یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۸۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۱/۱۰ - ساعت ۱۴:۰
معاونت غذا و داروی خراسان شمالی پاسخ داد:  

علل کمبود شیرخشک در داروخانه‌های استان 

معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی علل کمبود شیر خشک در داروخانه‌های استان در حال حاضر را توضیح داد.  
علل کمبود شیرخشک در داروخانه‌های استان ,

سید علی وکیلی، معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با عصراترک در این باره اظهار کرد: از ابتدای سال جاری موجودی شیرخشک در کشور با کمبود مواجه شد.  

وکیلی عنوان کرد: قبل از ۲۰ مهر ماه امسال سازمان غذا و دارو به منظور توزیع عادلانه شیر خشک در کشور، برنامه توزیع شیر خشک مبتنی بر تعداد نوزادان دو سال، تاریخ تولد و کد ملی آنان را در دستور کار قرار داد.  

وی افزود: این رویکرد وضعیت توزیع شیرخشک را در کشور بهبود داد.  

معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در ادامه بیان کرد: با این وجود، از آذرماه قیمت شیر خشک دو برابر شد که ما به التفاوت سهم ارز تامین شیر خشک قبل و بعد از آذر ماه نیز می‌بایست توسط سازمان بیمه سلامت کشور به داروخانه‌ها پرداخت می‌شد.  

افزون بر این، وی خاطرنشان کرد: با افزایش قیمت شیر خشک در آذرماه دستورالعمل بر این شد که در هر ماه برای هر نوزاد زیر دو سال ۱۰ عدد قوطی شیر خشک با قیمت قبل از آذرماه همچنین ۱۰ عدد قوطی شیر خشک مبتنی بر قیمت جدید روی قوطی عرضه شود.  

وکیلی افزود: این عرضه باید بر اساس ارائه کد ملی نوزاد انجام شود.  

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که در این رویکرد جدید، دستورالعمل مبنی بر تسویه سهم ارز شیر خشک‌ها به داروخانه‌ها باید توسط سازمان بیمه سلامت انجام می‌شد، اظهار کرد: به یکباره و بدون اطلاع قبلی این تسویه به سازمان برنامه و بودجه کشور محول شد.  

معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: با توجه به اینکه داروخانه‌ها شیر خشک را از شرکت‌های پخش به صورت نقدی و یا طی مدت ۱۵ روزه خریداری می‌کنند، بنابراین مبتنی بر تصمیم گیری انجام شده، داروخانه‌ها دیگر اعتمادی ندارند که می‌توانند سهم ارز شیر خشک را از سازمان بیمه سلامت و یا سازمان برنامه و بودجه کشور دریافت کنند.  

وی افزود: آنان نمی‌دانند که این سهم ارز را چه زمانی می‌توانند دریافت کنند.  

وکیلی اذعان کرد: درحالیکه در حال حاضر در کشور شیر خشک به اندازه نیاز موجود است، با این وجود، داروخانه‌ها دیگر تمایلی به خرید شیر خشک از شرکت‌های پخش را ندارند.  

وی همچنین گفت: هر چند که تسویه سهم ارز شیر خشک با داروخانه‌ها تا تاریخ هشت دی ماه امسال انجام شده است، با این وجود، دانشگاه علوم پزشکی استان مبنی بر قانون نمی‌تواند هیچ داروخانه‌ای را به تامین و عرضه شیر خشک مجبور کند.  

معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: با این وجود، در شرایط کنونی هنوز تعدادی داروخانه‌ها در استان نسبت به تامین و عرضه شیر خشک مبادرت دارند.  

وی در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت شیر خشک از آذر ماه امسال بر روی میزان تقاضای خرید شیرخشک در استان چه تاثیری گذاشته است؟ اعلام کرد: مبتنی بر گزارش شرکت‌های پخش، در قبل از آذر ماه تقاضای بازار استان برای خرید شیر خشک ماهانه ۵۰ هزار قوطی بود که پس از آذرماه این تقاضا به ۲۵ هزار قوطی کاهش یافت.  

وکیلی عنوان کرد: علل وجود ۵۰ هزار تقاضای شیر خشک در هر ماه تا قبل از آذر ماه در بازار استان، علاوه بر پاسخگویی به نیاز مصرف و ذخیره سازی در انبار داروخانه‌ها همچنین متاثر از قاچاق و خروج خارج از شبکه در واحدهای لبنی و شیرینی پزی نیز بوده است.  

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه هر خانواده‌ای می‌تواند برای نوزادان زیر دو سال خود سهمیه شیر خشک دریافت کند، بنابراین نمی‌توان نیاز واقعی مصرف شیر خشک در استان را برآورد کرد.  

در عین حال، معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اظهار کرد: با توجه به اینکه در بازار استان، کمبود شیر خشک وجود دارد، نامه نگاری‌ها با استانداری، سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت و درمان انجام شده و رفع این مشکل به طور مستمر در حال پیگیری است.  

وی با تاکید بر این نکته که سود شیر خشک برای داروخانه‌ها بسیار پایین است و عرضه آن برای داروخانه‌ها هیچ صرفه اقتصادی ندارد، خواستار شد: دولت نسبت به تسویه حساب سهم ارز شیر خشک و داروها با داروخانه‌ها اقدام کند.  

وکیلی یادآور شد: البته سازمان غذا و دارو این پیش بینی را مد نظر قرار داده است که اگر داروخانه‌ها تمایلی بر عرضه شیرخشک نداشته باشند، عامل عرضه دیگری جایگزین شود.  

وی همچنین اعلام کرد: والدین نوزادان درصورتیکه در زمان تهیه شیر خشک از داروخانه‌های استان دچار سرگردانی شدند و نتوانستند شیرخشک پیدا کنند به شماره ۳۲۲۴۸۰۰۱ الی ۵ با داخلی ۱۲۳ تماس بگیرند تا راهنمایی شوند.

معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود درباره کمبود برخی از اقلام دارویی نیز اظهار کرد: در سال گذشته، کشور با کمبود دارو بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ قلم مواجه بود که خوشبختانه با تدابیر صورت گرفته این کمبود در سال جاری به ۵۰ قلم رسیده است.  

وکیلی گفت: خانواده‌ها درصورتیکه در تهیه دارو دچار سرگردانی شدند و نتوانستند داروهای نسخه شده خود را تهیه کنند به شماره ۳۲۲۴۸۰۰۱ الی ۵ با داخلی ۱۲۶ تماس بگیرند تا راهنمایی شوند.  

انتهای خبر/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک