سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۸۳۳۴۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۰۷ - ساعت ۱۱:۳۴
روایت خواندنی از غسال ۳۱ ساله فوتی های کرونایی،

از اضطراب روزهای اول تا حرف و حدیث های مردمی

کرونا با آمدنش درگیری های زیادی را برای اقشار مختلف جامعه ایجاد کرده، اما گروهی از جمله کادر درمان به صورت رو در رو با این بیماران در ارتباط بوده اند و تا کنون که تقریبا 9 ماه از آمدن این ویروس می گذرد به صورت فعال و با همت پای کار مانده اند و خستگی را خسته کرده اند.
  از اضطراب روزهای اول تا حرف و حدیث های مردمی,

به گزارش سپهرآیین، در کنار کادر درمان قشری نیز هستند که از ابتدا تاکنون کمر همت بسته اند و پای کار بوده اند اما آنچنان یادی از آنها نمی شود غسال هایی که به صورت داوطلبانه امورات مربوط به غسل و کفن فوتی های کرونایی انجام می دهند، از جمله افرادی هستند که در خط مقدم مقابله با کرونا قرار دارند و در روزهای نخستین شیوع ویروس که آگاهی نسبت به این ویروس وجود نداشت و بازار داغ  شایعات در فضای مجازی مبنی بر اینکه فوتی های کرونایی بدون غسل و کفن دفن می شوند، بسیاری از افراد بودند که سختی کار را عهده دار شدند و در بدترین وضعیت و استرس و نگرانی که وجود داشت با حضور در میدان عمل این گفته های مجازی را نقض کردند.

بعد از پیگیری ها متوجه شدیم که دوطلبه خانم به صورت جهادی دربخش غسل و کفن فوتی های کرونایی شهرستان اسفراین از نخستین روزها مشغول به فعالیت هستند، پای گفتگوی یک از آن ها نشستیم.

معصومه، خانمی متاهل و 31 ساله در حال تحصیل در سطح سه حوزه و مدرس حوزه علمیه خواهران شهرستان اسفراین در گفتگو با خبرنگار سپهرآیین اظهار داشت : یکی از دغدغه‌هایی که در روزهای نخست شیوع کرونا در کشور وجود داشت، بحث غسل دادن و کفن فوتی های کرونایی بوده است.

وی ادامه داد: از حوزه علمیه برای ثبت نام  تماس گرفتند، من و یکی از دوستانم اولین نفرهایی بودیم که ثبت نام کردیم و از زمانی که به ما اعلام شد در محل غسالخانه حضور پیدا کردیم و کار آغاز شد.

این طلبه جهادگر گفت: قبل از اینکه کار را شروع کنیم باتوجه به آگاهی های پایینی که در مورد انتقال ویروس کرونا وجود داشت، فوتی ها را تیمم می کردند و اما کم کم غسل دادن فوتی ها آغاز کردیم.

معصومه ادامه داد: حدود 9 ماه است که این کار را انجام می دهم و کار کاملا به صورت جهادی است و من برای حتی دریافت یک ریال هزینه کار را قبول نکرده ام، بلکه برای اینکه مردم نسبت به فوتی هایشان آرامش خیال داشته باشند عهده دار این مسئولیت شدم.

استاد حوزه علمیه خواهران اسفراین در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۳۵ مورد را غسل و کفن داده‌ام، گفت: علاوه بر شهرستان اسفراین دو مورد غسل و کفن نیز در شهرستان های گرمه و جاجرم با هماهنگی شهرداری این شهرستان ها انجام دادم.

وی گفت: همچنین از سنخواست، صفی آباد و روستاهای اطراف اسفراین نیز بارها فوتی های را آورده اند که کارهای انها انجام شده است و جنازه تحویل داده شده است.

طلبه جهادگر اسفراینی  در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا در روزهای ابتدا ترس در زمینه انتقال ویروس وجود داشته است یا نه، گفت: ابتدا گمان بر این بود که ویروس از طریق جنازه نیز منتقل می شود و قطعا نگرانی هایی به همراه داشت و باتوجه به استرس هایی که در روزهای اولیه با توجه به نداشتن اطلاعات در این زمینه بود برای من هم استرس هایی وجود داشت اما به حدی نبود که مانع از ادامه کارم شود.

وی خاطر نشان کرد : از لحظه ی ورود به محیط غسال خانه، لباس های مخصوصی که تعبیه شده است را استفاده می کنیم و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی مشغول کار می شویم و بعد از انجام کار، محل به صورت کامل ضدعفونی می شود.

معصومه با اشاره به اینکه ۳۵ نفر فوتی کرونایی که کارهای غسل و کفن آنها را انجام داده ام، فوتی ها در گروه های سنی مختلف بوده اند که یک مورد از آنها مربوط به یک نوجوان 14 ساله بود، که برایم خیلی سخت بودو فشار روحی زیادی را تحمل کردم، بقیه فوتی ها در سنین 30 سال به بالا بوده اند.

وی خاطرنشان کرد: ابتدا که کار را آغاز کرده بودم، فامیل و دوست و آشنا در جریان کارم نبودند و فقط همسرم خبر داشت، بعد از گذشتن مدتی و افزایش آگاهی و اطلاعات مردم نسبت به این موضوع که با رعایت ها و پیشگیری ها می شود آن را کنترل کرد، بعد از گذشت مدتی به خانواده خودم و همسرم موضوع را اطلاع دادیم.

معصومه گفت: تعدادی از افراد از سر دلسوزی های که داشتند، دائم مطرح می کنند که با این سن کم چرا این کارها را انجام می دهید، اما من هدفم را مشخص کرده بودم و تصمیمم محکم بود.

وی خاطرنشان کرد: اسفراین، تنها شهرستان استان است که با گذشت 9 ماه هنوز نیز کار غسل و کفن فوتی های کرونایی برعهده غسال های طلبه و گروه های جهادی انجام می شود.

این طلبه جوان اضافه کرد: متاسفانه بسیاری از افراد گمان می کنند که من اگر این سختی ها را پذیرفته ام قطعا جنبه مالی نیز برای من دارد، در حالیکه اصلا به این گونه نیست و کار کاملا برای رضایت خدا و دلی است و یک ریال هم دریافت نکرده ام.

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری بیان داشتند که افراد مومن و انقلابی وارد عمل شوند و من با لبیک به فرمان رهبرم کار را آغاز کردم و خدا را به خاطر این قدرتی که به من داده است شاکر هستم.

معصومه گفت: غسل و کفن فوتی های کرونایی نیز همچون سایر فوتی ها انجام می شود و مطالبی که در فضای مجازی منتشر می کنند که متناقض این امر باشد به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: روزی در بانک حضور داشتم که دو نفر مشغول صحبت با هم بودند که افرادی که براثر کرونا فوت می شوند با لباس و بدون غسل و کفن در خاک می گذارند، هر قدر خودم را کنترل کردم صحبتی نگویم اما حرف هایش ادامه دار و توهین آمیز شد که رفتم جلو و خیلی محترمانه گفتم اصلا به این گونه که شما می گویید نیست که در جواب گفت از کجا اینقدر مطمئن هستی ؟ به ایشان گفتم استرس نداشته باشید اما من تمام فوتی های کرونایی شهرستان که خانم بوده اند را غسل و کفن کرده ام.

معصومه خاطر نشان کرد: تنها تفاوتی که در غسل و کفن اموات کرونایی این است که  افراد که به صورت عادی فوت می‌کنند با کفن در داخل قبر گذاشته می‌شوند، روی صورت آنها باز می شود، اما افرادی که بر اثر کرونا فوت می کنند با کاور مشکی گذاشته می‌شوند در قبر ولی در امورات غسل و کفن هیچ تفاوتی با افراد عادی ندارد.

وی گفت: یکی از خاطره هایی که تا همیشه در ذهنم می ماند این است که چون قبل از انجام این کار تاکنون در این محیط حضور پیدا نکرده بودم، اوایل سخت بود و شب ها نمی توانستم بخوابم و تصویر فوتی ها در ذهنم بود اما کم کم کنار آمدم و اکنون طبیعی شده است.

وی خاطرنشان کرد: از مردم تقاضا دارم که شایعات فضای مجازی را به راحتی نپذیرند و باور نکنند، زیرا طبق روایتی از امام علی (ع) که بیان شده، بین حق و باطل چهار انگشت است گفتند چطور؟ گفت آن چیزی که به چشم دیدی باور کن نه آن چیزی که با گوش می شنوی .

عکس تزئینی است.

تهیه و تنظیم گفتگو : سمیه حسن آبادی

انتهای پیام/


 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک