دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۸۴۶۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۸/۲۹ - ساعت ۸:۱
در گفتگو با زنبوردار موفق راز و جرگلانی مطرح شد؛

شیرین کامی زنبوردار راز و جرگلانی با استفاده از تکنولوژی روز/ بی گدار به آب نزدن باعث موفقیتمان شد

حسین رضا زاده، زنبودارموفق اهل شهرستان راز و جرگلان با استفاده از تجربیات زنبورداران موفق کشوری و بهره گیری از تکنولوژی روز توانسته میزان برداشت عسل از هر کندو را به سه برابر میزان معمولی برساند و از این راه علاوه بر خود کام 13 خانواده دیگر را شیرین کند.
شیرین کامی زنبوردار راز و جرگلانی با استفاده از تکنولوژی روز/ بی گدار به آب نزدن باعث موفقیتمان شد,

به گزارش عصر اترک، حسین رضازاده، متولد شهر راز، ساکن در شهر بجنورد که روزگاری کارمند جهاد کشاورزی بوده این روزها در ایام بازنشستگی تجربیات سال های جوانی را به باز نشانده و با شروع بکار زنبورداری توانسته علاوه بر خود برای 13 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم کارآفرینی داشته باشد و نانی شیرین بر سر سفره هایشان بیاورد.

با این زنبوردار موفق شهرستان رازو جرگلان هم صحبت می‌شویم تا از شیرینی و تلخی‌های شغل جذابش برایمان بگوید.

رضا زاده در گفتگو با خبرنگار عصر گفت : علاقه شخصی به زنبورداری و فعالیت های گذشته ام از جمله کار در جهاد کشاورزی و آشنایی با زنبور داری باعث شد بعد از بازنشستگی به زنبورداری در شهر راز مشغول شوم.

رضا زاده ادامه داد : شروع کار بنده به دلیل اینکه شرایط شغلی، بنده را محصور در شهر بجنورد کرده بود شروع کاری سختی بود.

وی با بیان اینکه زنبورداری را به صورت میدانی در سال ١٣٨۵ ، در شهر راز در ملک شخصی آغاز کردم، گفت: علاقه مندی شخصی به این حرفه و همچنین نیاز منطقه باعث شد که بعد از بازنگشتگی این شغل را شروع کنم.

این فعال حوزه زنبورداری ادامه داد : شروع کار بنده با اشتغال زایی برای ٣ نفر به طور مستقیم و ١٠ نفر غیر مستقیم، همراه بود.

رضا زاده با بیان اینکه اوایل کار خود را به صورت دانش بنیان و با هدف اینکه رسیدن به پاسخ دو سوال شروع کرده ، گفت : سوال اول این بود که آیا زنبور داری در شهرستان راز و جرگلان صرفه اقتصادی دارد و سوال دوم اینکه آیا منطقه ما نیاز زنبورداری را می‌تواند برآورده کند؟

این کار آفرین راز و جرگلانی اضافه کرد:  کار پژوهشی خود را در سال ١٣٨۵ شروع کردم و بعد از پایان دوره پژوهشی ونیتجه خوب حاصل از کار پژوهشی به صورت عملی وارد کار زنبورداری شدیم .

رضا زاده تاکید کرد: مطالعات و تجربه پیشین و تحقیقات در خصوص زنبورداری پله اول شروع کار بنده بود.

رضا زاده ادامه داد : بعد کارپژوهشی و مطالعات شخصی، تعدادی کندوی عسل تهیه کردیم و همین مسئله باعث شد تا تیمی تشکیل برای انجام مطالعات دقیق تر و رسیدن به پاسخ سوالات زیادی بود که باید با مطالعات و تجربه عملی به دست می آمد، تشکیل دادیم.

وی ادامه داد:  اولین سوال این بود که چرا در کشور های پیشرفته زنبورداری از راندمان و بازدهی بالایی برخوردار است اما در کشور ما زنبورداری از بازدهی و راندمانی که باید برخوردار نیست.

وی اظهار داشت : سوال دوم این بود که چرا زنبورداران کشور با مشکلات متعددی مواجه هستند اما در کشور های پیشرفته دنیا اینطور نیست و برای پاسخ به این سوالات به صورت عملی و با تکنولوژی روز دنیا وارد کار شدیم.

رضا زاده با بیان اینکه جامعه زنبورداران نیاز به پاسخ این سوالات داشتند،گفت: همین امر سبب تشکیل گروه مشاور و تیم فنی ما شد و با حضور ١٠ نفر از فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی و تعدادی از زنبورداران شهرستان های استان کار خود را آغاز کردیم.

 

این فعال موفق حوزه زنبور داری تاکید کرد: پايه و اساس کار این تیم رساندن زنبورداران به نتیجه مطلوب بود.

وی افزود : برای رساندن زنبورداران به نتیجه مطلوب چند فاکتور برای تیم تشکیل شده ما مهم بود، اول استفاده از دانش های نوین، دوم نتیجه مطلوب در تولید و سوم اکتفا نکردن به تک محصولی از اهداف مهم تیم تشکیل شده است.

رضا زاده بیان داشت : تک محصولی نبودن در زنبورداری از اهمیت بالایی برخوردار است، به طور میانگین در کشور مقدار برداشت زنبور دار از هر کندو، ١٠ تا ١٢ کیلو عسل است در ۶ ماه اول سال که گل و گیاه در طبیعت و صحرا موجود است، می باشد اما به نظرم زنبور دار موفق، زنبورداری است که در ۶ ماه دوم سال نتیجه مطلوب داشته باشد، که برای رسیدن به نتیجه مطلوب در این دوره چند محصولی بودن زنبور دار اهمیت دارد.

وی افزود : درحال حاضر برداشت عسل ما از هر کندو میانگین ٣٠ الی ۴٠ کیلوگرم است که حاصل استفاده از تکنولوژی روز و ارتباط موثر با جامعه زنبورداران موفق کشوری است.

رضا زاده با بیان اینکه توجه به کیفیت در عسل تولیدی هم از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت : طبیعی بودن عسل، تولید عسل بدون آلودگی به آنتی بیوتیک ، کمک به افزایش تقاضای عسل از سمت خریدار از جمله فاکتورهای مهم در تولید عسل است.

 

وی افزود : بازاریابی درست یکی دیگر از موارد کمک کننده به زنبور دار است که باعث می‌شود زنبورداری، برای زنبور دار، صرفه اقتصادی داشته باشد.

وی افزود : به غیر از عسل محصولاتی  همچون ژله رویال، بره موم، زهر زنبور، گرد موم، تولید ملکه، اگر در کنار عسل باشد صرفه اقتصادی برای زنبور داران خواهد داشت.

رضا زاده ادامه داد : با توجه به فاکتور مهم و اساسی اکتفا نکردن به تک محصولی بودن، در حال حاضر محصولات ما از جمله عسل طبیعی، ژل رویال، و موم هستند.

وی گفت : یکی از برنامه های بنده و تیم ما صادر کردن عسل به خارج از استان و در برنامه های طولانی مدت صادر کردن آن به خارج از کشور است.

این زنبوردار موفق راز و جرگلانی بیان داشت : توصیه بنده به جوانان این است که دنبال کاری بروند که علاقمند به آن هستند دوم اینکه مطالعه و بررسی دقیق راجع به مشکلات و موانع کار، پیدا کردن بازار فروش مناسب، استفاده از تجربیات افراد مجرب می‌تواند عامل موفقیت افراد جویای کار است.

رضا زاده خاطرنشان کرد: مهم بودن کیفیت عسل، تکیه نکردن به تک محصولی، همراه بودن با تکنولوژی روز، تحقیقات و مطالعات شخصی، پیدا کردن بازار فروش مناسب، استفاده از تجربیات افراد مجرب و...، از جمله دلایل مهم، موفقیت بنده است

به گزارش عصراترک، با توجه به طبیعت بکر شهرستان راز و جرگلان این ظرفیت در شهرستان وجود دارد تا زنبورداری رونق بیشتری بگیرد، اما این امر مسیر نمی‌شود مگر اینکه مسئولان برای رفع مشکلات زنبورداران آستین‌های همت خود را بالا زنند تا علاقه‌مندان و جوانان بیکار بیشتری از قِبَل این حرفه شیرین کام شوند.


انتهای پیام/علیرضا خان شریفان

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک