یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۸۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۱/۱۷ - ساعت ۱۲:۰
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اعلام کرد:

آفت جدید کشاورزی خراسان شمالی را تهدید می‌کند

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ورود آفت کرم برگ‌خوار پاییزه در استان‌های جنوبی کشور شناسایی شده است که به‌طورقطع تا فروردین‌ماه آتی به استان وارد می‌شود که خسارت‌بار خواهد بود.
آفت جدید کشاورزی خراسان شمالی را تهدید می‌کند,

محمد رضایی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفتگو با عصر اترک اظهار کرد: ورود بروز کرم برگ‌خوار پاییزه، کشاورزی استان را تهدید می‌کند.

رضایی گفت: کرم برگ‌خوار پاییزه، آفت پروانه (شب‌پره) است که ورود و بروز آن در مزارع و باغات استان‌های جنوب کشور از مهرماه امسال اتفاق افتاده و شناسایی شده است.

وی عنوان کرد: دامنه تغذیه این آفت وسیع است که البته رُجحان تغذیه آن با ذرت علوفه‌ای و ذرت دانه‌ای است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: قدرت پروازی این آفت ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتر است.

وی با اعلام اینکه به‌طورقطع این آفت در اواخر فروردین‌ماه ۱۴۰۳ به استان وارد می‌شود، اظهار کرد: کشاورزان استان با این آفت هیچ آشنایی ندارند.

رضایی تصریح کرد: علاوه بر اینکه تهدید بروز و خسارت‌های این آفت به کشاورزی استان به دفتر مدیریت بحران استان اعلام شده است همچنین از استانداری خراسان شمالی نیز تقاضا کرده‌ایم که برای ردیابی این آفت، آموزش کشاورزان، انجام پیش‌آگاهی و اطلاع‌رسانی به‌موقع به کشاورزان همچنین مبارزه با این آفت در سطح ۲۰۰ هکتار پیش‌بینی‌شده مبلغ ۹ میلیارد تومان اعتبار را از محل اعتبارات استانی اختصاص دهد.

وی افزود: هنوز این اعتبار تقاضا شده، اختصاص نیافته است که امیدوار هستیم تا حداقل از محل اعتبارات ملی تأمین اعتبار شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: مبارزه به‌موقع اثر خسارت را کاهش خواهد داد.

مبارزه با آفت سن گندم، اسفندماه امسال

درعین‌حال، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی به آفت سن گندم نیز اشاره و اظهار کرد: میزبان این آفت مزارع گندم و جو هستند که بروز آن بر این مزارع خسارت در عملکرد تولید و خسارت بر کیفیت محصول را به بار می‌آورد.

رضایی گفت: هر ساله کانون‌های ثابت این آفت در سطح استان طی مهر تا بهمن‌ماه بررسی و ارزیابی می‌شوند.

وی اعلام کرد: طی بهار و تابستان امسال سطح ۲۲ هزار و ۱۷۰ هکتار از مزارع گندم و جو استان تحت مبارزه با آفت سن گندم قرار گرفتند که در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته این سطح مبارزه ۱۷ درصد رشد داشت.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: کیفیت گندم تولیدی امسال در مقایسه با سال گذشته سالم‌تر بود.

وی خاطرنشان کرد: زارعان استان باید در اسفندماه امسال مبارزه با سن گندم (سم‌پاشی) را در مزارع خود انجام دهند.

سم‌پاشی ۷۶۰۰ هکتار از مراتع استان برای مبارزه با آفت ملخ

علاوه بر این، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی به آفت ملخ نیز اشاره و عنوان کرد: ملخ، آفتی سبزینه خوار است که از هر گیاه سبزی تغذیه می‌کند.

رضایی با بیان اینکه زمستان‌گذرانی این آفت در مراتع است، گفت: کانون‌های آلودگی این آفت در سطح استان متنوع و گسترده است.

وی افزود: بنابراین در مبارزه با این آفت، از محل اعتبار دولتی ابتدا سطح مراتع را سم‌پاشی می‌کنیم تا از هجوم این آفت به مزارع جلوگیری شود.

این مسئول یادآور شد: در سال جاری هفت هزار و ۶۰۰ هکتار از مراتع استان علیه این آفت سم‌پاشی شد که در مقایسه با سال گذشته سطح مبارزه ۲۴۰ درصد افزایش داشت.

 میزان سم کشاورزی مصرفی در خراسان شمالی پایین‌تر از میانگین کشور

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود درباره میزان مصرف سم در سطوح کشاورزی استان اظهار کرد: در استان خراسان شمالی میزان مصرف سم در مزارع و باغات برای مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی هر ساله به طور میانگین ۴۳۰ گرم در هر هکتار مبتنی بر فُرم ماده مؤثره است.

رضایی افزود: حداقل میانگین مصرف سم در سطح کشور ۷۵۰ گرم در هر هکتار و میانگین مصرف جهانی سم نیز یک کیلوگرم در هر هکتار است.

وی تصریح کرد: باتوجه‌به میزان سم مصرفی اشاره شده در سطوح کشاورزی خراسان شمالی، محصولات کشاورزی استان به لحاظ میزان سم مصرفی و باقیمانده سموم در ردیف محصولات سالم و پاک طبقه‌بندی می‌شوند.

بااین‌وجود، این مسئول عنوان کرد: کشاورزان انگیزه‌ای به تولید محصول سالم و پاک ندارند.

وی گفت: علت این بی‌میلی، آن است که در بازار ایران قیمت‌گذاری محصول سالم با محصول غیر سالم هیچ تفاوتی ندارد درحالی‌که قیمت محصول سالم و پاک باید بیشتر از قیمت محصول غیر سالم باشد تا کشاورز برای ادامه تولید محصول سالم و حتی بهره‌گیری از مبارزه بیولوژیک (روش‌های غیرشیمیایی) انگیزه داشته باشد.

انتهای خبر/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک