جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۲/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۴۱۰۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۳/۲۴ - ساعت ۱۳:۶
در خراسان شمالی اجرایی شدند؛

ایجاد ۱۵ هزار هکتار جنگل دست کاشت برای مقابله با بیابان زایی/جمع آوری روان آب در ۱۱۰۰ هکتار از محدوده ترسیب کربن

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: تا به کنون در سطحی بیش از 15 هزار و 800 هکتار از عرصه منابع طبیعی استان به منظور مقابله به بیابان زایی، جنگل های دست کاشت ایجاد شده اند.
ایجاد 15 هزار هکتار جنگل دست کاشت برای مقابله با بیابان زایی/جمع آوری روان آب در 1100 هکتار از محدوده ترسیب کربن,

به گزارش خبرنگار عصراترک، حسن وحید، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی امروز در نشست خبری با گرامی داشت روز جهانی بیابان زدایی اظهار کرد: در خراسان شمالی سطح عرصه بیابانی 180 هزار هکتار است که چهار هزار هکتار آن به کانون بحران تبدیل شده است.

وحید گفت: از 180 هزار هکتار منطقه بیابانی استان، سطح 33 هزار هکتار آن برای اجرای طرح های بیابان زدایی مستعد شناخته شدند که این طرح ها هر ساله در حال اجرا هستند.

وی عنوان کرد: از سال 83 تا سال 99 در سطح هفت هزار و 530 هکتار از این مناطق بیابانی استان نهال کاری انجام شده که در سال جاری نیز نهال کاری در سطح 775 هکتار انجام خواهد شد.

وی افزود: طی همین مدت، در مناطق بیابانی استان در سطح چهار هزار هکتار روان آب ها با روش های مختلف جمع آوری شده اند که در سال جاری جمع آوری روان آب ها در سطح 400 هکتار انجام خواهد شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی خاطر نشان کرد: طی این مدت، در این مناطق بیابانی استان عملیات قرق و حفاظت از درختکاری های انجام شده نیز اجرایی شده است.

وی همچنین بیان کرد: در مابقی عرصه بیابانی استان طرح های مدیریت چرای دام، مدیریت قرق و طرح ترسیب کربن اجرایی شده است که در حال انجام هستند.

درباره مهار چهار هزار هکتار کانون بحران واقع در عرصه بیابانی استان نیز اظهار کرد: پیرامون این کانون طرح های احیا و بازسازی عرصه طبیعی را با مشارکت جوامع محلی این مناطق اجرایی کرده ایم که توسعه این منطقه کانون بحران در استان مهار شده است.

وحید اعلام کرد: به طور کلی، تا به کنون در سطح 15 هزار و 813 هکتار از عرصه منابع طبیعی استان جنگل های دست کاشت به منظور مقابله با بیابان زایی در استان اجرایی شده است.

وی در ادامه درباره اجرای طرح ترسیب کربن در استان نیز بیان کرد: خراسان شمالی در زمینه اجرای این طرح در مناطق بیابانی به منظور مقابله با بیابان زایی جزو چهار استان پیشرو در کشور است.

وی گفت: از سال 93 اجرای این طرح در استان در منطقه میان دشت شهرستان اسفراین در مساحت 126 هزار هکتار با پوشش 18 روستای بالای 20 خانوار آغاز و دو سال پس از آن نیز اجرای این طرح به مناطق سنخواست شهرستان جاجرم و دهستانی در شهرستان گرمه تسری یافت.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: به طور کلی، محدوده اجرای طرح ترسیب کربن در استان در سطح 40 روستا با 17 هزار نفر جمعیت است.

وی بیان کرد: تا به کنون، در راستای اجرای این طرح در مناطق تحت پوشش به 170 هزار نفر از جمعیت این مناطق، آموزش های فنی و حرفه ای، اشتغالزایی همچنین آموزش های زیست محیطی ارائه شده است.

وی گفت: در این محدوده، سه شرکت تعاونی تشکیل شده همچنین در 21 روستا از پوشش این طرح، صندوق های خرد اعتباری با هزار و 900 نفر عضو تشکیل داده اند که سرمایه این صندوق ها به یک میلیارد و 70 میلیون تومان رسیده است.

وحید با بیان اینکه از محل این صندوق ها به اعضا وام قرض الحسنه و بدون ضمانت نامه اعطا شده است، خاطر نشان کرد: تا به کنون از محل دریافت وام از این صندوق ها و دریافت کمک های تسهیلاتی از منابع سایر برای 248 نفر فرصت اشتغال ثابت ایجاد شده است.

افزون بر این، وی یادآور شد: تا به کنون در محدوده اجرای طرح ترسیب کربن در استان سطح هزار و 900 هکتار نهال کاری و در سطح هزار و 100 هکتار مدیریت روان آب توسط شرکت های تعاونی تشکیل شده اجرایی شده اند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی همچنین افزود: در مناطق روستایی تحت پوشش این طرح، پروژه های زیربنایی شامل راهسازی، انتقال آب، برق، گاز، ایجاد کانال های کشاورزی و ایجاد دیواره های ساحلی نیز اجرایی شده اند.

انتهای پیام/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک