پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۲/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۷۹۳۲۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ساعت ۱:۴

نبود آب شرب ریشه اصلی فقر در روستاهای محروم بخش مانه/ توجه مسئولین، نیاز مبرم مناطق محروم

چندین روستای محروم در بخش مانه از توابع شهرستان مانه و سملقان از قبیل روستای کالیمانی، باران آباد، حاج حسین، حاج غلامرضا، کال شور، فتح االله، میرزاعباس و محمد آباد از نبود آب شرب به شدت رنج می برند. نبود آب شرب و آب کشاورزی نه تنها سبب فقر اقتصادی و فقر بهداشتی بلکه سرنوشت و آینده کودکان، نوجوانان و خانواده های این منطقه محروم را به نقطه ای کور و مبهم سوق می دهد.
نبود آب شرب  ریشه اصلی فقر در روستاهای محروم بخش مانه/ توجه مسئولین، نیاز مبرم مناطق محروم,

به گزارش عصراترک به نقل از پایگاه خبری آشخانه، چندین روستای محروم در بخش مانه از توابع شهرستان مانه و سملقان از قبیل روستای کالیمانی، باران آباد، حاج حسین، حاج غلامرضا، کال شور، فتح االله، میرزاعباس و محمد آباد از نبود آب شرب به شدت رنج می برند. نبود آب شرب و آب کشاورزی نه تنها سبب فقر اقتصادی و فقر بهداشتی بلکه سرنوشت و آینده کودکان، نوجوانان و خانواده های این منطقه محروم را به نقطه ای کور و مبهم سوق می دهد. این در حالی است که شواهد نشان می دهد یکی از روستاهای اطراف با وجود چاه های عمیق، از کشاورزی پر رونقی برخوردار است.

یکی از مادران روستای کال شور به نام رعنا می گوید: ریشه اصلی فقر و مستضعف بودن این روستا نبود آب شرب است. ما برای سرویس های بهداشتی، استحمام، پخت غذا و دام هایمان آب نداریم و اهالی روستا از چشمه ای شور و نیمه خشک که فاصله زیادی از روستا دارد استفاده می کنیم. تعداد سرویس های بهداشتی روستای ما به 3 اتاق نمی رسد. به خاطر نبود آب زمین های کشاوزی ما لم یزرع و گوسفند هایمان کم شده است. وی در ادامه می گوید: از دیگر مشکلات روستای ما نبود برق، تلفن، گاز و آنتن تلویزیون است و از مسئولین تقاضا داریم که به مشکلات ما هم رسیدگی نمایند.

 

یکی از اهالی روستای حاج حسین با اشاره به اینکه همه خانواده ها از یک چشمه نیمه خشک که آن هم بوی خاک و دام می دهد، گفت: برای پر کردن یک دبه از این چشمه زمان زیادی طول می کشد، خانواده های ما برای آب شرب، استحمام و کارهای روزمره با مشکل مواجه اند. لم یزرع شدن زمین های کشاورزی و کاهش تعداد دام های و به طبع آن فقر مالی سبب شده که زنان روستا صبح زود با مینی بوس به روستاها و شهرهای اطراف برای کار کشاورزی با دستمزد پائین روی بیاورند.

 

وی افزود: روستای ما با وجود این که پارسال با شبکه های لوله کشی از روستای خرتوت آبرسانی شد، اما هم چنان لوله های ما فاقد آب است و هیچ مشکلی را برطرف نکرده است. از دیگر مشکلات روستای حاج حسین، وجود مسیر خاکی و صعب العبور است و در زمستان درصورت بیماری اهالی امکان فوت شدن وجود دارد.

موسی حسینی شورای روستای کالیمانی نیز در گفتگو با خبرنگار، با بیان این که چند ماه است آب آشامیدنی نداریم، اظهار کرد: در اطراف روستا چشمه های کوچکی وجود دارد که بدلیل بهاری بودن مدت کوتاهی جاری است. منشاء این مشکل، وجود چاه های عمیق غیر مجاز در حریم چاه های قانونی است که برای آبرسانی به روستاهای مورد نیاز حفر شده که سبب خشک شدن چاه ها شده است.

حسینی هم چنین افزود: ما مسائل را با مسئولین شهرستانی در میان گذاشته ایم و فقط روزانه 2 تانکر با کامیون آبرسانی می کنند که آن هم با پیگیری های گروه اردوهای جهادی مستقر در روستای ماست.

پایگاه خبری آشخانه برای پیگیری مشکلات روستاهای بخش مانه با علی تیزرو رئیس آب و فاضلاب روستایی شهرستان مانه و سملقان مصاحبه نمود.

علی تیزرو رئیس آب و فاضلاب روستایی شهرستان مانه و سملقان، با بیان اینکه در دهه فجر 1394 پروژه آبرسانی به این روستاها با مبلغ 5/5 میلیارد تومان از محل اعتبار سفر مقام معظم رهبری (حفظه الله) افتتاح شد، عنوان کرد: از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری، علاوه بر شبکه آبرسانی به روستاهای اطراف و حفر 2 چاه 28 متری در روستای خرتوت، دبی 12 لیتر بر ثانیه آب برداشت می شد.

وی در رابطه با دلیل خشک شدن چاه های تامین کننده آب روستاهای هدف، بیان کرد: علت خشک شدن این چاه ها علاوه بر کاهش نزولات جوی، عامل اصلی حفر چاه های غیر مجاز و کشت شالیزار در اطراف منابع چاهی روستاها بوده است.

تیزرو در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما در جلسات بحران آب شهرستان توسط دادستان شهرستان پیگیر این موضوع بوده ایم. وی افزود: دادستان شهرستان حکم پلمپ چاه های غیر مجاز را صادر کرده مشروط به این که پلمپ بعد از برداشت محصولات شالیزار در شهریور ماه صورت گیرد. در صورت پلمپ در زمان کنونی، سبب خشک شدن محصولات و خسارت به بخش کشاورزی می شود.

وی در پایان تصریح کرد: ما برای رفاه حال روستای کالیمانی و گروه اردوی جهادی مستقر، روزانه 3 تانکر ده چرخ آب به منطقه اعزام می کنیم و قول مساعد تامین آب در روستاهای مذکور را تا یک یا دو ماه آینده به روستائیان عزیز را می دهیم.

 

پایان کلام/ فیروزبخت

 
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک