دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۶۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۸/۳۰ - ساعت ۸:۲۹
عصر اترک بررسی کرد:

تلاش‌هایی برای رونق اشتغال در اسفراین

در حال حاضر ۴ منبع برای اعطای تسهیلات در حوزه اشتغال در نظر گرفته شده است که تبصره ۱۶، تبصره ۱۸، مشاغل خانگی و مشاغل روستایی را شامل می‌شود و امکان پرداخت تسهیلات به تعاون گران از محل این منابع وجود دارد.
تلاش‌هایی برای رونق اشتغال در اسفراین,

 به گزارش پایگاه خبری عصر اترک از اسفراین، در تبصره ۱۸ بودجه باهدف اجرای برنامه‌های اشتغال مولد و پایدار و با تأکید بر ایجاد بستر اشتغال برای جوانان و زنان جویای کار، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و اشتغال حمایتی تسهیلاتی پیش‌بینی و به دولت اجازه داده شده تا از این منابع و تسهیلات به‌منظور تحقق برنامه‌های اشتغال در بخش‌های مختلف و دستگاه‌های اجرایی استفاده کند.

همچنین در تبصره ۱۶ لایحه بودجه که به تسهیلات تکلیفی اشاره دارد نیز منابع و تسهیلات قرض‌الحسنه به‌منظور ایجاد اشتغال در نظر گرفته و بانک مرکزی مکلف شده است برای حمایت از اشتغال از طریق بانک‌های عامل مبلغ یک میلیون و بیست هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه را اختصاص بدهد.

 

پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی جزء دو بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱، گامی دیگر در توسعه اشتغال

 مریم آسیایی، رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان اسفراین در گفتگو با خبرنگار عصر اترک گفت: پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی جزء دو بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱، گامی دیگر در توسعه اشتغال است.

 آسیایی افزود: سهم بانک‌ها و دستگاه‌ها و نهادها در این ابلاغیه مشخص شده است.

 رئیس اداره تعاون، کاو رفاه اجتماعی ادامه داد: بنیادهای برکت و علوی، بسیج سازندگی، بنیاد شهید، صمت، جهاد کشاورزی، میراث‌فرهنگی و گردشگری  از جمله دستگاه‌های درگیر در جذب این اعتبارات هستند، در همین راستا ۱۱ بانک عامل نیز پای‌کار هستند که باید نسبت به همکاری با دستگاه‌های ذی‌ربط برای تحقق اهداف تبصره ۱۶ همکاری لازم را داشته باشند.

وی اظهار کرد: فرش و دست بافته‌های سنتی، صنایع‌دستی، باغداری، صنایع غذایی و تبدیلی، گیاهان دارویی، مدل‌سازی و تعمیرات ادوات کشاورزی، تولید پوشاک، مبلمان، بسته‌بندی میوه و خشکبار، محصولات چرمی و ایجاد نیروگاه خورشیدی از جمله اولویت‌های رسته‌های شغلی برای دریافت تسهیلات مذکور هستند.

  وی  خاطرنشان کرد: ثبت‌نام برای اخذ تسهیلات تبصره 16 باید توسط خود متقاضی در سامانه انجام شود؛ ولی دستگاه‌های متولی باید اهلیت و شرایط متقاضی را بررسی و در صورت دارابودن شرایط قانونی به بانک عامل معرفی نمایند. گفتنی است در مورد طرح‌های کارفرمایی، تأیید طرح توسط کمیته فنی شهرستان به ریاست فرمانداری و دبیری اداره کار و عضویت دستگاه اجرایی و بانک عامل مربوطه صورت می‌گیرد.

این مقام مسئول در پایان گفت:  به دلیل فرابخشی بودن مقوله اشتغال، کلیه دستگاه‌های اجرایی در این زمینه تعهداتی دارند که در قالب اعطای مجوز، تسهیلات اشتغال‌زایی و مشاوره شغلی انجام و در بستر سامانه رصد اشتغال کشور به‌منظور پایش و بهره‌برداری در سیاست‌گذاری‌های آتی ثبت می‌گردد.

 

پرداخت ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات تبصره ۱۶ به طرح‌های اشتغال‌زایی اسفراین

عباس توکلیان، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اسفراین در گفتگو با خبرنگار عصر اترک، گفت: در راستای حمایت از تأسیسات گردشگری و همچنین حمایت از واحدهای تولیدی صنایع‌دستی انفرادی و مستقل در سطح شهرستان اسفراین امسال ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات جزء ۲ بند ب تبصره ۱۶ به طرح‌های اشتغال‌زایی پایدار در حوزه‌های گردشگری و صنایع‌دستی به متقاضیان واجد شرایط در سطح شهرستان اسفراین پرداخت شده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: به ۳۱ طرح در حوزه‌های گردشگری و صنایع‌دستی که شامل ۲ طرح در حوزه گردشگری که به‌صورت کارفرمایی و ۲۹ طرح در حوزه صنایع‌دستی به‌صورت خویش فرمایی است، پرداخت شده است.

توکلیان افزود: توسعه زیرساخت‌های گردشگری و اقامتی و توانمندسازی جوامع محلی روستایی و شهری از طریق توسعه صنایع‌دستی، حمایت از واحدهای تولیدی صنایع‌دستی انفرادی و مستقل، توانمندسازی و جذب هنرآموزان صنایع‌دستی در بازار کار از مهم‌ترین اهداف پرداخت این تسهیلات است.

وی اظهار داشت: غیر از وام‌های تبصره ۱۶ که اداره میراث‌فرهنگی و گردشگری پرداخت می‌کند از محل تبصره ۱۸ نیز در حوزه گردشگری بوم‌گردی سفره‌خانه‌ها هتل و واحدهای پذیرایی و اقامتی تسهیلاتی به متقاضیان اعطا می‌شود که تا کنون ۱۱ طرح گردشگری به اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریال پیش‌بینی‌شده که تا پایان سال پرداخت می‌شود.

توکلیان گفت: ۱۵ طرح مشاغل خانگی نیز به اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریال در ۸ماهه اول سال به بانک معرفی و تسهیلات خود را دریافت نموده‌اند.

 

قرارگاه سازندگی به کمک دستگاه‌های اجرایی آمده است

سرهنگ پاسدار سعید وطن‌دوست، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج، در گفتگو با پایگاه خبری عصر اترک از اسفراین در خصوص فعالیت‌های قرارگاه سازندگی گفت: مجموعه بسیج سازندگی اقدامات گسترده‌ای در سال گذشته در سطح شهرستان انجام داده است که باهدف آموزش و توانمندسازی عرصه‌های صنایع‌دستی، کشاورزی، دامداری و خدامتی بوده است.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج ادامه داد: بسیج سازندگی باهدف ایجاد اشتغال و رفع بیکاری از محل اعتبارات تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ به میزان ۹۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به ۹۷ نفر متقاضی وام پرداخت کرده است.

وی اشاره کرد: در قرارگاه اقتصاد مقاومتی نیز که صندوق‌های قرض‌الحسنه زیر نظر این قرارگاه فعالیت می‌کنند ۱۲۵ صندوق خانگی ایجاد شده با پنج هزار و ۵۰۰ نفر عضو که برای هزار و ۷۰۰ نفر شغل ایجاد کرده‌اند.

 

انتهای خبر/ر

 

 

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک