پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۲/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۷۹۴۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۶/۱۴ - ساعت ۲:۶
نگاهی به چالش های طرح تحول سلامت،

نارضایتی پزشکان از افزایش معوقات پرداختی ها / مصرف ۲۰ برابری دارو با اجرای طرح تحول سلامت

نقطه قوت طرح تحول سلامت کاهش هزینه‌های کمرشکن درمان و رضایت نسبی مردم بود ، اما آیا طرح تحول سلامت توانست تحولی در سلامت کشور ایجاد کند، آیا ارزان شدن قیمت داروها باعث می شود نیازمندان واقعی به آن دسترسی داشته باشند یا سبب افزایش سرانه مصرف دارو  و هدر رفتن داروهای زیادی می شود.
نارضایتی پزشکان از افزایش معوقات پرداختی ها / مصرف 20 برابری دارو با اجرای طرح تحول سلامت,

عصر اترک در گزارشی از منظر صاحب نظران و پزشکان متخصص حوزه بهداشت، درمان و تامین اجتماعی خراسان شمالی  پاسخ این سئوالات را جویا شده است.

 

دیده نشدن سیستم ارجاع بزرگ ترین نقطه ضعف طرح تحول سلامت

یکی از پزشکان متخصص خراسان شمالی درباره روند اجرای طرح تحول سلامت درکشور، اظهار می کند: طرح تحول سلامت با نمونه برداری از مدل های خارجی درکشور طرحی شد ولی متاسفانه در مرحله اجرا به خطا رفت.

وی که مایل به ذکر نامش نیست یکی از بزرگ ترین نقطه ضعف اجرای طرح تحول سلامت در بیمارستان های کشور را دیده نشدن سیستم ارجاع بیماران عنوان می کند.

وی می افزاید: درحالت عادی طرح تحول سلامت برنامه ریزی شده بود که اکثر پزشکان برای دولت کارکنند و درمانگاه ها دولتی شوند تا بیماران  هزینه کمی را به درمانگاه ها  و پزشکان پرداخت کنند.

این پزشک متخصص ادامه می دهد: ولی اتفاقی که در اجرای این طرح در کشورافتاد این بود که بیماران از شهر و روستاها سرازیر شدن  به درمانگاه ها و برای حتی یک سرما خوردگی ساده به یک فوق تخصص مراجعه می کردند و پزشک متخصص به جای این که برای یک بیمار یک ربع وقت بگذارد روزانه 50 تا بیمار را ویزیت می کرد.

وی می افزاید: ازطرفی بیماران واقعی که نیاز به درمان پزشکان متخصص داشتند به دلیل ازدحام زیاد بیماران نمی توانستند به پزشک مربوطه خود مراجعه کنند واین مهم باعث وارد شدن آسیب زیادی به بیماران و همچنین آسیب به پزشکان  از لحاظ مالی و روحی شد.

این پزشک متخصص استان در رابطه با افزایش مصرف دارو با اجرای طرح تحول سلامت درکشور نیز می گوید: متاسفانه سرانه مصرف دارو در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر در جهان بسیار بالا است و با اجرای این طرح نیز مصرف دارو درایران 20 برابر افزایش یافت.

وی می افزاید: درحالی که شاهد هستیم داروهای گران قیمت تحت پوشش بیمه ها نیز به طور بی رویه درحال مصرف عموم قرار گرفت.

وی اظهار می کند: همچنین با اجرای طرح تحول سلامت امروز سازمان تامین اجتماعی و سازمان بیمه خدمات درمانی هر دو با  آسیب بسیار جدی روبرو شدند به خاطر این که کشور ازنرم معمول مصرف دارو خارج شد و بار مالی بردوش بیمه ها بسیار زیاد شد.

 

افزایش  طلب پزشکان متخصص در طرح تحول سلامت نارضایتی پزشکان را به همراه داشته است

دکتر نیره محقر، معاون درمان تامین اجتماعی خراسان شمالی نیز هدف از اجرای طرح تحول سلامت  درکشور را ارتقای سطح کیفیت ارائه خدمات، کاهش پرداخت ها از جیب بیمه شدگان، بسط و گسترش برنامه خانواده و نظام ارجاع و رفع همپوشانی  بیمه ها  عنوان می کند.

وی بیان می کند: استمرار طرح تحول سلامت و کامل انجام شدن بسته های خدمتی در صورتی که خدمات سطح اول از جمله پزشکان خانواده و نظام ارجاع سازماندهی شود این طرح در کشور بسیار تاثیرات مثبت به همراه  خواهد داشت.

محقر می گوید: متاسفانه با توجه به اختلاف تعرفه های طرح تحول سلامت با تعرفه های مصوب سازمان تامین اجتماعی این امر امروزه منجر به کاهش تعداد بیماران بستری در بیمارستان ها شده است.

وی می افزاید: همچنین افزایش طلب پزشکان متخصص دراین طرح نارضایتی تعدادی از پزشکان را به همراه داشته است.

 

60 درصد اعتبارات طرح تحول سلامت در استان برای کاهش فرانشیز بیماران هزینه شد

دکتر ابراهیم گلمگانی رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی  با بیان این که  طرح تحول سلامت ابتدا در حوزه درمان کلید خورد، می گوید: گرچه بیشترین حجم کار دراین طرح در حوزه درمان بود ولی حوزه بهداشت و آموزش هم درگیر کرد.

وی می افزاید: در طرح تحول سلامت حوزه درمان 8 بسته طراحی شده بود که از این تعداد 7 بسته آن اجرایی شد.

گلمگانی اظهار می کند: بالغ بر60 درصد اعتباراتی که استان از وزارت و سازمان مدیریت برای طرح تحول سلامت دریافت کرد صرفا برای کاهش فرانشیز پرداختی بیماران هزینه شد.

وی می افزاید: 40 درصد باقی نیز برای خدمات اورژانس، احداث کلینیک های جدید، تجهیزات پزشکی صرف شد.

رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در رابطه به این که آیا طرح تحول سلامت در روند وضعیت پزشکان تاثیر مطلوبی داشته یا نه؟ می گوید: حقیقتا طرح تحول سلامت یک مقدار برای همکاران جامعه پزشکی درادامه کار گران آمد.

وی می افزاید: به خاطر این که دراین طرح بنا بود پرداختی ها به روز شود ولی اینگونه نشد و پزشکان به حق و حقوق خود نرسیدند و ازطرفی حجم کارشان افزایش یافت و به همین منظور مقدار نارضایتی دراین زمینه درکل کشور به وجود آمد.

گلمگانی تصریح کرد: اما خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی یکی از دانشگاه های است که سریع ترین پرداخت ها به پزشکان را  در کل کشور داشته است.

 انتهای پیام/ب

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک