یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۹۸۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۱/۰۱ - ساعت ۶:۴۳
یکی از مناطق دیدنی خراسان‌شمالی؛

گردشگاه بش قارداش تفرجگاهی سرسبز و تاریخی در بجنورد

گردشگاه بش قارداش در بجنورد یکی از مقصدهای گردشگری محبوب است که هر ساله مسافران در مسیر سفر خود به آن سر می‌زنند.
گردشگاه بش قارداش تفرجگاهی سرسبز و تاریخی در بجنورد,

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی« عصر اترک»، شهر بجنورد را به‌ خاطر باغ‌های میوه و چشمه‌های معدنی‌اش می‌شناسند؛ بجنورد جاذبه‌های گردشگری متنوعی دارد و گردشگاه بش قارداش یکی از همین جاهای دیدنی در شمال شرق ایران است.

گردشگاه بش قارداش در بجنورد یکی از مقصدهای گردشگری محبوب است که هر ساله مسافران در مسیر سفر خود به آن سر می‌زنند. 

بش قارداش بجنورد یکی از شناخته‌شده‌ترین جاهای دیدنی بجنورد و تفرجگاه‌های ایران است که این مجموعه تفریحی را می‌توان جاذبه تاریخی و طبیعی نامید.

در واقع، هم از نظر تاریخی مهم است و هم از نظر طبیعی دارای طبیعت منحصربه‌فردی است؛ نام این گردشگاه در زبان ترکی خراسانی به‌معنای «پنج برادر» است. 

وسعت گردشگاه بش قار داش بجنورد به ۳۸۰ هکتار می‌رسد؛ این مجموعه در تاریخ ۱۱ ام دی‌ماه ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۵۷۵ در این فهرست ثبت شد.

بش قارداش در طول سال، به‌خصوص در فصل‌های بهار و تابستان، میزبان گردشگرانی از گوشه‌وکنار ایران است. فضای مطبوع و دل‌انگیزی دارد و با امکانات مختلفی که در اختیار مهمانان خود قرار می‌دهد فرصتی عالی برای گشت‌وگذاری چندساعته فراهم کرده است.

این تفرجگاه فضایی سرسبز و زیبا دارد که درختان سربه‌فلک‌کشیده و قدیمی آن را احاطه کرده‌اند. انواع درختان از جمله، سرو، چنار، زیتون تلخ، اقاقیا، زالزالک، زبان گنجشک، افرا، عرعر، ارغوان، کاج و حتی توت و بوته‌های زرشک در این گردشگاه وجود دارد که فضایی سرسبز و روح‌نواز ایجاد کرده‌اند. یکی از بخش‌های این گردشگاه استخری بزرگ و یک آب‌نماست. علاوه بر این، روبه‌روی استخر اصلی آن، یک دروازه قرار دارد که قدمت آن تقریباً ۲۰۰ سال است و هنوز هم پابرجا باقی مانده است.

 

دلیل نام‌گذاری گردشگاه بش قارداش

شاید با شنیدن اسم تفرجگاه بش قارداش تعجب کرده باشید و احتمالاً کنجکاو شده‌اید تا معنی آن را بدانید. نام این مکان با افسانه‌ها گره خورده است.

بر اساس داستان‌هایی که از زبان اهالی نقل می‌شود، در زمان‌های بسیار دور، پنج برادر در شهر بجنورد زندگی می‌کردند. این پنج برادر به‌خاطر اینکه در برابر ظلم و ستم حکمران وقت ایستاده بودند، تحت تعقیب مأموران حکومتی قرار داشتند. آن‌ها همراه باهم از شهر می‌گریزند و مأموران هم تا همین‌جا یعنی محل فعلی گردشگاه بش قارداش، آن‌ها را تعقیب می‌کنند. در این زمان، این پنج برادر، برای رهایی از وضعیت موجود، از خداوند طلب کمک می‌کنند. در همین زمان، پنج سوراخ در کوه ایجاد می‌شود و این پنج برادر در آن‌ها پنهان می‌شوند. از این سوراخ‌ها آب گوارایی جاری می‌شود.

البته غیر از این افسانه، نقل‌قول دیگری هم وجود دارد. برخی می‌گویند اینجا به این دلیل بش قارداش نامیده شده که دارای پنج چشمه غارمانند سنگی است. آب چشمه بش قارداش از کوهی سنگی و از پنج شکاف بزرگ و کوچک در پایین کوه بیرون می‌ریزد.

 

امکانات گردشگاه بش قارداش

تقریباً هر نوع امکانات پایه که برای یک گردش چندساعته نیاز دارید در این گردشگاه پیدا می‌شود. این مجموعه دارای نمازخانه، چندین سوپرمارکت، سرویس بهداشتی و آب‌خوری، استخر شنا و پارکینگ می‌باشد.

برای اینکه ساعتی را در کنار خانواده بگذرانید، آلاچیق‌هایی برای اتراق‌کردن در این گردشگاه در نظر گرفته شده است. اگر اهل بازی و ورزش‌های هوازی هستید، در زمین بازی مخصوص ورزش‌های هوازی می‌توانید جنب‌وجوش داشته باشید و در کنار اعضای خانواده ورزش کنید.

جالب است بدانید که در این گردشگاه، در طول سال و به مناسبت‌های مختلف، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مختلفی برگزار می‌شود. اگر خوش‌شانس باشید و در زمان حضور شما در این مجموعه نمایشگاهی در حال برگزاری باشد، می‌توانید یک رویداد جذاب فرهنگی را هم تجربه کنید.

 

آثار تاریخی تفرجگاه بش قارداش

این گردشگاه چند اثر تاریخی کوچک هم دارد. یکی از آن‌ها یک سنگ حکاکی‌شده است که شعار زرتشتیان روی آن نقش بسته است؛ پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک. این اثر را اسماعیل جزمی، نقاش، خطاط و سنگتراش بجنوردی روی کوه حک کرده است. تاریخ ساخت این اثر به سال ۱۳۰۰ برمی‌گردد.

در سمت چپ همین کوه، یک بنای تاریخی هم قرار دارد که ظاهراً به دستور ناصرالدین شاه ساخته شده است. این بنای تاریخی هنوز هم پابرجاست. در سال‌های اخیر تعدادی از افراد خاندان شادلو بجنورد در این مکان دفن شده‌اند.

 

چشمه بش قار داش بجنورد

چشمه بش قارداش یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی شهرستان بجنورد است. این منطقه و این چشمه سابقه‌ای طولانی دارد و در زمان اشکانیان و ساسانیان، عبادتگاه پیشوایان دین زرتشتی بوده است. به‌خاطر اینکه مغان یا همان بزرگان دین زرتشتی در این منطقه اقامت دائمی داشتند، به آن چهارمغان می‌گویند. به همین دلیل، آب این چشمه هم به چهرمغان یا چرمغان مشهور است و هنوز هم با این نام شناخته می‌شود.

آب این چشمه از یک کوه سنگی و از پنج شکاف بزرگ بیرون می‌آید. برای آب این چشمه خواص درمانی مختلفی ذکر می‌شود. می‌گویند برای درمان بیماری‌های گوارشی، مشکلات کبدی و حتی برطرف کردن مشکلات دستگاه دفع ادرار خواص فراوانی دارد. دکتر محمدرضا غفوری، استاد دانشکده داروسازی دانشگاه تهران، آب این چشمه را بررسی کرده است. بر اساس تحقیقات ایشان، آب معدنی بش قارداش جزو آب‌های بی‌کربناته، کلسیم و سولفاته کلرور سرد به همراه سیلیس و آثار آهن است. در اعلامیه بهداشت محیط شهرستان بجنورد هم اثرات درمانی آب بش قارداش اعلام شده. در این اعلامیه آمده است که این آب برای برطرف‌کردن اختلالات دستگاه گوارش، حل مشکلات کبد، لوزالمعده و روده اثرات فراوانی دارد.

انتهای خبر/د

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک