یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۸۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۱/۱۵ - ساعت ۸:۱۴
کارشناس و مشاور مسائل خانواده:

طلاق عاطفی، اوج نادیده‌گرفتن مسئولیت‌های همدیگر است

مشاور خانواده گفت: طلاق عاطفی یعنی اوج نادیده‌گرفتن مسئولیت‌های همدیگر، به‌ عبارت‌ دیگر بی‌تفاوتی به نیازها و خواسته‌های همدیگر را طلاق عاطفی گویند.
طلاق عاطفی، اوج نادیده‌گرفتن مسئولیت‌های همدیگر است,

حجت‌الاسلام مهدی براتیان، کارشناس و مشاور مسائل خانواده، در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی«عصر اترک»، در مورد موضوع طلاق عاطفی اظهارکرد: هنگامی که طلاق عاطفی رخ می‌دهد زن و مرد با هم زندگی می‌کنند؛ اما زندگی سردی دارند، طلاق عاطفی علت‌هایی دارد که به‌مرور در زندگی رخ می‌دهد.

وی طلاق عاطفی را این‌گونه بیان کرد: طلاق عاطفی یعنی اوج نادیده‌گرفتن مسئولیت‌های همدیگر، به‌عبارت‌دیگر بی‌تفاوتی به نیازها و خواسته‌های همدیگر.

کارشناس مسائل خانواده ادامه داد: یکی از علت‌های طلاق عاطفی، دخالت‌های دیگران در زندگی زناشویی است که این دخالت‌ها خلاقیت و شور و نشاط را از زوجین می‌گیرد که اگر زن و مرد نتوانند خلاقیت در زندگی‌شان به وجود آورند باعث روزمرگی شدن زندگی و به‌وجودآمدن طلاق عاطفی می‌شود.

حجت‌الاسلام براتیان نکته دیگری که باعث طلاق عاطفی می‌شود را بروز خشونت بیان کرد و گفت: خشونت فقط به معنای درگیری فیزیکی نیست و صحبت‌ها و حرف‌هایی که از خشونت فیزیکی و کتک‌زدن بدتر است که باعث شکستن اعتبار و غرور فرد مقابل می‌شود.

این مشاور خانواده ادامه داد: ازدواج‌های دیرهنگام می‌تواند یکی از دیگر علل طلاق عاطفی باشد به این‌گونه که فرد سن بالا توانایی انعطاف‌پذیری ندارد و منیتی برای خود درست کرده است که شوروشوق آن جوانانی که می‌خواهد ازدواج کند را ندارد، به همین علت نمی‌تواند انتظارات طرف مقابل را هم به‌خوبی برآورده کند و بنابراین سردی زندگی را به دنبال می‌آورد.

وی یکی دیگر از علل طلاق عاطفی را اولویت‌بندی درست زندگی بیان کرد و گفت: بعضی از زن و شوهرها اولویت را فقط حرف پدر و مادر خود می‌بینند و اعتقاد دارند پدر و مادر را نمی‌توان دور انداخت. اولویت درست این است که در هر کاری اولویت با همسر باشد و این بدین معنا نیست که به بقیه بی‌احترامی شود.

حجت‌الاسلام براتیان ادامه داد: ناسازگاری یکی دیگر از علت‌های طلاق عاطفی است بدین معنا که  فرد به‌صورت منفعت‌طلبانه تربیت‌یافته است و اگر کسی انعطاف در شرایط سخت زندگی نداشته باشد قطعاً همسرش اذیت شده و زندگی رو به سردی می‌رود.

وی علت هشتم طلاق عاطفی را ضعف در مهارت ارتباط کلامی خواند و گفت: بعضی از افراد توانایی برقراری ارتباط عاطفی را ندارند و کلمات عاطفی را یاد ندارند و یا نمی‌توانند بیان کنند که باعث سردی زندگی و طلاق عاطفی می‌شود.

مشاور خانواده علت نهم طلاق عاطفی را ازدواج اجباری دانست و بیان کرد: ازدواج اجباری یا عدم توانایی تشخیص درست برای ازدواج در نهایت باعث سردی روابط زوجین می‌شود.

حجت‌الاسلام براتیان علت دهم را عدم توجه به نیازهای یکدیگر بیان کرد و افزود: مهم‌ترین علت طلاق عاطفی عدم توجه زوجین به نیازهای یکدیگر است، به زوجینی که برای مشاوره به بنده مراجعه می‌کنند همیشه ذکر کرده‌ام که یک تعهد به یکدیگر بدهید آن هم این است که همسرتان را بشناسید و نیازهایش را پاسخ بدهید.

وی علت یازدهم را اختیار نداشتن در تصمیم‌گیری دانست و افزود: وقتی که مرد یا زن در زندگی اختیار تصمیم‌گیری نداشته باشند به‌عنوان‌مثال مرد به چیدمان منزل دخالتی فراتر از حد معمول داشته باشد یا در آشپزی بیش از حد متعارف دخالت کند و زن اختیاری نداشته باشد باعث سردی زندگی می‌شود.

مصاحبه از: هدیه دهقانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک