شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۷۹۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۱/۰۸ - ساعت ۱۲:۰
در گفتگو با عصراترک عنوان شد؛

نوسازی واحدهای آبزی پروری خراسان‌شمالی نیازمند تخصیص تسهیلات 

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: نوسازی واحدهای آبزی پروری استان برای افزایش تاب آوری در برابر اُفت منابع آبی و افزایش بهره وری در تولید به اختصاص تسهیلات ارزان قیمت نیازمند است.  
نوسازی واحدهای آبزی پروری خراسان‌شمالی نیازمند تخصیص تسهیلات ,

جواد شریفی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی«عصراترک» اظهار کرد: در خراسان شمالی ۱۰۲ واحد پرورش ماهی سردآبی، ۱۱۰ واحد پرورش ماهیان گرمابی و ۱۰ واحد پرورش ماهیان زینتی فعالیت دارند.  

شریفی عنوان کرد: در استان، در واحدهای پرورش ماهی سردآبی گونه قزل آلا، در واحدهای پرورش ماهیان گرمابی چهار گونه ماهی از خانواده کپور ماهیان و در واحدهای پرورش ماهیان زینتی نیز ۱۲ گونه ماهی زینتی بر اساس تقاضای بازار انجام می‌شود.  

وی در ادامه گفت: از ۱۰۲ واحد پرورش ماهی سردآبی استان، ۶۸ واحد از آنها مزارع سردآبی بزرگ مقیاس و مابقی واحدها نیز استخرهای ذخیره آب کشاورزی هستند که تحت پرورش قرار گرفته‌اند.  

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین افزود: از ۱۱۰ واحد پرورش ماهیان گرمابی نیز سه واحد مزرعه بزرگ مقیاس، ۱۰۵ واحد استخرهای دو منظوره ذخیره آب کشاورزی همچنین دو بند عبدل آباد و ازون بیجه در شهرستان بجنورد تحت پرورش ماهیان گرمابی هستند.  

علاوه بر این، وی بیان کرد: از ۱۰ واحد پرورش ماهیان زینتی، سه واحد از آنها به صورت صنعتی و هفت واحد به صورت اشتغال خُرد به پرورش ماهیان زینتی مورد تقاضای بازار مشغول به فعالیت هستند.  
شریفی خاطرنشان کرد: در استان، در حال حاضر در واحدهای پرورش ماهی سردآبی به طور مستقیم ۲۱۷ نفر، در واحدهای پرورش ماهیان گرمابی به طور مستقیم ۹۵ نفر و در واحدهای پرورش ماهیان زیتنی نیز ۱۱ نفر اشتغال دارند.  

وی در ادامه درباره صید و عرضه این ماهیان به بازار مصرف نیز اظهار کرد: در استان، به طور مستمر رهاسازی، برداشت و صید بچه ماهیان سردآبی همچنین ماهیان زینتی در استخرها انجام می‌شوند.  

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: در استان، برداشت و صید ماهیان گرمابی از استخرهای پرورش ماهی نیز طی آبان تا دی ماه انجام می‌شود.  

وی عنوان کرد: طی ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲ به میزان دو هزار و ۴۰۰ تن قزل آلا صید شد.  

این مسئول افزود: طی آبان تا دی ماه ۱۴۰۲ نیز ۵۵۰ تن ماهیان گرمابی برداشت و صید شد.  

وی خاطرنشان کرد: طی ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱ به میزان دو هزار و ۳۴۵ تن قزل آلا از استخرهای سردآبی و طی آبان تا دی ماه سال ۱۴۰۱ نیز ۵۲۰ تن ماهیان گرمابی برداشت و صید شدند.  

شریفی همچنین یادآور شد: طی ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲ به میزان دو میلیون و ۲۵۰ هزار قطعه ماهی زینتی و در سال ۱۴۰۱ نیز به همین میزان قطعه ماهی زینتی از استان به بازار تقاضا عرضه شدند.  

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه در استان تعداد استخرهای ذخیره آب کشاورزی بسیار است، رویکرد آینده سازمان جهاد کشاورزی استان استفاده از ظرفیت این استخرها برای پرورش ماهیان است.  

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود با بیان اینکه در استان مصرف گوشت ماهی در سبد پروتئینی خانوار پس از گوشت قرمز و مرغ، در اولویت سوم قرار دارد، عنوان کرد: بخشی از تولیدات ماهیان خوراکی استان به بازارهای خارج از استان ارسال می‌شوند و در مقابل برخی از انواع ماهیان مورد تقاضای بازار استان نیز وارد می‌شود.  

وی در تشریح بازار فروش ماهیان نیز بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ درآمدزایی حاصل از ماهیان پرورش رضایت بخش نبود.  

شریفی گفت: در سال ۱۴۰۱ هرچند هزینه تولید پرورش ماهیان بالا بود، در عین حال، قیمت خرید ماهیان در بازار مصرف بالا نبود و ادامه فعالیت در این زمینه صرفه اقتصادی نداشت.  

وی افزود: با این وجود، در سال ۱۴۰۲ قیمت خرید ماهی در بازار مصرف بالا رفت و آبزی پروران را به ادامه کار امیدوار کرد، به گونه‌ای که شش واحد نیمه فعال در استان تمام فعال شدند.  

این مسئول در ادامه به تغییر اقلیم، تداوم کم بارشی‌ها و خشکسالی‌ها در استان نیز اشاره و تصریح کرد: در مقابل چنین شرایطی باید توان تاب آوری اشتغال آبزی پروری را افزایش دهیم.  

وی بهسازی و نوسازی تجهیزات و امکانات مزارع و واحدهای آبزی پروری همچنین بکارگیری تکنولوژی‌های به روز را اصلی‌ترین راهکار عبور از بحران اقلیمی و کم بارشی‌ها برای این چرخه تولیدی دانست.  

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: این در حالی است که هنوز به طور عمده در سطح کشور و در سطح استان آبزی پروری به شیوه سنتی و با تجهیزات و امکانات به روز نشده انجام می‌شود هرچند که البته در سطح کشور شماری از واحدهای آبزی پروری به سوی بهره گیری از تکنولوژی‌های به روز اقدام کرده‌اند.

وی با تاکید بر این نکته که بهسازی، نوسازی واحدهای آبزی پروری و بهره گیری از تکنولوژی‌های به روز برای تاب آوری در مقابل کم بارشی‌ها و تغییر اقلیم همچنین افزایش بهره وری در تولید ضروری و الزامی است، اعلام کرد: در استان استقبال و تمایل از این رویکرد اتفاق افتاده است، با این وجود، انجام آن به حمایت‌های مالی دولت و پشتیبانی تسهیلاتی نیازمند است.  

شریفی تصریح کرد: دولت باید صنعت آبزی پروری را از محل اعطای تسهیلات تبصره ۱۸ همچنین کمک‌های مالی فنی و اعتباری درون سازمانی پشتیبانی کند.  

مصاحبه از: سمانه قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک