دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۸۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۱/۱۵ - ساعت ۱۱:۴۰
عصر اترک وضعیت گازگرفتگی در استان را بررسی کرد؛

نفس‌هایی که با بی‌احتیاطی خاموش می‌شوند

هر ساله با آغاز فصل سرما بدلیل رعایت‌نکردن عده‌ای در نصب و استفاده صحیح از سیستم‌های گرمایشی گاهی شاهد به‌خطرافتادن سلامتی و در برخی مواقع شاهد فوت افراد هستیم.
نفس‌هایی که با بی‌احتیاطی خاموش می‌شوند,

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری «عصر اترک»، متأسفانه بر اساس آمار موجود هرساله در سراسر کشور یک هزار نفر براثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جانشان را از دست می‌دهند .

در استان خراسان شمالی نیز با افزایش فصل سرما شاهد استفاده‌های غیراصولی مردم از سیستم‌های گرمایشی هستیم که به همین نسبت شاهد افزایش مسمومیت‌ها با گاز مونوکسید کربن و خفگی هستیم.

 

استفاده از تجهیزات گرمایشی غیراستاندارد مهم‌ترین عامل گازگرفتگی

محمدحسن صحراگرد، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی بجنورد در گفتگو با خبرنگار گروه حوادث پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» اظهارداشت: استفاده‌کردن از تجهیزات گرمایشی و لوله‌های غیراستاندارد مهم‌ترین عامل گازگرفتگی همشهریان هستند.

وی افزود: با مراجعه به محل حادثه شاهد آن بودیم که از چهارپایه‌های خوراک‌پزی برای گرمایش، از لوله‌های فنری برای بخاری و آب‌گرم‌کن و یا تبدیل‌کردن تجهیزات گرمایشی استفاده شده است که تمامی این ابزارها علی‌رغم تأکیدات فراوان اما شاهد استفاده‌های غیراستاندارد هستیم.

صحراگرد تأکید کرد: شهروندان می‌توانند هر زمان که به بوی گاز مشکوک بودند، با شماره ۱۲۵ آتش‌نشانی تماس بگیرند تا همکاران آتش‌نشانی برای بررسی مشکل راهنمایی کنند.

وی خاطرنشان کرد: شهروندان باید پیش از استفاده از تجهیزات گرمایشی مثل بخاری از باز بودن مسیر دودکش‌ها اطمینان کسب کنند برای این کار می‌توانند از یک وزنه برای انداختن درون دودکش استفاده کنند.

 وی در ادامه گفت: همچنین می‌توان شعله‌ای را به سمت لوله دودکش گرفت که اگر مسیر باز باشد شعله به سمت خروجی دودکش مکش می‌کند.

مدیرعامل آتش‌نشانی بجنورد گفت: زمانی که سیستم گرمایشی روشن باشد با مشاهده رنگ آبی شعله و گرم بودن لوله‌های آن می‌توان از آن وسیله گازسوز اطمینان کسب کرد.

 

 ثبت ۳ فوتی گازگرفتگی در بجنورد طی امسال

وی به استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد توسط شهروندان تأکید کرد و افزود: به‌هیچ‌عنوان از خوراک‌پزی‌ها برای گرمایش محیط و شلنگ‌های بیش از یک متر استفاده نشود.

 صحراگرد استفاده از شومینه‌ها را غیراستاندارد دانست و گفت: باتوجه‌به ساختار شومینه‌ها، استاندارد لازم مکش گاز منوکسید کربن را ندارد.

وی خاطرنشان کرد: از آغاز فصل سرما و استفاده از وسایل گرمایشی، همچون هر ساله شاهد گازگرفتگی‌هایی در مرکز خراسان شمالی بوده‌ایم.

مدیرعامل آتش‌نشانی مرکز خراسان شمالی ابراز داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۶ تماس مشکوک به گازگرفتگی در سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بجنورد دریافت شده است.

صحراگرد اضافه کرد: به دلیل رعایت‌نکردن موارد ایمنی، ۶ عملیات گازگرفتگی در بجنورد انجام شده که در این عملیات سه نفر فوتی در مرکز استان ثبت شده است.

 

از تجهیزات گرمایشی استاندارد استفاده شود

حسین مهنانی، رئیس امور بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست شرکت گاز خراسان شمالی، در گفتگو با خبرنگار گروه حوادث پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک، اظهار کرد: نصب‌نکردن دودکش، مسدود بودن مسیر دودکش، استفاده از اجاق‌گاز و پیک‌نیک برای گرمایش محیط، تبدیل غیراصولی تجهیزات غیر گازسوز به گازسوز، تأمین‌نشدن هوای مناسب برای تجهیزات گازسوز و نقص فنی در تجهیزات گازسوز از مهم‌ترین عوامل گازگرفتگی شهروندان هستند.

وی افزود: قبل از استفاده از تجهیزات گازسوز، نصب استاندارد دودکش و کلاهک H توسط افراد متخصص بررسی شود و اطمینان حاصل کنند.

مهنانی تصریح کرد: گاز منوکسید کربن که در اثر احتراق ناقص سوخت تولید می‌شود، سمی بوده و میل ترکیبی آن با خون حدود ۲۵۰ برابر بیشتر از اکسیژن است.

 وی در ادامه گفت: زمانی که این گاز سمی وارد بدن فرد شود بلافاصله جایگزین مولکول‌های اکسیژن می‌شود که باعث گازگرفتگی یا مرگ شود.

 

 استفاده آب‌گرم‌کن در حمام باعث گازگرفتگی می‌شود

وی پس از تأکید به استفاده از تجهیزات گرمایشی دارای دودکش، افزود: از تجهیزات گرمایشی که توسط سازندگان معتبر دارای نشان استاندارد ملی تهیه شده استفاده شود.

رئیس امور بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست شرکت گاز خراسان شمالی خاطرنشان کرد: به‌هیچ‌عنوان از شومینه و پکیج در فضای کمتر از ۶۰ مترمربع استفاده نشود.

 وی خاطرنشان کرد: نصب آب‌گرم‌کن یا سایر تجهیزات گرمایشی در داخل حمام یا فضاهای بدون تهویه ممنوع است؛ زیرا منجر به گازگرفتگی می‌شود.

گزارش از عبدالله یزدانی

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک