یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۳۵۴۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۰۸/۲۲ - ساعت ۰:۱۶
گزارش/

ماراتن مشکلات شرکت‌های دانش بنیان در خراسان‌شمالی

به اعتقاد کارشناسان با وجود افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان هنوز نیازمندی‌های اساسی این شرکت‌ها به‌طور کامل مورد توجه قرار نگرفته و دست‌اندرکاران فضای کسب‌وکار پرریسکی را شاهد هستند.

به گزارش پایگاه خبری عصر اترک، در این میان مهم‌ترین بحثی که از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان به ‌عنوان سد بزرگ برای رسیدن به رشد و توسعه عنوان می‌شود، لزوم حمایت دولت و پرداخت تسهیلات است. 
هر چند با راه‌اندازی صندوق نوآوری و شکوفایی، ارائه تسهیلات به شرکت‌ها با تاکید ویژه دنبال می‌شود اما نوع محصولات دانش‌بنیان و طولانی‌بودن فرآیند به نتیجه رساندن ایده‌ها، دغدغه‌ای است که بسیاری از شرکت‌ها برای ساخت محصولات داخلی با آن مواجه هستند. 
در این میان نبود بازار مناسب داخلی برای محصولات این شرکت‌ها از جمله چالش‌های دیگری است که در برابر رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دارد.


محراب هاتفی مدیر شرکت کوشا فن آوران پارت یکی از شرکت‌های دانش بنیان در خراسان‌شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک با اشاره به اینکه این شرکت در زمینه تولید تجهیزات نفت و گاز فعال است، گفت: این شرکت مبدل‌های حرارتی نفت و گاز را تولید می‌کند.
وی درباره مشکلاتی که این شرکت با آن روبه رو بوده اظهار کرد: برای این شرکت سوله ای را در محل یکی از شهرک‌های صنعتی استان اجاره کردیم اما هزینه آن بسیار بالا بود.
وی افزود: بنا بر گفته شرکت شهرک‌های صنعتی باید زمین و یا سوله با تخفیف به شرکت‌های دانش بنیان ارائه شود این درحالیست که شرکت شهرک‌های صنعتی هیچ تخفیفی را به این شرکت ارائه نکرد و حتی هزینه‌های زیادی نیز بابت زمین و زیرساخت‌های ارائه شده همچون آب را از ما طلب کرد.
وی با اشاره به اینکه وجود سرمایه برای یک سرمایه گذار بسیار مهم است، ادامه داد: وجود سرمایه موجب می‌شود تا سرمایه گذار بتواند با آن، سرمایه گذاری و کالا تولید کند به همین دلیل همکاری برخی از ادارات دولتی برای حفظ این سرمایه امری مورد توجه است اما به عنوان مثال این شرکت برای اینکه بتواند امتیازی همچون برق را از شرکت برق خریداری کند مجبور به پرداخت 240 میلیون ریال شد که در این زمینه همکاری مسئولان بسیار اندک است.
هاتفی به وام‌های ارائه شده و صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد و توضیح داد: وام‌های ارائه شده از سوی این صندوق بیشتر تبلیغاتی است چراکه شرکت دانش بنیان مجبور است مقدار قابل توجهی هزینه کند و این درحالیست که مقدار وام ارائه شده از این صندوق اندک و از سوی دیگر بازپرداخت آن خیلی سریع است.
وی اظهار کرد: برای این شرکت حدود شش میلیارد ریال هزینه کردیم اما موفق شدیم مبلغ صد میلیون ریال را از صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت کنیم و بعد از گذشت شش ماه زمان بازپرداخت اقتساط این تسهیلات آغاز می‌شد.
وی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌های مربوطه از محصولات تولیدی این شرکت حمایت نکردند، تصریح کرد: محصولات ما را شرکت‌هایی همچون شرکت گاز می‌توانند خریداری کنند اما آن‌ها در ظاهر از محصولات ایرانی حمایت می‌کنند و در حقیقت بیشتر تجهیزات را از خارج از کشور تامین می‌کنند.
هاتفی تاکید کرد: هم اکنون این شرکت با مجتمع پتروشیمی خراسان رضوی، سیمان بجنورد و مجتمع فولاد خراسان همکاری دارد.
وی خاطرنشان کرد: این شرکت می‌تواند غیر از محصولات تولیدی حال حاضر تجهیزات دیگری را نیز تولید کند اما عدم حمایت شرکت‌ها از و محصولات سبب شده تا این امر را نتواند اجرایی کند.
محمد ابراهیمی گنجه مدیر شرکت کشت و کار نوآوران خراسان‌شمالی مدیر یکی دیگر از شرکت‌های دانش بنیان در این استان است در ادامه بیان کرد: این شرکت کودهای زیستی را با استفاده از کشت و تکثیر میکروب‌های خاک زی تولید می‌کند.

 


وی با اشاره به اینکه شروع مشکلات این شرکت با آغاز بکار احداث خط تولید بود، گفت: پارک علم و فن آوری زمینی را در شهرک صنعتی اسفراین در اختیار ما قرار داد اما بعد از مدت کوتاهی شرکت شهرک‌های صنعتی استان با این استدلال که پارک در این محل سوله ای را اجاره نکرده است اجازه فعالیت را به ما ندارد و ما مجبور شدیم فعالیت خود را در یکی از روستاها ادامه دهیم.
وی افزود: از سوی دیگر یک سال برای گرفتن مجوزهای لازم همچون مجوز از محیط زیست یک سال دوندگی کردیم تا موفق شدیم مجوزهای لازم را برای این شرکت اخذ کنیم.
ابراهیمی عدم حمایت نهادها برای خرید محصولات را یکی از مشکلات اساسی این شرکت بیان کرد و ادامه داد: نهادهای استانی همچون جهادکشاورزی خراسان‌شمالی و شرکت خدماتی حمایتی کشاورزی این استان از این محصولات حمایتی نداشته اند اما این شرکت توانسته است بازار خوبی در استان‌های شمالی کشور و شهر مشهد پیدا کند.
وی با تاکید بر اینکه خاک‌های کشاورزی این استان کیفیت لازم خود را از دست داده اند و این کودهای بیولوژیک تاثیر زیادی را در کیفیت بخشی خاک خواهند داشت، اظهار کرد: اما جهاد کشاورزی استان چندان در ترویج کشاورزان برای استفاده از این محصولات ورود پیدا نکرده است.
سیاوش وحدت مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان‌شمالی نیز در ادامه در پاسخ به گلایه صاحبان شرکت‌های دانش بنیان درخصوص عدم همکاری این شرکت برای اختصاص زمین توضیح داد: بنده 16 روز است که به عنوان مدیر این شرکت منصوب شده ام اما طبق دستورالعمل موجود، این شرکت زمین‌ها را با 10 درصد به صورت نقدی در اختیار شرکت‌های دانش بنیان و 30 درصد به سایر شرکت‌ها قرار می‌دهد.

 


وی افزود: این روند در نواحی صنعتی به صورت 10 درصد نقدی برای شرکت‌های دانش بنیان اجرایی می‌شود.
وحدت ادامه داد: از سوی دیگر زمین‌های اختصاصی به سایر بنگاه‌ها به صورت پرداخت 10 قسط و برای شرکت‌های دانش بنیان به صورت 16 قسط است.
وی بیان کرد: علاوه بر آن اگر شرکت‌های دانش بنیان در مراکز کسب و کار این شهرک واقع در شهرک صنعتی بیدک بجنورد مستقر شوند، شرکت شهرک‌های صنعتی استان وجهی را بابت اجاره زمین تا شش ماه دریافت نخواهد کرد و بعد از این شش ماه تا مدت سه ماه 50 درصد وجه و در سه ماه بعدی 25 مبلغ را اخذ خواهد کرد.
این مقام مسئول با بیان اینکه مبلغ اجاره زمین در شهرک‌های صنعتی برای شرکت‌های دانش بنیان بسیار پایین است، تصریح کرد: از سوی دیگر این شرکت پی گیری‌های لازم را از محل معاونت علمی ریاست جمهوری انجام خواهد داد تا پروانه دانش بنیان را از این محل اخذ کنیم.
عبدالله یوسفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی همچنین در ادامه با بیان اینکه این سازمان از تولید کودهای زیستی و بیولوژیک حمایت می‌کند، بیان کرد: سازمان فعالیت‌های ترویجی درباره استفاده از این محصولات توسط کشاورزان را انجام می‌دهد اما نمی تواند آن‌ها را مجبور به استفاده از این محصولات کند.


وی تاکید کرد: این سازمان برای اینکه کیفیت محصولات کشاورزی و همچون خاک‌های کشاورزی افزایش یابد به سوی استفاده از کودهای ریز مغذی و بیولوژیک گام برداشته است.
علی اصغر پیله ور رئیس پارک علم و فن آوری خراسان‌شمالی در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون 60 شرکت در این پارک به ثبت رسیده است، گفت: از این تعداد شش شرکت به مرحله تولید رسیده اند.

وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های این پارک اعطای زمین به شرکت‌های دانش بنیان در قالب اجاره بلند مدت است، افزود: در حال حاضر در نظر داریم تا هفت هکتار زمین را در محل روبروی دانشگاه اشراق بجنورد اخذ کنیم که تاکنون مقداری از آن اخذ شده و بخش دیگری از آن هنوز از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان اختصاص نیافته است.

 

پیله ور ادامه داد: از سوی دیگر اگر این شرکت‌ها بخواهند در شهرک‌های صنعتی استان فعال شوند این پارک می‌تواند کمک‌های لازم را برای شرکت‌ها داشته باشد.
وی درباره تسهیلات ارائه شده به شرکت‌های دانش بنیان نیز اظهار کرد: پارک علم و فن آوری بر اساس مصوبه هیات امناء مبلغ مورد نظر را بررسی کرده و آن را تخصیص می‌دهد و یک دوره تنفس را نیز برای بازپرداخت این تسهیلات مشخص می‌کند و از سال 90 تاکنون مبلغ 15 میلیارد ریال به این شرکت تسهیلات ارائه شده است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه پارک علم و فن آوری مسیر را برای معرفی محصولات این شرکت باز می‌کند، خاطرنشان کرد: اما بسیاری از سازمان، شرکت و دستگاه‌ها به دلیل اینکه بسیاری از تجهیزات مورد نیاز خود را از سایر کشورها وارد می‌کردند اعتماد کمتری نسبت به تجهیزات تولیدی این شرکت‌ها دارند و نمی‌خواهند که آزمون و خطا کنند.
انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک