دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۸۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۱/۱۷ - ساعت ۱۲:۵۵
عصر اترک در میزگردی نقش بانوان در انتخابات را بررسی کرد؛

نقش پررنگ زنان در گود انتخابات

طی سال‌های اخیر نقش زنان در انتخابات باتوجه‌به فرصتی که نظام جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده قابل‌توجه بوده و به‌خوبی نشان داده که بانوان به رشد و بالندگی رسیده‌اند که قدرت حضور در این عرصه را داشته باشند.
نقش پررنگ زنان در گود انتخابات,

 به گزارش پایگاه تحلیلی خبری «عصر اترک»،  زنان به‌عنوان نیمی از جمعیت کشورحق مساوی در تصمیم‌گیری و دخالت در امور جمعی را دارا هستند و زنان ایرانی به‌عنوان مدیران خانواده تمایل بسیاری به داشتن حضور آگاهانه در اجتماع و در امور سیاسی و اجتماعی کشور داشته و دارند.

 در سال‌های اخیر حضور آماری زنان در عرصه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی افزایش چشمگیری یافته است، خودباوری زنان تحصیل‌کرده و متخصص و اعتماد جامعه ایرانی به مدیریت‌های مسئولانه، پیگیر و پرشور زنان، آهنگ ملایم و رشد امیدوارکننده‌ای دارد که با سپردن مدیریت‌های میانی و اجرایی در دولت به زنان کامل‌تر می‌شود.

 باتوجه‌به اهمیت موضوع نقش زنان در انتخابات پیش رو به‌عنوان نامزد انتخاباتی و یا مشارکت‌کننده در انتخابات، پایگاه تحلیلی خبری «عصر اترک» میزگردی با حضور اعظم‌السادات افشین فر، رئیس دانشکده فنی دخترانه انقلاب بجنورد و عضو شورای اسلامی شهر بجنورد، محبوبه معین مقدس، رئیس دانشگاه دولتی دخترانه کوثر بجنورد و طوبی ولی‌پور، استاد و مدرس حوزه علمیه خواهران الزهرا و دانشگاه‌های خراسان شمالی برگزار شد.

 

 حضور زنان در عرصه‌های انتخاباتی نشان از توانمندی‌های آنان است

 عصر اترک: باتوجه‌به اینکه بانوان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند، چگونه می‌توانند در جایگاه نامزد انتخاباتی و یا انتخاب کننده در انتخابات نقش قابل‌توجهی را داشته باشند؟

 محبوبه معین مقدس در پاسخ به این سؤال خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: حضور زنان در جایگاه نامزدهای انتخاباتی در واقع نشان از پیشرفت و رشد بانوان در کشور دارد، زیرا روزگاری را پشت سر گذاشتیم که حتی زنان اجازه رأی‌دادن و شرکت‌کردن در انتخابات را نداشتند.

 وی ادامه داد: این در حالی است که بانوان امروزه به این توانمندی رسیده‌اند که وظایف نمایندگی مجلس را عهده‌دار شوند و این نشان از بالندگی آنها دارد.

 معین مقدس اضافه کرد: جدا از اینکه انتخاب نهایی توسط مردم انجام می‌شود و این که چه کسی کرسی‌های مجلس را در دست می‌گیرد، اما این جنبه حائز اهمیت است که زنان مسلمان ایرانی در این جامعه و با بستری که انقلاب اسلامی ایران فراهم کرده، به این جایگاه رسیده‌اند.

 رئیس دانشگاه دولتی دخترانه کوثر بجنورد با تأکید بر این که نیمی از اعضای جامعه را بانوان تشکیل می‌دهند، گفت: قطعاً تأثیر بانوان بیش از نیم جامعه است، زیرا آنها علاوه بر اینکه رأی مستقل خودشان را دارند، در جایگاه مادری و همسری می‌توانند راهنمایی برای اعضای خانواده باشند.

 وی با تأکید بر این موضوع که بر اساس بیانات و تأکیدات مقام معظم رهبری انتخابات پیش رو یک پیچ مهم انقلاب است، گفت: یک بانو با جهاد تبیین در محیط خانواده می‌تواند لزوم شرکت در انتخابات به‌عنوان حق و وظیفه را مطرح کند و در این موضوع اثرگذاری داشته باشد.

 ولی‌پور در ادامه با اشاره به اینکه طبق بیانات و تأکیدات مقام معظم رهبری یکی از عرصه‌های رسیدن به قله‌ها، موضوع انتخابات است، ادامه داد: براین‌اساس مشارکت حداکثری در انتخابات به منزله رسیدن به قله‌ها است که این موضوع جنسیت نمی‌شناسد؛ بلکه بر اساس شایسته‌سالاری است و زنان و مردان با مشارکت و انتخاب درست می‌توانند به بهترین نقاط برسند.

 وی با بیان این موضوع که طبق حدیثی از امام رضا (ع) دخالت در سیاست و مقدرات یک جامعه وظیفه زنان است، گفت: بنابراین در موضوع انتخابات که یک موضوع سرنوشت‌ساز است، در یک برهه زمانی قرار داریم که تمام نگاه دشمن به این است که انقلاب و نظام را از بین ببرد و بیشترین تلاشش بر قشر بانوان است تا بتواند دیدگاهش را از انقلاب دور کند.

 

 

نامزدی زنان ایرانی در انتخابات، دشمنان را ناامید می‌کند

 این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به این موضوع که در زمان‌های گذشته زن جایگاه خاصی نداشته، گفت: در انقلاب اسلامی و جامعه دینی اگر از ظرفیت یک زن آن‌گونه که است استفاده شود، می‌تواند نقش اثرگذاری داشته باشد.

 وی زنان را موجودات ظریف و دقیقی عنوان کرد و افزود: مدیر و مدبر بودن زنان در جامعه مبالغه نیست، بلکه زنان باتوجه‌به جزئی‌نگر بودن در هر مجموعه‌ای که فعالیت دارند، می‌توانند دقیق‌تر عمل کنند.

 ولی‌پور افزود: همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های زنان در انتخابات ایجاد شور انتخاباتی است که بین بانوان بیشتر از آقایان است.

 این استاد دانشگاه با اشاره به زنانی که به‌عنوان نامزد مجلس وارد صحنه می‌شود، توضیح داد: حضور نامزدهای انتخاباتی زن برای جامعه و زنان دیگر ایجاد امید می‌کند و مسئله مهم است؛ زیرا دشمن اعلام می‌کند که اسلام به زن اجازه حضور در جامعه نداده و نگاه محقرانه به جامعه دارد اما وقتی یک زن نامزد می‌شود، به سراسر دنیا اعلام می‌کند ما هم می‌توانیم.

 

 شرکت زنان در انتخابات و نفی تبلیغات منفی دشمن است

 افشین فر با تأکید بر این موضوع که زنان ۵۰ درصد جمعیت جامعه را تشکیل و ۵۰ درصد رأی‌دهندگان هستند، گفت: زنان تأثیر قابل‌توجهی بر فرزندان و همسران خود دارند، مخصوصاً زنانی که قدرت اغنا سازی در خانواده دارند می‌تواند اثرگذاری خاصی داشته باشند.

 وی ادامه داد: از طرف دیگر زنان در جامعه زنانه خود ارتباط قابل‌توجهی با همکاران، دوستان، خویشان دارند، بسیار دیده شده که وقتی زن نسبت به یک موضوع نظر موافق و یا مخالف داشته باشد می‌تواند اطرافیان را تحت‌تأثیر قرار دهد و این برگرفته از توانایی در تکلمشان است که می‌تواند در اغناسازی مؤثر واقع شود.

 عضو شورای اسلامی شهر بجنورد بیان داشت: اما وقتی یک بانو در جایگاه یک کاندیدای مجلس وارد عرصه انتخابات می‌شود، باتوجه‌به اینکه یکی از موضوعاتی که دشمن علیه آن تبلیغات دارد این است که انقلاب اسلامی زنان را از بسیاری از فعالیت‌ها دور کرده و اسلام و حجاب اسلامی به زن اجازه فعالیت نمی‌دهد، قطعاً حضور زن در عرصه انتخابات برای نفی آن تبلیغات منفی می‌تواند اثرگذار باشد.

 

 عصر اترک: چرا امروزه شاهد افزایش ناامیدی در جامعه به‌خصوص در قشر نوجوان و جوان هستیم؟

 معین مقدس گفت: اصل موضوع به‌زعم بسیاری از افراد به دلیل مسائلی از جمله موضوعات اقتصادی است، درحالی‌که واقعیت این موضوع باید به‌صورت کامل مورد بررسی قرار گیرد.

 وی با اشاره به اینکه عده‌ای گمان می‌کنیم که تمام مسائل را دولت باید انجام دهد و مجلس و یا بقیه ارگان‌ها باید فضا را فراهم و استفاده‌کننده باشیم، گفت: اما در واقع این یک دیدگاه اشتباه است و تک‌تک اعضای جامعه جزئی از کلی هستیم که باید پیشرفت جامعه را باید رقم بزنیم و همه ما در مقابل موضوعات مختلف مسئولیت داریم.

 

 

 

 نادیده‌گرفتن تأثیر نقش مادری و همسری در جامعه

 رئیس دانشگاه دولتی دخترانه کوثر بجنورد با بیان این موضوع که یک زن در جایگاه مادر و همسر آن طور که باید دیده نمی‌شود، گفت: اما یک مادر در اقتصاد، رشد و توسعه کشور و ایجاد امید تأثیرگذار خواهد بود.

 وی گفت: قطعاً یک مادر در جایگاه مدیریت خانواده با امکانات موجود و مدیریت صحیح اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی که می‌تواند داشته باشد،خواهد توانست به‌عنوان یک واحد هر چند کوچک جامعه را از رکود نجات دهد.

 معین مقدس با تأکید بر این موضوع که اگر چشم امید به بیرون از کشور باشد، هیچ‌وقت کسی دلسوزمان نیست، گفت: با امید و اعتقاد، مذهب و پیشینه‌های دینی، با کار و تلاش، مطالعه، آشنایی بافرهنگ می‌توانیم موفق باشیم.

 ولی‌پور با اشاره به اینکه دشمن به دنبال ایجاد ناامیدی در جامعه است، اظهارکرد: بسیاری اقتصاد را دلیل اصلی ایجاد حس ناامیدی در جامعه می‌دانند، درحالی‌که در راستای ایجاد امید در جامعه یک زن به‌خوبی می‌تواند ورود کند و عرصه را به دست بگیرد.

 وی با اشاره به تاثیر فضای مجازی در ایجاد حس ناامیدی در جامعه افزد: مقام معظم رهبری بارها بر جایگاه اصلی فضای مجازی تأکید ویژه داشتند درحالی‌که این فضا رها شده و متأسفانه تصاویر و ویدئوهایی که در این فضا منتشر و در اختیار فرزندان ما قرار می‌گیرد، تربیت آنها را تحت‌تأثیر قرار داده است و حضور فعال مردم در این فضاها باعث افزایش ناامیدی در جامعه شده است.

 

 مطرح‌کردن دستاوردهای نظام و برگشت امید به جامعه

 ولی‌پور ابراز داشت: همچنین در خانواده‌ها به حدی از مشکلات و ناامیدی صحبت می‌شود که بر روی فرزندان تأثیر منفی می‌گذارد و باتوجه‌به اینکه نوجوان قابلیت تحلیل این موضوعات را ندارند، باید آگاهی‌ها از طریق رسانه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی انجام شود.

 این مدرس حوزه علمیه الزهرا بجنورد بیان داشت: رسانه‌ها باید دستاوردهای دولت را مطرح کنند، مشکلات وجود دارد، اما دستاوردها نیز کم نیست که با مطرح‌کردن این موضوع امید مردم بالا و جامعه رشد پیدا می‌کند.

 

 عصر اترک: در رابطه‌با رواج خود تحقیری در کشور نظرتان را بیان کنید؟

 معین مقدس با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه با جهاد تبیین می‌توانیم اتفاقات مثبت و دستاوردها را به نمایش بگذاریم، گفت: در بسیاری از مواقع باتوجه‌به اینکه نتوانستیم این موضوعات را به‌خوبی بیان کنیم، با یک خود تحقیری مواجه می‌شویم، درحالی‌که وقتی برخی از تولیدات و یا دستاوردها به‌خوبی نمایش داده می‌شود، باعث افتخار برای کشور و امید برای مردم خواهد بود.

 وی گفت: گاهی اوقات توانمندی‌ها مطرح نمی‌شود و همین موضوع باعث شده که امید در جامعه تزریق نشود.

 

 عامل اصلی خود تحقیری‌ها نداشتن آگاهی و بصیرت است

 ولی‌پور با بیان این موضوع که عامل اصلی خود تحقیری‌ها در جامعه به دلیل نداشتن آگاهی و بصیرت است، ادامه داد: امروزه فضای مجازی تأثیرگذاری خاصی بر افراد گذاشته و گاهی مسیر زندگی آن‌ها را تعیین می‌کند، اما اگر یک زن ایرانی باید این اطلاعات را داشته باشد و به‌ظاهر فیلم‌های جوامع غربی اکتفا نکند در همه زمینه‌ها باتوجه‌به فرصت‌هایی که نظام جمهوری اسلامی ایران فراهم کرده، می‌تواند حضور فعالی داشته باشد.

 

 

 

 عصر اترک: چه موانعی در جامعه باعث می‌شود که یک زن در جایگاه نامزد انتخاباتی حضور کمتری داشته باشد؟

 معین مقدس گفت: هنوز برخی تفکرات غلط در جامعه وجود دارد و توانمندی‌های زنان آن‌گونه که باید دیده نمی‌شود که این موضوع یکی از موانع مهم برای حضور زنان در جایگاه نامزدهای انتخاباتی شده است.

 وی ادامه داد: همچنین برخی زنان قدر و اندازه خودشان را نمی‌دانند و یا کشف نکرده‌اند، درحالی‌که زنان در جایگاه‌هایی که دارند، حتی به‌عنوان یک مادر دغدغه‌مندی‌هایی دارند که شاید در جامعه کمتر دیده شده اما باید به توانمندی‌هایشان ایمان بیاورند و بدانند که می‌توانند به جامعه و پیشرفت کشور کمک کنند.

 رئیس دانشگاه دخترانه کوثر بجنورد یادآور شد: نکته قابل‌توجه این است که دین اسلام با آینده‌نگری مطرح کرده که زن با حفظ جایگاه و شئون می‌تواند در مواردی که نیاز است حضور پیدا کند.

 وی ادامه داد: اما این موضوع به‌عنوان یک فرهنگ باید از طرف تمام جامعه پذیرفته شود که در بخش‌های مختلف جامعه زنان به دلیل توانمندی و مدبر بودن به‌خوبی ظاهر شده و موفق بوده‌اند.

 

 برخی زنان به توانمندی‌هایشان باور ندارند

 ولی‌پور با اشاره به اینکه موضوع یکی از موانع اصلی حضورپیدانکردن زنان به‌عنوان نامزدهای انتخاباتی در واقع در درجه اول این است که بانوان خودشان را باور ندارند و به خودباوری واقعی نرسیده‌اند، گفت: گاهی اوقات برخی زنان شعار می‌دهند؛ اما وقتی در عمل قرار می‌گیرند حرکتی از آنها دیده نمی‌شود.

 وی همچنین با تأکید بر این موضوع که متأسفانه گروهی از مردان نیز نمی‌خواهند به این باور برسند که زنان نیز می‌توانند، بیان داشت: براین‌اساس وقتی زن یک جایگاه مدیریتی دریافت می‌کند، شاید آن‌قدر صحنه‌سازی‌های غلط انجام می‌شود که مانع از حضور درست آن زن در آن جایگاه خواهد شد.

 ولی‌پور اضافه کرد: مسئله دوم این است که زنان باتوجه‌به ظرافتی که دارند حساسیت ایجاد می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود که از ورود به عرصه‌ها نگرانی داشته باشند که نتوانند کار را به‌درستی انجام دهند؛ اما آقایان با کلی‌نگری از ورود به عرصه‌ها ترسی ندارند.

 

 فرصت‌های مدیریتی برای زنان محدودتر است

 عضو شورای اسلامی شهر بجنورد در توضیح این سؤال بیان داشت: یکی از عوامل دیگر، شاید می‌تواند این موضوع باشد که وقتی زنی می‌خواهد وارد عرصه انتخابات شود، مردم انتظار دارند که رزومه مدیریتی داشته باشد اما این محدود به زنان نیست؛ بلکه در مردان نیز صدق می‌کند.

 افشین فر اظهار داشت: درحالی‌که این فرصت‌های مدیریتی در سازمان‌ها برای بانوان خیلی کمتر ایجاد می‌شود، اما قطعاً بانوان با توانمندی‌هایی که دارند می‌توانند موفق باشند.

 رئیس دانشکده فنی دخترانه انقلاب بجنورد ادامه داد: دخترانمان را به‌گونه‌ای تربیت‌کرده‌ایم که اعتماد به نفسشان برای کارهای اجتماعی خیلی قوی نیست به این دلیل که همیشه گمانمان بر این بوده که باید پسرانمان را برای امور مدیریتی آماده کنیم.

 وی افزود: در بحث ورود به مسئله انتخابات، موضوع اقتصاد نیز مطرح است، و برخی از زنان در موضوع اقتصادی استقلال ندارند و وابسته به همسر و پدر هستند که این موضوع نیز می‌تواند یکی از موانع باشد.

 

 

 

 با تبیین درست انتخابات، الزام حضور در مشارکت حداکثری مطرح شود

 عصر اترک: باتوجه‌به اینکه هر کدام از شما افراد به‌عنوان جایگاه شغلی و اجتماعی که دارید و با قشر دختران و زنان در ارتباط هستید، برای بالابردن مشارکت انتخاباتی چه راهکارهایی دارید؟

 معین مقدس با اشاره به اینکه به این موضوع می‌توان از جنبه‌های مختلف پرداخت، توضیح داد: هر کدام از افرادی که به‌نوعی مسئولیتی را پذیرفته‌اند، بخشی شخصی است که وظیفه دارند در انتخابات شرکت کنند، بخش دیگر خانواده و جامعه کوچک آن و بخش مهم‌تر مجموعه بزرگ‌تری است که در آن کار و یا مدیریت دارند و به‌نوعی تأثیر مستقیم و غیرمستقیم بر انتخابات دارند.

 وی ادامه داد: معمولاً دیده می‌شود افرادی که مرجع و محبوب می‌شوند، با رویکرد خودشان و تبیینی که دارند می‌توانند بقیه را ترغیب کنند.

 معین مقدس با بیان اینکه باید تبیین شود که شرکت‌کردن و یا شرکت‌نکردن در انتخابات چه تأثیری می‌تواند داشته باشد، گفت: مشکلات موجود شاید به‌خاطر عملکرد نادرست برخی از افراد است، باید در فضاهای دانشگاهی با تبیین درست انتخابات، الزام حضور دانشجویان در صحنه انتخابات را تبیین کرد.

 رئیس دانشگاه دخترانه کوثر بجنورد خاطرنشان کرد: در دانشگاه کوثر بجنورد برنامه‌ها از دهه فجر آغاز شده و تا انتخابات با این رویکرد که انقلاب چه دستاوردهایی برای ما داشته اجرا می شود تا فضاهای منفی شکسته و دانشجویان به اتفاقات خوبی که افتاده ایمان بیاورند و به سمت امیدآفرینی پیش روند.

 ولی‌پور با تأکید بر این موضوع که آگاهی و بصیرت باید سرلوحه امور باشد، گفت: طبق بیانات مقام معظم رهبری ما در مجموعه‌ای کار می‌کنیم که باید بصیرت دهی به افراد را داشته باشیم.

 وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها در حوزه تبیین دستاوردهای انقلاب و نظام نقش قابل‌توجهی دارند، گفت: رسانه‌ها در کنار دستاوردها باید یک سری مشکلات و عملکردهای مسئولان را نیز نقد کنند، زیرا در دولت سیزدهم زیرساخت‌های خوبی ایجاد شد که به دلیل مطرح‌نشدن فضای ناامیدی ایجاد شد.

 این مدرس حوزه علمیه الزهرا بجنورد یادآور شد: در حوزه علمیه نیز ۱۵۰ دوره قرآن بانوان شناسایی شده که مبلغان برای حضور در این دوره‌های ساماندهی شده‌اند تا موضوع انتخابات، امیدآفرینی و دستاوردهای دولت و انقلاب را مطرح کنند.

 

 تلاش برای مشارکت حداکثری در انتخابات تنها برای ایران نیست

 افشین فر بیان داشت: برنامه‌ریزی‌شده که برخی از مدیران کل که حوزه کاری‌شان مرتبط با کار، بیمه و صنعت است دعوت و در دانشگاه حضور پیدا کنند، تا دانشجویان به‌راحتی بتوانند با آنها صحبت و ارزش و جایگاهشان را در جامعه درک کنند.

 وی گفت: این گونه نیست که فقط مشارکت در انتخابات برای دولتمردان مهم باشد، بلکه در سراسر دنیا هر کشوری که نظام دموکراسی دارد به دنبال بالابردن مشارکت در انتخابات است.

 رئیس دانشکده فنی دخترانه انقلاب بجنورد اضافه کرد: تلاش دشمن از زمان انقلاب تاکنون براین‌اساس بوده که مردم کمتر پای صندوق‌های رأی حضور پیدا کنند؛ زیرا صندوق رأی امضای موافقت و تأیید نظام است، با برنامه‌های خوب امید آفرینی و تبیینی در راستای یکدیگر بتوانیم نقش مثبتی را ایجاد کنیم.

 عضو شورای اسلامی شهر بجنورد گفت: مجلس مسئله منطقه‌ای نیست، بلکه انتخابات ملی است و تأثیر آن همچون ریاست‌جمهوری و حتی بالاتر هم است.

 

 مسئولان مقام و منصبشان را فدای نظام کنند

 سخن آخر:

 افشین فر بیان داشت: در این ایام مسئولان در جمع مردم حضور پیدا کنند و پاسخگوی مردم باشند حتی اگر مردم انتقاد و گلایه داشته باشند، نهایت این است که مسئول فدای نظام شده است، در عوض مردم احساس کردند که نظام مردمی دارند و مسئول پاسخگو خواهد بود.

 وی گفت: مسئول باید این قدرت را داشته باشد که اگر جایی کم‌کاری کرده از مردم معذرت‌خواهی کند، زیرا پله‌های ترقی را نظام برای ما ایجاد کرده و هر جا لازم است باید خودمان را فدای نظام کنیم.

 معین مقدس گفت: در این ایام ارائه کارنامه‌ای از فعالیت‌ها به‌خصوص مجلس به‌صورت شفاف برای مردم انجام شود، زیرا هر جا شفافیت و پاسخگویی باشد، قطعاً مشارکت بالا می‌رود.

 ولی‌پور گفت: بازگوکردن فعالیت‌های مسئولان در هر پست و مقامی که هستند تأثیرگذار خواهد بود، اما بحثی که وجود دارد این است که در سراسر دنیا آیین‌نامه‌ای است که هیچ ربطی به دین و اسلام ندارد و آن موضوع اطاعت از حاکم جامعه است.

 وی ادامه داد: باید این موضوع برای قشر جوان باز شود و در کنار نمایش دستاوردها و تبیین امیدآفرینی، می‌توان اتفاقات مثبتی را در این حوزه رقم زد.

 تهیه و تنظیم میزگرد: آرزو رحمانی

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک