یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۴۹۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۸/۲۲ - ساعت ۱۲:۴۵
گزارشی از بررسی تولید برق از پنل‌های خورشیدی؛

کورسوی سرمایه‌گذاری خورشیدی در خراسان شمالی

خاموشی‌های مکرر برق در تابستان و زمستان صنایع خراسان شمالی را در حالی با مشکلات متعدد مواجه می‌کند که این استان ظرفیت بسیار خوبی برای تولید برق از طریق پنل خورشیدی به‌عنوان سوخت جایگزین دارد که تاکنون این ظرفیت مغفول مانده است.
کورسوی سرمایه‌گذاری خورشیدی در خراسان شمالی,

به گزارش عصر اترک، تغییرات اقلیمی در حال حاضر به یکی از پدیده‌های مضری تبدیل شده‌اند که پیامدهای منفی بسیاری برای محیط‌ زیست و سلامت انسان‌ها دارند. پژوهشگران و متخصصان محیط‌زیست برای غلبه بر پیامدهای منفی تغییرات اقلیمی، در جستجوی یافتن راه‌حل‌هایی مناسب و سازگار با محیط زیست هستند تا بتوانند اثرات منفی این پدیده را به طور قابل‌توجهی کاهش دهند. یکی از راه‌حل‌های ارائه شده در این زمینه، استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی است که از مناسب‌ترین راه‌های ارائه شده برای تأمین انرژی هستند.

یکی از بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین منابع تأمین انرژی تجدیدپذیر، انرژی خورشیدی است و بهترین راه برای استفاده از آن، پنل‌های خورشیدی هستند. پنل‌های خورشیدی طی سال‌های اخیر، بازخورد بسیار مثبتی در زمینه تأمین انرژی داشته‌اند و مورد تأیید متخصصان این حوزه هستند.

میزان تولید برق نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان در شرایط عادی هزار و ۴۰۰ مگاوات است که این میزان تولید برق در شرایط عادی بیش از نیاز استان است؛ اما در زمان قطع گاز، این نیروگاه، بعضاً با یک‌ششم ظرفیت کار می‌کند.

خاموشی‌های مکرر برق تابستان در کنار کمبود گاز در فصل زمستان مردم خراسان شمالی را با مشکلاتی مواجه کرده است و این سؤال به ذهن متبادر می‌شود که راه گذشت از این مشکلات و کمبود انرژی چیست و از چه ظرفیت‌هایی باید به‌عنوان جایگزین این سوخت‌ها استفاده شود.

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله راهکارهای کمبود انرژی محسوب می‌شود و نیروگاه‌های خورشیدی از جمله گزینه‌های موردتوجه در مناطق کویری و بیابانی هستند در خراسان شمالی به‌ویژه در شهرستان‌های کویری گرمه و جاجرم ظرفیت‌های بسیار زیاد برای ایجاد نیروگاه‌های برق خورشیدی و بادی وجود دارد و در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاران از داخل و خارج برای ایجاد این نیروگاه‌ها اعلام آمادگی کرده و برخی هم اقدامات اولیه را انجام دادند؛ اما تاکنون نتیجه‌بخش نبوده است.

اما راه‌اندازی نیروگاه‌های کوچک در منازل شخصی یکی از راهکارهایی است که در استان خراسان شمالی باتوجه‌به اقلیم موردتوجه قرار گرفته است.

 

 

تحویل ۱۰۰ پنل خورشیدی به مددجویان

مجید الهی راد مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: نیروگاه‌های خورشیدی باهدف توانمندسازی و ایجاد درآمد پایدار برای خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد که بیشتر در روستاهای محروم و برای جلوگیری از مهاجرت آنها است، انجام می‌گیرد.

وی افزود: هزینه راه‌اندازی نیروگاه‌ها برای این خانواده‌ها از محل تسهیلات قرض‌الحسنه بانک‌ها انجام می‌شود که باید همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.

الهی راد تصریح کرد: امسال تعداد ۱۰۰ پنل خورشیدی تحویل مددجویان داده شد و ۸۰۰ پنل دیگر در صورت همکاری بانک‌ها تا پایان سال‌تحویل داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر پنل خورشیدی ماهیانه دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برای خانواده‌ها درآمد دارد، افزود: ۶ ماه تنفس برای وام پنل‌های خورشیدی در نظر گرفته شده که ماهیانه یک میلیون ۹۵۰ هزار تومان برای هر قسط توسط وام‌گیرنده پرداخت می‌شود.

الهی راد در ادامه به شرایط دریافت پنل‌های خورشیدی اشاره کرد و گفت: خانواده‌هایی می‌توانند از این پنل‌های خورشیدی استفاده کنند که تحت پوشش کمیته امداد بوده و جزو دهک یک تا پنج باشند.

وی سکونت در روستا و دارابودن منزل نوساز را شرایط احداث نیروگاه اعلام کرد و گفت: پس از بررسی شرکت توزیع نیروی برق از لحاظ فنی، مددجویان می‌توانند از نیروگاه‌های خورشیدی استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله دوم این طرح از ۸۰۰ سهمیه پنل خورشیدی ۳۸۵ پنل مورد در تأیید و دارای قرارداد خرید تضمینی هستند و تعداد ۵۷۶ مورد نیز به بانک معرفی شدند.

مدیرکل کمیته امداد خراسان شمالی گفت: به طور میانگین هر نیروگاه خورشیدی هشت هزار و ۶۰۰ کیلووات برق تولید می‌کند که در مجموع ۱۰۰ پنل خورشیدی تحویل داده شده به میزان ۸۶۰ هزار کیلووات برق تولید می‌شود.

 

 

همکاری‌نکردن بانک‌ها مزرعه خورشیدی جاجرم را به تعطیلی کشاند

مجید زاهدی نیا، سرپرست قائم‌مقام مدیرعامل در مدیریت‌های توزیع برق شهرستان‌های خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار عصر اترک با اشاره به مزرعه خورشیدی جاجرم، گفت: احداث این پروژه در ابتدا توسط یک پیمانکار خارجی آغاز و در ادامه یک پیمانکار داخلی کار را پیش برد؛ اما باتوجه‌به عدم همکاری بعضی از بانک‌ها در پرداخت تسهیلات روند پروژه با مشکل مواجه شد.

وی با اشاره به تعداد پنل‌های خورشیدی دارای خرید تضمینی در استان، افزود: در حال حاضر ۲۳۸ نیروگاه مولد برق اشخاص با ظرفیت تولید دو هزار ۴۵۰ کیلووات برق در استان فعال هستند که سالانه چهار میلیون و ۹۵۰ هزار کیلووات برق تولید می‌کنند.

زاهدی نیا با اشاره به فعال‌بودن ۴۱ نیروگاه خورشیدی ادارات استان، عنوان کرد: ظرفیت این تعداد نیروگاه ۶۵۵ کیلووات برق در روز است که سالانه یک میلیون و ۳۲۰ هزار کیلووات برق تولید می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این بر اساس ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان (تأمین برق صنایع)، از امسال صنایع استان باقدرت مصرفی بیش از یک مگاوات موظف هستند معادل یک درصد از برق موردنیاز خود را از طریق احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین کنند تا در طی پنج سال به پنج درصد برق افزایش یابد.

 

تولید برق توسط عشایر

این مسئول احداث سیستم‌های قابل‌حمل خورشیدی در مناطق عشایری استان اشاره داشت و افزود: تاکنون ۸۵۰ دستگاه تحویل عشایر داده شد.

وی تصریح کرد: احداث نیروگاه‌های خورشیدی در شهرک‌های صنعتی نیز در است پیگیری و اقدام است.

زاهدی نیا در ادامه گفت: برای پنج نیروگاه بزرگ خورشیدی استان، تعداد پنج ساختگاه معادل ۷۷ مگاوات برق برای سرمایه‌گذاری از طریق ساتنا ارسال شد.

وی در ادامه افزود: بازدیدهای اولیه و تأیید ساختگاه‌ها انجام شد و در آینده از طریق برگزاری مناقصه، سرمایه‌گذاران بتوانند در افزایش پنل‌های خورشیدی همکاری لازم را داشته باشند.

 

تهیه و تنظیم: عبدالله یزدانی

انتهای خبر/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک