شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۳۱۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۰۷/۲۹ - ساعت ۱۶:۲۹
در مصاحبه با اترک نیوز می خوانید؛

ایده های کارگری که مرز آرزو را شکست و به دنیای تولید و صادرات پل زد

من تعریفی را برای زندگی خود داشتم و این تعریف از صفر کارگری شروع شد که با تلاش در یادگیری فنون مختلف ساختمان سازی به یک تولید کننده محصولات ساختمانی تبدیل شدم.
ایده های کارگری که مرز آرزو را شکست و به دنیای تولید و صادرات پل زد,گلچین فوم +صادرات + تولید+ یونولیت+ خراسان شمالی
به گزارش اترک نیوز، علی محمد جاجرمی مدیر کنونی چهار واحد تولیدی یونولیت سقفی و ابزار آلات ساختمانی از دوران نوجوانی با کسب معاش از طریق فعالیت های کارگری همچنین یادگیری فنون مختلف ساختمان سازی، توانست مهارت ها و تجربه های خود را به عرصه صنعت و تولید هدایت کند و در حال حاضر نیز با افتخار اعلام کند هم اکنون یکی از تولیدکنندگان موفقی هستم که به عرصه صادرات نیز وارد شده ام.
 
چطور شد شما به عرصه صنعت و تولید وارد شدید و اخیرا نیز تجربه ورود به عرصه صادرات را برنامه ریزی کرده اید؟
من یک تعریفی را برای زندگی خود داشتم و این تعریف از صفر کارگری شروع شد و از کارگری به سوی یادگیری تاسیسات، ساخت دستگاه ها همچنین فنون دیگر رفتم و برای این یادگیری ها و کسب تجربه خیلی تلاش کردم، چون خیلی پر انرژی بودم بنده حتی روزی به مدیر یک مجموعه ای که در آنجا کار می کردم گفتم من یک روزی این واحد شما را می خرم، بنده به هر چه چیز جدیدی را که می دیدم سرک می کشیدم تا آن فن را بیاموزم و در خودم بستر کارآفرینی را می دیدم و هیچوقت روحیه ساکن نداشتم دائما در حال یادگیری فنون جدید بودم وقتی که به یادگیری فن ساخت دستگاه وارد شدم با یادگیری این فن توانستم مهارت ساخت آنها را کسب کنم وقتی که مهارت این فن را نیز یادگرفتم به خودم گفتم حالا وقتش رسیده که فن مدیریت و بازاریابی را بیاموزم بنابراین در حدود دو سال این فنون را نیز در یک مجموعه ای آموختم وقتی این تجربه ها را کسب کردم به خودم گفتم که حالا زمان احداث یک واحد تولیدی است.
 
شما فعالیت های اقتصادی خود را از چه سالی آغاز کردید؟
من از سال 84 زمینی را در شهر اسفراین خریداری کردم و در سال 85 نیز واحد تولیدی ام  را در زمینه تولید یونولیت های سقفی به بهره برداری رساندم، این  محصول، محصول روز بازار بود که در مقابل زلزله مقاوم و سبک است آن روزها مسئولان نیز خیلی حمایت می کردند.
علاوه بر این، در سال 84 نیز طرح دیگری را برای احداث چنین کارخانه ای در شهر شیروان به بانک ارائه دادم که بانک نیز باآن طرح موافقت کرد، همچنین یک واحد دیگری را نیز در شهر ساری به بهره برداری رساندم که این واحدها در شهرک های صنعتی واقع هستند.
 
 
آیا تحصیلات شما با این نوع تولید مرتبط بود؟
تحصیلات دوره متوسطه ام در رشته معدن بود و وقتی که وارد عرصه تولید شدم تنها مدرک دیپلم داشتم و در حال حاضر نیز در مقطع کارشناسی در رشته مدیریت در حال تحصیل هستم.
چرا از میان تمامی تجربیات خود، ساخت یونولیت را انتخاب کردید؟
چون بنده در کار یونولیت بزرگ شده بودم و اینکار تخصص من شده بود و در حال حاضر نیز در این زمینه بهترین تولید کننده هستم چون سعی می کنم که از ماشین آلات به روز و علم روز استفاده کنم تا تولیداتم ماندگار شود.
 
ابزارهای  به روز شما چه چیزهایی هستند؟
من یک اتاق فکری را تشکیل داده ام که از ایده ها و نظرات این اتاق فکر استفاده می کنم همچنین از ماشین آلات به روز دنیا نیز استفاده می کنم.
واحدهای تولیدی شما در اسفراین و شیروان با چه ظرفیتی مشغول به فعالیت هستند؟
 
اولین واحد تولیدی ام را در شهر اسفراین با یک زمین دو هزار متری و با یک سوله 400 متری شروع کردم که الان این زمین را به هفت هزار متر مربع و سوله را دو هزار و 500 متر توسعه داده ام و در شهر شیروان نیز واحد تولیدی ام در حال حاضر غیر فعال است تا تجهیزاتش را به روز کنم که فعالیتش دوباره آغاز شود.
در خصوص ظرفیت تولیدی این واحدها نیز باید بگویم که ظرفیت تولید را بازار تعیین می کند.
افزون بر این، باید خاطر نشان کنم که در اسفراین 35 نفر بیمه شده، مشغول به کار هستند.
 
دلیل ماندگاری شما در این بازار چه بوده است؟
تخصص و تجربه.
همچنین رقبای من، خود محصولاتشان را می فرشند ولی بنده چنین کاری را انجام نمی دهم چون در بدنه این مجموعه توانستم تقیسم کار را انجام دهم و هر یک از پرسنلم یک مسئولیتی را بر عهده دارند.
بازاریابی، تولید، بررسی بازار، آینده نگری و پیش بینی بازارهای هدف هرکدام بر عهده یک بخشی از مجموعه تولیدی ام هستند و بنده فقط عملکرد ها را هدایت، کنترل و برنامه ریزی می کنم.
این ایده تقسیم کار را از کجا اقتباس کردید؟
من علاوه بر مطالعاتی که دارم از اساتید این رشته مشورت می گیرم همچنین در بدنه این مجموعه افراد خوش فکری هستند که نظرات آنها بسیار مفید است.
 
 
از ناملایماتی که روبرو بودید، توضیح دهید؟
باید بگویم که از برخورد و عملکرد اداره کل امور مالیاتی استان رضایت چندانی نداشتم، با این وجود سخت گیری های آنان بنده را سرپا نگه داشت، بنابراین تصمیم گرفته ام که در آینده نزدیک برای دیگر فعالان عرصه صنعت که دچار تعطیلی شده اند یا علاقمندانی که می خواهند به عرصه صنعت وارد شوند، در قالب احداث یک آموزشکده، دوره های آموزشی را برگزار کنم و تجربیات خود را در زمینه مدیریت و آشنایی با بازار تجارت را به آنان ارائه دهم.
 
چه برنامه ریزی داشته اید که محقق نشده است؟
من یک تعریفی را برای واحدهای تولیدی ام داشتم که هر یک یا دو سال 20 تا 25 نفر جدید را به بدنه کارخانه هایم اضافه کنم اما این برنامه ریزی طی چند سال اخیر امکانپذیر نشد و چون در گذشته یک طرح تولیدی با دلار هزار تومانی و هزینه تولید پایین اجرایی می شد اما در حال حاضر ارقام هزینه تولیدها بسیار افزایش یافته است و سودزایی نیز افزایش نیافته است.
و درصورتیکه سودی بماند، توسعه فعالیت و جذب نیروی بیشتر را برای واحدهایم خواهم داشت که طی چند سال اخیر به این هدف نرسیده ام و در حال حاضر نیز می بینم که دولت خسارتی را که به کشاورزان وارد می شود از طریق اعطای اعتبارات کمک های بلاعوض جبران می کند اما عرصه صنعت که دچار تلاطم های اقتصادی است از این کمک های بلاعوض برخوردار نبوده است.
 
شما در چه زمانی مدیران را مقابل خود و یا همراه خود دیده اید؟
باید بگویم که آنان می توانند پشتوانه تولید کنندگان باشند چون آنان به شهرک های صنعتی می آیند و پای صحبت ما می نشینند ولی برای رفع مشکلات باید راهکار داشت و در صورتیکه حتی 10 درصد از مشکلات ما مرتفع شود، می توانیم با امیدواری به جلو پیش برویم.
 
آیا در اتاق فکر شما نخبگان نیز حضور دارند؟
ما یک مشکل ریشه ای داریم و آن این است که وقتی یک محصولی جدید اختراع می کنیم باید ترس داشته باشیم که آیا از روی این محصول کپی برداری می شود یا خیر! و متاسفانه می بینیم که پروانه احداث واحدهایی صادر می شوند که تولید اولیه آن برای یک تولید کننده دیگر قبلا ثبت شده است.
 
برندسازی در این عرصه چقدر کمک کننده است؟
ماندگاری محصول حاصل کیفی سازی است و کنترل کیفیت محصولاتم همچنین به روز بودن تولیداتم برای بنده بسیار حائز اهمیت است تا بتوانم در جذب بازارهای صادراتی موفق عمل کنم.
 
       شما گفتید که من می خواهم تولیدات صنعت ساختمان را متحول کنم به طور مشخص منظور شما از این گفته چیست؟
متاسفانه صنعت ساختمان سازی استان ما با تولیدات جدید همخوان نیست و این محصولات جدید را هنوز نپذیرفته اند.
 
راهکار چیست؟
نهادهای اجرایی از جمله سازمان نظام مهندسی و شهرداری نقش بسیار مهمی دارند.
 
آیا منتظر گذشت زمان خواهید شد؟
ما محصولات خود را به استانداری معرفی کردیم و خواستار حمایت آنها شدیم که آنان نیز نهادهای اجرایی استان را ملزم کردند که از محصولات ما در ساختمان سازی های خود استفاده کنند،علاوه بر این، یتیمی در بدنه این واحد تولیدی تشکیل داده ام که برای مهندسان سازمان نظام مهندسی دوره هایی را برگزار کنند تا محصولاتمان را به آنها معرفی کنیم.
 
مردم تا چه اندازه با محصولات شما آشنا هستند؟
متاسفانه هنوز مردم استان با تولیدات جدید صنعت ساختمان سازی آشنا نیستند و این صنعت در این استان باید رشد کند.
 
چرا یک واحد تولیدی در تاجیکستان راه اندازی کردید؟
بنده در تمامی سفرهای تجاری اتاق بازرگانی استان حضور داشته ام برای اینکه بازارها را بتوانم بشناسم، در سفر تاجیکستان بازدیدی از آنجا داشتیم و بعد یک هیات تجاری از تاجییکستان به بجنورد آمدند و این هیات را به واحدهای خود بردم آنها محصولات ما را قبول کردند، چون بافت ساختمان های تاجیکستان همانند استان ما فرسوده است و این راه اندازی صنعت در آنجا یک فرصت بسیار خوب بود تا به یک ارزش افزوده تبدیل شود و بر همین اساس یک واحد تولیدی در تاجیکستان احداث کردم و در حال حاضر نیز در آن واحد 10 نفر مشغول به کار هستند و متخصصان این واحد از بدنه مجموعه خودم هستند.
علاوه بر این، باید خاطر نشان کنم که شرایط تحریمی و مشکلات حواله دلار به بازار هدف باعث شد که تصمیم بگیرم تا یک واحد تولیدی در تاجیکستان راه اندازی کنم.
محصولات واحدهای تولیدی شما به کدام بازارها ارسال می شوند؟
 
علاوه بر بازار داخلی، به برخی از بازارهای صادراتی از جمله اربیل عراق.
 
خود را به عنوان یک کارآفرین خیلی موفق معرفی کردید، دلیل این موفقیت چیست؟
دلیل این گفته این است که فکرم را به تولید تبدیل کردم و به صادرات محصولاتم به بازارهای فرا منطقه ای فکر می کنم.
 
برای بازارهای صادراتی چه برنامه ای دارید ؟
در حال حاضر در حال  کسب تجربه برای ورود به بازار های صادراتی خارج از ایران هستم و امیدوارم که در آینده نزدیک حجم صادرات محصولات خود را بتوانم توسعه دهم.
انتهای پیام/
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک