پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۲/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۱۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۵/۰۳ - ساعت ۱۰:۴۷
معاون فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی:

فصل جدید کاوش‌های باستان‌شناسی ویرانشهر فاروج آغاز شد

معاون فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: فصل جدید کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه ویرانشهر شهرستان فاروج از ۱۰ تیرماه آغاز شده است.
فصل جدید کاوش‌های باستان‌شناسی ویرانشهر فاروج آغاز شد,

به گزارش صبح فاروج؛ محمدرضا قهرمانیان، معاون فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: فصل جدید کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه ویرانشهر شهرستان فاروج از ۱۰ تیرماه  به سرپرستی «میثم لباف خانیکی»، عضو علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران و «روکو رانته»، پژوهشگر باستان‌شناسی موزه لوور پاریس ازسرگرفته شد.

وی افزود: محوطه تاریخی ویران شهر در حدود ۱۰ کیلومتری شمال شهر فاروج و در شرق استان خراسان شمالی واقع شده است، این منطقه که سرچشمه‌های اترک را در خود جای‌داده از دیرباز موردتوجه جوامع انسانی قرار داشته و عبور یکی از مهم‌ترین شریان‌های ارتباطی شرق به غرب بر اهمیت زیستی آن منطقه افزوده است.

قهرمانیان اظهارداشت: بررسی و کاوش باستان‌شناسی محوطه ویرانشهر واقع در سه‌کیلومتری شهر تیتکانلو در استان خراسان شمالی، نشان داده است که ویرانشهر در دوران اشکانی و ساسانی مسکون بوده و در ناحیه دره اترک دارای مرکزیت سیاسی و اقتصادی بوده است.

وی گفت: بر اساس بررسی بقایای معماری و شواهد سطحی، برج‌هایی به فواصل متوالی در طول دیوار تعبیه شده بود و سازه‌های معماری خرد و کلان در داخل محوطه برپا بوده‌اند که امروزه به‌صورت تپه‌ماهورهای نامنظم در پهنه محوطه قابل‌مشاهده است.

قهرمانیان افزود: این سکونتگاه به وسعت ۱۴ هکتار با دیواری دفاعی محصور می‌شده است و در گوشه شمالی آن بخش محصور دیگری قرار داشته که به‌عنوان ارگ، مقر حاکمان این سکونتگاه را تشکیل می‌داده است.

معاون فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی اظهار داشت: کاوش باستان‌شناسی در تپه جنوبی نیز نشان داد که در این بخش از محوطه بنایی یادمانی با کاربری مذهبی یا حکومتی برپا بوده و ساختار آن از دیوارهایی خشتی به پهنای سه متر بهره می‌برده است.

قهرمانیان خاطرنشان کرد: ادامه کاوش‌ها در این محوطه تاریخی، اطلاعات ارزنده‌ای در باب تاریخ معماری ایران و نیز سنت‌های سفالی خراسان در دوران تاریخی را در اختیار پژوهشگران قرار خواهد داد.

 

انتهای خبر/ش

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک