دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۷۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۲۴ - ساعت ۱۱:۶
در بررسی آیین‌نامه جدید تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری برای مناطق شهری روشن شد؛  

جای خالی پیوست مشارکت اداری در راهبردی‌ترین برنامه توسعه شهری 

در آیین نامه جدید سرمایه گذاری و مشارکت‌های شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تمام وظیفه برای شناسایی و تهیه بسته‌های سرمایه گذاری مناطق شهری بر عهده شهرداری‌ها گذاشته شده است.  
جای خالی پیوست مشارکت اداری در راهبردی‌ترین برنامه توسعه شهری ,

به گزارش عصراترک، اخیرا در صحن علنی شورای شهر بجنورد، عضوی از این شورا بر موضوع سرعت بخشی شهرداری بجنورد در زمینه تهیه بسته‌های تشویقی برای فرصت‌های سرمایه گذاری تهیه و تایید شده در شهر بجنورد مبتنی بر آیین نامه مالی جدیدی که به شهرداری‌ها ابلاغ شده است، تاکید کرد.  
این مطالبه عضو شورای شهر بجنورد علاوه بر اینکه خبر از شناسایی فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری در شهر بجنورد - مرکز خراسان شمالی به‌منظور زنده کردن رویکرد توسعه پایدار شهری در این منطقه را داد که البته این اقدام شهرداری بجنورد طی یک سال اخیر در سطح عمومی اطلاع‌رسانی نشده بود، علاوه‌برآن، طرح این موضوع گویای این بود که شیوه‌نامه‌ای جدید از سوی وزارت کشور برای استان‌ها ابلاغ شده که جایگزین شیوه‌نامه قبلی در امر انجام سرمایه‌گذاری‌های مشارکتی میان شهرداری‌ها و سرمایه‌گذاران شده است تا نقایص شیوه‌نامه پیشین را رفع و بر اساس رویکردی مناسب‌تر، انجام سرمایه‌گذاری‌های مشارکتی در مناطق شهری ادامه مسیر دهد.  
هرچند که در آیین‌نامه جدید با عنوان آیین‌نامه مالی موضوع ماده ۱ قانون درآمدهای پایدار شهرداری‌ها، ابلاغی وزارت کشور به استان‌ها، وظایف شهرداری‌ها در زمینه شناسایی قابلیت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق شهری برای جلب مشارکت سرمایه‌گذاران، ساماندهی زمین‌های تحت تملک خود و سنددار کردن آنها برای اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری مصوب همچنین ابزارهای مالی و محل تأمین آنها برای انجام سرمایه‌گذاری تعیین تکلیف شده‌اند تا نارضایتی‌های شیوه‌نامه پیشین رفع شوند، بااین‌وجود، در تحلیل و بررسی بیشتر این آیین‌نامه جدید، روشن شد که تکلیف و وظیفه‌ای برای دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری مناطق شهری تعریف و تعیین نشده است تا آنها را ملزم به همکاری و مشارکت کند، هرچند که شمار قابل‌توجهی از دستگاه‌های اجرایی در زمینه سرمایه‌گذاری‌های مناطق شهری دارای طرح و برنامه هستند.  
به طور مثال در شهر بجنورد طی سالیان گذشته طرح‌های سرمایه‌گذاری از جمله برای مجموعه تاریخی عمارت و آیینه‌خانه مفخم، برای زیارتگاه سید عباس بن موسی، برای بوستان‌های بابایمان و بش قارداش از سوی اداراتی شامل اوقاف، میراث فرهنگی، محیط زیست تهیه شده بودند که مؤثر بر توسعه پایدار شهر بجنورد دانسته شده‌اند، حال در این رویکرد جدید برای شناسایی قابلیت‌های سرمایه‌گذاری مشارکتی، وظیفه فقط برای شهرداری‌ها تعیین شده است.  
این در حالی است که توسعه پایدار شهری به‌صورت تک‌محور، آینده‌ای روشن را ترسیم نمی‌کند؛ بلکه این مهم به اخذ نظرات و پیشنهادهای دستگاه‌های اجرایی و حتی شهروندان و صاحب‌نظران نیز نیاز دارد تا برای رسیدن به هدف، مشارکت‌ها و همراهی‌های بیشتری جلب شوند.  
حال، باتوجه‌به اینکه که هنوز در ابتدای کسب تجربه در عمل به شیوه‌های این آیین‌نامه جدید ابلاغ شده به استان‌ها هستیم، بااین‌حال احساس می‌شود که تدوین‌کنندگان این آیین‌نامه می‌بایست بازنگری و اصلاح خلاف‌های موجود از جمله فقدان پیوست مشارکت دیوان‌سالاری را ملاک عمل قرار دهند تا احساس مسئولیت در قبال رشد عمران و اقتصاد شهرها همگانی‌تر شود.  

 


شناسایی ۵۴ قابلیت سرمایه‌گذاری در مرکز خراسان شمالی  
محسن روشن ضمیر، مدیر دفتر سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری بجنورد در این باره اظهار کرد: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور ۲۰ اسفندماه سال ۱۴۰۱ آیین نامه سرمایه گذاری و مشارکت‌های شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را به استان‌ها ابلاغ کرد.  
روشن‌ضمیر گفت: رویکرد مهم این آیین‌نامه جدید ابلاغی، شناسایی قابلیت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق شهری و روستایی، تدوین بسته‌های سرمایه‌گذاری، جلب مشارکت سرمایه‌گذاران برای اجرای بسته‌های سرمایه‌گذاری مصوب مبتنی بر این دستورالعمل و آیین‌نامه جدید ابلاغ شده، است.  
وی افزود: در این آیین‌نامه جدید ابلاغ شده، شهرداری‌ها موظف شده‌اند که برای بسته‌های سرمایه‌گذاری‌ای که تنظیم و تهیه می‌کنند، پیوست زمین داشته باشند.
مدیر دفتر سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری بجنورد بیان کرد: این به آن معنا است که شهرداری‌ها باید زمین‌هایی را که سنددار و بدون معارض هستند و تحت اختیار و تملک خود دارند را برای امر سرمایه‌گذاری معرفی کنند.  
وی در ادامه خاطرنشان کرد: مبتنی بر این آیین‌نامه ابلاغ شده، شهرداری‌ها برای شناسایی و بررسی قابلیت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق شهری خود همچنین تنظیم و تهیه این بسته‌های سرمایه‌گذاری می‌بایست مشاور انتخاب کنند تا این اقدامات توسط مشاور انجام شوند.  
روشن‌ضمیر تصریح کرد: بسته‌های سرمایه‌گذاری تهیه شده می‌بایست توجیهات فنی و اقتصادی داشته باشند همچنین شهرداری‌ها مکلف هستند که برای جلب مشارکت سرمایه‌گذاران مشوق‌ها را نیز تعریف کنند و به سرمایه‌گذاران ارائه دهند.  
وی همچنین یادآور شد: بسته‌های سرمایه‌گذاری‌ای که تنظیم و تهیه می‌شوند می‌بایست خارج از ضوابط طرح تفصیلی شهری، سند آمایش سرزمینی، ضوابط ابلاغی برای اموری از جمله طرح‌های گردشگری نباشند و اخذ استعلامات بابت این بسته‌های سرمایه‌گذاری که تهیه می‌شوند توسط شهرداری‌ها انجام شوند.  
مدیر دفتر سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری بجنورد افزود: سرانجام طی اعلام فراخوان، سرمایه‌گذاران برای انجام سرمایه‌گذاری برای بسته‌ها سرمایه‌گذاری مصوب به‌پای کار دعوت شوند.  
وی در ادامه ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری‌ها، رونق و رشد عمران مناطق شهری، رشد زیرساخت‌ها در مناطق و محلات شهری از طریق جلب مشارکت‌های مردمی و سرمایه‌گذاران برای توسعه پایدار شهرها از جمله مهم‌ترین اهداف این آیین‌نامه جدید ابلاغ شده به استان‌ها عنوان کرد و گفت: در همین راستا، طی سال جاری، مشاور منتخب شهرداری بجنورد، پس از دریافت نظرات شهروندان و دستگاه اجرایی ذی‌ربط در استان، ۵۴ قابلیت سرمایه‌گذاری در شهر بجنورد را شناسایی و به‌عنوان بسته‌های سرمایه‌گذاری تنظیم و تهیه کرد.  
روشن‌ضمیر افزود: این بسته‌های سرمایه‌گذاری تنظیم و تهیه شده برای شهر بجنورد برای بررسی، شور و تأیید به کمیته فنی تشکیل شده همچنین به کمیسیون ماده ۵ استان، ارسال که پس از تأیید نیز برای تصویب نهایی به شورای شهر بجنورد ارائه می‌شوند.  
وی اعلام کرد: تاکنون از ۵۴ بسته سرمایه‌گذاری تهیه شده، ۱۵ بسته آن مراحل بررسی در کمیته فنی، کمیسیون ماده ۵ و شورای شهر بجنورد را پشت سر گذاشته‌اند.  
مدیر دفتر سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری بجنورد افزود: این ۱۵ بسته در شورای شهر بجنورد تأیید شده‌اند.  
وی احداث مجتمع‌های تجاری، فرهنگی، هنری، باغ شهر، مراکز تفریحی (شامل پارک آبی، کوه پارک، شهربازی)، ایجاد مُتل، رستوران، احداث بازارچه‌ها و شهرک خودرویی را از جمله کاربری‌های این ۱۵ بسته سرمایه‌گذاری تأیید شده، عنوان کرد.  
روشن‌ضمیر تصریح کرد: خانواده محوری، رویکرد اصلی این بسته‌های سرمایه‌گذاری تهیه شده، است.  
وی در ادامه بیان کرد: گستردگی اجرای این بسته‌های سرمایه‌گذاری در داخل و خارج از محدوده و حریم شهر بجنورد است.  
مدیر دفتر سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری بجنورد افزود: برای اجرای این ۱۵ بسته تأیید شده، زمین‌های شهرداری بجنورد که دارای سند و بدون معارض هستند، تعیین تکلیف شده‌اند.  
وی خاطرنشان کرد: بررسی سایر بسته‌های تهیه شده نیز به‌مرور در حال انجام است.  
روشن‌ضمیر در بخش دیگری از سخن خود اعلام کرد: برای جلب مشارکت سرمایه‌گذاران نیز مشوق‌ها تنظیم و تعریف شده‌اند.  
وی خاطرنشان کرد: انجام طراحی بسته‌های سرمایه‌گذاری توسط سرمایه‌گذاران اجرایی می‌شوند.  
مدیر دفتر سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری بجنورد همچنین اذعان کرد: باتوجه‌به اینکه هنوز در ابتدای راه هستیم، سرمایه‌گذاران داخل و خارج از استان برای مشارکت در اجرای این بسته‌های سرمایه‌گذاری، استقبال قابل‌توجهی را ابراز کرده‌اند.  
روشن‌ضمیر افزود: مزیت استقرار شهر بجنورد در مسیر عبور دو استان گردشگر محور مازندران و خراسان رضوی، عامل اصلی در استقبال سرمایه گذاران برای مشارکت در این برنامه در دست اقدام بوده است.  


 

آغاز گفتگو با بانک‌ها برای تأمین مالی بسته‌های سرمایه‌گذاری  
سید محسن موسوی، رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای شهر بجنورد در این باره اظهار کرد: در شورای شهر بجنورد قابلیت‌های سرمایه‌گذاری و بازده‌های اقتصادی آن در شهر بجنورد در قالب ۱۴ بسته سرمایه‌گذاری، بررسی و کلیات این بسته‌های سرمایه‌گذاری با مالکیت شهرداری بجنورد در قالب انواع کاربری‌ها و خدمات تأیید و تصویب شدند.
موسوی در ادامه از ابلاغ بخشنامه اخیر دفتر امور اقتصادی، سرمایه گذاری و خدمات مالی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به تمام شهرداران کشور نیز خبر داد و عنوان کرد: در این بخشنامه اخیر ابلاغ شده به شهرداری‌ها اعلام شده است که آنها در زمینه تامین مالی و انجام سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذاران مکلف هستند.  
وی گفت: در این بخشنامه تکلیف شده است که شهرداران در چهارچوب آیین نامه مالی ماده ۱ قانون درآمد پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها که اخیرا بلاغ شده است، اقدام کنند.  
رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی و سرمایه گذاری شورای شهر بجنورد خاطرنشان کرد: مبتنی بر این بخشنامه اخیر ابلاغ شده، آیین نامه سرمایه گذاری پیشین باطل شد.  
وی همچنین بیان کرد: مبتنی بر این بخشنامه جدید، شهرداری‌ها مکلف شده‌اند که کمیته فنی بازرگانی سرمایه گذاری را تشکیل دهند و آن را جایگزین هیات عالی سرمایه گذاری شهرداری‌ها قرار دهند.  
موسوی خاطرنشان کرد: در این راستا، کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورای شهر بجنورد با بانک‌های استان در مورد چگونگی تامین منابع مالی این بسته‌های سرمایه گذاری وارد گفتگو شده است.  

 

لزوم اعتباربخشی به نقش دستگاه‌های اجرایی در برنامه‌های راهبردی توسعه پایدار شهری 
یوسف مغروری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر بجنورد در این باره اظهار کرد: در آیین نامه جدید تامین مالی و سرمایه گذاری شهرداری‌ها، شهرداران مکلف شده‌اند که در چهارچوب آیین نامه ماده ۱ قانون درآمدهای پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اقدام کنند.  
مغروری گفت: در ماده ۱ این آیین نامه ابلاغی به شناسایی فرصت‌های سرمایه گذاری در مناطق شهری توجه ویژه‌ای شده است.  
وی همچنین افزود: در این ابلاغیه تمرکز از روی منابع داخلی شهرداری‌ها برداشته شده و در مقابل دیگر شیوه‌های مختلف تامین منابع مالی شامل تامین تسهیلات، اوراق مشارکت، گواهی سپرده، بازار بورس، صندوق‌ها سرمایه گذاری زمین و ساختمان، سرمایه گذاری مشارکتی و برات کارت به عنوان ابزارهای تامین مالی در این آیین نامه مدنظر قرار گرفته‌اند.  
درعین‌حال، این عضو شورای شهر بجنورد خاطرنشان کرد: در ماده ۸ این آیین‌نامه ابلاغی جدید، عنوان شده است که شهرداری‌ها می‌بایست بسته‌های تشویقی برای جلب مشارکت سرمایه‌گذاران در اجرای طرح‌های مشارکتی سرمایه‌گذاری را تهیه کنند.  
افزون بر این، وی بیان کرد: مبتنی بر این آیین‌نامه جدید گفتمان میان شهرداری‌ها و سرمایه‌گذاران درباره نحوه مشارکت، میزان سرمایه‌گذاری، دوره تنفس بازپرداخت تسهیلات و… برای اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری مشارکتی، پس از تأیید طرح‌ها در شورای شهر و انجام استعلامات توسط شهرداری‌ها آغاز می‌شوند.  
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر بجنورد در ادامه اظهار کرد: در همین راستا، شهرداری بجنورد نیز برای شناسایی قابلیت‌های سرمایه گذاری در شهر بجنورد-مرکز خراسان شمالی مشاوری را انتخاب کرد و این مشاور نیز با تاسی از اقدامات انجام شده در گذشته ۵۴ قابلیت و فرصت سرمایه گذاری در این شهررا شناسایی کرد.  
وی تصریح کرد: این قابلیت‌های شناسایی شده مبتنی بر ظرفیت‌های موجود شهر بجنورد و توجیهات فنی و اقتصادی انجام و تهیه شدند.  
مغروری گفت: ۵۴ قابلیت و فرصت سرمایه گذاری شناسایی شده در زمینه‌های تجاری، خدمات شهری، تفریحی و گردشگری بوده‌اند.  
وی خاطرنشان کرد: مبتنی بر آیین نامه ابلاغی، شهرداری مکلف است تا زمین‌های تحت اختیار و تملک خود را برای مشارکت در اجرای فرصت‌های سرمایه گذاری شناسایی شده روی میز بگذارد.  
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر بجنورد افزود: سرمایه گذاران نیز از محل منابع مالی تعریف شده در این آیین نامه که اشاره شد، می‌توانند برای مشارکت در اجرای طرح‌های سرمایه گذاری شناسایی و تایید شده بهره برداری کنند.  
وی در ادامه اعلام کرد: تا به کنون از ۵۴ فرصت سرمایه گذاری شناسایی شده در شهر بجنورد ۱۵ فرصت از آنها به تایید کمیته فنی، کمیسیون ماده ۵ استان و شورای شهر بجنورد رسیده‌اند.  
مغروری افزود: حال باید شهرداری بجنورد بابت این ۱۵ فرصت سرمایه گذاری تایید شده، بسته‌های تشویقی را برای جلب مشارکت سرمایه گذاران تهیه کند که در حال حاضر در دست انجام است.  
وی خاطرنشان کرد: البته در حال حاضر استعلامات این ۱۵ فرصت سرمایه گذاری از سوی شهرداری بجنورد در حال انجام است.  
رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر بجنورد تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که طی شش ماه آینده این ۱۵ بسته سرمایه‌گذاری برای اعلام فراخوان به‌منظور دعوت به مشارکت سرمایه‌گذاران آماده شود.
وی گفت: پیش بینی می‌شود که تا پایان فعالیت دوره ششم شورای شهر بجنورد اجرای سه تا چهار بسته سرمایه گذاری در بجنورد کلید بخورد.  
مغروری در ادامه با تاکید بر این نکته که اُفق عمل به این آیین نامه برای اجرای طرح‌های سرمایه گذاری مشارکتی در مناطق شهری میان شهرداران و سرمایه گذاران روشن است، عنوان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر در ابتدای این مسیر جدید هستیم، با این وجود، هنوز عمق بخشی به این رویکرد جدید اتفاق نیفتاده است.  
وی گفت: در این مسیر جدید نیاز است که دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط از جمله ادارات کل راه و شهرسازی، اوقاف، میراث‌فرهنگی، محیط‌زیست و… به‌پای کار دعوت شوند و از آنان نیز نظرخواهی شود تا به امر توسعه پایدار شهری در مرکز خراسان شمالی سرعت داده شود.  
رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر بجنورد همچنین خاطرنشان کرد: فرصت‌های سرمایه‌گذاری تعریف شده در شهر بجنورد باید به رویکردهای بلندمدت
شاخص‌های توسعه‌ای هر منطقه از جمله شاخص توسعه‌ای گردشگری پیوند زده شوند که این امر جز با تعامل با دستگاه‌های اجرایی ذی ربط محقق نمی‌شود.  
وی افزود: با این وجود، دستگاه‌های اجرایی ذی ربط عمل به آیین نامه جدید ابلاغ شده را فقط برای شهرداری بجنورد می‌دانند و آنان می‌گویند در این زمینه هیچ مسئولیتی ندارند.  
مغروری تصریح کرد: انتظار است که در این راستا دفتر سرمایه گذاری استانداری خراسان شمالی نقش راهبری و هماهنگ کنندگی میان دستگاه‌های اجرایی ذی ربط را در زمینه این رویکرد راهبردی داشته باشد و به مدیریت این امر کمک کند.  

تهیه گزارش/سمانه قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک