دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۸۷۶۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۹/۲۷ - ساعت ۹:۳۰
گفتگوی عصر اترک با تنها تولیدکننده برگ مو در شرق کشور؛

فراوری برگ مو از باغ‌های خراسان شمالی تا بازارهای جهانی

حسین امیرپور، فعال صنعتی فراوری برگ مو در شمال شرق کشور از سال ۹۳ کارش را در یک کارگاه ۶۰ متری با پنج نیرو آغاز و امروز باگذشت ۹ سال از آغاز کارش کلنگ کارخانه ۴ هزارمتری را بر زمین زد تا بتواند برای ۱۵۰ نفر ایجاد اشتغال داشته باشد.
فراوری برگ مو از باغ‌های خراسان شمالی تا بازارهای جهانی,

 به گزارش عصر اترک، مقام معظم رهبری امسال را سال مهار تورم با رشد تولید نام‌گذاری کردند و از مسئولان خواستند تا با محوریت شعار سال برای گشایش بیشتر در زندگی مردم تلاش کنند.

 باتوجه‌به اشرافی که مقام معظم رهبری به مسائل پنهان و پیدای کشور، منطقه و جهان دارند، به نقاط قوت و ضعف آشنا هستند و درد و راه درمان آن را می‌دانند سال به بهترین نام نام‌گذاری می‌کنند.

 کشاورزی به‌عنوان یکی از پیشران‌های اقتصادی هر کشوری محسوب می‌شود به‌خصوص در استان‌هایی که بخش زیادی از آنها را جمعیت روستایی و اشتغال کشاورزی تشکیل می‌دهد، این ظرفیت باید به‌خوبی دیده و مورداستفاده قرار بگیرد.

 ۴۴ درصد جمعیت خراسان شمالی را روستانشینان تشکیل می‌دهند و ۳۷ تا ۴۰ درصد از مشاغل روستایی در حوزه کشاورزی و باغداری است.

 نکته قابل‌توجه این است که در استان خراسان شمالی باتوجه‌به ظرفیت کشاورزی و باغداری که وجود دارد، متأسفانه نبود ظرفیت‌تکمیلی و تبدیلی در استان بخش زیادی از محصولات کشاورزی به‌صورت خام از استان خارج و در سایر استان‌ها فراوری می‌شود که گاهی بخشی از آنها فراوری شده دوباره با قیمت بالاتر به استان برمی‌گردد.

 این در حالی است که خراسان شمالی در برخی از تولیدات کشاورزی در کشور جایگاه بسیار مناسبی دارد که باید از این مزیت‌ها برای توسعه آن و به‌ویژه در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی باعث ارزش‌افزوده آن محصول خواهد شد.

 یکی از کارآفرینان بجنوردی با ایده‌ای خلاقانه، از محصولی که شاید استراتژیک نباشد و در خیلی موارد به‌صورت عمده مورد برداشت واقع نمی‌شود و دور ریخته می‌شود، فراوری کرده و از سال ۹۳ تاکنون توانسته در شرق کشور در حوزه صنایع تبدیلی و فراوری برگ مو گام موفقی بردارد و در این حوزه اشتغال‌زایی داشته باشد.

 

 

 یک کارآفرین بجنوردی که نزدیک به ۹ سال است کار در حوزه فراوری و صنایع تبدیلی برگ مو و سایر محصولات کشاورزی را آغاز کرد و طی هفته بسیج سال جاری با حمایت‌های مجموعه بسیج سازندگی کلنگ اولین کارخانه فراوری برگ مو در شرق کشور بر زمین زده شد و برنامه‌ریزی بر این است که طی سال آینده این کارخانه به مرحله بهره‌برداری برسد و که به‌موجب بهره‌برداری از این کارخانه بیش از ۴۰۰ نوع محصول کشاورزی و باغی استان به‌صورت کنسرو، خشک‌کردن، ترشیجات و میوه‌جات فراوری و بالغ بر ۱۵۰ نیرو نیز ایجاد اشتغال خواهد شد که گام بزرگی در جهت شعار سال در استان خراسان شمالی خواهد بود.

 حسین امیرپور، متولد روستای قصرقجر، از توابع شهرستان بجنورد خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: من دارای مدرک کارشناسی نقشه‌برداری هستم و باتوجه‌به اینکه از دوران دبیرستان علاقه زیادی به ایجاد اشتغال داشته‌ام تا بتوانم بر پایه آن منبع درآمدی برای خود و بقیه ایجاد کنم، پیگیر دریافت مدرک ارشد در رشته کارآفرینی شدم.

 وی با اشاره به اینکه در دوران تحصیل در مدرسه، بعد از اتمام کلاس‌ها در شهر به دست‌فروشی مشغول شدم و منبع درآمد مستقلی داشتم، گفت: همچنین با ورود به دانشگاه نیز این کار را ادامه دادم و از دم‌نوش‌های موجود در روستا و تخم‌مرغ‌های محلی برای فروش به دانشگاه می‌بردم.

 امیرپور اضافه کرد: بعد از اتمام مقطع کارشناسی تصمیم به ادامه تحصیلات تکمیلی در رشته کارآفرینی گرفتم تا مرتبط با شغلی که در نظر دارم ادامه تحصیل دهم.

 این کارآفرین بجنوردی خاطرنشان کرد: از سال ۹۳ با ثبت مجوز به‌عنوان شرکت کارآفرینی در حوزه برگ مو و فراوری آن توانستیم گام‌های مفیدی را برداریم و نام خراسان شمالی را به گوش مردم در سراسر کشور و حتی خارج از کشور برسانیم.

 

 

 فعال صنعتی فراوری برگ مو یادآور شد: حوزه اصلی فعالیت این شرکت‌تعاونی در زمینه تولید و فراوری برگ مو است که کار را در یک کارگاه ۶۰ متری در روستای قصر قجر آغاز کردیم.

 امیرپور اضافه کرد: تجهیزات موردنیاز برای این کار ۵ هزار مخزن پلاستیکی ۵۰ و ۷۰ لیتری، نگه‌داری برگ موهای فراوری شده بود که باتوجه‌به اینکه این محصولات در فضای آزاد و باز نگه‌داری می‌شد نیازی به سوله بزرگی دیده نمی‌شد؛ اما بعد از گذشت چند سال این فضا به ۱۰۰ متر ارتقاء پیدا کرد.

 وی همچنین با اشاره به اینکه در ابتدا کار را با پنج نفر از اعضای خانواده‌مان آغاز کردیم، گفت: اکنون موفق شده‌ایم که برای ۲۰ نیروی خانم، ۶ نیروی آقا، هفت راننده، پنج نفر در بخش دفتر مرکزی در بجنورد با مدارک لیسانس و فوق‌لیسانس و در مجموع برای ۳۸ نفر موفق به ایجاد اشتغال کنیم.

 امیرپور افزود: سال اول با کمتر از ۵۰ تن تولید و فراوری برگ مو کارمان شروع شد و امروز باگذشت ۹ سال از راه‌اندازی این شرکت‌تعاونی طی ماه صادرات به خارج از استان و کشور انجام می‌شود.

 فعال صنعتی فراوری برگ مو گفت: در حال حاضر در حوزه فراوری برگ مو طی یک ماه پنج الی ۶ کانتینر معادل ۱۳۰ الی ۱۵۰ هزار عدد شیشه ۶۵۰ گرمی صادرات به خارج از خراسان شمالی و کشور انجام می‌شود.

 

 

 امیرپور دررابطه‌با تولید بقیه محصولات این کارگاه توضیح داد: علاوه بر برگ مو طی یک ماه ۳۰ الی ۳۵ تن صادرات به خارج از کشور و ۴۰ الی ۴۵ تن فروش داخل کشور انجام می‌شود.

 این کارآفرین بجنوری یادآور شد: در حال حاضر در این کارگاه تولیدی و فراوری محصولات باغی و در زمینه تولید رب خانگی، شیره انگور، برگ مو، دم‌نوش‌هایی از جمله کاکوتی، شیرین‌بیان، ترشیجات، کنسروها، میوه خشک‌ها، بسته‌بندی حبوبات فعالیت می‌کنیم.

 وی ابراز داشت: همچنین بخشی از کار ما برای تحقیقات و کشت گیاهان دارویی است، علاوه بر این سفارش دلمه نیمه‌آماده را قبول می‌کنیم که یک روز قبل از تحویل آماده و ارسال می‌شود.

 امیرپور ادامه داد: گفتنی است که در راستای پیام مقام معظم رهبری که مبنی بر شعار سال «مهار تورم و رشد تولید» است، موفق شدیم در هفته بسیج سال جاری، اولین کارخانه تولید و فراوری برگ مو در شرق کشور و صنایع تبدیلی را در شهرک صنعتی شماره سه بجنورد کلنگ‌زنی کنیم.

 فعال صنعتی فراوری برگ مو گفت: با راه‌اندازی این کارخانه که در زمینی بالغ بر ۴ هزار مترمربع است، بیش از ۴۰۰ نوع محصول کشاورزی و باغی در دستور تولید و فراوری قرار می‌گیرد و به دنبال آن برای ۱۵۶ نفر ایجاد اشتغال خواهد شد که قطعاً برای استان خراسان شمالی برکت خواهد داشت.

 

 

 امیرپور افزود: برنامه‌ریزی براین‌اساس است که طی سال آینده این کارخانه به بهره‌برداری برسد.

 این کارآفرین بجنوردی اظهار داشت: در ابتدا تأمین برگ مو برای بسته‌بندی و فراوری از باغات روستاهای قصر قجر، شعبان، دراقانلو، ممو، بدرانلو، گلی، تیمورتاش، نرگسلو تأمین می‌شود و درصورتی‌که موجودی کم باشد با اعلام فراخوان از روستاهای سایر شهرستان‌ها محصول موردنیاز را خرید می‌کنیم.

 وی با اشاره به اینکه در بیشتر مواقع از داخل استان خریداری و نیاز تأمین می‌شود، گفت: مقدار تولید برگ مو در استان بین ۳۰۰ الی ۳۵۰ تن است که به‌خاطر برقراری تعادل در بازار و مقادیری که فروش داریم از استان‌های غربی هم به همین میزان خرید را انجام می‌دهیم.

 امیرپور با بیان به اینکه فروش محصولاتمان به‌صورت مجازی و حضوری انجام می‌شود، گفت: فروش محصولات این کارخانه در داخل کشور به شهرهای تهران، کرج، مشهد، همدان، شیراز و اصفهان ارسال می‌شود.

 فعال صنعتی فراوری برگ مو با اشاره به اینکه خوشبختانه تحریم‌ها هیچ تأثیری بر تولید و فراوری برگ مو نگذاشت، گفت: براین‌اساس قیمت محصولات تولیدی ما هیچی تغییری نکرده است.

 

 

 وی اضافه کرد: در حال حاضر ۹۰ درصد بازار داخلی این محصول در اختیار ماست و مشتریان خارجی زیادی را هم جذب کرده‌ایم که براین‌اساس صادرات به کشورهای حوزه خلیج‌فارس مثل عراق، کویت و قطر انجام می‌شود.

 امیرپور ادامه داد: چون تولید برگ مو به‌صورت صنعتی در خراسان شمالی انجام نمی‌شود، برای دریافت مجوزهای لازم به مشکل می‌خوریم، به همین دلیل برای صادرات محصولات کشاورزی به خارج از کشور مجبور هستیم که از طریق استان‌های غربی و مرز باشماق این کار را انجام دهیم.

 امیرپور ابراز داشت: براین‌اساس امید است که با راه‌اندازی و آغاز به کار کارخانه فراوری و صنعتی‌شدن بتوانیم صادرات را به‌صورت مستقیم از خراسان شمالی به خارج از کشور انجام دهیم.

 

 تهیه و تنظیم گفتگوی تفضیلی: آرزو رحمانی

 انتهای خبر/ر

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک