دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۹۲۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۱/۲۸ - ساعت ۹:۴۴
فوق‌تخصص آنکولوژی در خراسان شمالی:

سرطان ریه کشنده‌ترین نوع سرطان است

فوق‌تخصص آنکولوژی در خراسان شمالی گفت: در مردان شایع‌ترین سرطان، پروستات و در زنان سرطان پستان است، اما کشنده‌ترین سرطان، سرطان ریه است که به دلیل تشخیص دیرهنگام آمار مرگ‌ومیر بالاتری نسبت به دیگر سرطان‌ها دارد.
سرطان ریه کشنده‌ترین نوع سرطان است,

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری «عصر اترک» به نقل از روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی؛ سعید دولتشاهی، فوق‌تخصص آنکولوژی و عضو هیأت علمی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در پاسخ به این سؤال که آیا سرطان درمان دارد، توضیح داد: پیشرفت‌های هر روزه در حوزه علم، پیشگیری و درمان این بیماری، سرطان‌های رایج در کشور قابل‌درمان است.

وی با اشاره به اینکه اگر بیماری سرطان به‌موقع تشخیص داده شود، هیچ نگرانی برای مبتلایان ایجاد نخواهند کرد، ادامه داد: امروزه هیچ بیمار سرطانی نباید ناامید باشد؛ زیرا بیشتر سرطان‌ها با جراحی‌ها، شیمی‌درمانی، پرتودرمانی و هورمون تراپی، قابل‌درمان هستند.

 
این فوق‌تخصص آنکولوژی اضافه کرد: اگر بیمار به‌موقع به مرکز درمانی مراجعه کند و بیماری او تشخیص داده شود در درمان تأثیرگذار است، بسته به اینکه بیمار در کدام مرحله از سرطان است، شکل و فرم درمان متفاوت است و طول عمر بیمار نیز به زمان مراجعه وی بستگی دارد.

 
دولتشاهی خاطرنشان کرد: امروزه برای بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان، غربالگری در مراکز بهداشتی و درمانی انجام می‌شود، بنابراین افراد می‌توانند برای انجام بررسی‌های اولیه به این مراکز مراجعه کنند.

وی افزود: برای تشخیص سرطان روده بزرگ تمام افراد بالای ۵۰ سال، چه سابقه ارثی داشته باشند و یا نداشته باشند باید با انجام کولونسکوپی غربالگری شوند، زیرا این سرطان امروزه بسیار شایع است و زمان درست مراجعه برای درمان به درمان قطعی بیماری می‌انجامد.

این فوق‌تخصص آنکولوژی یادآور شد: دومین سرطان، سرطان پستان است که نیاز است تمام زنان بالای ۴۰ سال ماموگرافی و سونوگرافی را با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی انجام دهند، در حال حاضر تمام راه‌های تشخیص و درمان بیماری سرطان فراهم است و باید فرد نسبت به تشخیص زودهنگام این بیماری اقدام کند.


وی شایع‌ترین سرطان‌ها در دنیا را سرطان پوستی عنوان کرد و گفت: در مردان شایع‌ترین سرطان، پروستات و در زنان سرطان پستان است، اما کشنده‌ترین سرطان، سرطان ریه است که به دلیل تشخیص دیرهنگام آمار مرگ‌ومیر بالاتری نسبت به دیگر سرطان‌ها دارد.

 
دولتشاهی ابراز داشت: سرطان دارای چند وجه است که یک وجه آن دلایل ارثی، یکی جنبه وراثتی و سومین مسئله شرایط هورمونی بدن است که این وجه تحت‌تأثیر مصرف داروهای هورمونی مانند قرص‌های ضدبارداری ایجاد می‌شود.

وی بیان داشت: وضعیت تغذیه‌ای، قرارگیری در معرض تشعشعات رادیویی، همه در بروز بیماری سرطان پستان در زنان نقش دارند و از موارد پیشگیری‌کننده از سرطان پستان می‌توان به حاملگی‌ها و بارداری‌های متعدد اشاره کرد، شیردهی نیز نقش حفاظتی از بروز سرطان پستان دارد.

 
این فوق‌تخصص آنکولوژی گفت: سبک زندگی درست و الگوی درست تغذیه، رعایت رژیم غذایی، اقدام غربالگری‌های به‌موقع برای موارد وراثتی، کاهش مصرف دخانیات، انجام ورزش، مصرف میوه و سبزی‌ها و ویتامین‌ها، عدم مصرف غذای چرب، عدم مصرف دخانیات، درمان چاقی زیاد از راه‌های پیشگیری از سرطان است.

 
انتهای خبر/ گریوانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک