دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۷۵۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۲۴ - ساعت ۸:۳۰

چشم‌انتظاری ۲۰ ساله دامداران آشخانه‌ای برای راه‌اندازی مجتمع دام

شهر آشخانه مرکز شهرستان سملقان، به عنوان یکی از قطب‌های دامداری و کشاورزی خراسان‌شمالی قلمداد می‌شود، اما متاسفانه به دلیل مدیریت نشدن خروج دام‌ها از شهر، این موضوع باعث بروز مشکلاتی برای مردم شهرستان شده است.
چشم‌انتظاری ۲۰ ساله دامداران آشخانه‌ای برای راه‌اندازی مجتمع دام,

به گزارش عصراترک به نقل از فارس،  طبق ماده ۴ آیین‌نامه نحوه نگهداری حیوانات اهلی مصوب سال ۹۲، شهرداری‌ها مکلف‌اند از پرورش، نگهداری و عبوردادن حیوانات اهلی در محدوده شهری با جمعیت بیش از ۵۰ هزار نفر ممانعت کنند.

آشخانه مرکز شهرستان سملقان، یکی از قطب‌های کشاورزی و دامپروری خراسان‌شمالی است؛ اما سالیان سال است که دامداران برای اینکه بتوانند خارج از محدوده شهری جایی برای نگهداری دام‌هایشان داشته باشند به هر دری می‌زنند، اما خروج دام از شهر آشخانه بعد از گذشت ۲۰ سال فقط در حد وعده است.

از طرفی شهروندان شهر آشخانه از نگهداری دام در داخل شهر و از مشکلات بهداشتی که گریبان‌گیر آن‌ها شده است گلایه‌مند هستند.

دراین‌خصوص میان شهروندان و جمع زیادی از دامداران رفتم و پای قصه‌های پردرد آن‌ها نشستیم.

یکی از دامداران حاشیه شهر آشخانه با اشاره، به مشکلات بهداشتی و امکان انتقال بسیاری از بیماری‌های دامی، به انسان بر ضرورت انتقال دامداری‌ها به خارج از شهر تأکید می‌کند.

وجود دامداری‌های متعدد درون شهر آشخانه مشکلاتی زیست محیطی ایجاد کرده است

صحرایی که نماینده دامداران است اظهارکرد: برای نگهداری دام نیاز به یک مجتمع هستیم که بارها در سفر معاون وزیر جهاد کشاورزی، به شهرستان این موضوع مطرح و مصوب شده ولی در حد وعده بوده و هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: دامداران حاشیه شهر با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و باتوجه‌به هزینه‌های بالای نگهداری دام برایشان مقدور نیست که دامپروری را ادامه دهند.

یکی دیگر از دامداران گفت: دامداران کاملاً برای ایجاد مجتمع دامپروری ناامید شده‌اند چرا که هر بار مسوولان مربوطه قول می‌دهند و آن را اجرا نمی‌کنند این در حالی است که دامداران شهرستان‌های مانه و سملقان بیشترین گوشت استان و حتی استان‌های هم‌جوار را نیز تأمین می‌کنند.

صدری که دام‌هایش از ۳۰۰ راس به ۷۰ دام رسیده است، افزود: در ۵ سال گذشته با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی پروژه مجتمع دامپروری خارج از شهر کلنگ‌زنی شد؛ ولی متأسفانه هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

فاطمیان یکی دیگر از دامداران گفت: سه فرزند پسر دارم که امرارمعاش خود را از طریق دامپروری می‌گذرانند.

وی افزود: کمبود علوفه، خشکسالی و… برای دامداران مشکل‌ساز شده است و نبود مکانی مناسب خارج از شهر نیز دغدغه‌ای است که ۲۰ سال با آن روبه‌رو هستیم.

وی بیان کرد: اگر دام‌ها را در حاشیه شهر نگهداری کنیم برای شهروندان مشکلات بهداشتی ایجاد می‌کند و باعث بیماری انسان و دام می‌شود در غیر این صورت باید مکانی برای نگهداری دام اجاره کنیم که این کار هزینه‌های اضافه‌ای را برای دامداران به همراه دارد.

یکی از شهروندان ساکن در کنار پارک رضوان شهر آشخانه گفت: برخی از دامداران که خود ساکن این منطقه هستند اقدام به نگهداری دام می‌کنند که این امر باعث شده تا مشکلات بهداشتی را برای ساکنان آن به وجود آورند.

کمالی افزود: فرزندان ما در معرض بیماری‌های مشترک بین دام و انسان هستند و بارها اعتراض کرده‌ایم؛ ولی نگهداری دام هنوز در شهر انجام می‌شود.

وی از مسئولان مربوطه خواست تا اقدامی برای خروج دام از شهر انجام بدهند تا مشکلات بهداشتی شهروندان و مشکلات خود دامداران نیز برطرف شود.

جلیل معظمی، رئیس شورای شهر آشخانه اظهار کرد: تعداد ۲۵۰ بهره‌بردار در قالب ۱۰۰ واحد ۷۵۰ متری در ۲۲ هکتار زمین سنددار خارج از محدوده شهری برای ایجاد مجتمع دامپروری در نظر گرفته شده است.

کارشناسان بهداشتی براین باورند که وجود این دامداری‌ها باعث بروز بیماری‌های مشترک دام و انسان می‌شود

وی گفت: طبق اسناد و مدارک موجود مدت ۲۰ سال است که دامداران حاشیه شهر آشخانه پیگیر خروج دام از شهر هستند که در ۵ سال گذشته کلنگ مجتمع دامپروری با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی به زمین زده شد که متأسفانه هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

رئیس شورای شهر آشخانه افزود: با پیگیری‌های انجام شده مجوز و استعلام‌ها اخذ و چند چاه حفر شده که در حال حاضر بحث واگذاری زمین و قطعه‌بندی به دامداران انجام نشده است.

وی بیان کرد: متولیان این امر باید هرچه سریع‌تر به فکر اجرای این پروژه که از آرزوهای دیرینه دامداران شهر آشخانه بوده است باشند و در اجرای آن تسریع داشته باشند.

رعنایی، مسئول بهداشت و محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان سملقان نیز دراین‌خصوص اظهار کرد: طبق آیین‌نامه در محدوده شهری نگهداری دام غیرقانونی است.

نبود مجتمع دامی در شهرستان‌های مانه‌وسملقان برای دامداران دردسر ساز شده است

وی گفت: این اقدام توسط دامداران در ورودی شهر آشخانه از سمت بجنورد و در انتهای شهر خیابان شهید مدرس، خیابان شهید روغنی و کنار پارک رضوان اقدام به نگهداری دام می‌کنند که این امر باعث نارضایتی شهروندان شده است.

مسئول بهداشت و محیط مانه و سملقان افزود: نگهداری دام باعث بیماری مشترک بین انسان و دام می‌شود و علاوه‌برآن از لحاظ بهداشتی ایجاد برای شهروندان مشکل ایجاد کرده است.

حیدر نامور، مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی و دامپروری استان خراسان شمالی دراین‌رابطه اظهار کرد: یکی از اهداف شرکت ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای و دامپروری است که در خصوص مجتمع دامپروری شهر آشخانه زمین به شرکت واگذار شده و سندها اخذ شده است.

وی گفت افزود: در حال حاضر مطالعات گام یک و دو برای ایجاد شهرک دامپروری برای ۱۵ هزار راس دام انجام شده است.

مدیر شهرک‌های گلخانه‌ای و دامپروری خراسان‌شمالی افزود: در حال حاضر چاه‌هایی با اعتبار یک میلیارد تومان برای تأمین آب شهرک حفر شده که آب موردنیاز برای آن ۳ لیتر بر ثانیه است درحالی‌که آب و منطقه‌ای فقط نیم لیتر بر ثانیه اختصاص داده است که نیاز به همکاری بیشتر است.

وی اعتبار کل پروژه مجتمع دامپروری را ۳۰ میلیارد تومان دانست و افزود: پیگیر جذب اعتبار هستیم تا پروژه را شروع به کار کنیم.

نامور با اشاره به اینکه هیچ‌گونه زیر ساختی از قبیل آب، برق و گاز در اراضی واگذار شده انجام نشده است بیان داشت: همکاری و همراهی همه دستگاه‌های اجرایی را برای تسریع در ساخت مجتمع نیاز داریم.

انتهای خبر/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک