دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۸۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۱/۱۶ - ساعت ۹:۵۸
نقش مراکز همسریابی در ترویج ازدواج بررسی شد؛

کسادی مراکز همسریابی، بی اطلاعی یا شرم و حیا؟

 معمولاً روان‌شناسان توصیه می‌کنند قبل از انتخاب همسر در این مورد مشاوره صورت گیرد تا با تسلط بر ملاک‌ها، شخص بتواند بهترین انتخاب را داشته باشد.
کسادی مراکز همسریابی، بی اطلاعی یا شرم و حیا؟,

 به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی«عصراترک»، انتخاب همسر مناسب یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین اقدامات در طول زندگی هر شخص به شمار می‌رود. باتوجه‌به اینکه بسیاری از افراد بر این عقیده هستند که ازدواج مهم‌ترین اتفاق زندگی هر شخص است انتخاب همسر نیز به‌واسطه این اهمیت، بسیار مهم خواهد بود. صرف‌نظر از خوبی و بدی، بالا و پایین و هر چیزی که در ازدواج مهم است تناسب و هم کفو بودن (هم سطح بودن) طرفین ازدواج بسیار مهم است. مشاوره برای انتخاب همسر می‌تواند به‌صورت مشاوره قبل از آشنایی، مشاوره برای انتخاب و مشاوره بعد از آشنایی انجام شود.

 معمولاً روان‌شناسان توصیه می‌کنند قبل از انتخاب همسر در این مورد مشاوره صورت گیرد تا با تسلط بر ملاک‌ها، شخص بتواند بهترین انتخاب را داشته باشد. چون پس از آشنایی ممکن است برخی ملاک‌های اساسی در انتخاب محقق نشود. اما باز بسیار بهتر است که پس از انتخاب نیز، طرفین ازدواج برای مشاوره به روان‌شناس مراجعه کنند تا تطابق و تناسب آنها با هم بررسی و برای آن نتیجه‌گیری شود.

 ۶ مورد ازدواج به ثبت رسیده است

 عظیم استادی، مدیر مرکز انتخاب همسر محبت در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» اظهار کرد: امیدواریم برای کشور با جمعیتی جوان در خدمتگزاری در این نوع مراکز بتوانیم جوان‌ها را به ازدواج پایدار سوق دهیم و مهارت‌های لازم زندگی را آموزش بدهیم تا جوانان استان کمتر به دفاتر طلاق مراجعه کنند.

 وی افزود: بین سامانه‌ها و وبگاه‌هایی که در شبکه‌های مختلف منتشر می‌شود، طبق تصمیمات وزارت جوانان به تعدادی از مراکز مجوز رسمی داده‌اند که در مرکز همسرگزینی، مشاوره قبل و بعد و حین ازدواج فعالیت داشته باشند.

 استادی ادامه داد: مرکز انتخاب همسر محبت از اردیبهشت‌ماه رسماً شروع به کارکرد و مراجعه‌کنندگان و متقاضیان از ابتدای شروع به فعالیت بیشتر شده است.

 مدیر مرکز انتخاب همسر محبت توضیحاتی در مورد فعالیت خود توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: به افرادی که اینجا مراجعه می‌کنند برگه‌ای داده می‌شود که مشخصات و سؤالات روان‌شناسی ثبت می‌شود و در یک دفتر دیگر یادداشت می‌شود تا هم کفو طرف مقابل را پیدا کنیم.

 استادی ادامه داد: وقتی اطلاعات را پیدا کردیم و با اجازه طرفین به هر دو متقاضی برگه‌ها را تحویل می‌دهیم و به هر دو خانواده تماس گرفته می‌شود وقتی به تفاهم رسیدند تحقیقات هم انجام می‌دهیم و طبق رسوم گذشته آقا با دسته‌گل و شیرینی به خانواده دخترخانم می‌رود و در نهایت کار ما اینجا تمام می‌شود.

 وی با بیان اینکه از دو بعد احساسی و عقلانی کیس‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم، عنوان کرد: بعد احساسی مثل تیپ و شخصیت و چهره ظاهری است که وقتی این مرحله توسط جوان متقاضی ازدواج تأیید شد، سراغ بعد عقلانیت می‌رویم.

 این روان‌شناس بجنوردی در مورد بعد عقلانیت توضیح داد: تناسب تحصیلاتی، سنی، قدی، خانوادگی، اعتقادات مذهبی، مهریه و سایر موارد در جلسه دوم در نظر گرفته می‌شود و در نهایت تفاهم‌نامه‌ای امضا می‌شود و به مرحله ازدواج برسد.

 مدیر مرکز انتخاب همسر محبت در پاسخ به این سؤال که میانگین سنی مراجعه‌کنندگان در چه رنج سنی است، افزود: مراجعه‌کنندگان اغلب در دهه شصت هستند و بیشترین مراجعه‌کنندگان هم خانم‌ها هستند.

 وی در مورد هزینه دریافتی این مرکز گفت: هزینه طبق تعرفه، ابتدای ثبت‌نام ۵۰ هزار تومان و هر موردی که به متقاضی ازدواج معرفی شود ۳۰ هزارتومان گرفته می‌شود.

 استادی با بیان اینکه در این مرکز ۶ مورد ازدواج ثبت شده است، بیان کرد: با روان‌شناس و مشاورهای ازدواج هماهنگ هستیم و مشورت می‌گیریم و به عزیزان مراجعه‌کننده مشاوره پیش از ازدواج می‌دهند.

 مدیر مرکز انتخاب همسر محبت عنوان کرد: متقاضی ازدواج که به دفتر مراجعه می‌کند ما از تیپ و شخصیت، کردار و منش آنها تشخیص می‌دهیم که وضعیت او چطور است در صورت نیاز به مشاوره ارجاع می‌دهیم یا اگر شک و تردیدی برای ازدواج نهایی به دل مراجعه‌کنندگان راه پیدا کند مشاوره می‌دهیم.

 وی ادامه داد: متأسفانه هنوز این نوع مراکز در بین عموم مردم استان جا نیفتاده است و استقبال چندانی نمی‌کنند شاید علت شرم و حیا است علت دیگر هم این است که مردم متقن و رسمی بودن این مراکز را هنوز قبول ندارند؛ اما در حال حاضر استقبال بهتر شده است که نیاز دارد مطبوعات و رسانه‌های استان این نوع مراکز را به اطلاع عموم مردم برسانند.

 استادی در پایان خاطرنشان کرد: آدرس مرکز انتخاب همسر محبت طالقانی شرقی، کوچه کلانتری ۱۱، کوچه بین وزین ۱۱ و ۱۳، است که هم استانی‌ها می‌توانند در ساعت: ۱۰ الی ۱۴ و بعدازظهر:۱۶ الی ۲۱ به این مرکز مراجعه کنند.

 اولین مؤسسه در استان

 امیررضا معموری، مدیر مرکز انتخاب همسر راه زندگی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» اظهار کرد: این مرکز اواخر سال ۱۴۰۱ شروع به کارکرد که اولین مرکز در استان خراسان شمالی بود همچنین در کشور هم جزو اولین مراکزی بود که تأسیس شد .

 وی اضافه کرد: در ابتدا مشکلی داشتیم در مورد معرفی مرکز که خیلی‌ها به علت اینکه این مراکز چرا به وجود آمده‌اند اعتراض داشتند؛ اما باید گفت که هدف از این مرکز انتخاب درست و معقولانه همسر است .

 مدیر مرکز انتخاب همسر راه زندگی ادامه داد: در جامعه ما ازدواج کاملاً سنتی است و ایراد و مشکل بزرگی که از دید روان‌شناسی دارد این است که زوجین باهم خیلی آشناییت ندارند و این مهم می‌تواند منجر به جدایی شود .

 معموری افزود: در مرکز انتخاب همسر راه زندگی سعی شده جوانان متقاضی ازدواج قبل از ازدواج با مشاوره‌ها ارتباط داشته باشند و مشاوران اطلاعات کافی از هر دو طرف به دست بیاورند که آیا دو نفر هم کفو هم هستند یا خیر و همچنین چالش‌هایی که در آینده با آن روبه‌رو خواهند شد را بررسی کنند.

 وی گفت: فعالیت این مرکز به این صورت است که موارد لازم و برگه‌های خاصی را به افراد می‌دهیم و در مشاوره قبل ازدواج به زوجین می‌گوییم مشکلات را در خانواده‌ها نبرند و به مراکز مشاوره انتقال دهند اگر اختلافات در مرکزی که طرف حقیقت را می‌گیرد حل شود مشکلات برای همیشه حل خواهد شد .

 مدیر مرکز انتخاب همسر راه زندگی از نحوه چگونگی فعالت خود توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: آن دسته از افرادی که برای خود موردی را در نظر داشته باشد یا فردی که مورد خاصی را مدنظر نداشته باشد ابتدا به او گفته می‌شود خط‌قرمزهایش را مشخص کند و اطلاعات شخصی خود را در فرمی تکمیل کند که اینها در بانک اطلاعاتی که محرمانه است قرار می‌گیرد .

 وی با بیان اینکه ابتدا خط‌قرمزها را بررسی می‌کنیم، تصریح کرد: سپس در جلسه‌ای جوانان متقاضی ازدواج با هم آشنا می‌شوند و در این جلسه وقتی که دو جوان دیدند که در سایر موارد باهم هماهنگ بودند به ما اطلاع می‌دهند و ما برای ازدواج آن‌ها را به خانواده‌هایشان معرفی می‌کنیم.

 معموری از راه‌اندازی سایت مرکز انتخاب همسر راه زندگی خبر داد و گفت: افرادی که شرایط حضوری در دفتر را ندارند می‌توانند به‌صورت مجازی ثبت‌نام را انجام دهند که به‌زودی سایت این مرکز راه‌اندازی خواهد شد.

 مدیر مرکز انتخاب همسر راه زندگی عنوان کرد: متأسفانه در استان ما همان‌طور که آمار ازدواج بالا است درعین‌حال هم آمار طلاق نگران‌کننده است که علت آن اعتیاد، اقتصاد، خیانت و تفاوت‌های فرهنگی و جنسیتی است که باعث شده طلاق در استان اتفاق بیفتد.

 معموری در پاسخ به این سؤال که اکثر معیار افراد مراجعه‌کننده چیست، افزود: اغلب معیارها بر مبنای اقتصاد، شغل و برنامه آینده زندگی است همچنین رنج سنی متقاضیان ازدواج ۳۰ الی ۴۰ سال است که برای ازدواج اول اکثر متقاضیان اقایان هستند و برای ازدواج دوم اکثر مراجعه‌کنندگان خانم‌ها هستند.

 وی با بیان اینکه هزینه اولیه ثبت‌نام ۵۰ هزار تومان است، گفت: فعلاً برای تکمیل بانک اطلاعاتی هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌کنیم؛ اما در مراحل بعدی طبق هزینه‌های نظام روان‌شناسی برای روان‌شناس‌های مرکز هزینه‌ای در نظر گرفته می‌شود.

 مدیر مرکز انتخاب همسر راه زندگی با بیان اینکه در یک سال اخیر ۳ مورد به ازدواج ختم شده است، افزود: مشاوره‌های شخصیتی برای هر فردی برگزار می‌کنیم که کاملاً اختیاری است و چنانچه خط‌قرمزهای فرد متقاضی اگر زیاد باشد به او می‌گوییم که موردهای ازدواج کم خواهد شد و احتمال ازدواج پایین می‌آید .

 معموری نحوه آشنایی را این‌گونه شرح داد: دو فرد متقاضی ازدواج در داخل خود مؤسسه باهم آشنا می‌شوند در داخل مؤسسه باهم صحبت می‌کنند و آنچه که از هم می‌خواهند را بازگو می‌کنند و چنانچه به حداقل‌های لازم برای ازدواج رسیدند به ما اطلاع می‌دهند که در مرحله بعدی با طرفین و خانواده‌ها صحبت می‌کنیم.

 وی ادامه داد: نشانی مرکز انتخاب همسر راه زندگی بین چهارراه امیریه و مخابرات، نبش کوچه کاریز طبقه دوم مجموعه عمارت معموری است که هم استانی‌ها می‌توانند با شماره تماس ۰۹۳۵۳۲۴۲۷۱۲ ارتباط برقرار کنند و وقت مشاوره بگیرند همچنین ساعت کاری این مرکز ۱۰ الی ۱۳ و بعدازظهر ۱۷ الی ۲۱ است.

مدیر مرکز انتخاب همسر راه زندگی در پایان خاطرنشان کرد: کاری که ما انجام می‌دهیم کار فرهنگی است و کار فرهنگی از لحاظ درآمدی درآمد خاصی ندارد و با عشق کار انجام می‌شود و نیاز به کمک مردم، خیرین داریم که این کار فرهنگی به نتیجه برسد و جامعه زیبا و پرجمعیت‌تری داشته باشیم.

بی اطلاعی مردم و عدم درک درست از اهمیت مشاوره قبل ازدواج دو عامل کم بودن استقبال از مراکزهمسریابی

 مهدی عطایی، روان‌شناس خانواده در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» در مورد علت‌های کم استقبالی مردم از مراکز انتخاب همسر اظهار کرد: علت اول می‌تواند بی‌اطلاعی مردم از وجود چنین مراکزی برای انتخاب همسر باشد که مراکز موظف هستند آگاهی دهند و ارائه خدمات به متقاضیان ازدواج به جوانان را بازگو کنند که این مهم از طریق رسانه‌ها، مطبوعات و فضای مجازی برای اطلاع‌رسانی بیشتر صورت می‌پذیرد.

 وی گفت: دلیل دومی که می‌توان نام برد این است که عدم درک لزوم اهمیت مشاوره‌های قبل ازدواج است، به عبارتی جوانان و خانواده‌ها اهمیت وجود این مراکز را نمی‌دانند.

 روان‌شناس خانواده افزود: مراجعه به مرکز تخصصی برای ازدواج و انتخاب همسر می‌تواند مفید باشد و باعث شود ازدواج بهتری صورت گیرد همچنین خانواده‌ها هم باید به این مسئله توجه و دقت را داشته باشند جوانان باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که در مرحله انتخاب همسر دقت کافی را داشته باشند؛ زیرا موفقیت یا عدم موفقیت بحث انتخاب همسر جزو مراحل تأثیرگذار زندگی است .

  عطایی اضافه کرد: یکی از ملزومات رسیدن به ازدواج پایدار آگاهی و اطلاعات صحیح داشتن در مورد ازدواج است. امروزه شرایط با زمان پدران و پدربزرگان ما متفاوت شده همچنین امروزه زندگی مشترک امر مهمی است و به مهارت تبدیل شده است.

 وی ادامه داد: جوانان در سایر آمادگی‌هایی که برای ازدواج در خودشان ایجاد کرده‌اند باید در کنار آن آمادگی فکری و ذهنی را برای شروع زندگی مشترک داشته باشند.

 این روان‌شناس خانواده بیان کرد: در مطالعات زیادی که عوامل مؤثر طلاق بررسی شده یکی از فراعامل ها ضعف مهارت‌ها بین زوجین بوده است که مهارت زندگی‌کردن را نمی‌دانند .

 


 مراکز مشاوره مهارت‌های لازم برای شروع زندگی را آموزش و ارائه می‌دهند

 عطایی تصریح کرد: مراکز مشاوره و همسریابی می‌تواند آموزش مهارت‌های لازم برای شروع و ادامه زندگی مشترک را ارائه دهند.

 وی با بیان اینکه زوج‌هایی که زندگی آسیب‌دیده‌ای دارند روز اول با آرزوی موفقیت و آرامش ازدواج کردند، اظهار کرد: خوشبختی و ازدواج پایدار ازنظر روان‌شناسان ساختنی است و زوجین دست‌به‌دست هم بدهند تا آرزوهای قشنگشان که در زندگی دارند را بسازند.

 عطایی افزود: گاهی اوقات مشکلات و تعارضاتی که در طول زندگی مشترک در بین زوجین به طور طبیعی پیش می‌آید باعث آسیب‌دیدن روابط می‌شود .

 این روان‌شناس خانواده گفت: آن چیزی که به زندگی آسیب می‌رساند مشکلات نیستند و در واقع روش مقابله‌ای که زوجین در برابر مشکلات در پیش می‌گیرند مهم است و اگر این روش حل مسئله درست نباشد مشکلاتشان حل نشده باقی می‌ماند .

 عطایی با بیان اینکه آموزش، آگاهی و مهارت زندگی خیلی مهم و ضروری برای ازدواج موفق است، تصریح کرد: این کسب مهارت از طرق مختلف به جوانان می‌رسد یک راه آن از طریق خانواده است و پایه اول شکل‌گیری دانسته‌ها خانواده آن فرد است در کنارش مدارس مهارت حل مسئله، گفتگو مؤثر و در دانشگاه‌ها بحث آموزش به‌طورجدی دنبال شود.

 وی اضافه کرد: یکی از جاهای مهم و مؤثر مراکز مشاوره‌های پیش از ازدواج و کارشناسان متخصص روان‌شناسی و مشاوره است که می‌توانند به جوانان خدمات مشاوره ارائه کنند.

 این روان‌شناس خانواده افزود: از سال ۹۵ کلاس‌های پیش از ازدواج به‌طورجدی در شهرستان بجنورد دنبال و اجرا می‌شود و قبل از عقد رسمی جوانان کلاس‌هایی را به طور الزامی باید بگذرانند و در ۴ حوزه روان‌شناسی، مسائل حقوقی ازدواج، بهداشت جسمانی و جنسی اخلاق و احکام کلاس‌هایی برگزار می‌شود.

 عطایی خاطرنشان کرد: کلاس‌ها کافی نیست و حدود ۶ ساعت کلاس برگزار می‌شود؛ ولی درعین‌حال اطلاعات محدودی به جوانان می‌رسد که مفید است.

 وی در پایان گفت: نوع نگاه فرد و دیدگاهی که به آموزش دارد به یادگیری و عدم یادگیری اثر گذارخواهد بود، روان‌شناسان و مشاوران مردم را در کسب مهارت‌های زندگی آگاه کنند؛ زیرا که در آن زمان مراجعه به مراکز پیش از ازدواج بیشتر خواهد شد.

گزارش از: هدیه دهقانی

انتهای خبر/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک