شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۷۲۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۶/۰۲ - ساعت ۱۳:۱۰
رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان شیروان:

یک هزار و ۸۴۰ تن گندم تحویل مرکز خرید تضمینی شد‌

رئیس اداره تعاون روستایی شیروان گفت: تا امروز یک هزار و ۸۴۰ تن گندم توسط کشاورزان بخش سرحد و قوشخانه به مرکز خرید تعاون روستایی (انبار ۵۰۰ تنی لوجلی) تحویل شده است، که یک هزار و پانصد تن آن به کارخانه‌های آرد شهرستان حمل شده است.
یک هزار و ۸۴۰ تن گندم تحویل مرکز خرید تضمینی شد‌,

صادق شجاعی، رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان شیروان در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: اداره تعاون روستایی یکی از ادارات تابعه جهاد کشاورزی به عنوان یکی از بازوان کشاورزان و تولید کنندگان بخش کشاورزی محسوب می شود.

وی گفت: این اداره دارای ۲ وظیفه حاکمیتی و تصدی گری است، وظیفه حاکمیتی تعاون روستایی نظارت، حمایت و هدایت تشکل‌ها یا شرکت‌های بخش کشاورزی است که این تشکل‌ها شامل ۳ نوع تعاونی روستایی، تعاونی تولید و تعاونی کشاورزی می‌باشند.

شجاعی افزود: تعاونی‌های روستایی که جز اولین تعاونی‌ها می‌باشند از دهه ۴۰ شروع به فعالیت کرده‌اند و در زمینه کالابرگ‌های قدیمی (کوپن) و توزیع اقلام خوراکی مخصوصا در جوامع روستایی و در اغلب موارد جامعه شهری فعالیت دارند.

وی ادامه داد: هم اکنون ۱۱ شرکت تعاونی روستایی در نقاط مختلف شهرستان فعالیت می‌کنند که نزدیک‌ترین آن در شهر خانلق و روستای پیرشهید بوده و دورترین آن‌ها در روستای علی‌محمد در بخش قوشخانه خدمت رسانی را به مردم انجام می‌دهند. 

رئیس اداره تعاون روستایی گروه دوم تعاونی‌ها را تعاونی‌های تولید معرفی کرد و تصریح کرد: ۳ نوع شرکت تعاونی تولید در بخش شهرستان داریم، اول تعاونی تولید بهدشت است که در زمینه نهاده‌های تولید بخصوص کودهای شیمیایی یارانه‌دار فعالیت می‌کند و ۲ شرکت دیگر در زمینه توزیع نهاده‌های دیگرِ تولید فعالیت می‌کنند یعنی آب‌بران هستند که در ۲ منطقه خانلق و زیارت در حال فعالیت هستند به نام تعاونی‌های تولید گلدشت خانلق و سبزدشت زیارت که وظیفه توزیع آب در بین کشاورزان را بر عهده دارند.

صادق شجاعی گروه سوم تعاونی‌های کشاورزی که شرکت‌های تخصصي‌تر بخش کشاورزی هستند، عنوان کرد: این گروه نیز شامل ۴ شرکت می‌باشند،اول شرکت تعاونی دامداران و حومه، دوم شرکت تعاونی کشاورزی زنبورداران، سوم شرکت تعاونی کشاورزی مرغداران و شرکت تعاونی مرغداران سحرکوشا که مرغداری صنعتی را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: این ۴ شرکت تعاونی کشاورزی که در زمینه دام، طیور، و زنبور عسل فعالیت دارند وظیفه تامین نهاده‌های دامی من جمله جو یارانه‌ای و دولتی تامین می‌کنند.

شجاعی با اشاره به این‌که برای زنبورداران شکر به عنوان ماده کمکی تولید عسل در فصل غیرگلدهی و زمستان است، گفت: ۲ گروه بعدی تعاونی‌های شهرستان، نهاده‌های دانه‌ی مرغ را به عهده دارند که مرغداران صنعتی ما را شامل می‌شوند لذا نهاده‌های تولید در بخش مرغداری را برعهده دارند.

عضو شورای اداری شهرستات شیروان تاکید کرد: تمامی شرکت‌ها باید در شهرستان زیر نظر یک اتحادیه باشند که ما فقط برای تعاونی روستایی تحت عنوان اتحادیه شرکت‌های روستایی شهرستان شیروان اتحادیه داریم و برای ۲ گروه دیگر در سطح شهرستان تعاونی هنوز تشکیل نشده است و این شرکت‌ها در سطح استان اتحادیه دارند.

شجاعی وظیفه دوم اداره تعاون روستایی را تصدی‌گری دانست و خاطرنشان کرد: نهاده‌هایی که در شرکت‌‌های تولیدی، تولید می‌شوند؛ توسط تشکل‌های ما توزیع می‌شوند. مانند توزیع نهاده‌های کشاورزی و کودهای شیمیایی یارانه‌دار که با همکاری جهاد کشاورزی توزیع می‌شوند و همچنین نهاده‌های دامی که در بعضی ایام سال فقط تولید می‌شوند مانند کنسانتره یارانه ای که ۱۰ تا ۲۰ درصد نسبت به بازار ارزان‌تر است و برای حمایت انجام می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین سایر نهاده‌های تولید، سوخت که در مکانیزاسیون تولید عمدتا گازوئیل و نفت سفید است و آب که یک نهاده مهم در تولید کشاورزی است، از جمله وظایف تصدی‌گری ما می‌باشند.

رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان شیروان تاکید کرد: ما وظایف دیگری نیز مانند کالای تنظیم بازار بر عهده داریم، کالاها و اقلام مهم مثل قند، برنج و ... بین جامعه روستایی که توسط شرکت‌ها توزیع می‌شوند. همچنین میوه تنظیم بازار در پایان سال (تعاونی) توسط اداره تعاونی روستایی بین روستاییان عزیز تامین و توزیع می‌شود.

وی گفت: خرید تضمینی و تعاونی گندم، جو و کلزا از کشاورزان هم توسط این اداره انجام می‌شود و خرید تضمینی کلزا در حال حاضر به اتمام رسیده و تا آخر شهریور خرید گندم و جو نیز انجام و به اتمام می‌رسد.

شجاعی ادامه داد: خرید تضمینی یعنی خریدی که توسط دولت با قیمت مناسب انجام می‌شود. دولت از ابتدای سال زراعی قیمت یک محصول را اعلام می‌کند تا کشاورز با خیالی آسوده به‌ کشت بپردازد و نگرانی بابت فروش این محصول نداشته باشد. 

وی افزود: حمایت‌های دیگری نیز توسط دولت انجام می‌شود من جمله کارشناس رایگان، ریز مغذی‌ها، هزینه‌های کاشت و ... نیز توسط دولت انجام می‌شود.

شجاعی یکی از مشکلات بخش کشاورزی و بازرگانی را فروش محصول دانست و تاکید کرد: باغدار و کشاورز بعد از برداشت محصول به علت فروش ارزان دچار بی انگیزگی شده و متضرر می‌شوند و این عامل تهدید کننده برای رشد بخش کشاورزی می‌باشد لذا این خرید تضمینی برای محصولاتی که دارای اهمیت هستند تحت عنوان محصولات استراتژیک انجام می‌شود.

رئیس اداره تعاون روستایی گفت: به کمک تشکل‌ها و تعاونی‌های روستایی بعضی دیگر از محصولات هم خرید توافقی می‌شوند مانند زعفران، هلو، جو و .... که البته با توجه به شرایط زمانی متفاوت است.

شجاعی با بیان این‌که خرید گندم توسط ۲ نهاد اداره غله و اداره تعاون روستایی انجام می‌شود، گفت: عمدتا در شهرستان شیروان ۸۰ درصد گندم توسط ۲ کارخانه آرد مطیع و ساعد خریداری می‌شود و ۲۰ درصد گندم باقی مانده توسط اداره تعاون روستایی جمع‌آوری می‌شود.

رئیس اداره تعاون روستایی عنوان کرد: سیلوها نیز زیر نظر اداره کل غله استان هستند و بخش عمده خرید گندم را برعهده دارند.

وی در حوزه کشت دانه‌های روغنی یادآور شد: کلزا به عنوان یک دانه روغنی در کنار کاملینا و گلرنگ در سطح شهرستان کشت می‌شود ولی سابقه کشت کلزا بیشتر است. کاملینا و گلرنگ خرید تضمینی ندارند اما کلزا خرید تضمینی دارد.

ادامه داد: سطح کشت کلزا در شهرستان شیروات ۳۰۰ هکتار بوده که سطح برداشت آن ۱۲۰ هکتار است و از این مقدار ۱۵۰ تن کلزا برداشت شده است که این آمار مربوط به سال زراعی ۴۰۱ الی ۴۰۲ می‌باشد.

شجاعی خاطرنشان کرد: در ۳۰۰ هکتار کلزا کشت شده، فقط ۴۰ درصد آن برداشت شده است و قسمت عمده آن به خاطر عوامل محیطی از جمله سرمازدگی، سوءمدیریت کشاورز، کم آبی و خشکسالی از بین می‌رود.

این عضو شورای اداری شهرستان بیان کرد: با توجه به این‌که شستات فاروج نیز ذیل مجموعه اداره تعاون روستایی شیروان است، همراه با برداشت محصول فاروج چیزی حدود ۲۰۷ تن کلزا برداشت شده است.

وی گفت: از ۲۵ خرداد کار خرید کلزا شروع شده و تا ۲۰ تیر ماه ادامه داشت. قیمت تضمینی جدید کلزا ۳۰ هزار تومان است. علی‌الحساب قیمت ۲۲ هزار تومان برای کشاورزان واریز شده و مابه التفاوت آن نیز واریز خواهد شد.

شجاعی ادامه داد: متاسفانه کشاورزان به علت دانش کمی که در مورد کشت کلزا دارند مایل به کشت کلزا نیستند. کلزا دانه ریز است و به خاطر آبیاری‌های اول و دوم که به خوبی مدیریت نمی‌شود متاسفانه باعث بد سبزی شده و قسمت عمده محصول از بین می‌رود. کلزا محصولی حساس است و مدیریت عالی می‌خواهد.

رئیس اداره تعاون روستایی گفت: کلزا بهترین محصول برای تناوب با غلات است.

برای یک مزرعه تناوب لازم است و در یک زمین هر سال غله به تنهایی کشت نمی‌شود. برای پایداری خاک، پایداری تولید و افزایش محصول برای سال‌های آینده، مبارزه با آفت‌ها و علف‌های هرز هر ساله محصول یک مزرعه باید تغییر کند، محصولی که از خانواده های مختلف است.

شجاعی تصریح کرد: از معایب دیگر کلزا این‌ است که نسبت به گندم و جو زودتر کشت می‌شود، به خاطر حساسیتی که کلزا به سرما دارد در شهریورماه کشت باید آغاز شود و تا نیمه‌های مهرماه ادامه دارد.

شجاعی ادامه داد: آبیاری سبزبرگهایی مثل ذرت باید قطع شود و آب آن به کلزا داده شود که قبل از شروع فصل سرما کلزا سبز شود. در شیروان در شهریورماه محدودیت آب داریم و شاید این امکان میسر نشود.

وی گفت: از ۱۳ تیرماه خرید گندم در ۲ بخش سرحد و قوشخانه آغاز شده و تا کنون حدود یک هزار و ۱۰۰ تن گندم خریداری شده و نسبت به مقدار مشابه در این بازه زمانی در سال گذشته رشد ۴۰ درصدی داشته است. درسال گذشته 700تن گندم خریداری شده است.

رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان شیروان با بیان این‌که در سال گذشته ۱۵۴ تن کلزا خریداری شده است، ابراز داشت: نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد رشد خرید داشته‌ایم.

وی ادامه داد: علی‌رغم مشکلات خشکسالی و نبود بارندگی علی‌الخصوص برای مزارع دیم که باعث شد قسمت عمده گندم‌های کشت شده از بین بروند، با وجود این مشکلات کم آبی باز هم نسبت به سال گذشته رشد قابل توجه‌ای در زمینه خرید داشته‌ایم و تا ۸ مرداد مجموع خرید گندم یک هزار و ۵۶۰ تن بود.

شجاعی گفت: در ۲ بخش قوشخانه و سرحد ۱۰ هزار هکتار گندم کشت شده است که فقط ۳ هزار هکتار آن قابل برداشت است. قسمت زیادی از مزارع و کشاورزی ما به چرای دام اختصاص داده می‌شود و بخش عمده‌ای از آن به خاطر سوءمدیریت، خشکسالی و سرمازدگی قابل برداشت نیست. در کل ۳۰ درصد گندم کشت شده قابل برداشت می‌شود چیزی حدود یک هزار و ۵۰۰ تن تا ۲ هزاد تن. قیمت تضمینی گندم هم ۱۳ هزار و پانصد است.

وی با اعلام این‌که گندم، دانه‌های روغنیِ کلزا، کاملینا، گلرنگ و زعفران جزء محصولات خرید تضمینی است، اظهار داشت: گلرنگ در سطح شهرستان ۱۵۲ هکتار کشت شده که ۴۰ هکتار آن برداشت شده است. قیمت تضمینی گلرنگ ۲۷ هزار تومان، کاملینا ۳۳ هزار تومان و کلزا ۳۰ هزار تومان است. سطح کشت گلرنگ در شهرستان ۸۳۵ هکتار بوده، (۲۳۵ هکتار آبی و ۶۰۰ هکتار دیم).

رئیس اداره تعاون روستایی با اشاره به این‌که کشت برداشت آبی گلرنگ ۱۲۰ هکتار و دیم ۴۸۰ هکتار است، ادامه داد: میزان تولید کاملینا ۴۰ هکتار و برداشت آن در هر هکتار ۱۶ تن می‌باشد.

صادق شجاعی ابراز کرد: در ۳ ماهه اول سال جاری از نظر توزیع مواد سوختی مانند گازوئیل و نفت سفید چهار هزار و ۳۶۰ لیتر توسط شرکت‌های تعاونی روستایی بین روستائیان، کشاورزان و دامداران توزیع شده است.

شجاعی افزود: در زمینه کودهای شیمیایی در ۳ ماهه اول سال (کود فسفات و پتاس) حدود ۲ هزار تن بین کشاورزان و باغداران توزیع شده است.

وی در بحث حمایت مالی از شرکت‌ها (صندوق حمایت از کشاورزان) گفت: تشکل‌های ما در حمایت از تولید و تامین نقدینگی وام تسهیلات دریافت می‌کنند. در ۳ ماهه اول سال ۱ میلیارد و ۶۸ میلیون ریال تسهیلات دریافت کرده‌اند.

شجاعی در پایان گفت: برنامه‌های اداره تعاون روستایی در سال جاری تشکیل ۲ تشکل مهم در شرف تاسیس داریم اول شرکت تعاونی گلخانه‌داران شهرستان و دوم شرکت تعاونی گاوداران است. برنامه دیگر تبدیل نظام صنفی کشاورزی به اتاق اصناف کشاورزی است.

انتهای پیام/حق‌بین

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک