پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۲/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۷۲۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۵/۳۰ - ساعت ۱۴:۱
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اعلام کرد:

خرید پروانه چرای ۵۰۰۰ واحد دامی در زیستگاه یوزپلنگ شهرستان جاجرم 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: پروانه چرای پنج هزار و ۲۲ واحد دامی در پناهگاه میاندشت شهرستان جاجرم که زیستگاه یوزپلنگ ایرانی است، تا به کنون خریداری شده است.  
خرید پروانه چرای ۵۰۰۰ واحد دامی در زیستگاه یوزپلنگ شهرستان جاجرم ,

به گزارش عصراترک، رضا شکاریان، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پناهگاه حیات وحش میاندشت و پارک ملی ضامن آهو در استان خراسان شمالی همچنین منطقه حفاظت شده توران در استان سمنان، زیستگاه‌های اصلی یوزپلنگ ایرانی هستند.  

شکاریان گفت: در استان خراسان شمالی تمامی هشت گونه گربه سان ایران زیست می‌کنند که میان این گربه سانان، یوز پلنگ نماد برجسته خراسان شمالی محسوب می‌شود.  

وی بیان کرد: برای ایمن سازی زیستگاه یوزپلنگ ایرانی در پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم، تا به کنون سامانه‌های عرفی ۳۸ دامدار در قالب پنج هزار و ۲۲ واحد دامی خریداری شده و درصدد هستیم در سال جاری نیز پروانه چرای دام ۵۰۰ واحد دامی دیگر را خریداری کنیم.  

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی همچنین گفت: تا به کنون هشت دستگاه موتور سیکلت جدید برای محیط بانان میاندشت خریداری شده همچنین احداث پاسگاه محیط بانی بُرد بلند در این منطقه نیز آغاز شده است.  

در ادامه، احمد صفرزاده، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جاجرم نیز درباره یوزپلنگ ایرانی در پناهگاه میاندشت جاجرم اظهار کرد: وسعت این پناهگاه ۸۵ هزار هکتار است که از تنوع زیستی بالایی بهره مند است.  

صفرزاده گفت: این پناهگاه سابقه بیش از نیم قرن حفاظت را دارا است.  

وی همچنین خاطرنشان کرد: این پناهگاه علاوه بر اینکه زیستگاه یوزپلنگ ایرانی است همچنین طی سال‌های اخیر جمعیت آهوان آن در حد بسیار مطلوب رشد کرده است و در حال حاضر بزرگترین دشت آهوخیز کشور محسوب می‌شود.  

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جاجرم در ادامه یادآور شد: در این پناهگاه اقداماتی از جمله نهال کاری و آبیاری در سطح ۱۶۰ هکتار با هدف مقابله با گرد و غبار، احداث ۱۰ آبشخور جدید، احداث آب بندها با هدف جمع آوری روان آب‌ها، خرید سامانه‌های عرفی دامداران با هدف کاهش حضور سگ‌های گله در این منطقه که دشمن یوزپلنگ هستند، انجام شده‌اند.  

صفرزاده همچنین افزود: از توان و مشارکت جوامع محلی این منطقه برای افزایش جمعیت آهوان و ایمن سازی هر چه بیشتر زیستگاه یوزپلنگ در این پناهگاه بهره برداری شده است.  

به گزارش عصراترک، در تقویم شمسی ۹ شهریور ماه روز ملی یوزپلنگ ایرانی نامگذاری شده است.  

انتهای خبر/ق

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک