دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۷۷۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۰۴ - ساعت ۱۴:۹
مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خواستار شد:  

کشاورزان نسبت به سنددار کردن زمین‌های خود اقدام کنند 

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه در استان مسئله تداخلات میان زمین‌های کشاورزی با زمین‌های ملی حل شده است، گفت: کشاورزان نسبت به سنددار کردن زمین‌های خود اقدام کنند.  
کشاورزان نسبت به سنددار کردن زمین‌های خود اقدام کنند ,

حسن ایزانلو، مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفتگو با عصراترک در این باره اظهار کرد: در کشور گام اول برای صدور سند زمین‌های کشاورزی از سال ۱۳۱۰ کلید خورد، با این وجود، در این زمینه پیشرفت خاصی حاصل نشد.  
ایزانلو گفت: امسال، دولت برنامه سنددار کردن زمین‌های کشاورزی را در دستور کار قرار داد که باید در سطح استان‌ها اجرایی شود.  
وی عنوان کرد: با این اقدام اختلافات ملکی، تصرفات عدوانی، مراجعه به مراجع قضایی در زمینه مالکیت زمین‌های کشاورزی، تجاوز به مرزهای یکدیگر کمتر خواهد شد.  
این مسئول همچنین افزود: در فرآیند سنددار کردن زمین‌های کشاورزی نقشه حدنگاری شده زمین‌های کشاورزی در بانک اطلاعاتی اسناد کشاورزی صادره ثبت می‌شود و اسناد تک برگ به صورت هولوگرام دار صادر می‌شوند.  
وی خاطرنشان کرد: این اقدام همچنین موجب تثبیت مالکیت بر زمین‌های کشاورزی و جلوگیری از هر نوع سوء استفاده غیر می‌شود.  
علاوه بر این، مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بیان کرد: اسناد تک برگ برای دریافت تسهیلات بانکی به عنوان وثیقه معتبر هستند.  
وی در بخش دیگری از سخن خود اظهار کرد: برای سنددار کردن زمین‌های کشاورزی، ابتدا می‌بایست تداخلات میان زمین‌های کشاورزی با زمین‌های ملی تعیین تکلیف می‌شد که در این راستا، در استان رفع تداخلات میان این پلاک‌ها انجام شده و به پایان رسیده است.  
ایزانلو اعلام کرد: در استان از مساحت دو میلیون و ۳۶۹ هکتار زمین، یک میلیون و ۸۰۸ هزار هکتار آن مشمول زمین‌های ملی و ۵۶۱ هزار هکتار به‌عنوان زمین‌های غیر ملی و مستثنیات شناخته شدند.  
وی در ادامه عنوان کرد: پس از انجام رفع تداخلات میان پلاک‌ها، حدنگاری زمین‌های کشاورزی برای تعیین مرزهای تمامی زمین‌های کشاورزی استان با انجام نقشه برداری‌ها و ثبت اطلاعات مالکان در دستور اجرا قرار گرفت.  
این مسئول اعلام کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان تا شهریور ماه ۱۴۰۱، ۲۷۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان را با انجام نقشه برداری‌ها حدنگاری کرد.  
وی افزود: با این وجود، مبتنی بر اینکه از شهریور ماه ۱۴۰۱، دولت، مسئولیت قانون جامع حدنگاری را به سازمان ثبت اسناد و املاک سپرد، مسئولیت حدنگاری زمین‌های کشاورزی و صدور اسناد کشاورزی بر عهده این سازمان قرار گرفته است.  
مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی عنوان کرد: اداره کل ثبت اسناد و املاک استان در این زمینه با سه شرکت مشاوره‌ای بابت انجام تشکیل پرونده‌ها با عنوان تطبیق و مستندسازی همچنین برای انجام نقشه برداری از زمین‌های کشاورزی و حدنگاری آنها قرارداد منعقد کرده است.  
افزون بر این، وی بیان کرد: در ماه جاری نیز میان دفتر مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی با اداره کل ثبت اسناد و املاک استان نیز در ۱۳ ماده تفاهم نامه‌ای در زمینه تسهیل سازی شرایط برای صدور اسناد کشاورزی منعقد شد.  
ایزانلو گفت: از جمله مفاد قید شده در این تفاهم نامه این است که برای زمین‌های کشاورزی‌ای که تا قبل از بیست و یکم بهمن ماه سال ۱۳۸۵ در هر مساحتی خُرد شده‌اند، سند صادر شود.  
وی همچنین با بیان اینکه اجرای این برنامه تقاضا محور است اظهار کرد: در این تفاهم نامه قید شده است که با استفاده از اطلاع رسانی در رسانه‌ها، اطلاع رسانی از سوی دهیاران و بخشداران، مالکان زمین‌های فاقد سند نسبت به سند دارد کردن زمین‌هایشان ترغیب و دعوت شوند.  
مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: برای تشویق کشاورزان به این امر، با فرمانداران تعامل شده است که موانع را از میان بردارند و شرایط را تسهیل کنند.  
در عین حال، ایزانلو تاکید کرد: البته کشاورزان نیز در این زمینه باید همراهی‌ها را انجام دهند.  
انتهای خبر/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک