جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۷۲۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۵/۲۸ - ساعت ۱۰:۱۰
گزارش؛

۷۵ واحد صنعتی در شهرستان شیروان فعال است

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان شیروان گفت: در حال حاضر ۷۵ واحد صنعتی ریز و درشت در سطح شهرستان شیروان فعال می‌باشند و فقط ۶ واحد راکد وجود دارد.
۷۵ واحد صنعتی در شهرستان شیروان فعال است,

به گزارش خبرنگار عصر اترک، شهرک های صنعتی قطب تولید و پایه اقتصادی هر کشوری در صنایع هستند و ایجاد این شهرک ها به دلیل تمرکز صنایع بزرگ و کارخانه های تولیدی در منطقه‌ای با شرایط مناسب و بهینه آن‌ها است.

افزايش سريع جمعيت، گسترش شهرنشيني، کمبود فرصت‌هاي شغلي بويژه در کشاورزي، فشار جمعيت بر منابع طبيعي و ناکامي در ايجاد و گسترش صنايع متوسط و بزرگ بويژه در کشورهاي در حال توسعه باعث شد که اين کشورها راهبرد صنعتي‌سازي روستاها را از اواسط دهه ۱۹۷۰ در برنامه‌هاي توسعه خود مد نظر قرار دهند.

در اين رابطه تاکيد بر صنايع روستايي، صنايع کوچک، شهرک‌هاي صنعتي و تمرکز زدايي از فعاليت‌هاي صنعتي مورد توجه قرار گرفت. ايجاد و گسترش شهرک‌هاي صنعتي مي‌تواند از طريق ايجاد تنوع و افزايش اشتغال و درآمد، افزايش ارزش افزوده فعاليت‌هاي کشاورزي، گسترش فرهنگ صنعتي، نقش موثری در توازن و تعادل شهر و روستا و توسعه نواحي روستايي داشته باشد.

صنعتی شدن به عنوان یک تصمیم سرنوشت‌ساز برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای در حال رشد ضرورتی است که قابل انکار نیست.

 

پوست اندازی شهرک صنعتی شیروان

عبداله گلی، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان شیروان در تور خبری و بازدید از پروژه‌های شهرک صنعتی این شهر اظهار داشت: شهرکی صنعتی شیروان که از اواخر دهه ۷۰ پی‌ریزی شده بود حتی یک تابلوی شهرک صنعتی، جاده آسفالته آبرومند، روشنایی، سردرب مناسب، فضای سبز و .... نداشت، بنابراین در ابتدا به این موارد جزئی اما مهم روی آوردیم.

وی هدف از این تور خبری را نشان دادن واقعیت‌های موجود به دور از فضای بسته اداری دانست و افزود: شهرک صنعتی شیروان آتش‌نشانی هم نداشت که این موضوع برای سرمایه‌گذار بسیار با اهمیت است لذا طبق تدابیر صورت گرفته پست آتش‌نشانی ایجاد و ۲ دستگاه ماشین اطفاء حریق ۲۴ ساعته در شهرک صنعتی مستقر می‌باشند.

عضو شورای آرد و نان شهرستان شیروان گفت: در فرایند جذب سرمایه‌گذار متوجه شدیم که سرمایه‌گذران شهرستانی عمدتا از شهرک صنعتی زمین دریافت کرده و شروع به ساخت سوله کرده و عملا سرمایه‌گذاری در مرحله ساخت به علت پایان اعتبارات، باقیمانده و عملا به فاز تولید نرسیده است.

گلی ادامه داد: به این نتیجه رسیدیم که یک‌سری واحدهای کوچک با متراژهای منطقی برای این دست از سرمایه‌گذاران با اولویت برای شرکت‌های دانش بنیان، خلاق و واحدهای فعال؛ ایجاد کنیم تا به صورت اجاره‌ای در اختیار سرمایه‌گذار قرار گیرد و به جای این‌که سرمایه را صرف ساخت و ساز کنند آن را صرف خرید ماشین آلات و خط تولید بکنند.

وی گفت: این سوله‌ها شتاب‌دهنده این هستند که جوانان خلاق و تشنه تولید زودتر به عرصه تولید وارد شوند و در حال حاضر ۱۰ سوله در مساحت ۳۰۰ مترمربعی با اعتبار بالغ بر ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان احداث شده و ۱۰ سوله دیگر نیز در آینده ایجاد خواهد شد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان شیروان با بیان این‌که شهرک صنعتی شیروان با ۲۸۰ هکتار مساحت بزرگترین شهرک صنعتی استان است، تصریح کرد: شرکت پرشین یورد پایا که تولید کننده انواع روغن موتور، واسکازین و مشتقات مشابه است؛ متاسفانه سالیان سال به دلیل اختلاف بین شرکا تعطیل شده اما سرمایه‌گذاران جدیدی در حال بررسی نهایی هستند و امیدواریم تا پایان سال جاری این واحد راکد نیز به چرخه تولید بازگردد.

گلی در مورد شرکت راکد منبع سازان کیمیا گفت: طبق آخرین آمار، بانک صنعت و معدن در حال تملک این شرکت است، بعد از تملک طبیعتا مزایده گذاشته خواهد شد که اگر این اتفاق از سوی بانک صنعت و معدن به زودی انجام شود برای این مجموعه راکد هم سرمایه‌گذار پوشاک داریم که با حداقل ۹۰ نفر اشتغال‌زایی می‌تواند شروع به کار کند.

وی با اشاره به این موضوع که از ابتدای احداث شهرک صنعتی شیروان نزدیک به ۲۰ هکتار زمین واگذار شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سوله خالی برای تحویل نداریم و تمامی سوله‌ها فعال و یا در حال فراهم آوری فعالیت هستند و از سال ۴۰۰ تا کنون ۲۹ هکتار زمین واگذار شده است که اشتیاق سرمایه‌گذاران را نشان می‌دهد.


پست برق ۲۲ مگاواتی شهرک صنعتی شیروان
عبداله گلی یکی از زیرساخت‌های خیلی مهم برای صنایع را پست برق مجزا دانست و ابراز کرد: بسیار آیتم مهمی برای سرمایه‌گذاران است که از آن در سال‌های متمادی غفلت شده است، نیاز این پست برق بیش از پیش احساس می‌شد.

وی ادامه داد: بنابراین طی قرارداد سه‌جانبه شهرک‌های صنعتی، استانداری خراسان شمالی و برق منطقه‌ای خراسان شمالی مقرر شد در فاز اول پست برق ۲۲ مگاواتی با اعتبار ۶۶ میلیاردی در شهرک صنعتی شیروان ایجاد شود.

رئیس اداره صمت شیروان گفت: این پروژه تا پایان تابستان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و در حال حاضر ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طوری تجهیزات استقرار پیدا کردند که برای توسعه‌های بعدی و افزایش ظرفیت مشکلی نیست و نیازی به بودجه اولیه نیست لذا فقط ترانس اضافه می‌شود.


کاربید سیلیسیوم
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان شیروان گفت: یکی از پروژه‌های صنعتی که با حضور وزیر نیرو در ۱۰ تیر ۴۰۱ کلنگ خورد، طرح صنعتی تولید کاربید سیلیسیوم شرکت دانش بنیان فرائد پویا است که ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

عبداله گلی ادامه داد: دیواره‌های کوره آن آماده است و بخشی سفارشات خارجی شرکت خریداری و هزینه‌های آن پرداخت شده است و به زودی دیواره کوره پوشیده خواهد شد.

 

وی با اشاره به این‌که کاربید سیلیسیوم جز صنایع مادر است، تصریح کرد: این پروژه و فروآلیاژ جز صنایع بالا دستی هستند و صنایع پایین دستی خودشان به این سمت سرازیر می‌شوند.

گلی گفت: کاربید سیلیسیوم در تولید الماس‌ مصنوعی، صنایع تولید سرامیک، گاها قطعات نظامی و سایر محصولات کاربرد دارد.

عضو شورای آرد و نان شهرستان شیروان گفت: پروژه کاربید سیلیسیوم جز طرح‌های دولتی نیست که تعهد اجرا داشته باشد بلکه پروژه خصوصی است و هر چه زودتر به بهره‌برداری برسد به نفع سرما‌یه‌گذار است، اما شاید فاز اول آن تا پایان سال به اجرا برسد.

عبداله گلی ادامه داد: اشتغال مستقیم پروژه بین ۱۱۰ تا ۱۳۰ نفر است و معادن سیلیسیوم در خود شهرستان شیروان به وفور وجود دارد و با توجه به دشت ممنوعه بودن شیروان این صنعت به هیچ وجه آب‌بر نیست و بیشتر مصرف آن برق و انرژی پاک است.

 

تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی شیروان
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان شیروان گفت: یکی دیگر از پروژه‌های زیرساختی این شهرک، طرح تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت نهایی ۶۰۰ مترمکعب است که در ۱۰ تیر ۴۰۱ توسط وزیر نیرو کلنگ‌زنی شد.

گلی گفت: با راه‌اندازی این واحد زیرساختی، می‌توانیم از آب تصفیه شده به واحدهایی که نیاز به آب آشامیدنی ندارند و صرفا نیاز صنعتی دارند در فرایند از آن استفاده کرد و دارای اهمیت است.

کارشناس پروژه با اشاره به این‌که پروژه مذکور از خردادماه سال جاری تحویل پیمان‌کار شده است، افزود: فاز اول این طرح ظرفیت ۳۰۰ مترمکعب بهره‌برداری می‌شود و برآورد اولیه پروژه ۱۹ میلیارد تومان بوده که با ضرایب پیمان‌کار قرارداد ۲۷ میلیاردی برای آن بسته شده است.

اطحمی گفت: مدت پروژه ۱۲ ماه است به علاوه ۶ ماه بهره‌برداری، در فازهای بعدی نیز افزایش ظرفیت پیش‌بینی شده که ۳۰۰ لیتر دیگر در آن مرحله اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به حجیم شدن شهرک صنعتی و خروجی که از تصفیه خانه قدیمی خارج می‌شود مورد تائید محیط زیست نیست لذا این دو عامل باعث شده تا این طرح تعریف بشود.


واحد صنایع آرپان
رئیس اداره صمت شیروان در بازدید خبرنگاران از شهرک صنعتی شیروان تصریح کرد: یکی از صنایع ایجادی در شهرک صنعتی واحد تولیدی آرپان است که اقدام به تولید انواع کیک و کلوچه و بیسکوئیت می‌کند.

وی گفت: این تولید کننده قبلا یکی از واحدهای صنفی در شهر شیروان بوده که در سال ۱۴۰۰ اقدام به خرید زمین و ساخت سوله کرده و در حال حاضر به میزان واحد صنفی تولید می‌کند.

شهابی مدیر مجموعه آرپان گفت: زمین را در سال ۴۰۰ از شرکت شهرک‌های صنعتی به ارزش ۳۰۰ میلیون تومان به صورت قسط ۳۶ ماهه خریداری کردم امکان تولید روزانه ۵ تن بیسکوئیت را داریم. در حال حاضر ۵ نفر نیروی کار داریم ولی در فاز دوم ۲۰ نفر اشتغال‌زایی پیش‌بینی شده است.


چوب گستر خاورمیانه
رئیس اداره صمت شیروان در جمع خبرنگاران گفت: یکی از سوله‌هایی که از سال‌های قبل به منظور فراوری گیاهات دارویی ساخته شده بود که مناسفانه مخروبه و نیمه‌کاره رها شده بود.

گلی گفت: یکی از سیاست‌هایی که در نظر داشتیم این بود که سرمایه‌‌گذار جدید از ظرفیت‌های ساخته شده قبلی استفاده و انرژی و هزینه‌های پیش‌بینی نشده‌ای برای ساخت و ساز متحمل شود لذا واحد چوب گستر خاورمیانه را در یکی از این سوله‌ها مستقر کردیم.

وی تاکید کرد: از امتیازهای خوب این سرمایه‌گذار این است که بومی، متخصص و دارای اهلیت بسیار بالایی است.

رادکانی مدیر واحد صنعتی چوب گستر خاورمیانه به خبرنگار ما گفت: در این مجموعه تمامی مصنوعات چوبی از قبیل سیسمونی کودک، جهیزیه عروس، مبل و جلو مبلی، تخت، میز نهارخوری و ... تولید می‌شود.

وی ادامه داد: از لحاظ سرمایه‌گذاری انتظاراتی که از مسئولین داشتیم این بود که به وعده‌هایی که قبل از ایجاد این واحد دادند عمل کنند، نیاز به تسهیلات تبصره ۱۸ هستیم ولی متاسفانه تاکنون موفق نشدیم و تمامی تجهیزات این سوله توسط اندوخته شخصی ایجاد شده است.

رادکانی ادامه داد: در حال حاضر ۴۳ نفر به صورت مستقیم در این مجموعه کار می‌کنند که اگر قرار است به ظرفیت ۷۰ نفر برسیم باید تجهیزات را بروزرسانی کنیم که آن نیاز به تسهیلات دارد.

وی در حوزه فروش محصولات خود گفت: در حال حاضر به ۱۷ استان کشور فروش داریم و طبق قول نماینده مجلس برنامه صادرات به آسیای میانه را خواهیم داشت.

عبداله گلی در این بخش از بازدید گفت: بازار فروش صادراتی چوب گستر خاورمیانه عمدتا در کشورهای افغانستان و عراق خواهد بود و در بحث تسهیلات تبصره ۱۸ گره کشوری وجود دارد و منتظر تائید وزارت‌خانه هستیم.


چوب گستر فرتاک شیروان
رئیس اداره صمت شیروان در ادامه بازدید از شهرک صنعتی شیروان تصریح کرد: یکی از واحدهای تازه تاسیس شده در سال ۴۰۲، چوب گستر فرتاک است که در یکی از سوله‌های از قبل آماده و ترک شده شهرک مستقر می‌باشد.

این عضو شورای اداری شهرستان شیروان افزود: از ضایعات چوب در این واحد، چیپس چوب تولید می‌شود که خود آن یک ماده اولیه برای کارخانجات نئوپان و ام‌دی‌اف است.

وی گفت: این واحد در حال حاضر در فاز نخست است و در فاز بعدی که هدف آن تولید نئوپان است در حال پیگیری و سفارش تجهیزات می‌باشند.

عبداله گلی یادآور شد: با حضور این شرکت، ایجاد شرکت نئوپان و با وجود شرکت بارثاوا و چوب گستر خاورمیانه چرخه چوب در شهرک صنعتی کامل خواهد شد.

 

لوستر و ساعت سازی ارغوان
رئیس اداره صمت شیروان در ادامه اظهار داشت: این شرکت توسط دو محصل جوان که تجربه کار در تهران را داشته‌اند، در سال ۹۹ در شهرک صنعتی راه‌اندازی شد که انواع لوستر، ساعت و سازه‌های دکوراتیو را تولید می‌کنند.

قنبری مدیر این مجموعه به خبرنگاران گفت: پیش از این‌که در تهران بودیم فقط ۲۰ مدل کار تولید می‌کردیم ولی از زمانی که به شهرک صنعتی شیروان آمدیم بیش از ۷۰۰ مدل کار را طراحی و تولید می‌کنیم.

وی ادامه داد: حدود ۲۵۰ مدل فقط ساعت و ۱۵۰ مدل فقط لوستر در این مجموعه تولید می‌شود. آواژور، استند، آینه و دیگر تولیدات نیز داریم.

قنبری گفت: ۳ نمایشگاه در تهران، مشهد و قوچان داریم و بیش از ۲۰ نمایندگی فروش در سطح کشور از جمله کرمان، بندرعباس، سیرجان و ... داریم که محصولات تولیدی را به فروش می‌رسانیم.

قنبری با اعلام این‌که از نظر تنوع هیچ رقیبی در کشور نداریم، ادامه داد: تمامی دستگاه‌ها و سوله از محل شخصی خریداری شده فقط ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات از محل صندوق کارآفرینی دریافت کردیم و متاسفانه بخاطر بیمه و مالیات‌های سنگین مجبور شدیم نیروی کاری را از ۲۵ نفر به ۱۵ نفر کاهش دهیم.

 

شرکت تولیدی بارثاوا
عبداله گلی شرکت بارثاوا را تولید کننده مصنوعات چوبی معرفی کرد و گفت: از طریق اخذ پروژه‌های عمرانی کار می‌کنند و عمد تولیدات آن‌ها دکوراسیون داخلی، درب منازل و ... خصوصا برای هتل‌ها می‌باشد.

وی گفت: یکی از واحدهای شاخص شهرک صنعتی شیروان است که در سال ۹۸ از چرخه خارج شد ولی مجددا با پیگیری خود مجموعه و اداره صنعت، معدن و تجارت در سال ۴۰۰ به چرخه تولید بازگشت.

گلی ادامه داد: تولیدات این مجموعه تیراژ بالاست و با ایجاد فاز رنگ ۵۶ نفر در خود مجموعه بدون احتساب نصابین، مشغول به فعالیت هستند.

وی در پایان گفت: برای آسفالت جاده منتهی به شهرک صنعتی ۴ میلیارد تومان، ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای روشنایی معابر، ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان سر درب و ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای سوله‌های کارگاهی اعتبار صرف شده و همچنین پست آتش‌نشانی با ۲ دستگاه ماشین در شهرک صنعتی مستقر شده است.


انتهای پیام/حق‌بین

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک