سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۸۲۴۸۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۰/۰۱ - ساعت ۹:۲۱
راز و جرگلان ۸ ماه پس از سیل؛

ساخت و ساز منازل سیلزده بر دور کند/ بازگشت تسهیلات بلاعوض بر دور تند

بیست و نهم اسفند سال 97 باران های سیل آسا و غافلگیرانه در خراسان شمالی آغاز شد و تا هفتم فروردین ماه ادامه داشت، در این بارش های ویرانگر 480 میلیارد تومان خسارت به راه‌های روستایی٬ تاسیسات دام و طیور و علوفه و منازل مسکونی در روستاهای مختلف استان وارد شد و 3 کشته هم برجا گذاشت.
ساخت و ساز منازل سیلزده بر دور کند/ بازگشت تسهیلات بلاعوض بر دور تند,

به گزارش عصر اترک، بارندگی‌ها و سیل بهار امسال به ۶ هزار و ۴۵۰ واحد مسکونی در شهرها و روستاهای استان خسارت وارد کرد و قرار شد تا پایان امسال، بازسازی این واحدها به اتمام برسد اما آن‌گونه که به نظر می‌رسد، اجرای برنامه‌ها از این هدف عقب مانده است. 

 بعد از وقوع سیل ،سازمان برنامه و بودجه کشور مصوب کرد که به ازای هر واحد مسکونی 40 میلیون تومان تسهیلات 4 درصد به صورت 12 ساله و 10 میلیون تومان وام بلاعوض برای واحدهای مسکونی روستایی در نظر گرفته شود.

در این بارندگی ها به سه هزار و 14 واحد  در شهرستان راز و جرگلان خسارت وارد شد که تاکنون تنها یک صد واحد آماده تحویل به صاحبان آن است و مابقی همچنان نیمه تمام هستند.

همسر آقای سلیم در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک با بیان این که حدود 8 ماهست که خانه ام در اثر بارندگی تخریب شده است، اظهار کرد: بعد از تخریب منزلمان اقدام به دریافت وام از بنیاد مسکن کردم، ولیکن تاکنون که در ابتدای فصل زمستان هست فقط 36 میلیون از 75 میلیون تومان از وام نوسازی مسکن آزادسازی شده است.
 

 

وی گفت: با این میزان مبلغ فقط بتن ریزی سقف را انجام داده ایم، که با این سرعت پیشرفت بعد از زمستان هم ساخت و ساز به پایان نخواهد رسید.

آرازقلی سلیم با بیان این که 5 فرزند دختر دارم که همگی در این اتاق سه در چهار زندگی می کنند، گفت: بنده فلج هستم و همسر دچار بیماری قلبی و دیابتی و تحت حمایت بهزیستی هستیم، شرایط زندگی با این تعداد فرزند در فصل سرما بسیار سخت است و در حداقل ترین امکانات زندگی می کنیم.

آنه دردی درخشان از روستای یکه سعود از خانه هایی که حال خوشی از تَرَک ها و ویرانی ندارند، می گوید از تسریع دریافت وام بنیاد مسکن رضایت داریم ولی از کُند کاری پیمانکاران ناراضی هستیم، چرا که بعد از نصب اسکلت فلزی، پیمانکار قول داد که طی سه هفته سقف و دورچینی ساختمان تکمیل می شد اما یک ماه است که در همین مرحله باقی مانده و پیشرفتی نداشته است.

درخشان اظهار می کند پیمانکاران به لحاظ زمانی و سرعت کار خیلی کم کاری می کنند، به ناظر این نحوه کار را اطلاع داده ایم ولی رسیدگی نمی کنند.

فیض الله خادمی از کلاته خادمیه با اشاره به کثرت پروژه های پیمانکاران، عنوان کرد: پیمانکار پروژه به دلیل آنکه پروژه های زیادی را تحویل می گیرند ساخت منازل را به صورت نیمه کاره رها می کنند.

وی تصریح کرد: پیمانکار در ابتدای قرداد عنوان کرد که با 76 میلیون تومان، منزل را به شما "کلید تحویل" می دهیم، اکنون چند ماه از قرارداد و پی ریزی می گذرد حتی سقف را هم بتن ریزی نکرده اند.

 

ضعف مالی عامل کندی پیشرفت ساخت و سازها

مرادی یکی از پیمانکاران بنیاد مسکن در گفت و گو با عصر اترک با اشاره به روند کُند ساخت و ساز پروژه های آسیب دیدگان در سیل و بارندگی اوایل سال جاری، اظهار کرد: بنیاد مسکن شهرستان راز و جرگلان در رسیدگی و تشکیل پرونده متقاضیان و مشمولان خیلی خوب عمل کرده ولی کُندی پیشرفت ساخت و سازها به ضعف مالی مردم شهرستان بر می گردد.

وی تصریح کرد: برای پایان بازسازی و تحویل کلید به متقاضی حدودا 80 میلیون تومان نیاز است که از این مبلغ فقط 51 میلیون تومان وام و بلاعوض به متقاضی تعلق می گیرد، که بنابر ضعف مالی مردم توانایی تکمیل بازسازی را ندارند.

این پیمانکار افزود: مردم چاره ای جز قبول کردن وام ندارند و با روند افزایشی قیمت مصالح، توانایی خرید مصالح ندارند و حتی تا این مرحله از پروژه را از نبود آن بهتر می دانند.

پیمانکار بنیاد مسکن با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات پروژه های بازسازی، بانک ها هستند، عنوان کرد: یکی از بانک ها حدود 5 ماه است که وام های متقاضیان را آزاد نکرده و اکثر پروژه ها متوقف شده اند.

 

100 واحد به سیلزدگان راز و جرگلان تحویل داده شد

رئیس ستاد بازسازی بنیاد مسکن شهرستان راز و جرگلان در گفتگو با عصر اترک با اعلام اینکه در بارش های اوایل سال جاری  سه هزار و 14 واحد  در این شهرستان خسارت دیده ارزیابی شده، افزود: کارثبت سامانه سه هزار و 14 پرونده تاکنون به انجام رسیده که از این میزان 340 واحد شهری دو هزار و  670 واحد روستایی بوده و 300 نفر هم به دلایل اعتقادی انعقاد قرار داد نکرده اند.

براتعلی احمدی تصریح کرد: تاکنون نیز یک هزار و 300 واحد در مرحله فونداسیون، یک هزار و 30 واحد در مرحله بتن ریزی، 314 واحد در مرحله سقف و 100 واحد نیز آماده تحویل بوده است.

وی با اشاره به استفاده بهینه از فرصت پیش آمده در امر بازسازی منازل سیل زدگان، خاطرنشان کرد: باید از فرصت بسیار محدود بازسازی استفاده کرد، چرا که زمان بسیار کوتاه است.

احمدی ادامه داد: در روند بازسازی منازل سیل زدگان قیمت تمام شده مسکن برای هر فرد حدود 80 میلیون تومان برای یک واحد 70 متری است و این در حالی است که ۷۰ میلیون تومان این مبلغ را دولت در قالب تسهیلات بلاعوض (۱۰ میلیون تومان) و قرض الحسنه ساخت (۴۰ میلیون تومان در روستاها) و تسهیلات معیشتی(۱۵ میلیون تومان) و بلاعوض معیشتی (15 میلیون تومان خرید اثاثیه منزل) پرداخت می کند.

وی افزود: تا پایان امسال اگر متقاضیان نتوانند مرحله سقف را اجرا کنند، تسهیلات بلاعوض برگشت خواهد خورد.

تعارف مردم با پیمانکاران بومی بازسازی را کند کرده است

رئیس ستاد بازسازی راز و جرگلان با اشاره به گلایه های آسیب دیدگان مبنی بر روند کُند بازسازی، گفت: ستاد بازسازی شهرستان پیمانکاران و متقاضیان را محدود نکرده است، حدود 80 پیمانکار در سطح شهرستان معرفی شده اند و خود مردم هم می توانند کسانی را که دارای کارت مهارت ساختمان سازی هستند به عنوان پیمانکار به بنیاد مسکن معرفی کند که اغلب آن ها هم بومی هستند.

احمدی با بیان این که اولویت، پیمانکاران بومی با وجود تعداد پروژه های تعریف شده و محدود است، اظهار کرد:  ولی مردم از پیمانکاران بومی بیش از حد توان استفاده می کنند و به دلیل رودربایستی مردم، کمبود نیروی انسانی و تجهیزاتِ پیمانکار سرعت بازسازی به آرامی انجام می گیرد.

وی در ادامه افزود: از طرفی دیگر پیمانکاران بومی معمولا اجازه ورود پیمانکار غیربومی به منطقه و روستا را نمی دهند و با دست باز کار را پیش می برند.

وی عنوان کرد: کار دولت در زمینه بازسازی تنها پشتیبانی و تسهیل امور است و کلیه کارها به عهده خود مردم بوده و پیمانکار به صورت مستقیم با صاحب خانه ها در ارتباط است، اما تمامی این مراحل از جمله کنترل کیفی و فنی، نظارت، متراژ و ... زیر نظر ستاد بازسازی است.

رئیس ستاد بازسازی شهرستان با بیان این که ما به سرعت کار اعتقاد داریم و تا پایان سال می بایستی همه منازل آسیب دیده اعتبارات را جذب کنند، اظهار کرد: با ورود به فصل سرما و محدودیت های سازه های بتنی، از سازه های فلزی به عنوان جایگزین استفاده می کنیم که همکاران فنی هم به اختلاف حساب مالی آن اذعان دارند ولی در روند سرعت کار افزایش خواهد داد.

انتهای پیام / فیروزبخت

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک