پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۲/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۲۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۵/۲۶ - ساعت ۱۰:۵۶
رئیس شورای شهر جاجرم خبر داد:

برگزاری همایش روز ملی یوزپلنگ ایرانی در جاجرم

رئیس شورای شهر جاجرم، از برگزاری دومین همایش روز ملی یوزپلنگ ایرانی خبر داد.
برگزاری همایش روز ملی یوزپلنگ ایرانی در جاجرم,

به گزارش پایگاه‌خبری‌جاجرم، ابراهیم اخوان، رئیس شورای شهر جاجرم عنوان کرد: سال‌های قبل در اسارت یوزی را در جاجرم داشتیم به اسم کوشکی بنا به دلایلی منتقل شد از آن به بعد نتوانستیم بحث تکثیر و نگه‌داری یوز را دنبال کنیم، تا سال گذشته به همت جمعی از دوستداران و علاقه‌مندان محیط زیست اولین همایش یوز آسیایی را در شهریور ۱۴۰۱ در جاجرم برگزار کردیم. 

وی افزود: بازخوردهای خیلی خوبی را در سطح استان و ملی گرفتیم و همین هم انگیزه‌ای شد تا محیط‌بانان و دوستان محیط زیست، تلاش بیشتری را داشته باشند که در واقع ما بتوانیم در میان دشت جاجرم دوباره شاهد یوز آسیایی باشیم چون که میان‌دشت را پناهگاه امن یوز آسیایی می‌دانیم.

اخوان افزود: محیط‌بانان سال گذشته چندین مورد یوز را مشاهده کرده و مستندنگاری کردند، تصویربرداری شد و تصاویر آنها منتشر شد خبر خیلی خوبی بود و پیامهای خیلی خوبی هم داشت.

وی عنوان کرد: وقتی یوزی در منطقه مشاهده می‌شود نشان از امنیت منطقه است نشان از وجود جیره غذایی مناسب و سالم و مفید هست و نشان از این است که محیط‌بانان وظایف و تکلیف خود را به درستی انجام دادند و توانستند جلوی شکار بی‌رویه را بگیرند نشان از این است که تعامل خوبی بین محیط‌بانان و گله‌داران، دامداران، چوپان‌ها برقرار شده در واقع بتوانند سگ‌های گله که یکی از مزاحمین و یکی از عواملی هست که باعث خروج یوز از منطقه می‌شود را مدیریت کنند ساعت‌ها ماه‌ها زحمت کشیده شده و امروز ما در میاندشت شاهد حضور یوز هستیم.

وی ادامه داد: بر خود لازم دانستیم که دومین همایش یوز را در جاجرم برگزار کنیم تا اقدامات مثبتی که انجام شده را معرفی کنیم و همین که بتوانیم مشارکت بیشتری را برای نگه‌داری یوز در اسارت و تکثیر یوز و استفاده از پتانسیل‌های بالقوه در میان دشت جاجرم وجود دارد را با حضور مسئولین ملی و مسئولین استانی استفاده کنیم.

وی افزود: حیات‌وحش جاجرم ظرفیت‌های بی نظیری دارد، ما در جاجرم گونه‌های شاخصی از پرندگان و همچنین گونه‌های شاخصی از گربه‌سان را داریم که این‌ها همه ارزش و اعتبار منطقه میاندشت جاجرم هست و این را در واقع در سطح بین‌المللی مطرح کرده است.

رئیس شورای شهر گفت: از رسانه‌ها انتظار داریم در بحث معرفی این منطقه و بحث مشارکت خیرین و فعالین محیط زیست در حوزه نگه‌داری این منطقه و در حوزه اینکه ما بتوانیم نیازهای بعضا اولیه‌ای که در منطقه هست مثل آبشخور،  پاسگاه‌های محیط‌بانی، تجهیزاتی که در واقع در ایستگاه‌ها و پاسگاه‌های محیط‌بانی مورد نیاز هست را به همت خیرین محیط زیست تامین کنیم و بتوانیم شاهد ارائه خدماتی با کیفیت‌تر از سمت این بخش از جامعه و محیط‌بانان دلسوز شهرستان باشیم.

وی عنوان کرد: در این همایش از رئیس سازمان محیط زیست و قائم مقام وی دعوت به عمل آمده که حضور داشته باشند و کارگاهی در واقع تخصصی خواهیم داشت و نمایشگاه و گالری در حاشیه سالن این همایش خواهیم داشت و بعد از آن بازدید از سایت منطقه حفاظت شده میان دشت را خواهیم داشت.

وی گفت: پکیجی طراحی شده که  اطلاع رسانی کردیم از راهنمایانان گردشگری استان که تورهای گردشگری که از روز قبل در جاجرم مستقر شوند میان دشت را ببینند و از حیات وحش دیدن کنند تا حدودی که مقدور است و جاذبه‌های تاریخی طبیعی شهرستان را مشاهده کنند.

انتهای خبر/م

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک