پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۲/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۷۹۰۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۵/۰۹ - ساعت ۴:۳۹

گرمه شهرستانی محروم از پایگاه انتقال خون

نبود پایگاه انتقال خود در شهرستان گرمه باعث شده است تا بسیاری از داوطلبان اهدای خون و بعضا بیماران تالاسمی نتوانند در مواقع نیاز از خون مورد نیاز استفاده کنند و می طلبد تا مسئولان امر با هزینه ای اندک پیگیر مساله شده و به نیاز همشهریان پاسخ دهند و جان بسیاری از هموطنان را نجات دهند.
گرمه شهرستانی محروم از پایگاه انتقال خون,

به گزارش عصراترک به نقل از پایگاه خبری گرمه، داوطلبان اهدای خون و بیماران تالاسمی شهر گرمه در گفتگو با خبرنگار ما در شهرستان گرمه، نبود پایگاه ثابت خونگیری و به دنبال آن کمبود خون، کمبود و گرانی دارو و مشکلات مالی را از مهمترین مسایل پیش روی خود عنوان کردند، این در حالیست که هم اکنون به دلیل نبود پایگاه ثابت خونگیری در شهرستان گرمه، بیماران تالاسمی با کمبود خون برای تزریق و ادامه حیات خود مواجه هستند.

در هر لحظه از هر روز، بسیاری از مردم در سراسر جهان، در هر سنی و از هر طبقه‌ای برای ادامه حیات خویش به خون نیاز پیدا می‌کنند، نیاز به خون همگانی است اما دسترسی به آن برای همه کسانی که بدان نیاز دارند، میسر نیست.

هر روز در سراسر دنیا میلیونها نفر خون اهدا می‌کنند تا جان هزاران نفر از همنوعان خود را نجات دهند.

با وجود پیشرفت‌های علمی قابل توجه در سال‌های اخیر، هنوز هیچ ماده‌ای جانشین خون انسان نشده و تنها منبع این ماده حیاتی، اهدای مستمر خون توسط انسانهای آگاه و انسان دوست است.

اهدای خون یکی از سنت‌های پسندیده‌ای است که در فرهنگ ایرانیان تبلوری خاص داشته و گروه‌های مختلف مردمی برای کمک به نیازمندان و بیماران اقدام به اهدای رایگان خون خود می‌کنند.

شاید در بعضی از کشورها خون مانند "کلیه" خرید و فروش شود، اما بواسطه اینکه خون اهدا شده توسط بدن بازسازی و جایگزین می‌شود، فروش آن در فرهنگ عمومی ایران امری نکوهیده و ناپسند است.
در بسیاری از بیماریها و نقص عضوها نیز از اندام مصنوعی استفاده می‌شود، اماهنوز جایگزین واقعی برای خون پیدا نشده‌است، بویژه برای افرادی که مبتلا به کم خونی‌های ارثی هستند و نیاز به مصرف خون دارند.

هر کشور برای اطمینان از دسترسی شهروندان خود به خون سالم به اهداکنندگان داوطلب که بدون هیچ چشمداشت مادی اقدام به اهدای مستمر خون خود می‌کنند، احتیاج دارد.

بر اساس آمارهای موجود تخمین زده می‌شود از هر سه نفر مردم جهان یک نفر در طول زندگی نیاز به تزریق خون و یا فرآورده‌های خونی پیدا کند. این در حالیست که بیماران تالاسمی با نیازی همیشگی در این زمینه مواجه هستند.

بیماری تالاسمی، بیماری ژنتیکی است که سیستم جسمی فرد مبتلا به لحاظ اختلال خونی قادر به حمل اکسیژن کافی و آهن نیست.

درمانهای این بیماری پیوند مغز استخوان از بافت نزدیکان بیمار به فرد مبتلاست که موفقیت آن در گرو قبول بافت اهداکننده به اهداشونده است.

باتوجه به مشکلاتی که در شیوه‌های درمان وجود دارد هر بیمار تالاسمی بطور متوسط در هر   ۲۰ روز برای تامین خون مورد نیاز بدنش باید دو واحد خون معادل   ۷۵۰ سی‌سی و با افزایش سن   ۹۰۰ سی‌سی خون کامل تزریق کند، بنابراین این افراد بیمار همیشه چشم به راه اهدای خون افراد هستند.

به‌گفته یکی ازکارشناسان آزمایشگاه خون،متاسفانه شهرستان گرمه از داشتن پایگاه انتقال خون ثابت محروم است، خاطرنشان کرد: درصورت ایجاد پایگاه خونگیری ثابت در گرمه کلیه خون های اهدایی جداسازی و برای بیماران این شهرستان به مصرف خواهد رسید.

این کارشناس افزود: در حال حاضر کسانی که داوطلب اهدا خون هستند در گرمه به دلیل نبود جایگاهی برای نگهداری، فرآوری و پخش خون به مرکز استان و یا شهرهای اطراف مراجعه می کنند.

وی با یادآوری اینکه این مسئله باعث کمبود خون برای بیماران تالاسمی نیازمند به خون در گرمه شده است، خواستار توجه و حمایت لازم مسوولان و دست‌اندرکاران برای حل این معضل بیماران تالاسمی شد.

این در حالیست که با توجه به قرار گرفتن شهرستان پلدختر در محور ترانزیت شمال به جنوب کشور علاوه بر بیماران تالاسمی مجروحان تصادفات رانندگی نیاز مبرم به خون و فرآورده های خونی دارند.

یکی از پزشکان شهر گرمه نیز به خبرنگار ما در این شهرستان نیز گفت: در طول سال برخی موارد پایگاه انتقال خون سیار به گرمه مراجعه می کنند و خونهای اهدایی را پس از ارسال به مرکز استان مورد مصرف بیمارستانها و بیماران شهرهای مختلف استان قرار می‌گیرد.

وی بر ضرورت پایگاه ثابت خونگیری در گرمه که نیاز بیماران تالاسمی می باشد تاکید کرد و افزود: در حالیکه خون به عنوان نیاز اولیه هر بیمار تالاسمی به شمار می‌رود ولی برخی بی‌توجهی‌ها باعث صدمه دیدن این بیماران شده است.

به گفته وی با ایجاد پایگاه ثابت خونگیری که در آن امکاناتی نظیر فرآوری و توزیع خون مهیاست بسیاری از درد و کمبودهای بیماران را می‌پوشاند.

وی تصریح کرد: سالهاست بیماران تالاسمی نیازمند به خون برای رفع کمبودهای خونی خود به انتظار ایجاد این پایگاه ثابت هستند.

جمعی از مردم شهرستان گرمه در 170 کیلومتری مرکز استان خراسان شمالی خواستار استقرار پایگاه ثابت انتقال خون در این شهرستان شدند.

این عده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری گرمه گفتند: با توجه به فاصله زیاد گرمه از مرکز استان و نیز استانهای همجوار، نبود پایگاه ثابت انتقال خون در این شهرستان مشکلاتی برای ما بوجود آورده است.

قنایی یکی از اهداکنندگان مستمر خون این شهرستان می‌گوید: به رغم اینکه علاقه فراوانی به اهدا خون دارم ولی امکان انجام این امر خیر به راحتی برایم مقدور نیست.

وی افزود: برای هر بار اهدا خون مجبورم با صرف وقت و هزینه زیاد و مشکلات ایاب و ذهاب به مرکز استان و یا مشهدمقدس مراجعه کنم.

شهروند دیگری گفت: نبود پایگاه انتقال خون در شهرستان گرمه موجب شده بیماران اورژانسی نیازمند خون در این شهرستان همواره با مشکل مواجه شوند.

یکی از رانندگان محور گرمه ای گفت: گرمه در مسیر تردد استان های خراسان شمالی - رضوی - گلستان و سمنان قرار دارد و بروز تصادفات جاده ای بخشی از مسایل این شهرستان است.

طاهری افزود: به طور یقین در این تصادفات جراحتهایی رخ می دهد و مجروحان در لحظات اولیه نیاز به خون پیدا می کنند که نبود یک پایگاه انتقال خون جهت خون رسانی در مدت کوتاه یکی از معضلات این منطقه است./انتهای پیام/صادق بابائی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک