصد جمعیت استان از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.

این مقام مسئول دررابطه‌با اینکه گازرسانی به روستاهای زیر ۲۰ خانوار با دیدگاه بلندمدت اتفاق می‌افتد، ادامه داد: خراسان شمالی یک استان مرزی است و داشتن امکانات در نقاط مرزی باعث می‌شود، جمعیت ساکن در روستاها تقویت و امنیت برقرار باشد.

وی ادامه داد: همچنین تجهیز روستاها به امکانات خدماتی باعث می‌شود که زندگی در روستاها جریان و مهاجرت به شهرها کمتر انجام شود.

 

 

تجهیز روستا به خدمات رفاهی برای کاهش مهاجرت به شهرها

هاشمی خاطرنشان کرد: نکته قابل‌توجه بعدی این است که اگر شبکه گازرسانی توسعه پیدا نکند و مردم روستاها برای تأمین سوخت به سمت تأمین سوخت از مراتع برمی‌آیند که باعث نابودی محیط‌زیست می‌شوند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی اضافه کرد: علاوه بر این در زمان گازرسانی به روستاها از شبکه‌های با فشار و سایز بالا بهره گرفته می‌شود تا امکان راه‌اندازی واحدهای صنعتی در روستاها مقدور باشد و باعث ایجاد اشتغال شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بخشی از خانواده‌های خراسان شمالی در مناطق روستایی و حواشی شهرها درگیر معضلی بودند که گازرسانی تا درب منازلشان رفته؛ اما به دلیل بالابودن قیمت لوله‌کشی در داخل منزل گاز انتقال پیدا نکرده بود.

 

لوله‌کشی رایگان گاز برای ۵۰۰ خانوار در استان

وی ابراز داشت: براین‌اساس طی سفر ریاست‌جمهوری به خراسان شمالی بر پایه مسئولیت اجتماعی با محوریت شرکت گاز، مبلغ ۱۰ میلیارد تومان برای لوله‌کشی گاز خانواده‌های بی‌بضاعت تخصیص پیدا کرده است.

هاشمی بیان داشت: طبق هماهنگی‌های صورت‌گرفته با کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان شمالی و سازمان بهزیستی استان مقرر شد که خانواده‌های مددجویانی که این مشکل را دارند برای معرفی و اجرایی‌کردن لوله‌کشی رایگان گاز به شرکت گاز معرفی شوند.

این مقام مسئول ادامه داد: براین‌اساس تاکنون در مجموع ۵۰۰ خانوار از سمت این نهادهای حمایتی معرفی و لوله‌کشی گاز برای منازل آنها به‌صورت رایگان انجام و اشتراک‌پذیری شده‌اند.

 

 

۳ میلیارد تومان اعتبار برای لوله‌کشی رایگان گاز منازل مددجویان باقی‌مانده است

مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی افزود: نکته قابل‌توجه این است که پیش از سال مبلغ موردنظر برای لوله‌کشی در هر منزل ۱۰ میلیون تومان بوده، درحالی‌که در سال جاری این مبلغ به ۱۸ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

هاشمی یادآور شد: همچنین از مبلغ کلی که برای این مسئولیت اجتماعی در استان در نظر گرفته شده بود، مبلغ سه میلیارد تومان باقی‌مانده که در صورت معرفی‌نشدن خانواده‌های نیازمند تا انتهای شهریورماه برگشت خواهد خورد.

وی توضیح داد: همچنین بر اساس مصوبات سال گذشته این بودجه لوله‌کشی تنها برای منازل در حال احداث بوده که با پیگیری‌های صورت‌گرفته محقق شد که خانواده‌هایی که بازسازی منازل دارند هم بتوانند از این طرح برخوردار شوند.

 

تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

انتهای خبر/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک