دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۸۵۱۵۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۱/۲۴ - ساعت ۱۲:۴۰
رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی خراسان شمالی اعلام کرد:

ساماندهی ۲۰۰ مربی در طرح همگام با کشاورز/ لزوم تغییر در رفتار و فرهنگ کشاورزی

سازمان بسیج مهندسان کشاورزی و منابع طبیعی برای افزایش بهره‌وری، افزایش حجم تولید، کاهش وابستگی و واردات مواد غذایی تشکیل شد تا با به کارگیری مهندسان کشاورزی در سراسر کشور با استفاده از شیوه‌های نوین،افزایش تولید خصوصا در محصولات استراتژیک را رقم بزند.
ساماندهی 200 مربی در طرح همگام با کشاورز/ لزوم تغییر در رفتار و فرهنگ کشاورزی,

به گزارش عصراترک، نبود دانش کافی، وجود محدودیت‌های بی‌شمار در مسیر تولید و کشاورزی سنتی از جمله مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده امنیت غذایی محسوب می‌شوند که اگر به این امور بی‌توجهی شود علاوه بر کاهش سطح تولید سبب افزایش واردات مواد غذایی و ارزبری شده و وابستگی را به خارج افزایش خواهد داد.

بنابراین با توجه به اهمیت کشاورزی در امنیت غذایی و کاهش مشکلات آن، سازمان بسیج مهندسان کشاورزی و منابع طبیعی در سال 92 برای افزایش بهره‌وری، حجم تولید، کاهش وابستگی و واردات مواد غذایی تشکیل شد تا با به کارگیری مهندسان کشاورزی تعلیم دیده‌ در سراسر کشور و استفاده از شیوه‌های نوین سبب افزایش تولید خصوصا در محصولات استراتژیک شود.

در استان خراسان شمالی نیز سازمان بسیج مهندسان کشاورزی و منابع طبیعی در همین راستا آغاز به فعالیت کرده و از سال 97 طرح همگام با کشاورز را آغاز کرده است.

در گفتگو با زکریا محمدیاران، رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی به نحوه اجرای این طرح و موضوعات پیرامون آن پرداخته ایم.
 

افزایش دانش و تغییر نگرش در روش های تولید در بخش کشاورزی

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک، گفت: یکی از برنامه های اولویت دار سازمان بسیج طرح همگام با کشاورز و جهش تولید است که تحت عنوان یک برنامه مدون تعریف و اجرایی می شود .

زکریا محمدیاران اظهارکرد: افزایش دانش و تغییر نگرش در روش های تولید در بخش کشاورزی به منظور افزایش بهره وری و تولید از جمله اهداف و برنامه های در دستور کار این سازمان است.

محمدیاران افزود: سازمان بسیج جامعه کشاورزی کشور، سامانه امنیت غذایی را طراحی کرده است که مربی طرح همگام با کشاورز با ورود به این سامانه مشخصات روستاها و کشاورزان تحت پوشش خود را وارد این سامانه کرده و میزان تغییرات عملکردی کشاورز، مشکلات و نیازمندی ها به لحاظ ادوات کشاورزی و نهاده ها و بذر و سم در این سامانه ثبت می شود .

وی اظهارداشت:  در همین راستا طرح همگام با کشاورز از سال 97 در استان آغاز شد و در سال زراعی 99 و 1400 تعداد 147 مربی تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه هم اکنون این طرح در 466 روستا اجرا می شود، گفت: 48 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در سه محصول گندم و جوی آبی و دیم و کلزا تحت پوشش طرح همگام با کشاورز قرار دادند.

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی ادامه داد: از این 48 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان که ثبت سامانه ملی امنیت غذایی شده اند در 29 هزار هکتار تغییرات عملکردی مورد تایید قرار گرفته و هم اکنون 5 هزار و 392 کشاورز تحت پوشش این طرح هستند.

وی اضافه کرد: اختلاف ارقام به دلیل ثبت نشدن شماره تماس، کد ملی و یا پاسخگو نبودن به ارزیاب ها بوده است.

یاران تصریح کرد: سال گذشته در حوزه کشاورزی مشکلات زیادی در خصوص یارانه نهاده های کشاورزی وجود داشت و قیمت سموم نیزافزایش بسیارزیادی داشت وعلاوه بر آن سرمازدگی محصولات کشاورزی و خشکسالی دست به دست هم داد تاعملکرد 100 درصدی ثبت نشود .


وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی میانگین محصول برداشتی درهرهکتار در گندم آبی را 3 تن و 200 کیلوگرم اعلام کرده است، گفت: اما با توجه به شرایط اقلیمی استان و کشاورزی سنتی حاکم این میزان در استان در گندم آبی درهکتار یک تن و 800 کیلوگرم است که درسال جاری به یک تن و 960 رسیده است.

این مسئول افزود: درگندم دیم نیزمیزان برداشت یک تن درهکتار بوده که در سال گذشته به یک تن و 40 گرم رسیده است و در جو از یک تن و 160 به یک تن و 320 رسیده است .

محمدیاران تصریح کرد: سال گذشته با افزایش قیمت گندم، کشاورزان گندم های تولیدی خود را به مراکز جمع آوری گندم دولتی تحویل ندادند و این ذهنیت ایجاد شد که عملکرد پایین آمده است.

وی گفت: بهترین عملکرد طرح همگام با کشاورز در خراسان شمالی با توجه به تعداد مربی ها و تعداد کشاورزان تحت پوشش مربوط به شهرستان های بجنورد و شیروان بوده است.

وی با بیان اینکه تقویم زراعی در تمام شهرستان ها مشخص شده و بحث ترویج یکسان است، اظهارکرد: مشکل اساسی در بحث کشاورزی استان خراسان شمالی، ضعف در دانش های نوین است که در این حوزه هم کشاورزان و هم مربیان نیازمند تزریق دانش هستند.

رئیس بسیج مهندسان استان تاکید کرد: استان خراسان شمالی به دلیل سنتی کار بودن کشاورزان، دیمزار بودن بیشتر سطح کشت استان و سن بالای کشاورزان در حوزه کشاورزی با مشکلات متعددی مواجه است .

وی تصریح کرد: با توجه به موارد گفته شده، انتقال علوم کشاورزی به این کشاورزان بسیار سخت است اما یکی از نتایج اجرای طرح همگام با کشاورز این است که توانستیم با اجرای این طرح 147 مربی را سازماندهی کنیم و به سمت فعالیت در حوزه کشاورزی ترغیب کنیم .

 

ساماندهی 200 تحصیلکرده حوزه کشاورزی در طرح همگام با کشاورز 

یاران گفت: امسال در سومین سال اجرای طرح همگام با کشاورز، تعداد مربی ها از 147 نفر به 200 نفر افزایش یافته است که این سازماندهی نیروها و ایجاد تغییرات عملکردی در عملکرد کشاورزان در آینده حوزه کشاورزی استان تاثیر بسیار خوبی دارد.

وی ادامه داد: در سال جاری هم با همین ظرفیت پای کار خواهیم بود و طبق تفاهم نامه سازمان بسیج و وزارت جهاد کشاورزی در جهت حمایت از برنامه جهش تولید گام برخواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته بسیاری از مربیان با توجه به اینکه نتوانستند آن طور که باید در این حوزه به یک ثبات شغلی برسند، استقبال کمتری وجود داشت اما در سال جاری همه پای کار آمده و قرارداد با آنان منعقد شده است و برای هر مربی 300 هکتار زمین کشاورزی در نظر گرفته شده است تا بتواند سطح زیر کشت تعیین شده را به درستی مدیریت کنند و هم افزایی های لازم برای نتیجه بهتر این اقدام انجام شده است.

محمدیاران تاکید کرد: طرح همگام با کشاورز هم به لحاظ برنامه ریزی و هم اعتباری نیازمند حمایت بیشتر است، تا با حمایت از کشاورزان و تولیدات روستا، جهش تولید در روستاها ایجاد شد و به سمت تشکیل روستاهای پویا گام برداریم.

وی گفت: در سال زراعی جاری انگور محصول اولویت دار باغی تعیین شده و صیفی جات سیب زمینی ، پیاز و گوجه فرنگی هم تحت پوشش آمده است.

وی در خصوص برنامه های بلند مدت در راستای اجرای طرح همگام با کشاورز اظهارکرد: بحث زنجیره غذایی در روستا به صورت پایلوت در استان خراسان شمالی در حال انجام است که برنامه آن ابلاغ شده و جلسات مختلف شکل گرفته است.

مسئول سازمان بسیج مهندسان و منابع طبیعی خراسان شمالی اضافه کرد: برای ایجاد مهاجرت معکوس در روستاها طرحی مبنی بر افزایش عملکرد در سه محصول استراتژیک گندم، جو و کلزا تعریف شده و امسال محصول باغی اولویت دار، انگور انتخاب شده و صیفی جات نیز تحت پوشش این طرح رفته اند تا از طریق علوم و فنون روزحوزه کشاورزی و انتقال تجربه شاهد افزایش عملکرد کشاورزان استان باشیم.

وی با بیان اینکه این اقدام بسیار سخت است، افزود: اگر مربی کشاورز را اقناع کند تا از روش های نوین کشاورزی استفاده کند عملکرد بالا می رود و به مرور زمان وقتی کشاورز شاهد افزایش تولید باشد به تبع افراد خانواده وی نیز ترغیب می شوند تا به این حرفه ادامه دهند.

وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح همگام با کشاورز علاوه بر نتایج افزایش عملکرد، به نوعی فرهنگ سازی در حوزه کشاورزی است.

وی ادامه داد: در برنامه 5 ساله طرح همگام با کشاورز سالانه افزایش 8 تا 10درصدی عملکرد در نظر گرفته شد است که این اقدام در نهایت منجر به این می شود که علاوه بر اشتغالزایی برای تحصیل کرده های رشته کشاورزی ، افرادی که مستعد باشند بعدها به عنوان کشاورز قرار دادی ادامه فعالیت دهند و سازمان جهاد کشاورزی نیز می تواند از این پتانسیل در جهت بکارگیری در حوزه های مختلف استفاده کند  و در نهایت روستای فعال ایجاد می شود.

وی خاطرنشان کرد: مشکل اعتباری در استان وجود دارد، اما باید فرهنگ و روش های کشاورزی در استان تغییر کند.

انتهای پیام/گ

 

 

 

 

 

 

 

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک