دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۸۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۱/۰۸ - ساعت ۱۰:۰
عصر اترک وضعیت راه‌های روستایی شیروان را بررسی کرد؛

عزم جدی دولت سیزدهم برای بهبود وضعیت راه‌ها

شیروان با داشتن ۱۵۲ آبادی و ۵۰ درصد جمعیت روستایی نیاز قابل‌توجهی به موضوع بهبود و آسفالت راه‌های روستایی دارد که در دولت سیزدهم با تخصیص اعتبارات گام‌های مثبتی در این حوزه برداشته شده است.
 عزم جدی دولت سیزدهم برای بهبود وضعیت راه‌ها ,

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» از شیروان، شبکه جاده‌ای کشور زیربنای توسعه اقتصادی، اجتماعی و اشتغال پایدار است و صنعت حمل‌ونقل موتور محرکه اقتصاد کشور است.

 خراسان شمالی از معدود استان‌هایی است که نسبت مردم ساکن در مناطق روستایی آن قابل‌توجه است، زندگی‌بخش زیادی از مردم خراسان شمالی با تولید و اشتغال در روستاها گره‌خورده است.

 یکی از مشکلات اصلی در مناطق روستایی خراسان شمالی نبود راه مناسب است، بر اساس آمار موجود ۴۴ درصد از جمعیت استان در روستاها ساکن هستند.

 اگر وضعیت راه‌های روستایی بهبود پیدا کند و درصورتی‌که منابع و اعتبارات لازم به‌منظور حل مشکلات این حوزه به‌خوبی پیگیری و تخصیص یابد، تأثیر بهبود این وضعیت در سایر بخش‌های مناطق روستایی هم قابل‌مشاهده خواهد بود.

 کارشناسان می‌گویند نبود راه مناسب در روستاهای خراسان شمالی سبب شده که اقتصاد در این مناطق رونق مناسبی نداشته باشد و معیشت روستاییان با مشکل روبه‌رو است.

 شهرستان شیروان با ۱۵۲ آبادی و حدود ۵۰ درصد جمعیت روستایی همواره نیازمند توجه ویژه به زیرساخت‌هاست.

 شیروان با داشتن یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر راه روستایی در سه بخش مرکزی، قوشخانه و سرحد از گستردگی زیادی در این زمینه برخوردار و نیاز است توسعه مناسب و ایمن‌سازی آن همواره موردتوجه قرار گیرد.

 

 رضایتمندی مردم از راه‌های روستایی

 خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» با حضور در بین جمعی از اهالی روستاهای زیدر، نظرمحمد و تفتازان دررابطه‌با وضعیت راه‌های روستایی این مسیر گفت: بعد از چندین سال که مسیر را باید از طریق راه‌های خاکی طی می‌کردیم، طی سال گذشته این مسیرها آسفالت و تردد برای مردم روستا به‌راحتی در حال انجام است.

 همچنین تعدادی از ساکنان روستاهای قلعه‌حسن و رباط که مسیر منتهی به روستای آن‌ها نیاز به روکش آسفالت داشت، در گفتگو با خبرنگار ما عنوان کردند: پیش از ترمیم جاده تردد وسایل نقلیه در این مسیر استهلاک زیادی به همراه داشت که بعد از انجام روکش آسفالت مسیر تردد برای مردم به‌راحتی در حال انجام است.

 علاوه بر این چند تن از اهالی روستاهای گلیان و زوارم در خصوص نقاط حادثه‌خیز در مسیر روستای خود عنوان کردند: در سال‌های قبل جادهٔ منتهی به روستای ما بدون تابلوهای علامت و خط‌کشی بود که باعث تصادفات زیادی به خصوص در شب بود که با رفع این کمبودها جاده‌ها تقریباً ایمن شده‌اند و مقدار تصادفات به حداقل ممکن رسیده است.

 مردم روستاهای قلعه‌بیگ و نقدو نیز از وجود راه خاکی در مسیر روستای خود نیز ناراضی هستند و گفتند: سال‌هاست که این مسیر خاکی است و کسی اقدام به آسفالت آن نمی‌کند، خاکی بودن این جاده‌ها با بارش برف‌وباران برای رانندگی بسیار مشکل‌ساز است و آسیب‌های زیادی به ما وارد می‌کند.

 

 

 آسفالت و بهسازی ۵۶ کیلومتر از راه‌های روستایی شیروان

 رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان شیروان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» اظهار داشت: سال ۱۴۰۱ در قالب دو پروژهٔ احداث و آسفالت راه‌ها، در حدود ۵۶ کیلومتر از راه‌های روستایی این شهرستان آسفالت، بهسازی و روکش مجدد آن‌ها انجام شده است.

 حمید جوان با اشاره به این‌که اجرا ۳۵ کیلومتر آسفالت و ۲۱ کیلومتر روکش، بهسازی و ابنیه در سال ۱۴۰۱ در سنوات شیروان بی‌سابقه است، گفت: در روستای نظرمحمد و نظرعلی که مجموع طول راه در هر دو روستا چهار کیلومتر است، زیرسازی، ابنیه فنی و آسفالت آن انجام شد و خوشبختانه در سال ۱۴۰۱ به پایان رسید و مردم آنجا از نعمت آسفالت بهره‌مند شدند.

 وی ادامه داد: پروژه بعدی روستای زیدر بود، در واقع از روستای قلهک به سمت زیدر حدود هشت کیلومتر آسفالت انجام شده و مابقی آن حدود ۳.۵ کیلومتر زیرسازی، ابنیه فنی و احداث آسفالت آن را به طور کامل انجام دادیم و روستای زیدر هم از جادهٔ آسفالته برخوردار شد.

 جوان گفت: همچنین روستای زو به سمت تفتازان با ۱.۵ کیلومتر زیرسازی و ابنیه فنی آن تا نزدیکی روستای تفتازان باقی‌مانده بود که همراه با روکش آسفالت به انجام رسید.

 وی تصریح کرد: همچنین روستای بارزو و کورکانلو که در سال‌های گذشته تا نزدیکی پایین‌دست سد بارزو آسفالت شده بود و مابقی راه رها شده بود؛ لذا زیرسازی، ابنیه فنی و روکش آسفالت که سه کیلومتر باقی‌مانده بود، انجام شد.

 این مسئول ادامه داد: آسفالت هنوز به طور کامل به روستای کورکانلو نرسیده و بین ۵ تا ۵.۵ کیلومتر باقی‌مانده که با تأمین اعتبار از سمت فرمانداری کار تکمیل خواهد شد.

 جوان یادآور شد: آسفالت راه روستای یاسرآباد و مرغزار که در سال ۱۴۰۱، هشت کیلومتر آن باقی‌مانده بود، به دلیل نبود اعتبار ۶۰۰ متر از آن انجام شد و با تخصیص اعتبار در سال ۱۴۰۲ مابقی کار در دست اقدام است.

 رئیس اداره راهداری شیروان ادامه داد: همچنین آسفالت راه روستایی میلانلو علیا در حدود ۳.۵ کیلومتر آسفالت و ابنیه فنی در سال ۱۴۰۱ به پایان رسید و در حال حاضر مورداستفاده قرار گرفته است.

 

 تخصیص اعتبار از محل محرومیت‌زدایی برای پروژه پیره به سنجد

 جوان خاطرنشان کرد: پروژه روستای پیره به سمت روستای سنجد که در سالیان گذشته تا دوراهی برزلان به سمت پیره آسفالت آن را انجام داده بودند، مابقی آن تا دوراهی ایزمان به سنجد حدود ۱۰ تا ۱۰.۵ کیلومتر مانده بود.

 این مسئول ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ با پیگیری‌های صورت‌گرفته برای پروژه پیره به سنجد اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال که از محل محرومیت‌زدایی که در مجلس مصوب شده بود، تأمین و قرارداد آن با پیمانکار بسته شده و در حال حاضر کار در دست انجام است.

 جوان در خصوص ریز جزئیات عملکرد پیمانکار در راه روستای پیره تا سنجد گفت: شروع کار از سال ۱۴۰۱ بود که حدود ۳۸ پل کوچک و بزرگ به‌خاطر طولانی‌بودن مسیر به انجام رسیده است و از ۱۰ کیلومتر آسفالت، پنج کیلومتر آن زیرسازی، خاک‌برداری و خاک‌ریزی و آسفالت به انجام رسیده است و از دوراهی بعد از پیره تا روستای جنگاه که به‌خاطر تخصیص کم اعتبارات مانده بود با تأمین اعتبار از محل محرومیت‌زدایی، دوباره شروع به کار کرده‌اند و تا به این روز تقریباً دو کیلومتر آن آماده آسفالت است.

 این مسئول افزود: راه روستای دَدَه‌خان که ۶ کیلومتر آن در سالیان گذشته انجام شده بود، اما دو کیلومتر آن به‌خاطر مشکل اجتماعی که برسر مالکیت راه‌بین دو روستا باقی‌مانده بود که با میان‌داری بخشدار قبلی و فعلی و فرمانداری موضوع حل شد و راه در اختیار راهداری قرار گرفت.

 رئیس راهداری شیروان ادامه داد: مسیر مستقیم را راه‌اندازی و خاک‌ریزی کردیم و چون پل بزرگی به‌خاطر مسیر رودخانه که از آنجا گذر می‌کند ابتدا باید پل ساخته شود و تأمین اعتبار آن در سال ۱۴۰۳ بشود تا این راه را نیز به پایان برسانیم.

 

 

 رکوردشکنی احداث و آسفالت راه‌های روستایی در دولت سیزدهم

 جوان از رکوردشکنی در بحث احداث و آسفالت راه‌های روستایی در شهرستان شیروان گفت: سال ۱۴۰۱ در مجموع ۳۵ کیلومتر آسفالت به انجام رسید که طی سال‌های اخیر یک رکورد قابل‌توجه برای این شهرستان بوده است.

 وی ادامه داد: در حوزه راه‌سازی شیروان حدود ۳۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده بود که ۸۰ درصد آن تخصیص پیدا کرد که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ که تنها پنج میلیارد تومان بوده است، رشد قابل‌توجهی رقم خورد.

 رئیس اداره راهداری شیروان گفت: با تورم ایجاد شده در سال ۱۴۰۲، هزینه هر یک کیلومتر آسفالت تقریباً دوبرابر و به مبلغ ۶.۵ تا ۷ میلیارد تومان رسیده است.

 جوان درباره روکش راه‌های روستایی که تخریب شده‌اند، گفت: ۲۱ کیلومتر راه که نیاز به بهسازی و روکش داشتند در سطح شیروان به انجام رسید که از سال ۱۳۹۰ تأمین اعتباری دراین‌خصوص نداشته این و طی سال گذشته این اعتبار از محل پروژه‌های محرومیت‌زدایی تأمین اعتبار شد.

 

۷۰ درصد جاده‌های روستایی نیاز به ترمیم کار انجام شده است

 وی با اشاره به اینکه در سطح شهرستان ۱۱ محور پروژه بهسازی جاده‌ای را تعریف کرده‌ایم، گفت: در واقع جاهایی که بیشترین خرابی سطح آسفالت در بعضی جاده‌ها به ۶۰ تا ۷۰ درصد رسیده بود و نیاز به ترمیم داشت به انجام رسید.

 این مسئول ادامه داد: به‌صورت نمونه ۱۲ کیلومتر از راه روستایی رباط به‌صورت آسفالت سرد بود که بخش زیادی از آن تخریب شده بود که سه کیلومتر آن با روکش گرم آسفالت انجام و مابقی نیز سعی شده که به‌زودی به اتمام برسد.

 وی گفت: فاصله دو روستای نامانلو و زیدانلو بیشترین خرابی راه را در شیروان دارا بود که ۲.۵ کیلومتر راه روستایی با روکش آسفالت به‌صورت کامل در سال گذشته اجرایی شد.

 این مسئول ابراز داشت: همچنین فاصله بین روستای بلغان علیاء و سفلی از دوراهی شهرک‌گلیان به سمت بلغان ۱۴ کیلومتر است که دو کیلومتر آن بیشترین خرابی را داشت به‌صورت روکش کامل با آسفالت گرم به پایان رسید.

 جوان ادامه داد: راه روستای فیض‌آباد و رضاآباد شرقی که در مجموع ۱.۵ کیلومتر روکش آسفالت گرم به اجرا در آمد و سه روستای امیرآباد، فیض‌آباد و رضاآباد شرقی از بحث آسفالت گرم و مناسب و باکیفیت برخوردار شدند.

 وی در ادامه گفت: روکش راه روستایی فجرآباد نیز از زواِرم به سمت فجرآباد حدود ۱.۵ کیلومتر در سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری و روستای امان‌آباد ۵۰۰ متر روکش آسفالت گرم انجام شده است.

 این مسئول گفت: در مجموع این روستاها ۲۱ کیلومتر روکش آسفالت گرم در سال ۱۴۰۱ به اجرا درآمده و مردم از نعمت آسفالت گرم برخوردار شده‌اند.

 

 تخصیص اعتبار سال جاری برای ۱۳ پروژه راه‌سازی در شیروان

 جوان در خصوص اعتبارات تأمین شده در سال ۱۴۰۲ بیان کرد: اعتبارات احداث، آسفالت و روکش راه‌ها که در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان شیروان در قالب ۱۳ پروژه مصوب شده، به میزان ۴۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است.

 این مسئول در خصوص اقدامات انجام شده طی سال ۱۴۰۲ توضیح داد: احداث راه زیدر به خیرآباد، تخصیص اعتبار برای آسفالت راه روستای زو به تفتازان و پل زو و کاکلی به قپز، احداث آسفالت و پل روستای استطرخی، انتخاب پیمانکار برای احداث آسفالت راه روستاهای تبریان، برزلی، گرماب، سنگ‌چین و بخشی از روستای بلغان بخشی از این اقدامات هستند.

 جوان درباره اجرای روکش آسفالت نیز گفت: انجام روکش آسفالت طی سال جاری از محل اعتبارات و بخشی از آن هم از طریق اعتبارات ملی در محور خانلق به سمت اوغاز به اجرا درآمد که از ۲.۵ کیلومتر بعد از خانلق تا روستای محمدعلی‌خان تا موقعی که شرایط آب‌وهوایی مناسب بود بحث روکش کامل آن به انجام رسید.

 وی با اشاره به اینکه روکش آسفالت سه کیلومتر در مسیر حسین‌آباد به سمت زواِرم از محل اعتبارات بهسازی به انجام رسیده است، گفت: در ورودی روستای قلعه‌حسن یک پل باکسی وجود دارد که مناقصه آن برگزار و پیمانکار انتخاب شده و طی یک ماه گذشته زیربنای آن اجرا شده است.

 جوان با اشاره به اینکه در مجموع اعتباراتی که برای خرید تجهیزات مشخص شد، ۷.۵ میلیارد تومان است، گفت: مقرر شد که سازمان راهداری هم دوبرابر این مبلغ را کمک کند تا بتوانیم یک کمرشکن برای جابه‌جایی بیل‌های زنجیری خریداری شود.

 

 ۱۶۰ کیلومتر از راه‌های روستایی شیروان خاکی است

 رئیس اداره راهداری شیروان در خصوص این‌که چند کیلومتر جاده خاکی در سطح شهرستان وجود دارد، اظهار کرد: در حال حاضر به‌جز راه‌های پدافندی، حدود ۱۶۰ کیلومتر دیگر راه خاکی داریم که امید می‌رود آن‌ها هم به انجام برسد و تمام ۱۶۰ روستای سطح شهرستان از حداقل یک راه آسفالته برخوردار باشند.

 جوان درباره جادهٔ آسفالته شیروان توضیح داد: تاکنون حدود ۵۰۰ کیلومتر راه آسفالته انجام شده که در مجموع راه‌های پدافندی، راه‌های اصلی، راه‌های فرعی، روستایی و راه‌های خاکی حدود ۱۱۰۰ کیلومتر طولِ کل راه‌های شهرستان است.

 جوان در جواب به این سؤال که کدام بخش از شهرستان بیشترین راه خاکی را داراست، گفت: بیشترین راه خاکی در حال حاضر در بخش قوشخانه به سمت مسیر روستای سنجد، سرداب، سرانی و دره زو به تفتازان است و بعضی از روستاهای جنوب بخش مرکزی مثل روستاهای گرماب، برزلی و سنگ‌چین است که خوشبختانه در همین یکی دو سال برای این مسیرها پروژه تعریف شده و در دست پیمانکار است.

 وی در ارتباط با اولویت‌بندی آسفالت جاده‌های روستایی گفت: در حال حاضر هشت روستای بالای ۱۰۰ خانوار مانند سنجد، قلعه‌بیگ، سرداب، سرانی و خیرآباد دارای راه خاکی هستند و اولویت اول با آن‌هاست، همچنین بعد از آن روستاها با ۵۰ تا ۱۰۰ خانوار مانند روستاهای سنگ‌چین، برزلی و تبریان است.

 جوان در ادامه به بحث اصلاح نقاط پرتصادف در سطح شهرستان پرداخت و افزود: مسیر پیچ آقه یکی از نقاط پرحادثه شهرستان بود که سالیان گذشته مردم از آن استفاده می‌کردند، خوشبختانه با تأمین اعتبارات ملی و بخشی از اعتبارات کمیته برنامه‌ریزی شهرستان، بحث تراشه‌برداری و اصلاح دید و بازگشایی آن انجام و طی یک ماه گذشته به پایان رسید.

 این مسئول در ادامه گفت: روستای حسین‌آباد به سمت زواِرَم در گردنهٔ عبد آباد، اصلاح پیچ و خاک‌برداری انجام و حدود ۵۰۰ متر آن هم اصلاح قوس انجام شد و آسفالت راه هم در همین یکی دو ماه آینده به پایان خواهد رسید.

 عضو شورای اداری شیروان گفت: پیچ اول از سمت شیرکوه به سمت چلو است که خاک‌برداری و پیچ تند آن برطرف و آسفالت آن در سال ۱۴۰۳ با تأمین اعتبار به پایان خواهد رسید.

 

 

 وجود ۱۷ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های روستایی و شهری شیروان

 جوان در خصوص این‌که چند نقطه حادثه‌خیز در سطح شهرستان وجود دارد، بیان داشت: در میانگین ۳ساله اخیر، ۱۷ نقطه تحت عنوان نقاط حادثه‌خیز شهری و روستایی احراز شده بود که هشت مورد آن در جاده اصلی شریانی و هفت مورد آن نیز در محور گلیان، زوارم، آقه و خانلق به اوغاز بود.

 این مسئول درباره اینکه چه نهادی نقاط حادثه‌خیز را مشخص می‌کند، توضیح داد: با کمک پلیس‌راه و باتوجه‌به تعدد تصادفات در یک نقطه، میانگین آن‌ها را در سه سال اخذ و به تهران می‌فرستند و با بررسی در آنجا نقاط حادثه‌خیز تأیید می‌شود.

 

 اجرای ۶۰ کیلومتر روکش آسفالت در شیروان طی دو سال اخیر

 معاون عمرانی فرماندار شهرستان شیروان در حوزهٔ راه‌های شهرستان شیروان به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» اظهار داشت: به‌صورت کلی ۹۷۷ کیلومتر راه تعریف شده که ۴۵۲ کیلومتر آن راه آسفالته، ۴۳ کیلومتر آن راه شوسه و ۴۸۱ کیلومتر آن راه خاکی است.

 سیدهادی محمدی در خصوص تعریف شاخص سازمان راهداری گفت: قبلاً شاخص سازمان راهداری بر اساس طول مسیر بود؛ اما این استاندارد تغییر کرد و بر اساس تعداد روستاها تعریف شد که شاخص ما در سطح شهرستان شیروان ۶۷.۹ درصد، در سطح استان ۷۷.۱ درصد و در سطح ملی ۸۳.۹ درصد است.

 این مسئول گفت: طی دو سال گذشته در مجموع ۶۰ کیلومتر اجرای پروژه شامل روکش آسفالت و پروژه جدید اجرای آسفالت همراه با زیرسازی در سطح شهرستان داشته‌ایم.

 

 قرارگاه امام حسن پای‌کار پروژه‌های راه‌سازی

 وی پروژه‌های شاخص دیگر شهرستان را احداث پل روستای زو، احداث پل روستای قلعه‌حسن، احداث پل روستای علی‌محمد و احداث ۱۷ دستگاه پل در مسیر روستای سنجد عنوان کرد.

 محمدی همچنین در خصوص پروژه‌های اساسی در حوزه ساخت پل و ابنیه فنی توضیح داد: دو پروژه از محل سفر رئیس‌جمهور به خراسان شمالی تصویب شد که بهسازی مسیر از اسطرخی، گلیان تا شیروان و بهسازی مسیر خانلق تا اوغازتازه که مناقصه برگزار و پیمانکار انتخاب شده و در مرحله اجرایی‌شدن است.

 معاون عمرانی فرماندار در خصوص اصلاح نقاط حادثه‌خیز نیز گفت: اصلاح قوس قائم راه روستای حسین‌آباد، همچنین اصلاح نقطه حادثه‌خیز روستای چلو، ورودی شهر شیروان در نزدیکی نیروگاه قدیم، دوراهی امیرآباد، روستای زیارت به لوجلی تحت عنوان پیچ آقه انجام شده است.

 محمدی دربارهٔ پروژه‌های روکش در سال ۱۴۰۲ بیان داشت: روکش مسیر دوراهی روستاهای جیرستان تا اول سِوَلدی به اندازهٔ ۶ کیلومتر را خواهیم داشت، راه روستای زیدر - خیرآباد - سرانی که عمده مسیر ما است که خوشبختانه زیدر آسفالت شده و مسیر زیدر به خیرآباد پیمانکار انتخاب و ۴۵ کیلومتر قرارداد بسته‌ایم.

 وی گفت: مسیر خیرآباد به سرانی با برآورد اولیه‌ای که انجام شده عدد پروژه بسیار بالاست و طی تفاهم‌نامه اولیه با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) بسته شده ان‌شاءالله این قرارگاه پروژه را تکمیل بکند.

 

 گزارش از: احسان حق‌بین

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک