یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۸۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۱/۱۷ - ساعت ۱۰:۳۶
سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان جاجرم:

جشنواره غذای محلی قلیف‌چال در جاجرم برگزار می‌شود

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان جاجرم از برگزاری دومین جشنواره غذای سنتی قلیف‌چال در شهرستان جاجرم خبر داد.
جشنواره غذای محلی قلیف‌چال در جاجرم برگزار می‌شود,

به گزارش پایگاه‌خبری‌جاجرم، دومین جشنواره قلیف‌چال جاجرم که با هدف آشنایی مردم با غذاهای بومی و محلی با محوریت قلیف‌چال غذای سنتی و کهن چوپان‌ها و گله‌داران این منطقه در ۲۶ بهمن‌ماه سال جاری برگزار می‌شود.

محمدرضا طالبی، سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان جاجرم اظهار کرد: قلیف‌چال در لهجه جاجرمی به معنی دیگی است که با محتویاتش درون چاله‌ای گذاشته تا غذای داخل آن کم‌کم پخته شود.

طالبی خاطرنشان کرد: مهارت پخت خوراک قلیف‌چال در سال جاری با شماره ۲۸۹۹ به ثبت رسید، لذا در راستای پاسداشت میراث ناملموس جشنواره قلیف‌چال در این شهرستان جاجرم برگزار خواهد شد.

او در مورد نحوه طبخ این غذای سنتی گفت: گله‌داران بز یا گوسفندی را بر زمین می‌زدند (ذبح می‌کردند) و گوشت تازه آن را قطعه‌قطعه می‌کردند و چاله‌ای کنده می‌شد که حکم کوره را داشت و مقداری از تاپاله (فضولات حیوانی) در داخل آن قرار می‌گرفت و در داخل آن آتش افروخته می‌شد و بعد از این که گوشت داخل قابلمه ریخته می‌شد، نمک و برنج هم به آن اضافه می‌شد و سپس دیگ یا قلیف را به طور کامل داخل چاله قرار می‌دادند و روی آن‌ها سوخت حیوانی می‌گذاشتند و از دیگر سو آتش داخل چاله را طوری تنظیم می‌کردند که به‌آرامی بسوزد و آتش آن شعله‌ور نباشد.

انتهای خبر/م

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک