جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۱۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۵/۱۱ - ساعت ۷:۱

آغاز کاوش باستان‌شناسی محوطه تاریخی آلما دوشن راز و جرگلان

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خراسان شمالی از آغاز عملیات کاوش باستان‌شناسی در محوطه تاریخی آلما دوشن در شهرستان راز و جرگلان خبر داد.
آغاز کاوش باستان‌شناسی محوطه تاریخی آلما دوشن راز و جرگلان,

به گزارش گروه دریافت خبر عصر اترک، محمدرضا قهرمانیان، سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خراسان شمالی اظهار داشت: عملیات کاوش باستان‌شناسی در محوطه آلما دوشن با اعتباری بالغ بر سه میلیارد ریال به سرپرستی حسنعلی عرب از ۳۱ تیر ۱۴۰۲ آغاز و تا اواسط شهریورماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خراسان شمالی با اشاره به نداشتن هیچ‌گونه اطلاعات باستان‌شناسی از منطقه و ناشناخته بودن سنت‌های تاریخی و فرهنگی آن افزود: محوطه تاریخی آلما دوشن در سال ۱۳۸۷ به شماره ۲۳۱۷۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: پس از اینکه بخش راز و جرگلان در سال ۱۳۹۲ به‌عنوان شهرستان از شهرستان بجنورد تفکیک شد، برنامه بررسی باستان‌شناسی این شهرستان در اولویت پژوهش‌های باستان‌شناسی اداره کل استان قرار گرفت.

قهرمانیان خاطرنشان کرد: کاوش در این محوطه در راستای شناخت، مطالعه و بررسی لایه‌های فرهنگی ارگ آلما دوشن، خواناسازی شواهد معماری و ساختارهای استقراری و سلطنتی ارگ، تهیه و تدوین پلان مناسب جهت بهره‌برداری از محوطه در راستای توسعه اقتصادی منطقه، آگاه‌سازی و برقراری ارتباط بین محوطه و ساکنین منطقه و تدوین و انتشار اطلاعاتی در مورد محوطه جهت تقویت هویت ملی و همبستگی ملی انجام خواهد شد.

وی افزود: در خصوص قدمت و تاریخچه اثر می‌توان گفت باتوجه‌به آثار و مواد باستان‌شناسی که از سطح این اثر یافت شده و قرارگیری چندین محوطه و قلعه از دوران اشکانی در اطراف این اثر، به نظر می‌رسد ارگ آلما دوشن باتوجه‌بویژگی‌های طبیعی آن یک قلعه نظامی است که از دوران اشکانی تا قرون میانه اسلامی یعنی قرون ۶ و هفتم هجری قمری جهت اهداف نظامی کاربرد داشته است.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خراسان شمالی ادامه داد: ارگ آلما دوشن باتوجه‌به موقعیت و ویژگی‌های طبیعی آن که کاملاً در منطقه منحصربه‌فرد است از جهت نظامی در یک سیر  یک هزار و ۵۰۰ساله  یعنی از دوره اشکانی تا قرون میانه اسلامی حائز اهمیت بوده؛ لذا حفظ و مستندنگاری این اثر در روند مطالعات باستان‌شناسی دوره‌های ذکر شده در منطقه ضروری است.

قهرمانیان در پایان گفت: شناخت محوطه‌های دوره اشکانی در این منطقه، به ما در شناخت ساختار قدرت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای اشکانیان در مراحل مختلف پادشاهی‌شان را نشان می‌دهد.

 

انتهای خبر/ ر

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک