سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۸۲۵۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۰/۲۲ - ساعت ۹:۲
معاون اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی مطرح کرد:

حیات تیم داری در استان به نگاه ورزشی مدیران ارتباط دارد/ورزش عاملی برای معرفی خراسان شمالی به جهان

معاون ورزش اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی با اشاره به کسب مقام سومی تیم کشتی آزاد اترک خراسان شمالی در مسابقات کشتی جام باشگاه های جهان که در ماه جاری در استان برگزار شد، گفت: حیات تیم داری های ورزشی استان به نگاه ورزشی مدیران ارتباط دارد.
حیات تیم داری در استان به نگاه ورزشی مدیران ارتباط دارد/ورزش عاملی برای معرفی خراسان شمالی به جهان,

به گزارش عصر اترک، در استان خراسان شمالی عنوان ورزش، خود را با نام کشتی با چوخه و گود زینل خان اسفراین به نمایش می گذارد که کشتی با چوخه گود زینل خان اسفراین، قدمت استان را در رشته کشتی و داشتن پهلوانانی کشتی گیر در این خطه را حکایت می کند.

خوشبختانه این رشته باستانی در طول قرون در میان اقوام مختلف ساکن در خراسان شمالی همواره جایگاه ویژه ای داشته است و طی سال های پس از انقلاب نیز از این خطه کشتی گیران پهلوان به کشتی آزاد و فرنگی کشور تقدیم شده اند که از آن جمله می توان به امیر حسن محمدی از مدال آوران مسابقات کشتی ملی و بین المللی در استان خراسان شمالی اشاره کرد.

در همین راستا، جای خوشحالی دارد که مدیران استان نیز از این ظرفیت بسیار مهم ورزشی استان غافل نبوده و در همین میان طی سال های اخیر مدیران ورزش و جوانان استان همچنین استاندار وقت استان با تکیه بر این ظرفیت ورزشی، تا به کنون رویدادهای بزرگ ورزشی در زمینه برگزاری مسابقات کشتی ملی و بین المللی در استان را رقم زده اند.

در دوره سکان داری محمد علی شجاعی، استاندار خراسان شمالی نیز مسابقات کشتی آزاد و فرنگی جام باشگاه های جهان در بجنورد برگزار شدند که استان در ماه جاری دوباره میزبان برگزاری مسابقات کشتی پهلوانی و زورخانه ای قهرمانی جهان خواهد بود.

حال آنچه که در برگزاری این مسابقات ورزشی حائز اهمیت است، آن است که بتوان پایه ورزش، تیم داری ورزشی، پای کار آوردن صنایع استان و بخش خصوصی به اسپانسری تیم های ورزشی و خودباوری در میان ورزشکاران را در استان تقویت کرد که بتوان همپای استان های بزرگ کشور قدم های بزرگی در عرصه ورزش برداشت.

همچنین با برگزاری مسابقات ملی و بین المللی بتوان نام خراسان شمالی را به سبب داشته های ورزشی، فرهنگی، گردشگری و تولیدی به کشور و جهان معرفی کرد.

در همین باره با پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک با محمد بروهی، معاون ورزش اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی درباره دست آوردهای برگزاری مسابقات کشتی آزاد و فرنگی جام باشگاه های جهان در سالن سالوک دانشگاه بجنورد که در 27 آذر ماه امسال برگزار شد به صحبت نشست و درباره برگزاری مسابقات کشتی پهلوانی و زورخانه ای قهرمانی جهان که در ماه جاری در شهر بجنورد برگزار خواهد شد نیز سوال پرسید که در این مصاحبه خواهید خواند.

 چگونه خراسان شمالی به عنوان میزبان مسابقات کشتی جام باشگاه های جهان انتخاب شد؟

تیم اترک خراسان شمالی حدود چهار ماه قبل در لیگ برتر کشور شرکت کرد که دو دوره از میزبانی این لیگ در سالن شهید علیدخت شهر بجنورد یرگزار شد و در این مسابقات تیم اترک مقام دوم لیگ برتر را کسب کرد.

با توجه به اینکه تماشای این مسابقات با تماشاچیان بسیاری از استان روبرو شد، بنابراین استاندار خراسان شمالی که شخصیتی ورزشی هستند و ارتباطات خیلی خوبی نیز در عرصه ورزش در سطح کشور دارند از این امتیاز مقام دومی بدست آمده استان در لیگ برتر کشتی استفاده و برای میزبانی مسابقات جام باشگاه های جهان اقدام کرد.

هر چند که فدراسیون کشتی نیز به سختی میزبانی این مسابقات را به خراسان شمالی داد، با این وجود استاندار برای جلب نظر فدراسیون تمام شرایط را برای میزبانی این مسابقات در استان فراهم کرد.

در این مسابقات وزیر ورزش نیز به استان سفری داشتند و او در این سفر متوجه کمبودهای ورزشی استان شد و از وضعیت روند ساخت سالن ورزشی چند منظوره شش هزاری نفری بجنورد بازدید کردند و او در این سفر قول داد که دو سوم از هزینه اعتباری برای تکمیل این سالن توسط وزارت ورزش پرداخت شود و یک سوم باقی مانده از هزینه های ساخت توسط منابع اعتباری استان خراسان شمالی پرداخت شود.

اگر این سالن تکمیل شود و به بهربرداری برسد دغدغه استان در زمینه برگزاری مسابقات ورزشی ملی و بین المللی مرتفع خواهد شد.


 هزینه برگزاری مسابقات کشتی جام باشگاه های جهان که در 27 آذر ماه در سالن سالوک بجنورد برگزار شد، چگونه تامین شد؟

از زمانیکه موضوع تیم داری استان در لیگ مطرح شد به دستور استاندار موسسه ورزشی-فرهنگی اترک خراسان شمالی تشکیل و تاسیس شد.

این موسسه ابتدا تیم فوتبال استان در لیگ دسته دو را تحت پوشش قرار داد سپس تیم کشتی استان را زیر پوشش خود گرفت.

با توجه به اینکه استاندار خراسان شمالی در عرصه ورزش ارتباطات قوی ورزشی دارد از یکسری واحدهای اقتصادی قوی همچنین موسسه مالی ملل برای اسپانسری تیم کشتی اترک خراسان شمالی دعوت به حضور کرد.


آیا در مسابقات کشتی جام باشگاه های جهان که در سالن سالوک دانشگاه بجنورد برگزار شد، صنایع مادر استان نیز مشارکت کردند؟

بعید می دانم.

تامین مالی برگزاری این مسابقات بر عهده خود موسسه باشگاهی ورزشی- فرهنگی اترک بود.


 در این مسابقات کدام نقاط ضعف استان پر اهمیت دیده شد؟

استان با برگزاری این مسابقات متوجه خیلی از نداشته های خود در زمینه ورزش شد که از آن جمله باید به نبود سالن ورزشی مناسب برگزاری مسابقات ملی و بین المللی همچنین ساختمان اسکان برای ورزشکاران مهمان اشاره کنم.


 برای حفظ و ماندگاری تیم کشتی اترک چه اقداماتی باید انجام شود؟

در سال های گذشته تیم داری در استان انجام می شد اما در یک سطح پایین.

به طور مثال، موسسه میزان فقط سه سال تیم جودوی استان را تحت پوشش خود قرار داد و یا شرکت سبک سازان شرق، تیم دو و میدانی استان را تحت پوشش خود گرفت اما این واحدهای اقتصادی نتوانستند به صورت طولانی مدت این تیم ها را به لحاظ مالی حمایت کنند.

بنده عقیده دارم تا زمانیکه استاندار خراسان شمالی سکان دار استان باشد حمایت از ورزش استان ادامه دار خواهد بود.

همچنین معتقد هستم ادامه حیات تیم های ورزشی استان به تفکر مدیران ارتباط دارد و نگاه مدیران برای ادامه حیات تیم های ورزشی بسیار شرط است.

در عین حال، با توجه به سکان داری استاندار وقت و توجه ویژه وی به ورزش و برگزاری رویدادهای مهم ورزشی در استان، امیدوار هستیم که بتوانیم در زمینه تکمیل زیرساخت ها ورزشی استان قدم های اثرگذاری را برداریم و انجام دهیم.

نکته دیگر آنکه پول حرف اول را در زمینه تیم داری می زند و در مقابل استان چند واحد صنعتی قوی دارد که امیدوار هستیم استاندار وقت استان و وزارت ورزش در این برهه از زمان وارد تعامل و گفت و گو با صنایع مادر شوند تا بتوانیم اسپانسری صنایع مادر استان را برای تیم های ورزشی استان داشته باشیم.


 آیا با برگزاری مسابقات کشتی جام باشگاه های جهان توانست نظر صنایع مادر استان را جلب کند؟

نکته اول اینکه این مسئله در یک جلسه  باید مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

نکته دیگر آنکه وقتی مسابقات ملی و بین المللی در یک استان برگزار می شود سرمایه گذاران متوجه می شوند حتما در آن منطقه چیزی وجود دارد که مردم منطقه برای برگزاری رویدادهای بزرگ قدم های بزرگی را برمی دارند.

برگزاری مسابقات کشتی جام باشگاه های جهان در بجنورد نیز نشان داد تنها ابزاری که می تواند خراسان شمالی را به ایران و جهان معرفی کند، ابزار ورزش است.

و در ادامه باید بگویم مسابقات کشتی جام باشگاه های جهان در بجنورد موجب شد میان دستگاه های اجرایی استان یک اتحاد و همدلی در برگزاری این مسابقات اتفاق افتد و این رویداد کمک کرد که نام خراسان شمالی در زیر نویس اخبار ورزشی کشور اطلاع رسانی شود همچنین این امر کمک کرد که استان خراسان شمالی در سطح کشور به چشم آید به طوری که از دیگر استان ها تماس گرفته می شد و می پرسیدند واقعا خراسان شمالی می تواند رویدادی ورزشی به این مهمی را برگزار کند!

مهرعلیزاده، رئیس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی هم وقتی به استان سفر کرد گفت که اگر مسابقات جام باشگاه های جهان در سالن سالوک شهر بجنورد به درستی برگزار شود، برگزاری مسابقات قهرمانی کشتی پهلوانی و زورخانه ای جهان را به خراسان شمالی خواهیم داد.

 

مدیران و استانداران می آیند و می روند، حال چطور می توان ادامه حیات تیم های ورزشی و برگزاری رویدادهای بزرگ ورزشی را برای استان به صورت همیشگی حفظ کرد؟

مرحله اول این است که تیم های ورزشی استان به یک خودباوری برسند که می توانند خیلی از کارها را انجام دهند.

استان بستر برگزاری این مسابقات و انجام تیم داری را دارد و درب برگزاری مسابقات ورزشی ملی و بین المللی نیز در استان باز شده است حال جامعه ورزشی استان اگر بخواهد می تواند این کار را انجام دهد مگر اینکه این جامعه بی خیال مسئله شود.

 

 موسسه ورزشی فرهنگی اترک خراسان شمالی تشکیل شد و این موسسه تیم کشتی اترک را تحت پوشش حمایتی خود قرار داد آیا این موسسه برای سایر رشته های ورزشی استان نیز قدم جلو خواهد گذاشت؟

موسسات ورزشی، بخش خصوصی هستند و برای این موسسات عملکرد تیم ورزشی و هزینه کردها برای تیم داری حرف اول را می زند.

موسسات مالی و واحدهای تولیدی وقتی موفقیت تیم های ورزشی را ببینند بیشتر راغب می شوند که پای تیم های ورزشی پول سرمایه گذاری کنند.

در همین راستا، موسسه ورزشی -فرهنگی اترک ابتدا بر روی تیم فوتبال سرمایه گذاری کرد اما تشکیل این تیم با چالش ها و حواشی ای مواجه شد، پس از آن نسبت به تیم داری کشتی اترک و تیم بسکتبال با ویلچر استان ورود کرد و در حال حاضر نیز درصدد است تا رشته کوراش را تحت پوشش قرار دهد.

در عین حال، ووشو، والیبال، دو و میدانی استان را نیز مد نظر دارد.

خراسان شمالی برای برگزاری مسابقات جهانی کشتی پهلوانی و زورخانه ای چه خواهد کرد؟

این مسابقات درهفته چهارم دی ماه جاری در سالن سالوک دانشگاه بجنورد برگزار خواهد شد و به احتمال قوی تیم خراسان شمالی به نام اترک روی کشتی مسابقات خواهد رفت.

 

در خاتمه ، برای تکمیل و بهره برداری از سالن ورزشی چند منظوره شش هزار نفری بجنورد چه اعتباری نیاز است؟

این سالن ورزشی چند منظوره برای رشته های ورزشی بدمینتون، کشتی، کوراش، جودو و سایر رشته های ورزشی درون سالنی در حال ساخت است و برای تکمیل این پروژه ورزشی 81 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تکمیل شود.

تا به کنون برای ساخت این سالن 14 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و ساخت این سالن به 40 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است که امیدوار هستیم قول های اعتباری وزیر ورزش برای تکمیل این سالن هر چه زودتر محقق شود.

 

تحقق این اعتبار قول داده شده از سوی وزیر ورزش برای کدام سال مالی پیشرو است؟

بستگی به بودجه سالانه دارد اگر در سال مالی 98 اعتباری داده شود سقف این سالن را تکمیل خواهیم کرد که سازه ساخته شده، فرسوده نشود.

در عین حال احداث ساختمانی برای محل اقامت ورزشکاران مدعو از دیگر دغدغه های ورزشی استان استان است که امیدوار هستیم بخش خصوصی در زمینه ساخت هتلینگ، ورزش استان را حمایت کنند.

انتهای پیام/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک