دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۷۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۲۷ - ساعت ۹:۰
عصر اترک در میزگردی اشتغال زنان را بررسی کرد؛

نقش اشتغال زنان از محیط جامعه تا قلب خانواده

در جایگاه اسلامی حضور زنان در خارج منزل و فعالیت هیچ منعی وجود ندارد، این در حالی است که باید به‌گونه‌ای این مشاغل مدیریت شود که خللی در نقش اصلی زنان که مادری و همسری است، ایجاد نشود.
 نقش اشتغال زنان از محیط جامعه تا قلب خانواده,

 به گزارش عصر اترک، نگاه اسلام و به‌تبع آن، مقام معظم رهبری به زن، نگاهی جامع است که هم‌ارزش‌های الهی و هم منطق انسانی، در آن لحاظ شده است.

 گفتنی است که نقش‌زن به‌عنوان انسانی در راه تکامل معنوی و نفسانی است که در این دیدگاه، زن و مرد با یکدیگر هیچ تفاوتی ندارند و در تاریخ، زنان بزرگ و برجسته‏ای حضور داشته‏اند که همچنان مردان بزرگ و برجسته بوده‏اند.

 از نظر اسلام، میدان فعالیت و تلاش علمی، اقتصادی و سیاسی برای زنان، کاملاً باز است، از طرفی مقرّرات ضروری برای حمایت از حضور زنان در جامعه و در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی وجود دارد، براین‌اساس مقام معظم رهبری معتقد است که اگر کسی با استناد به بینش اسلامی بخواهد زن را از کار علمی محروم کند، از تلاش اقتصادی باز دارد یا از تلاش سیاسی و اجتماعی بی‏نصیب سازد، به خلاف حکم خدا عمل کرده است.

 بنابراین تنها دینی که به جایگاه زن اهمیت وافر داده اسلام است که به معنای واقعی زن را تکریم کرده است.

 مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه کشور همواره به حضور زنان در مجموعه حضور ملی، نیازمند است، فرمودند که بر همین اساس باید برای حفظ ظرفیت بانوان در جامعه و نقش‌آفرینی آنان تلاش شود.

 همچنین ایشان به نقش اساسی زن در خانواده تأکید دارد و گفت: در نگاه اسلام، خانواده پایه بسیار مهم و سلول اصلی جامعه است، به‌گونه‌ای که بدون بهره‌مندی از خانواده‌های «سالم، سرزنده و بانشاط»، امکان پیشرفت جامعه به‌ویژه پیشرفت فرهنگی وجود ندارد و این گونه خانواده‌ها نیز بدون حضور زنان مؤمن و فهیم، شکل نمی‌گیرند و استمرار پیدا نمی‌کند.

 باتوجه‌به اهمیت موضوع زنان در خانواده و جامعه به‌عنوان یک نیروی شاغل پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک میزگردی با حضور جمیله‌السادات موسوی، معاون زنان و حکمرانی بسیج اساتید خراسان شمالی و مدیرگروه دانشگاه آزاد مرکز خراسان شمالی و مریم محبتی، دکترای حکمت متعالیه و مدیرگروه معارف دانشگاه کوثر و عضو هیئت‌علمی دانشگاه کوثر برگزار کرده است که در ادامه تقدیمتان می‌شود.

 

 زن در کنار نقش مادری، توان حضور در جامعه را دارد

 عصر اترک: باتوجه‌به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر حضور فعال زنان در عرصه‌های اجتماعی، چگونه یک زن می‌تواند در جایگاه شغلی که دارد به‌خوبی نقشش را ایفاد کند و فرد موفقی باشد؟

 عضو هیئت‌علمی دانشگاه دخترانه کوثر بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: زمانی که از جایگاه طبیعی به زن نگاه شود، این موضوع مشهود خواهد بود که زنان از لحاظ خلقت متفاوت از مردان هستند و این تفاوت در خلقت باعث شده که تعاریفی از وجود و مهارت، حقوق و مزایایی که دارند، متفاوت‌تر باشد.

 وی ادامه داد: براین‌اساس در ظرافت، دقت، جزئی‌نگری، چندبعدی بودن شخصیت زنان، آنها آماده مادری هستند که در کلی‌نگری و یا بلندنظری مرد نیست، اما ویژگی‌هایی از لحاظ روحی، جسمی و عاطفی نسبت به فرزند و اعضای خانواده در یک زن به‌عنوان مادر خانواده قرار داده شده است.

 مریم محبتی با اشاره به اینکه اولین وظیفه‌ای که زن برعهده دارد، مادر بودن است، گفت: براین‌اساس زن به خصوصیاتی تجهیز شده که بتواند به‌واسطه آنها مادر خوبی برای فرزندانش باشد، همچنین مادر به‌خاطر اعتمادبه‌نفس و توانایی‌هایی اجتماعی که دارد، می‌تواند کانون خانواده را به‌درستی مدیریت کند و در کنارش توان حضور در اجتماع را نیز دارد.

 وی ابراز داشت: نکته قابل‌توجه این است که زن به‌واسطه توانایی که دارد، حق دارد که بتواند در اجتماع حضور پیدا کند و به‌واسطه آنچه که در توان دارد، منفعت برای جامعه نیز برساند که قابل‌انکار نیست.

 

 اشتغال زنان به پیوند روابط زن و شوهر لطمه نزند

 مدیرگروه معارف دانشگاه کوثر با اشاره به اینکه از دیدگاه اسلام در خصوص زنان، خداوند توانایی‌ها و ظرفیت‌هایی را در وجود زن قرار داده، گفت: این ظرفیت‌ها به‌گونه‌ای است که بتواند مادر خوبی باشد و به‌خاطر مهارت‌هایی که می‌تواند کسب کند، در اجتماع حضور داشته باشد.

 محبتی خاطرنشان کرد: اگر زن قرار است، مادر باشد باید همه‌جانبه علم به جایگاه مادری داشته باشد و سعی کند تمام لوازم موردنیاز برای تشکیل یک زندگی خانوادگی گرم آماده کند که این موضوع جز شناخت و آگاهی نسبت به جایگاه خطیر مادری حاصل نخواهد شد.

 وی ابراز داشت: مادری که به جایگاه مادری باور داشته باشد، بنابراین با این دیدگاه سعی در تقویت امکانات خود می‌کند تا بتواند مادر خوبی باشد، ولی اگر از این وظیفه صرف‌نظر کند، نقطه مقابل آن رخ خواهد داد.

 مدیرگروه دانشگاه آزاد مرکز خراسان شمالی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: مقام معظم رهبری به کارکردن زنان در داخل و خارج خانه تأکید دارند و بیان داشته که اشتغال زنان حتی در محیط داخل منزل باید به‌گونه‌ای باشد که به پیوند روابط بین زن و شوهر هیچ لطمه‌ای وارد نکند.

 وی ادامه داد: بعضی از خانم‌ها هستند که خودشان را از صبح تا شب مشغول کار در بیرون از منزل می‌کنند و بعد که مرد به خانه می‌آید، حوصله یک لبخندزدن به او را هم ندارند و این اصلاً قابل‌قبول نیست.

 

 

 موسوی با تأکید بر این موضوع که اشتغال در داخل و یا خارج از خانه برای زنان باید به‌گونه‌ای باشد که انهدام خانواده منتهی نشود، گفت: بنابراین کارکردن زن در محیط بیرون از منزل از لحاظ اسلام نیز هیچ مشکلی ندارد.

معاون زنان و حکمرانی بسیج اساتید خراسان شمالی یادآور شد: این در حالی است که زن باید آگاهی داشته باشد که اشتغال زن در بیرون از منزل وظیفه او نیست و در واقع بر او واجب و لازم نیست و موضوع واجب و حیاتی برای او حفظ فضای خانواده است.

 

 مردان، نفقه‌ای برای استقلال مالی زنان در نظر بگیرند

 عصر اترک: یک زن در کنار جایگاه شغلی که دارد چگونه می‌تواند نقش مادری را به‌خوبی ایفا کند؛ زیرا متأسفانه برخی از زنان به دلیل درگیری بیش از حد با شغل از جایگاه مادری غافل می‌شوند که باعث می‌شود عده‌ای نسبت به فرزندآوری تمایل نداشته باشند و عده‌ای نیز با وجود فرزند هیچ توجهی به آن ندارند؟

 محبتی در این باره توضیح داد: یکی از عواملی که باعث می‌شود یک زن نتواند به جایگاه خودش افتخار کند، این است که از ابتدا در عرف جامعه مردان بالاتر از زنان خطاب شدند و اینکه مردان حضور گسترده‌تری نسبت به زنان دارند.

 وی ادامه داد: براین‌اساس زنان به دنبال رفع این ضعف بر آمدند تا حضور خود را در جامعه پوششی برای دفع و یا رفع نقطه‌ضعف‌هایش بدانند.

 محبتی گفت: این در حالی است که باید علاوه بر نفقه‌ای که برای زنان تعیین می‌شود و مردان مکلف به پرداخت آن هستند، نفقه‌ای به‌عنوان استقلال مالی برای زنان در نظر گرفته شود و مرد علاوه بر سایر خرج‌هایی که برای زن دارد، یک بخش از درآمدش را برای زن اختصاص دهد تا زن هیچ دل‌نگرانی نداشته باشد.

 وی با تأکید بر این موضوع که به دلیل فراهم‌نشدن استقلال مالی از سمت مردان، زنان به دنبال کاری برای جبران مالی در بیرون از منزل بروند، گفت: از طرفی یکی از دلایل ترغیب زنان برای حضور در اشتغال بیرون از منزل نگاه حسرت‌انگیز زنان خانه‌دار به زنان کارمند است و همین قضیه باعث شده که زنان حاضر شوند به هر قیمت و اشتغالی در جامعه حضور پیدا کنند و نگران آسیب‌های جسمی، روانی و معنوی نباشند.

 عضو هیئت‌علمی دانشگاه دخترانه کوثر بجنورد خاطرنشان کرد: علاوه بر این زن شناختی نسبت به امکانانی که خداوند در اختیارش قرار داده، ندارد و به همین دلیل توانایی برای شکوفایی آن ظرفیت‌ها نخواهد داشت، درحالی‌که اگر زن به این باور برسد که با استفاده از ظرفیت‌های ذاتی و وجودی‌اش می‌تواند کمبودها را مرتفع کند و متأسفانه تمام این عوامل در کنار یکدیگر باعث شده تا زن خانه‌داری را جزو مشاغل به‌حساب نیاورد.

 

 نقش مادری و همسری به‌عنوان نقش فرعی تلقی می‌شود

 موسوی در ادامه بیان داشت: سبک زندگی متفاوت و متغایر با اصول به‌عنوان یک روش رایج و عرف در جامعه نهادینه شده است، بنابراین نسل جدید با همان راهکارهای نادرست و معیوب که متأثر از به‌هم‌ریختگی اولویت‌های سبک زندگی است، به اشتغال زنان نگاه می‌کنند و نقش‌های مادری و همسری را به‌عنوان نقش‌های فرعی تلقی می‌کنند.

 این کارشناس مسائل خانواده خاطرنشان کرد: آن‌گونه که امروزه بسیار می‌بینیم کارمندانی که از قضا مادر یا همسر هستند، بدین صورت سابقه اشتغال آنها بر مادری و همسری آنها پیشی گرفته است.

 

 عصر اترک: یک زن علاوه بر جایگاه مادری و شغلی که دارد جایگاه همسری را باید در اولویت قرار دهد، زیرا باعث ثبات خانواده می‌شود و باتوجه‌به اینکه زن پایه و اساس زندگی مشترک است، یک زن شاغل چگونه می‌تواند مدیریت کند که به زندگی‌اش آسیب وارد نشود و همسر موفقی نیز باشد؟

 محبتی در این باره در پاسخ به سؤال خبرنگار ما توضیح داد: اگر زنان ظرفیت‌های خود را به‌خوبی بشناسند و اهمیت خانه‌داری را برای خود بیان کنند، قطعاً می‌توانند جامعه‌ساز باشند.

 وی اضافه کرد: زنان خانه‌دار می‌توانند در تربیت فرزندان آن گونه عمل کنند که فرزندانی متخصص و بااخلاق را تحویل جامعه دهند تا جامعه‌ای امن را برای حضور آحاد مردم ایجاد کنند.

 این کارشناس مسائل خانواده ادامه داد: زنان اگر بدانند که با فراهم‌کردن یک‌خانه امن چه میزان می‌توانند مردان را برای حضور در جامعه آماده کنند، از لفظ خانه‌داری و جایگاهی که دارند صرف‌نظر نمی‌کنند.

 محبتی بیان داشت: زن‌هایی که می‌توانند در درون خانواده مدیریت صحیحی برای فرزندان و همسران داشته باشند و خانه‌داری را به‌عنوان کسر شأن تلقی نکنند، متوجه جایگاهی که دارند و خداوند برای آنها تعریف کرده، خواهند رسید.

 

 

 حضور زنان در برخی از مشاغل ضرورت دارد

 وی ادامه داد: این در حالی است که برخی از مشاغل صرفاً مخصوص زنان هستند و اگر زنان در آن حیطه‌ها وارد نشوند خدمات‌دهی خوبی در اجتماع رخ نمی‌دهد.

 محبتی اضافه کرد: در برخی از زمینه‌ها از جمله پزشکی، آموزش‌وپرورش و پرستاری و برخی سمت‌های اجتماعی زنان باید حضور داشته باشند و این حضورها نه‌تنها مورد تأیید است؛ بلکه ضرورت دارد.

 عضو هیئت‌علمی دانشگاه دخترانه کوثر بجنورد افزود: اما آنچه که آسیب‌زا است این نکته است که در برخی موارد زن‌هایی که در اجتماع حضور پیدا می‌کنند، برای مدیریت یک‌خانه و خانواده امن، بیشتر نیازمند همراهی خانواده هستند که اگر خانواده بتواند این همراهی را داشته باشد، زنان خستگی‌ناپذیرتر و از لحاظ روانی آماده‌تر خواهند بود.

 وی ابراز داشت: بنابراین نقش اعضای خانواده در کنار زنان شاغل می‌توانند احساس خوب و مثبتی را به زنان بدهد، اگر این گونه باشد زنان علاوه بر حضور اجتماعی پررنگ می‌توانند شادابی مضاعفی را در زمان حضورشان در منزل خواهند داشت.

 موسوی در این باره در پاسخ به سؤال خبرنگار ما توضیح داد: متأسفانه امروزه کم دیده می‌شود زنی به‌خاطر نقش مادری یا همسری خویش صرفاً احساس منزلت کند و با اطمینان و شهامت اظهار کند «در این شرایط احساس خودبسندگی و ارتقا می‌کنم».

 این کارشناس مسائل خانواده گفت: متأسفانه بسیاری از زنانی هستند که دو جایگاه رفیع و غایت‌مدارانه مادری و همسری را بیهودگی، پوچی، خستگی، عقب‌ماندگی، رشدنیافتگی و تلقی می‌کنند.

 معاون زنان و حکمرانی بسیج اساتید خراسان شمالی افزود: دلیل این پوچی صرفاً این است که رویکردهای جامعه و سبک زندگی امروزی بر اساس نقشه خلقت و واقعیت‌های یک زندگی متعادلِ رو به تعالی طراحی نشده یا به عبارتی نسل جدید در نقشه سبک زندگی وارونه‌ای گم شده است.

 

 عصر اترک: به نظر شما در شرایط فعلی زنان در محل کار چه آسیب‌هایی را متحمل می‌شوند و طرح‌های حمایتی زنان در جامعه چه میزان واقعی هستند و اجرایی می‌شوند؟

 محبتی دراین‌رابطه بیان داشت: باتوجه‌به کار مضاعفی که زنان شاغل در محیط بیرون از منزل دارند، باید فرهنگ‌سازی برای سایر اعضای خانواده صورت بگیرد که در کنار مادر و همسر شاغل وظایفی را در منزل برعهده بگیرند.

 

 دولت با مدیریت ساعت کار زنان، باعث عقب‌افتادگی آنها در زندگی نشود

 وی ادامه داد: همچنین از لحاظ اینکه مادر قدرت باروری و خلاقیت دارد، دولت زمان همراه بودن مادر را با کودک خردسالش فراهم کند و از میزان ساعات کارهای زنان شاغل کم شود تا علاوه بر ایفای نقش در محیط کار از کارهای ضروری منزل غافل نشود.

 محبتی با اشاره به اینکه در موضوع حقوق و مزایا در مشاغل کارمندی تفاوتی وجود ندارد، گفت: این در حالی است که در مشاغل خصوصی این تفاوت‌ها احساس می‌شود، اما گاهی اوقات به دلیل ظرافت، دقت، جامعه‌نگری که زنان دارند، کارشان بیشتر و بهتر از مردان است؛ اما حقوقشان کمتر از مردان است.

 موسوی دراین‌رابطه با اشاره به اینکه آسیب‌های جسمی و روانی زنان شاغل، یکی از آسیب‌هایی است که جبران‌ناپذیر است، گفت: بیکاری مردان، آسیب به نقش زنان در خانواده، مشکلات جسمی زنان، الگوی نامناسب برای فرزندان، آسیب‌دیدن نشاط خانواده بخشی از آسیب‌هایی است که زنان شاغل درگیر آن خواهند شد.

 

 تهیه و تنظیم میزگرد: آرزو رحمانی

 انتهای خبر/ ر

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک