یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۴۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۸/۱۵ - ساعت ۱۱:۴۳
عصر اترک، نقش زنان خراسان شمالی در ایجاد مشاغل خانگی را بررسی کرد؛  

همتی زنانه برای رونق اقتصاد

مشاغل خانگی فرصتی برای رفع معضل بیکاری و ایجاد شغل‌های جدید است که می‌تواند علاوه بر اینکه در رشد و توسعه اقتصادی تأثیر بگذارد در زمینه توسعه اجتماعی نیز تغییرات مثبت داشته باشد.
همتی زنانه برای رونق اقتصاد,

به گزارش عصر اترک، در سبک زندگی ایرانیان فرهنگ کار باارزش بوده و در دین مبین اسلام نیز تأمین معاش خانواده به‌مثابه جهاد تلقی شده است با وجود این، آن‌گونه که شایسته است از ظرفیت مشاغل خانگی بهره گرفته نشده در حالیه هر خانه می‌تواند یک واحد تولیدی و خدماتی باشد و در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی نیز مؤثر واقع شود.
مشاغل خانگی بهترین و شاید کارآمدترین اقدام پسندیده برای کاهش نرخ بیکاری و خوداشتغالی در منازل است، در مقابل مسئولین هم باید در راستای اقتصاد مقاومتی با حمایت‌های خود تسهیلات ویژه‌ای را برای تحقق این امر مهم در نظر بگیرند.
مشاغل خانگی فرصتی است که چند تا مزیت را به دنبال دارد و یکی از این مزیت‎ها آن است که این مشاغل برای خانوارهای کم‌درآمد و بیکار و بیشتر هم برای خانم‌هایی که شغل خانه‌داری دارند، منبع درآمدی است.
این مشاغل سطح درآمد در جامعه را افزایش، آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری (اعتیاد، کارهایی که تبعات اجتماعی خوبی در جامعه ندارند) را کاهش و بخشی از جامعه ما به‌ویژه زنان که درآمدی ندارند، می‌توانند از این طریق کسب درآمد کنند.
در بسیاری از کشورهای دنیا نظیر چین، بخشی اعظمی از اقتصاد را مشاغل خانگی تشکیل می‎دهد و چنانچه این مهم در ایران نهادینه و به فرهنگ تبدیل شود تأثیر زیادی در اقتصاد دارد.  

 


 


ثبت بین‌المللی گلیم سفره کردی با نقشی متفاوت 
طیبه بازرگان، کارآفرین برتر خراسان شمالی در حوزه گلیم، فرش، تابلوفرش در گفتگو با خبرنگار عصر اترک گفت: ۱۱ سال در کنار دوستان به بافندگی مشغول بودم و از سال ۹۲ در بجنورد کارگاه بافندگی را تأسیس کردم و هم‌زمان با کار به ادامه تحصیل مشغول شدم.

کارآفرین برتر خراسان شمالی گفت: در سال ۹۶ برای اولین‌بار به نمایشگاه فرهنگی در عراق دعوت شدم تا با صنعت فروش، بازار فرش تجربه‌ای به دست آورم.

بازرگان با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ گلیمی از نقوش سفره کردی استان احیا کرده است، افزود: به‌صورت مدرن، بروز و مورد سلیقه بازار گلیمی از سفره کردی استان زنده کردم که در شهر استانبول ترکیه این کار به نام خودم ثبت جهانی و بین‌المللی شد.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌اش برای توسعه شرکت خود، گفت: فضای کاری ما کوچک است، در حال پیگیری فضای بزرگ‌تر برای کارهای بسته‌بندی و افزایش نیروی کار هستیم.  

بازرگان با بیان اینکه در این سال‌ها شکست خورده است و مجدد از نو شروع کرده است، افزود: در این ۱۰ سال که شرکت تأسیس کرده‌ام بسیار زمین خوردم و مجدد دست روی زانو خودم گذاشتم و از ابتدا شروع کردم، مشکلاتی مثل اعتماد و کپی برداری در این زمینه وجود دارد که بعضی از بافندگان از طرح و مدل‌های ما کپی برداری می‌کنند ومحصول را به قیمت ارزان‌تری به فروش می‌رسانند.  

این کارآفرین نمونه استان در مورد مشکلات در این حوزه تصریح کرد: یکی از دغدغه‌ها و مشکلات ما این است که متأسفانه از طرف مسئولین استانی حمایت کافی نمی‌شویم و به خلاقیت در محصول هم بعضی از مسئولین اهمیتی نمی‌دهند، از مسئولین خواهشمندیم این تبعیض‌های بین مشاغل را کنار بگذارند و به تولیدکننده توجه بیشتری داشته باشند.

 


۳۵۹ شغل خانگی در استان ایجاد شده است
معاون اشتغال اداره کل تعاون، کارو رفاه اجتماعی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک، اظهار کرد: تاکنون یک هزار و ۳۰۰ طرح مشاغل خانگی به مبلغ ۱۱۲ میلیارد تومان به بانک‌های عامل ارسال شده و در حال حاضر نزدیک به ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

محمد اربابی با بیان اینکه ۷۰ درصد متقاضیان وام‌های اشتغال بانوان استان بوده‌اند، گفت: تاکنون ۳۵۹ شغل خانگی که بیشترین فراوانی در حوزه خیاطی، قالیبافی، گلیم‌بافی، دام سبک‌وسنگین ایجاد شده است.

معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی با بیان اینکه اعتبار حوزه مشاغل رشد ۵۰ درصدی داشته است، افزود: اعتبار سال گذشته ۷۷ میلیارد تومان بود که امسال به ۱۱۵ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.


بانوان خراسان شمالی ۷۰ درصد تسهیلات مشاغل خانگی دریافت کردند
زهرا معینی یکتا، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان شمالی هم در گفتگو با خبرنگارعصراترک اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار حدود ۷۰ درصد از تسهیلات پرداختی در حوزه مشاغل خانگی و تبصره ۱۶ و ۱۸ در سال اخیر به کارآفرینی بانوان استان تعلق‌گرفته است.

وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون پرداخت تسهیلات در حوزه بانوان رشد خوبی داشته است.

وی به عقد تفاهم‌نامه‌هایی با سازمان امور اجتماعی وزارت کشور باهدف کارآفرینی اجتماعی و توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار استان اشاره کرد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده در این طرح برای ۴۷ نفر از بانوان در پنج حوزه خیاطی، فروشندگی، پرورش دام سبک، آشپزی و فرش دستباف ایجاد اشتغال شد.

معینی یکتا ادامه داد: همچنین با پیگیری و عقد تفاهم‌نامه با معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری مبلغ ۱۰ میلیارد ریال برای تهیه لوازم مصرفی کارآفرینان جهت اشتغال‌زایی زنان سرپرست خانوار استان اختصاص یافت.

 


وی با اشاره به اهمیت کارآفرینی و ایجاد اشتغال جهت توانمندسازی بانوان بدسرپرست و بی‌سرپرست استان، عنوان کرد: در این راستا پس از پیگیری‌های انجام شده، با همکاری صندوق کارآفرینی امید به ۲۰ نفر از بانوان خراسان شمالی تسهیلات پرداخت شد.

وی افزود: همچنین بانوان سرپرست خانوار کارآفرین دارای مشکل تضامین بانکی به صندوق ضمانت تسهیلات زنان سرپرست خانوار جهت رفع مشکل و دریافت وام خوداشتغالی معرفی شدند.

معینی یکتا به اختصاص وام‌های خوداشتغالی جهت خرید تاکسی برای بانوان استان نیز اشاره کرد و گفت: به‌منظور توانمندسازی بانوان اقدامات لازم انجام شده و این افراد برای دریافت تسهیلات خرید تاکسی به کمیته امداد معرفی می‌شوند که سهمیه استان ۶۵ نفر است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان شمالی، به بعضی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در حوزه بانوان استان اشاره کرد و گفت: افتتاح مرکز سطح سه درمان ناباروری بیمارستان بنت‌الهدی بجنورد، جانمایی و کلنگ‌زنی مجتمع ورزشی چندمنظوره اختصاصی بانوان شهرک گلستان بجنورد، تخصیص اعتبار برای تجهیز پارک‌های بانوان به جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی در شهرستان‌های بجنورد، مانه و سملقان، شیروان و اسفراین، برگزاری کنگره زنان تاثیرگذار استان و برگزاری رویداد استانی «جایزه جوانی جمعیت» بعضی از این اقدامات انجام شده هستند.

تهیه و تنظیم: هدیه دهقانی 

انتهای خبر/د

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک