سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۸۲۴۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۹/۲۷ - ساعت ۱۴:۱۱
در گفت و گو با عضو هیات نظارت بر انتخابات خراسان شمالی مطرح شد:

مرور داستان نظارت؛ از تاکید ویژه شورای نگهبان بر فسادها تا حضورهای کارناوالی و خرید رای

عضو هیئت نظارت بر یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با مروری کلی بر نحوه نظارت بر انتخابات و تایید صلاحیت ها، به بیان نظر قانونگذار در موضوعاتی همچون خرید رای توسط کاندیدها، راه افتادن کارناوال های تبلیغاتی و تبلیغات زودهنگام پرداخت.
مرور داستان نظارت؛ از تاکید ویژه شورای نگهبان بر فسادها تا حضورهای کارناوالی و خرید رای,

حجت الاسلام رضا نوری، عضو هیئت نظارت بر یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای‌ اسلامی و میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک با اشاره به اینکه هیئت نظارت بر انتخابات استان متشکل از پنج عضو است، اظهار کرد: این هیئت مسئولیت نظارت بر صحت برگزاری انتخابات در کل استان را بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه هیئت نظارت بر انتخابات استان توسط هیئت نظارت مرکزی در تهران تشکیل می شود، گفت: بعد از انتخاب و تشکیل هیئت نظارت استان، هیئت نظارتهای شهرستان و بخش ها نیز تشکیل می شود.

حجت الاسلام نوری با اشاره به اینکه بعد از مشخص شدن هیئت نظارت کارهای مقدماتی برای انتخابات انجام می شود، گفت: تایید هیئت اجرائی و نظارت بر انتخاب آنان، تعیین اعضا و آموزش اعضای ناظر بر صندوق ها، گرفتن نیروهای جدید و پالایش نیروها وظایفی هستند که در قانون انتخابات برای هیئت های نظارت مشخص شده است.

حجت الاسلام نوری با اشاره به اینکه برای هر صندوق از دو تا سه ناظر استفاده می شود، افزود: حدود چهار هزار نیروی ناظر در استان در سطوح مختلف آموزش داده می شود تا بتوانند امورات را اجرایی کنند.

وی بیان داشت: تاکنون تعداد شعب برگزاری انتخابات توسط هیئت های اجرایی مشخص نشده است، اما براساس شعبی که هیئت ها مشخص می کنند در هر دوره ای نسبت به دوره قبل 5 درصد به تعداد شعب اضافه می شود.

این عضو هیئت نظارت بر یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای‌ اسلامی با بیان اینکه نیروهای مورد نیاز برای اجرای انتخابات از بین مردم انتخاب می شوند، عنوان داشت: اگر تعداد افراد مراجعه کننده پاسخگوی برگزاری انتخابات نباشد، از مجموعه آموزش و پرورش که نیروی بیشتری دارد و سایر ارگان ها استفاده خواهد شد.

حجت الاسلام نوری یادآور شد: برای افراد ثبت نام کننده جهت همکاری در بحث انتخابات شرایط ویژه ای موردنیاز نیست بلکه باید سوابق تخلفاتی نداشته باشند، اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی، قانون اساسی داشته و توانایی جسمی و روحی برای نظارت داشته باشند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه جهت بررسی صلاحیت کاندیداها قانون در سه اصل 28، 29 و 30  تکلیف را مشخص کرده، خاطر نشان کرد: شورای نگهبان براساس آنچه قانون مطرح کرده ، مر قانون را در بررسی صلاحیت ها در نظر می گیرد که این صلاحیت ها برخی شرایط اثباتی اند که باید احراز شود و برخی دیگر شرایطی است که در ماده 30 مطرح شده است.

 

 

وی نداشتن سابقه مخالفت با نظام، نبودن در لیست نیروهای موثر در رژیم گذشته، عدم عضویت در احزاب غیرقانونی را برخی از شرایط مورد بررسی در ماده 30 عنوان کرد.

این عضو هیئت نظارت بر یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای‌ اسلامی خاطرنشان کرد: افرادی که برای شرکت در انتخابات داوطلب می شوند در صورتیکه شرایط مندرج در سه ماده را داشته باشند، برای کاندیداتوری تایید می شوند.

 

تاکید ویژه شورای نگهبان درباره بررسی فساد مالی، اخلاقی و سیاسی داوطلبان

وی با بیان اینکه در این دوره از انتخابات شورای نگهبان روی موضوعات فساد مالی و اقتصادی، نداشتن فساد اخلاقی و سیاسی تاکید ویژه ای شده است، گفت: افراد نامزد  کاندیداها اگر این شرایط را دارا باشند تایید صلاحیت و وارد عرصه انتخابات می شوند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه برخی از افراد که در دوره های قبل به مجلس نیز ورود پیدا می کنند در دوره های بعدی رد صلاحیت می شوند، گفت: برای یک شخص تضمین سلامت و عصمت داده نشده، گاهی برخی به عرصه های مدیریتی ورود پیدا می کنند، بعد از مدتی در این عرصه ها به خاطر بسترهایی که ایجاد می شود دچار تخلف می شوند، لذا اینکه کسی تایید شد تا ابد تایید شده حساب شود، در مورد هیچ انسانی تضمین شده نیست.

حجت السلام نوری به تایید صلاحیت ها طی چهار مرحله اشاره کرد و ادامه داد: در مرحله نخست بررسی مدارک توسط هیئت ناظرین در فرمانداری ها با حضور نماینده ناظرین صورت می گیرد و در مرحله بعدی جهت بررسی سه ماده 28، 29 و 30 در هیئت اجرایی که زیرنظر فرماندار است انجام می گیرد که در این مرحله اگر داوطلب رد شده یا احراز صلاحیت نشده باشد می تواند اعتراضش را به هیئت نظارت استان ارائه دهد.

 

تایید یا رد صلاحیت نهایی کاندیدا توسط هیئت نظارت مرکزی

عضو هیئت نظارت بر یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای‌ اسلامی گفت: پرونده تمام افراد که رد و تایید شدند به هیئت نظارت استان منتقل خواهد شد، این هیئت نیز براساس استعلاماتی که از مراجع چهارگانه و تحقیقات محلی که برای همه کاندیداها انجام می شود مجدد به بررسی صلاحیت افراد می پردازد و این بررسی ها که شامل پیشنهاد رد یا عدم احراز یا تایید است به همراه مستندات به هیئت نظارت مرکزی در تهران ارسال می شود.

حجت السلام نوری با بیان اینکه رای نهایی توسط هیئت نظارت مرکزی صادر می شود، اظهارکرد: هیئت نظارت مرکزی مجددا بررسی میکند، اگر کاندیدا در این مرحله نیز اعتراضی داشته باشد به شورای نگهبان ارسال می شود که براثر نظر اکثریت نظر قطعی صادر خواهد شد که تمامی این مراحل چهارگانه برای جلوگیری از ضایع شدن حقوق داوطلبان مدنظر قرار گرفته است.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار ما در رابطه با حضور دسته جمعی و کارناوالی برخی از داوطلبان برای ثبت نام در محل فرمانداری اظهار داشت: تا زمانی که داوطلب مورد نظر وارد فرمانداری نشده و ثبت نام نکرده به عنوان کاندیدای مجلس مطرح نیست و قانون منعی برای این موارد مطرح نکرده است، اما لازم به توجه است که بعد از ثبت نام فرد به عنوان کاندیدای مجلس تمامی حرکات و افعالش مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

 

شخصا به برگزاری کارناوال های انتخاباتی برای ثبت نام اعتقادی ندارم

این عضو هیئت نظارت بر انتخابات میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در خراسان شمالی خاطر نشان کرد: شخصا به برگزاری این کارناوالها اعتقادی ندارم ، زیرا اگر افراد در سراسر کشور برای اینکه اعلام حضورشان فراگیر شود، جمع کثیری را با خود به همراه داشته باشند، حرکت درستی نخواهد بود و شاید فضای خوبی برای انتخابات نباشد، اما در حدی که جمع 20 نفره ای تا جلوی درب فرمانداری داوطلب را همراهی کنند، مشکلی ندارد.

حجت الاسلام نوری با اشاره به اینکه تا زمانی که تبلیغات شروع نشده هیچ داوطلبی تحت عنوان کاندیدای مجلس به هیچ وجه حق تبلیغ در هیچ مکانی ندارد، گفت: تمامی تبلیغات زودرس کاندیداها در فضای مجازی و حقیقی ثبت می شود و مورد توجه قرار می گیرد، اما اینکه به خاطر این موضوعات رد صلاحیت شوند، کسی باقی نخواهد ماند.

وی بیشترین تخلفات ثبت شده در دوره های قبل انتخابات را تبلیغات زودهنگام کاندیداها عنوان داشت و گفت: باتوجه به محدود بودن زمان تبلیغات افرادی که تازه وارد عرصه شده اند خارج از زمان تعیین شده، تبلیغات را آغاز می کنند و بخشی نیز در زمان مشخص برای تبلیغات خارج از چارچوب های تعریف شده عمل می کنند.

این مقام مسئول تخریب کاندیدا توسط رقیب را بخشی دیگر از این تخلفات انتخاباتی عنوان و افزود: در  همه دوره ها تخلفات کم یا زیاد وجود داشته، معمولا تمهیدات لازم برای مقابله با همه این ها وجود دارد، کمیته ای از هیئت نظارت، هیئت اجرایی، فرماندار تشکیل می شود و شبانه با گشت زنی در شهرها مواردی که با قانون مطابقت ندارد برخورد می شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در رابطه با خرید رای توسط کاندیدا که چه تاثیری در روال کار کاندیدا دارد، گفت: خرید رای مسئله اش سخت است، ستاد پیشگیری از تخلفات انتخابات باید  براساس یک گزارش که داده شده ورود پیدا کند که در خیلی موارد افراد منکر می شوند و با توجه به نبود شاهد و به صرف گزارش ستاد پیشگیری و قوه قضائیه نمی تواند برخورد کند.

حجت السلام نوری خاطر نشان کرد: در این موارد دستگاه های مربوطه به دنبال مدرک و سند هستند، فیلمی تهیه شده باشد، ناظرین دیده باشد، وعده ای داده شده باشد و شاهدی با این قضیه باشد برخورد می شود اما براساس شنیده ها سخت است که بدون مدرک کسی را محکوم کند.

وی ادامه داد: برخورد با تخلفات ثبت شده  معمولا به بعد از انتخابات موکول می شود که قطعا ثبت تخلف بی تاثیر نبوده است و متناسب با تخلف صورت گرفته و قانون تذکر، جرم و عزل برای فرد در نظر گرفته می شود.

 این مقام مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار عصراترک مبنی بر انتشار خبری در رابطه با ثبت نام یک کاندیدا در خارج از زمان تعریف شده در فرمانداری بجنورد گفت: متوجه این قضیه شدیم، قرار شد بررسی صورت بگیرد اگر تخلفی باشد قطعا لحاظ می شود.

وی ادامه داد: در قانون اگر ثبت نام قبل از وقت قانونی صورت گرفته و یکی از مدارک یا کپی ناقص بوده، باید بررسی شود این به چه صورت است، اگر ثبت نام قبل از مهلت قانونی قطعی نشده باشد، باید برای تصمیم گیری به هیئت نظارت ارائه شود تا مورد بررسی قرار می گیرد.

وی با اشاره به ملاک لازم برای برگزاری یک انتخابات سالم و انتخاب فرد شایسته اظهار داشت: در بحث انتخابات مجلس خبرگان علاوه بر ثبت نامی که فرد باید داشته باشد، آزمون اجتهاد برای تعیین شایسته سالاری فرد در قانون مطرح شده است که اگر فرد در این آزمون پذیرفته نشود نمی تواند وارد عرصه کاندیداتوری خبرگان شود.

 

 

کاندید شدن به معنای داشتن توانمندی و شایستگی برای حضور در مجلس نیست

این مقام مسئول ادامه داد: این در حالی است که در ثبت نام داوطلبان برای مجلس شورای اسلامی در صورتی که فرد داوطلب مدارک موردنیاز را براساس قانون ارائه دهد می تواند کاندید شود و این که این شخص شایسته این جایگاه است یا نه خلایی است که در این موضوع دیده می شود.

وی ابراز داشت: خیلی از افراد سالم هستند و با مباحث قانونی گذاری، سیاسی و ورود در این عرصه ها مشکلی ندارند اما شاید خیلی شایستگی لازم برای پیگیری امورات مردم، نظارت بر دولتمردان را نداشته باشند، که در این زمینه پیش بینی در قانون اساسی نشده است.

حجت الاسلام نوری گفت: در این شرایط بار انتخاب اصلح برای مجلس شورای اسلامی بر دوش مردم است که باید دنبال این شایستگی باشند و به کسی رای دهند که بتوانند از حقشان دفاع کند، تکلیف و مسئولیت هایی که برعهده یک نماینده گذاشته شده را به نحو احسن انجام دهد.

وی ادامه داد: معرفی کاندیداها برای کمک به انتخابات آگاهانه مردم بخشی توسط معرفی خود فرد انجام می شود و بخشی باید توسط صداوسیما، رسانه ها، نخبگان و فرهیختگان مورد توجه باشد تا مردم براساس حزب، قومیت، منطقه و محله رای ندهند و دنبال افراد توانمند و شایسته باشند و بدانند که هر کس کاندید شد به این معنا نیست که توانمندی و شایستگی لازم را دارد.

این مقام مسئول اضافه کرد: تا پایان وقت اداری آخرین روز ثبت نام کاندیداها در استان 139 نفر کاندیدا ثبت نام کردند که تایید یا رد این افراد هنوز نهایی نشده است، بعد از بررسی در هیئت اجرایی اسناد به هیئت نظارت استان ارسال خواهد شد و تا چهار روز افرادی که رد صلاحیت شده اند مهلت اعتراض دارند و بررسی صلاحیت ها به مدت 20 روز انجام می شود تا با همکاری هیئت نظارت مرکزی نظر نهایی ابلاغ شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی براینکه در دوره های قبل تر در خراسان شمالی هیچ نماینده خانمی به مجلس راه پیدا نکرده است، گفت:  اگر شخص شرکت کننده از شهرت و جایگاه اجتماعی مطلوبی برخوردار باشد معمولا رای مورد نظر را کسب خواهد کرد و رای نیاوردن به جنس خانم یا آقا بودن کاندیدا مرتبط نخواهد بود.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: گذاشتن عکس و بیوگرافی در فضای مجازی اگر قبل از آغاز زمان تبلیغات  تحت عنوان کاندیدای مجلس شورای اسلامی باشد، تخلف محسوب می شود اما اگر فردی با عناوین دیگری از جمله معرفی شغل و دفتر محل کارش اقدام به تبلیغ کند در قانون برای این موارد تخلفی در نظر گرفته نشده است و ورود ناظرین به موضوعات سخت است.

وی عنوان داشت: این خلاها در قانون مشاهده می شود و هیئت نظارت تابع قانون است و باید براساس مر قانون ورود پیدا کند.

حجت السلام نوری افزود: در صورت مشاهده تبلیغات خارج از موعد تعریف شده، می توان موارد این چنینی را به هیئت ناظرین گزارش داد که تمامی این موارد بررسی می شود.

 

 

مجلس دهم خیلی باب رضایت مردم نبود

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر همراهی فرد داوطلب توسط مدیران کل در زمان ثبت نام عنوان کرد:  افراد در بحث تبلیغات در سه گروه تقسیم بندی می شوند که یک گروه که آزاد هستند در همه زمان ها با افراد باشند مشکلی ندارد، اگر کسی کارمند باشد در وقت اداری تبلیغات داشته باشد این تخلف محسوب می شود و پرونده تشکیل می شود و به ستاد پیشگیری فرستاده می شود.

این مقام مسئول بیان کرد: لازم به توجه است که اگر فرد کارمند خارج از وقت اداری یا در زمان مرخصی برای تبلیغات حضور داشته باشد جرم محسوب نمی شود.

حجت الاسلام نوری ادامه داد: دسته سوم گروهی هستند که مطلقا حق ندارند در هیچ زمانی برای حمایت از یک کاندیدا تبلیغ کنند  که این افراد شامل هیئت های اجرایی، فرمانداران، بخشداران، هیئت های نظارت و نیروهای نظامی و مسلح هستند.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه نظرتان در مورد مجلس دهم چیست، گفت: مردم باید مجلس خوب یا بد را قضاوت کنند و این قضاوت را می توانند در انتخابات نشان دهند، به نظر من فکر مجلس قبلی خیلی باب رضایت مردم نبود، زیرا نمایندگان وظایف سنگینی بر عهده دارند که به خوبی نتوانستند از عهده آن برآیند.

وی با بیان اینکه نمایندگان اگر خطر نکنند قطعا مجلسی که باید در راس امور باشد فراموش می شود ،افزود: در این مجلس نمایندگان در برخی موارد کم گذاشتند و آن چه حق مردم ایران بود که باید مجلس از حق ملت دفاع می کرد نتوانست دفاع کند.

حجت السلام نوری عنوان داشت: در بررسی صلاحیت ها مردم اگر بدانند مر قانون مورد توجه است و کسی که صلاحیت لازم را ندارد نمی تواند به این عرصه ورود پیدا کند انگیزه ی بیشتری پیدا می کنند اما اگر احساس کنند قانون رعایت نمی شود و افراد با هر طریقی می توانند رای بیاورند انگیزها را از دست می دهند.

 

تهیه و تنظیم گفتگو: آرزو رحمانی/ محسن امیری

انتهای پیام/

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک