یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۸۹۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۱/۱۷ - ساعت ۱۰:۱۹
امام جمعه موقت شیروان:

برگزاری انتخابات نمونه بارز مردم سالاری است

امام جمعه موقت شیروان گفت: نمونه بارز صاحب نظر شدن مردم در انقلاب اسلامی عرصه انتخابات است که در انقلاب اسلامی هرجا قرار بر انجام کاری است، باید اجتماعی از مردم همراهی کنند و در آن مسئله اتفاق نظر داشته باشند.
برگزاری انتخابات نمونه بارز مردم سالاری است,

حجت الاسلام سیداسماعیل حسینی ضمن تبریک ایام الله دهه فجر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبر تحلیلی عصراترک اظهار کرد: مهم‌ترین روندی که قبل از انقلاب جا افتاده بود در بحث خان و خان‌زادگی بود که برای خود در جان، مال و نوامیس مردم حق قائل بودند و در هر اموری که در خصوص لذت‌های دنیایی خود مورد نیاز بود از آنها استفاده و بیگاری می‌کشیدند و اموالشان را به راحتی غصب می‌کردند.

 

وی ادامه داد: اما بعد از انقلاب و به برکت انقلابی که امام(ره) آوردند، نگاه به مباحث اجتماعی بسیار تغییر کرد و بر اساس استناد بر آیه قرآن که می‌فرماید «اَن اَکرَمَکُم اِن الله اَدقاکُم» خان و خان‌زادگی برچیده شد و همهٔ انسان‌ها در نگاه انسانیت و مومن بودن هم تراز شدند.

 

امام جمعه موقت شیروان افزود: در نگاه اول، انقلاب ما برای همه ارزش قائل شد و بحث رعیت-خان‌زادگی را از بین برد و همه انسان‌ها اختیار دار این شدند که در امورات مختلف برای خودشان صاحب نظر باشند. نمونه بارز آن در عرصه انتخابات است که در انقلاب اسلامی هرجا قرار بر انجام کاری است، باید اجتماعی از مردم همراهی کنند و در آن مسئله اتفاق نظر داشته باشند.



وجود شکاف طبقاتی

حجت الاسلام سیداسماعیل حسینی درباره عرصه اقتصادی قبل از انقلاب و بعد از آن گفت: قبل از انقلاب به هیچ عنوان به رفاه و اقتصاد مردم توجهی نمی‌شد و به گفته خودشان و مستندات موجود، تورم ۲۵۰ تا ۳۰۰ درصدی وجود داشت و به حدی اختلاف طبقاتی بود که در پایین دست شهر تهران مردم در حلبی آبادها زندگی می‌کردند و امکانات و رفاه اولیه نداشتند که دال بر شکاف طبقاتی بسیار زیاد در نظام پهلوی بود.

 

وی تأکید کرد: اما بعد از انقلاب، شروع به برابرسازی اقتصادی شد که نمونه بارز آن ایجاد کردن نهادهای حمایتی توسط امام(ره) بود که به طبقه ضعیف و پائین دست جامعه هیچ آسیبی به خاطر مشکلات اقتصادی نرسد و بتوانند اقلام مورد نیاز زندگی و رفاه خود را فراهم کنند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه تصریح کرد: امروزه تلاش انقلاب اسلامی این است که با دستگاه‌های حمایتی، مشکلات اقتصادی مردم را به حداقل برساند که نمونهٔ بارز آن در چند سال اخیر شیوع ویروس منحوس کرونا بود و حضرت آقا فرمودند: که همه پای کار باشند و همدلی و همیاری اتفاق بیفتد تا کسی در عرصه اقتصادی و بهداشتی دچار افت نشود، که اتفاق افتاد.

 

امام جمعه موقت شیروان در موضوعات دفاعی قبل و بعد از انقلاب گفت: قبل از انقلاب رژیم شاهنشاهی سعی کرد از ابرقدرت‌ها تجهیزاتی را خریداری کند اما در جنگ‌های مختلف حتی نتوانست با حداقل‌هایی که داشت دفاع کند اما بعد از این‌که انقلاب به پیروزی رسید، حتی در حالی که تحت تحریم‌های ظالمانه هستیم به برکت نگاه مناسبی که به عرصه دفاعی در کشور شده است، به موشک‌های نقطه زن با برد بسیار بال دست پیدا کردیم.


واردات پزشک

حجت الاسلام حسینی در رابط با بحث بهداشتی در قبل و بعد از انقلاب اسلامی نیز گفت: قبل از انقلاب متاسفانه بسیار ضعیف بودیم، به طوری که بسیاری از موالید بخاطر کمبود امکانات غالبا در دوران طفولیت از دنیا می‌رفتند و آمار آن بسیار بالا بود، آن موقع حتی پزشک ایرانی برای معالجه نداشتیم و قالب پزشکان ما هندی یا پاکستانی بودند و به تعداد انگشتان دست خانه بهداشت وجود داشت تا مردم از آن استفاده کنند.

 

وی گفت: اما بعد از انقلاب شاهد رشد و پیشرفت در عرصه بهداشتی هستیم به طوری که امروزه پزشکان ما در دنیا در جراحی قلب، چشم و… حرف برای گفتن دارند و از کشورهای دیگر برای معالجه به ایران مراجعه می‌کنند، وجود خانه بهداشت‌ها در دورترین روستاهای نقاط ایران؛ وجود هزاران دکتر متخصص در حوزه‌های مختلف پزشکی، بیمارستان‌های مختلف و تخصصی، کالاهای بهداشتی روز به روز در حال پیشرفت است و کل جهان اذعان به این مسئله دارد.

 

امام جمعه موقت شیروان در رابط با مسئلهٔ آموزش و پرورش در قبل و بعد از انقلاب خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب شاهد آمار بسیار پایین باسوادی بودیم که امروزه شاهد آمار بسیار بالا و برتر با سوادی در دنیا هستیم که حتی کسانی که در سنین بالاتر هم هستند از سواد خواندن و نوشتن بهره‌مند می‌باشند.

 

ایجاد عدالت اجتماعی

مسئول امور روحانیون معاونت تعلیم و تربیت سپاه حضرت جوادالائمه(ع) در بحث عدالت و امنیت در حوزه اجتماعی، نظامی، اقتصادی قبل و بعد انقلاب یادآور شد: قبل از انقلاب هیچ عدالت اجتماعی و امنیتی نداشتیم به طوری که آمار بی‌بند و باری‌ها، طلاق، خانه‌های فساد، فقر، تجاوزهایی که صورت می‌گرفت بسیار بالا و وحشتناک بود.

 

وی ادامه داد: ما قبل از انقلاب حتی استقلال نظامی هم نداشتیم و پهلوی اگر می‌خواست کاری را انجام بدهد باید با کشورهای به اصطلاح ابرقدرت هماهنگ کند، به گونه‌ای که از اسدالله علم نقل شده است که به محمدرضا شاه می‌گوید «انگلیسی‌ها اعلام نارضایتی دارند از این‌که از رادیوهای آلمان بحث جنگ جهانی را رصد می‌کنی در حالی که مجاز به این امر نیستی» و شاه می‌گوید به آن‌ها بگو محمدرضا تمام نقشه‌ها را پاره کرده و دیگر به هیچ عنوان پیگیر این مسئله نخواهد شد.

 

امام جمعه موقت شیروان گفت: قانون کاپیتولاسیون بارزترین موضوعی بود که متاسفانه در زمان طاغوت به تصویب رسید که هیچ استقلالی برای مردم قائل نبود و مجبوراً با سخت‌ترین شرایط زندگی می‌کردند چون آمریکایی‌ها به دنبال استقلال در منطقه بودند. در بحث نظامی آن موقع امکاناتی که لازم بود را دشمن وارد می‌کرد و هرموقع که میخواست آنها را ازکار می‌انداخت و کسی حقی برای تعمیر آن نداشت تا اجازه دهند.

 

وی ادامه داد: حضور بانوان قبل از انقلاب با نگاهی که شاه پهلوی به عنوان جنسیتی داشت و در این باره گفته بود که زن وقتی به حساب می‌آید که زیبایی و دلربایی داشته باشد و خصوصیات زنانگی را بتواند حفظ کند، نشان دهندهٔ بی‌بند و بار بودن این مرد در این باره بوده است.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی خاطرنشان کرد: اما بعد از انقلاب اسلامی و نگاه امام(ره)، که زن را یک انسان و مربی معرفی کرد و در بُعد انسانی اینگونه می‌گفت که «قرآن کریم انسان‌ساز است و زن‌ها نیز انسان‌ساز هستند، اگر زن‌های انسان‌ساز از ملت گرفته شوند، به شکست مبدل خواهند شد» لذا نقش زن را بالا می‌بردند و با استناد به وجود نازنین نبی مکرم اسلام می‌فرمودند که «زن ویژگی‌ای در جامعه دارد که اگر بالاتر از مرد نباشد، کمتر از آن نیست».

 

این مدرس حوزه علمیه در مثالی از مادران بزرگوار شهدا گفت: اگر مادران شهدا و همسران آنان در عرصه انقلاب مدافع نبوده و فرزندان‌شان را تربیت نمی‌کردند و پای کار انقلاب نمی‌گذاشتند، حال انقلاب به این بزرگی ممکن نرسیده بود، امروزه نیز مقام معظم رهبری به همین مسئله اشاره می‌کند که فرقی بین زن و مرد نیست کما این‌که ممکن است زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی حضور فعال‌تر و توانمندی بیشتری داشته باشد.

 

تعریف نقش برای بانوان در انقلاب

حجت الاسلام حسینی امام جمعه موقت شیروان تصریح کرد: امروزه در انقلاب اسلامی برای بانوان نقش تعریف شده تا آن توانمدی‌هایی که دارند در عرصه‌های مختلف دیده شود و الحمدالله سرعت گرفته است.

 

امام جمعه موقت شیروان در بحث حل مشکلات مردم و موانع اقتصادی و معیشتی گفت: مهم‌ترین مسئله با توجه به منویات حضرت آقا و قبل از آن امام(ره)، هرجا که مردم خودشان پای کار بودند مشکلات زودتر حل و فصل شده است و امروزه نیز اگر می‌خواهیم مشکلات زودتر رفع شود نیازمند مداخله مردم در این حوزه هستیم و این‌که خودشان را بی‌طرف نبینند و همه کار را بر دوش نظام و انقلاب نیندازند و خودشان حضور فعال‌تر داشته باشند.

 

وی ادامه داد: شعار سال که حضرت آقا قریب به یک دهه است اشاره می‌کند و تیتر اصلی آن اقتصاد مقاومتی است، موضوع اصلی آن به مردم برمی‌گردد که آن‌ها احساس مسئولیت و همراهی کرده و همه توان و تلاش‌شان را برای حل مشکلات بگذارند تا به حداقل برسد.


توجه به تولید داخلی

مسئول امور روحانیون معاونت تعلیم و تربیت سپاه حضرت جوادالائمه(ع) گفت: در عرصه مقاومتی، مهم‌ترین مسئله خرید و توجه به اقلام داخلی است، امروزه نگاه ما به داخل ضعیف بوده و اگر آن را اصلاح کنیم مطمئناً خیلی از مشکلات به پایان و حداقل می‌رسد و توصیه من بر این است که بر فرامین حضرت آقا جامه عمل بپوشانیم و مطمئن باشیم که مشکلات روز به روز حل شدنی می‌شود که مصداق آن مقایسه حال و گذشته است.

 

سید اسماعیل حسینی در پایان در خصوص انتخابات اظهار نظر کرد و گفت: هر کجا که مردم برای خودشان در انقلاب نقشی تعریف کرده، مشکلات جامعه زودتر حل شده و هر جا خود را جدا دیده مشکلات بر زمین مانده یا حل آن زمان‌بر بوده است، در عرصه انتخابات مهم‌ترین حُسن این است که وقتی افراد با انتخاب خود کسی را به مجلس یا نهاد ریاست جمهوری می‌فرستند، چون خودشان را دخیل بر این موضوع می‌دانند، هرجای کار نیاز به اصلاح باشد تلاش می‌کنند تا برطرف شود اما اگر خودشان را در کنار دست این عرصه ببینند با کوچک‌ترین مشکلی می‌گویند خودشان نتوانستند، خودشان این کار را انجام دادند و این مسئله بین مردم شکاف ایجاد می‌کند، پس لازمه حل این مسئله شرکت در انتخابات و انتخاب خوب است.

 

مصاحبه از: احسان حق بین

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک