شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۹۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ساعت ۱۴:۰
 در گفتگو با عصراترک تشریح شد:

 ناتوانی سدهای خراسان شمالی در تحویل حق آبه کشاورزی

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: فقط ۱۸ درصد از ظرفیت مخازن هشت سد استان از بارش‌های امسال آبگیری شده‌اند که در کشت بهاره آتی فقط سد شیرین دره توان تحویل حق آبه کشاورزی را داراست.
 ناتوانی سدهای خراسان شمالی در تحویل حق آبه کشاورزی,

 سید عقیل مرتضوی، در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی«عصراترک» اظهار کرد: مبتنی بر اطلاعات ایستگاه‌های شرکت آب منطقه‌ای استان مجموع بارندگی دریافتی استان در سال آبی جاری (از یکم مهرماه تا ۲۶ اسفندماه) ۱۲۹ میلی‌متر بوده است که در مدت مشابه آن در سال گذشته مجموع بارندگی دریافتی استان ۱۱۸ میلی‌متر بود.

 مرتضوی با بیان اینکه هر چند در استان در سال آبی جاری (طی مدت یکم مهرماه تا ۲۶ اسفندماه) در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته تا ۱۰ درصد افزایش بارندگی اتفاق افتاد، عنوان کرد: بااین‌وجود، نسبت به آمار بلندمدت ۳۰ساله تا ۱۳ درصد از دریافت بارندگی‌ها عقب هستیم.

 وی با تصریح بر این مطلب که کاهش حجم بارندگی‌ها در استان طی چند سال گذشته، موجب شده است که حجم روان آب‌های دریافتی نیز بسیار کم شود، اذعان کرد: تداوم این وضعیت کم‌بارشی‌ها و خشکسالی‌ها اثرات بسیار منفی بر روی منابع آبی استان به همراه داشته و دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی در ادامه با اشاره به اینکه ظرفیت مخازن ذخیره آب هشت سد در مدار بهره‌برداری استان در مجموع ۲۲۲ میلیون مترمکعب است، اعلام کرد: در حال حاضر حجم ذخایر آب در مخازن ذخیره آب این هشت سد ۴۰ میلیون مترمکعب است درحالی‌که در سال گذشته حجم آب موجود در مخازن این سدها ۵۲ میلیون مترمکعب بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر فقط ۱۸ درصد از ظرفیت مخازن ذخیره این هشت سد دارای آب است.

 مرتضوی گفت: از مجموع بارش‌های شش ماه گذشته، فقط ۴۰ درصد از مخزن سد شیرین دره، چهار درصد از مخزن سد بارزی شیروان، چهار درصد از مخزن سد فاروج، ۲۰ درصد از مخزن سد چری، ۳۰ درصد از مخزن سد گلول شیروان، ۲۷ درصد از مخزن سد غلامان، ۴۵ درصد از مخزن سد چندین و چهار درصد از مخزن سد بیدواز اسفراین آبگیری شده‌اند.



 اختصاص حق آبه کشاورزی سد شیرین دره به کشت بهاره
 
 وی در ادامه درباره تحویل حق آبه بخش کشاورزی در استان نیز اظهار کرد: از ابتدای مهرماه امسال جلسات شورای حفاظت از منابع آب استان با حضور تشکل‌های آب‌بران استانی، تشکیل و برای تحویل حق آبه به بخش کشاورزی استان تصمیم‌گیری شد.
 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: در این شورا مصوب شد که از محل سدهای بیدواز اسفراین و بارزوی شیروان حق آبه به کشت پاییز ۱۴۰۲ اختصاص داده شود که در این راستا، از سد بارزو یک میلیون مترمکعب و از سد بیدواز اسفراین نیز یک میلیون مترمکعب آب به کشت پاییزه امسال اختصاص یافتند.
 وی همچنین افزود: در این شورا مصوب شد که از سد شیرین دره نیز حق آبه برای کشت بهاره ۱۴۰۳ اختصاص داده شود که سهمیه حق آبه اختصاصی آن کمتر از پنج میلیون متر مکعب خواهد بود.
 مرتضوی تصریح کرد: به علت تداوم کاهش بارندگی‌ها در استان طی چندین سال گذشته و کاهش اُفت حجم ذخایر آبی در پشت این سدها، اختصاص حق آبه کشاورزی تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.
 وی افزود: اولویت بهره‌برداری از آب سدهای در مدار استان برای تأمین آب شرب مناطق مسکونی است.
 
 

۳۰۰ هکتار اُلنگ زار خراسان شمالی تحت کشت برنج باقی می‌مانند
 
 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی درباره اختصاص حق آبه به کشت برنج در استان نیز اظهار کرد: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ مبتنی بر مصوبه هیئت وزیران، انجام کشت برنج فقط برای استان‌های گیلان و مازندران مصوب شد که در سال ۱۴۰۰ نیز برای استان خوزستان برای انجام کشت برنج، مصوبه صادر شد.

 وی گفت: در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مبتنی بر مصوبه هیات وزیران تصمیم‌گیری و انتخاب محصولات برای انجام الگوی کشت و اختصاص سهمیه حق آبه به بخش کشاورزی به شورای حفاظت منابع آبی استان‌ها محول شد.

 مرتضوی عنوان کرد: از سال ۱۴۰۰ در شورای حفاظت از منابع آبی استان تصمیم گرفته شد که سال‌به‌سال سطح زیر کشت برنج در استان کاهش داده شود که در این راستا، از سال ۱۴۰۰ تا به فصل کشت بهاره ۱۴۰۲ این سطح زیر کشت از ۸۰۰ هکتار به ۴۰۰ هکتار کاهش یافت.

 وی تصریح کرد: بااین‌وجود، واقعیت این است که ۳۰۰ هکتار از مزارع استان واقع در مناطق باباامان و پایین دست سد شیرین دره اُلنگ زار هستند که در عمق بسیار کمی از سطوح کشاورزی آنها آب وجود دارد.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی افزود: در این ۳۰۰ هکتار فقط می‌توان برنج کاشت.

 وی با بیان اینکه این شورا جلوی توسعه سطح زیر کشت برنج در استان را گرفته است، اعلام کرد: فقط این ۳۰۰ هکتار در فصل بهار تحت کشت برنج قرار خواهند گرفت.

 مرتضوی در خاتمه درباره اختصاص حق آبه از سد گُلمن دره به زمین‌های کشاورزی پایین دست خود نیز اظهار کرد: بهره‌برداری کامل از این سد در سال آتی محقق می‌شود.

 وی با بیان اینکه در پایین دست این سد یک هزار هکتار زمین کشاورزی وجود دارد، عنوان کرد: برای انتقال آب از این سد به مزارع پایین دست آن باید شبکه انتقال آب انجام شود.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی عنوان کرد: طی همکاری با سازمان جهاد کشاورزی استان ۷۰ درصد از اجرای عملیات شبکه آبرسانی از سد گلمن دره به مزارع انجام شده است.

 مرتضوی با یادآوری این مطلب که بر اساس ابلاغ جدید دولت مبنی بر اینکه اجرای شبکه‌های انتقال آب از سدها به زمین‌های کشاورزی باید با خودیاری کشاورزان بهره‌بردار از آب سدها انجام شود، اعلام کرد: ۳۰ درصد از اجرای عملیات شبکه آبرسانی از سد گلمن دره به مزارع پایین دست که باقیمانده است می‌بایست با خودیاری کشاورزان بهره‌بردار پایین دست این سد انجام شود.
 

انتهای خبر/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک