جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۲/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۶۹۰۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۴/۰۷ - ساعت ۱۹:۴۲

توصیه‌های بهداشتی برای ذبح دام در عید قربان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، با توجه به فرا رسيدن عيد سعيد قربان، به منظور پيشگيری از بروز بيماری‌های قابل انتقال بين انسان و حيوان به خصوص بيماری تب خونريزی‌دهنده كريمه و كنگو، نکاتی را برای رعایت عموم شهروندان مطرح کرد.
توصیه‌های بهداشتی برای ذبح دام در عید قربان,خراسان شمالی+بجنورد+دانشگاه علوم پزشکی+عید قربان+ذبح دام+محمدرضا اکبری+تب كريمه و كنگو

به گزارش گروه دریافت خبر عصراترک، دکتر محمدرضا اکبری اظهار کرد: بيماري‌هاي شايع قابل انتقال شامل تب خونريزي دهنده كريمه و كنگو  ( CCHF)، تب مالت، سياه زخم و كيست هيداتيك و... است كه ارائه آموزش ها لازم جهت پيشگيري از اين موارد الزامي است.

وی با تأکید بر اینکه از خريد دام زنده و يا گوشت‌هايي كه خارج از نظارت شبكه سازمان دامپزشكي ذبح و عرضه مي‌شوند، خودداري شود، افزود: دام زنده باید از ميادين عرضه مجاز دام تحت نظر سازمان دامپزشكي خريداري شود.

وی عنوان کرد: ذبح دام صرفا در كشتارگاه‌ها تحت نظارت ادارات كل دامپزشكي انجام گرفته و به هيچ عنوان دام را در منازل و معابر عمومي ذبح نشود، افراد مسئول ذبح دام، مي‌بايست از وسايل محافظت‌كننده مانند دستكش، چكمه و لباس مناسب استفاده كنند و ابزارشان را بعد از ذبح، ضدعفوني(شستشوبا آب و صابون) كنند، همچنين خونابه‌ها نيز به طريق بهداشتي دفع شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: گوشت دام ذبح شده  مي‌بايست قبل از مصرف به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دماي 4 تا 8 درجه سانتي‌ گراد در يخچال قرار داده شده(مرحله پيش سرد) و بعد از آن در صورت نياز فريز شود.

وی اظهار کرد: جگر و ساير امعا و احشاي دام، پس از ۴۸ ساعت نگهداري در دماي 4 تا 8 درجه سانتي‌ گراد، مصرف شود، به هيچ وجه دامي را كه داراي علائم بيماري و ناخوشي است ذبح و مصرف نشود.

وی تأکید کرد: در خصوص راه‌هاي انتقال بيماري خونريزي دهنده كريمه و كنگو (CCHF)- وعلايم بيماري( تب بالاي 38 درجه ، درد عضلاني ، سردرد و خونريزی) به عموم مردم بخصوص گروه‌های پر خطر دامداران، چوپانان، زنان خانه دار و... اطلاع رساني و آموزش كامل در مراکز و خانه‌های بهداشت داده شده است.

دکتر اکبری با اشاره به اینکه در فرايند ذبح دام حداقل افراد شركت كننده(كودكان، سالمندان و زنان باردار از شركت در فرايند ذبح دام و تماس با دام‌ها خودداري کنند، گفت: افرادي كه در فرايند ذبح دام شركت دارند  14 روز تحت نظر باشند(در صورت بالا رفتن دماي بدن- تب بالاي 38 درجه ) بلافاصله به پزشك مراجعه شود.

وی افزود: درصورتي كه جگر و ريه دام(جگرسياه وسفيد ) داراي كيست هيداتيك(حفره‌های پر از مايع شفاف) باشد جگر معدوم گرديده و از دادن اين بافت‌ها به سگ‌ها جدا خودداری گردد(چرا كه موجب آلوده شدن سگ‌ها به اين بيماري شده و اين بيماری در محيط زيست پراكنده مي‌شود و باعث افرايش اين بيماري در دام‌ها و انسان در آن منطقه مي‌شود.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک