دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۴۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۸/۱۰ - ساعت ۱۳:۱۹
عصراترک، معطلی ۱۷ ساله کمربندی شمالی بجنورد را بررسی کرد؛

«کمبوداعتباری» که «جان» می گیرد

پروژه کنارگذر شمالی بجنورد، مصوبه دور نخست سفر هیئت دولت نهم به خراسان شمالی بود که در شهریور سال ۸۵ با اعتبار اولیه ۱۱۰ میلیارد ریال کلنگ زنی شد اما با گذشت ۱۷ سال تاکنون بخشی از آن خاک می‌خورد.
«کمبوداعتباری» که «جان» می گیرد,

به گزارش عصر اترک، ساخت کنارگذر شمالی بجنورد از سال ۷۶ مطرح شد اما عملیات رسمی احداث آن از سال ۸۵ آغاز شد و قرار بود سه ساله به اتمام برسد و اکنون با گذشت ۱۷ سال از آغاز طرح این مسیر به صورت کامل به بهره برداری نرسیده است.


تردد از مسیر بابا امان به این کنارگذر در حال انجام است، این در حالی است که تردد بالعکس از سمت گردنه امین الله به ورودی شهر تاکنون به مرحله بهره برداری نرسیده است، در حالی که بهره برداری از این مسیر می‌تواند بار ترافیکی وسایل حمل و نقل سنگین و نیمه سنگین را در داخل شهر به صفر برساند و خطراتی که ساکنان بجنورد را تهدید می‌کند از بین برود.


از طرفی با بازگشایی این محور و صفر شدن تردد وسایل نقلیه سنگین علاوه بر امنیت جانی شهروندان، خسارت‌های مالی به خیابان‌ها و آسفالت‌های داخل شهر بجنورد نیز کمتر خواهد شد.
این در حالی است که این پروژه همچنان با گذشت ۱۷ سال از زمان ساخت در هاله‌ای از ابهام گیر افتاده و تاکنون به دلیل اصلاحات و استاندارد سازی به مرحله بازگشایی نرسیده است.

 

بازگشایی کمربند شمالی بجنورد با فوریت پیگیری شود


فرهاد زنده دل، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مرکز خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: براساس قانون، تردد وسایل نقلیه سنگین و نیمه سنگین در هسته مرکزی شهر و مبادی ورود به شهر ممنوع است.


وی ادامه داد: باتوجه به اینکه شهر بجنورد تاکنون کمربندی شمالی راه اندازی نشده است، ناوگان حمل و نقل عمومی ناچار به تردد از بولوار ولایت به میدان دولت، کمربندی مدرس به میدان دفاع مقدس، میدان خرمشهر، آزادگان و میدان امام رضا و در نهایت از این مسیر از شهر خارج می‌شوند.


زنده دل اضافه کرد: جلسات متعددی با حضور معاون قضایی و معاون پیشگیری از جرم استان با حضور اداره زیرساخت برگزار شده و تقاضا شده که هر چه سریع‌تر نسبت به بازگشایی کمربند شمالی شهر بجنورد اقدام شود.


رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مرکز خراسان شمالی با تاکید بر این موضوع که یکی از علل اصلی تصادفات در هسته مرکزی شهر برخورد وسایل نقلیه سنگین با عابران است، گفت: مردم گناهی نکرده‌اند و بنابر تبصره ۳۰ ماده ۱۴ که قانون گذار بر عهده پلیس قرار داده، قطعا سازمان‌های دخیل که به دلیل تاخیر در ارائه کار، در بروز این تصادفات نقش دارند، محاکمه می‌شوند.

 

 

تردد وسایل نقلیه سنگین از ساعت ۲۲ الی ۶ صبح در شهر مجاز است


زنده دل گفت: در شرایط کنونی باتوجه به اینکه ناچار هستیم اجازه دهیم ناوگان حمل و نقل عمومی در هسته مرکزی شهر و کمربندی مدرس و بولوار ولایت تردد داشته باشند، ساعت تردد این وسایل نقلیه از ۲۲ الی ۶ صبح است و در واقع وسایل نقلیه سنگین در ساعاتی غیر از این مجوز تردد در هسته مرکزی شهر را ندارند.


وی ابراز داشت: تا بازگشایی کمربندی شمالی بجنورد، وسایل نقلیه سنگین و نیمه سنگین که قصد عبور از مرکز خراسان شمالی را دارند، می‌توانند از بولوار ولایت و کمربندی مدرس ادامه مسیر داشته باشند و از شهر خارج شوند.


رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مرکز خراسان شمالی گفت: این در حالی است که این وسایل نقلیه سنگین اجازه تردد به سمت داخل شهر و میدان مادر و یا کارگر را نخواهند داشت.


این کارشناس مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر موانع بازدارنده از تردد این وسایل نقلیه در هسته مرکزی شهر گفت: اگر وسایل نقلیه سنگین در هسته مرکزی شهر و یا حواشی شهر پارک و یا تردد کنند، توسط تیم‌های بازرسی شبانه روزی رصد و با آنها برخورد می‌شود.

 

جریمه تخلف بیش از ۳ بار برای وسیله نقلیه سنگین برابر با ضبط پلاک است


وی توضیح داد: گفتنی است که اگر یک وسیله نقلیه سنگین و نیمه سنگین به دلیل تردد غیرمجاز در هسته مرکزی شهر و یا پارک در این مسیرها سه بار جریمه شود، در مرحله چهارم بنابر دستور معاون دادستان این وسایل نقلیه متوقف، پلاک ضبط و به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شود.


زنده دل در پاسخ به اینکه آیا پارکینگی برای نگه داری خودروهای سنگینی که صاحبانشان در شهر بجنورد سکونت دارند، وجود دارد؟ توضیح داد: در حال حاضر یک پارکینگ در بولوار ولایت بجنورد وجود دارد، اما قطعا پاسخگوی تعداد ناوگان حمل و نقل عمومی نیست.


رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مرکز خراسان شمالی ادامه داد: بنابراین طی جلسات متعددی، مصوب شد که در کمربندی شمالی محلی را با همکاری راهور و شهرداری بجنورد برای پارک خودروهای سنگین اختصاص یابد که این مکان بازدید شده و مقرر شده که فضاسازی انجام گیرد تا ناوگان حمل و نقل عمومی در آنجا متوقف شود.

 

برخورد جدی پلیس با متخلفان وسایل نقلیه سنگین


وی بیان داشت: پلیس با جدیت نسبت به وسایل نقلیه سنگین و نیمه سنگین که به صورت غیر مجاز در مسیرهای خارج از مسیر مشخص شده تردد کنند برخورد خواهد داشت، زیرا مردم و شهروندان حقوقی دارند که خواسته آنها منطقی است.


زنده دل خاطرنشان کرد: نیمه نخست سال گذشته تصادفات زیادی در این مسیرها داشته‌ایم که متاسفانه برخی از آنها منجر به فوت شده که مقصر اصلی وسیله نقلیه سنگین بوده‌اند، براین اساس اگر کمربند شمالی راه اندازی و مشکلات آن مرتفع شود تردد وسایل نقلیه سنگین را در هسته مرکزی شهر نخواهیم داشت.


وی گفت: بولوار ولایت که اکنون برای تردد وسایل نقلیه عمومی در نظر گرفته شده نیز جزو هسته مرکزی شهر است، زیرا استفاده کنندگان از این مسیر عابران پیاده هستند و تردد عرضی دارند.

 

 


۱۷۵۰ جریمه و اعمال قانون وسایل نقلیه سنگین طی امسال


این کارشناس مسئول افزود: طی نیمه نخست سال جاری تاکنون یک هزار و ۷۵۰ مورد جریمه و اعمال قانون توسط پلیس برای وسایل نقلیه سنگین و نیمه سنگین انجام شده است.


زنده دل گفت: کمربند شمالی شهر بجنورد، قوس پیچیده‌ای دارد که وقتی از سمت گردنه امین الله به سمت بجنورد وارد می‌شوید، قوس استانداردی نیست بنابراین پلیس راه و اداره راه، استاندارد آن را نپذیرفته‌اند.

 

کنارگذر شمالی بجنورد از سمت باباامان زیربار ترافیکی رفته است


محمد مشتری، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک در رابطه با کمربندی شمالی بجنورد که محلی برای تردد وسایل نقلیه سنگین است، توضیح داد: باند شمالی کنارگذر کاملاً آماده بهره برداری است و زیر بار ترافیکی رفته است.


وی ادامه داد: تابلوهای ممنوعیت تردد وسایل نقلیه سنگین از داخل شهر در ابتدای کنارگذر از سمت باباامان نصب شده که نیازمند اعمال قانون توسط پلیس راه و راهور برای جلوگیری از ورود این ناوگان از سمت شیروان است.

 

تقاطع کنارگذر شمالی از سمت امین الله، هنوز مطابق طرح تکمیل نشده است


مشتری اضافه کرد: به محض اتمام تقاطع غیرهمسطح کنارگذر شمالی و تحویل آن به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی تابلوهای ممنوعیت تردد ناوگان سنگین از سمت آشخانه نیز نصب خواهد شد که این موضوع نیز مستلزم پیگیری و اعمال قانون توسط پلیس راه و راهور است.  


مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی در پاسخ به این سوال که این کنارگذر شمالی بجنورد استاندارد نیست، گفت: تقاطع هنوز مطابق طرح تکمیل نشده است.

 

 

طرح اصلاحی پلیس برای کنارگذر شمالی بجنورد نیازمند ۴۰ میلیارد اعتبار است


علیرضا هنرور، مدیر طرح‌های شرکت ساخت در استان خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک در رابطه با توقف بهره برداری کنار گذر شمالی بجنورد اظهار داشت: تقاطع شرقی و کنارگذار به بهره برداری رسیده است اما تقاطع غربی باتوجه به ایرادات پلیس تاکنون به بهره برداری نرسیده است.


وی ادامه داد: براساس بررسی‌هایی که انجام شده و در کمیته راهداری استان تصویب شده، طرح اصلاحی که پلیس ارائه داده، به ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.


هنرور با اشاره به اینکه اعتبارات ملی براساس اولویت سنجی تخصیص پیدا می‌کند، اضافه کرد: باتوجه به اینکه اعتبار محورهای تردد استان از شهر فاروج به سمت جنگل گلستان به صورت ملی و در یک سبد مشترک تخصیص می‌یابد، محدوده چمن بید به سمت جوزک و آرمادلو در اولویت سال گذشته و سال جاری بوده و تاکنون ۹ کیلومتر بازگشایی و ۵ کیلومتر نیز طی دو هفته آینده بازگشایی خواهد شد.

 

طبق نظر مشاوران طرح کمربند شمالی هیچ مشکلی ندارد


وی در پاسخ به سوال خبرنگار عصر اترک مبنی بر اینکه آیا طرح در حین اجرا رصد نمی‌شود که بعد از اتمام نسبت به استاندارد بودن و یا نبودن آن اعمال نظر می‌شود؟ توضیح داد: جاده قدیم آشخانه به بجنورد شیب بسیار تندی دارد و جاده‌ای که جدید ساخته شده در واقع جاده بجنورد به سمت آشخانه بوده است و شیب تند این مسیر باعث دغدغه مندی پلیس شده است.


مدیر طرح‌های شرکت ساخت در استان خراسان شمالی ابراز داشت: این در حالی است که طبق نظر مشاوران و کارشناسان این طرح هیچ گونه مشکلی ندارد، اما پلیس عنوان کرده که این مسیر خطرناک است و برای لحاظ نگرانی‌های پلیس در این مسیر موضوع نصب علائم، تابلوها، دوربین کنترل سرعت در قوس‌های این مسیر اعمال شده است.


وی گفت: بعد از انجام اصلاحات، در کمیته راهداری استان با حضور استاندار خراسان شمالی تاییدیه گرفته شده، اما برای اجرای این طرح در این محدوده نیاز به ۴۰ میلیارد تومان اعتبار است.

 

تاکید استانداری و دادگستری بر بازگشایی بخش‌هایی از کمربند شمالی بجنورد 


هنرور بیان داشت: طی ماه گذشته در آخرین جلسه‌ای که با حضور دادگستری استان برگزار شد، مقرر شده که قسمت‌هایی از این تقاطع بازگشایی شود تا بار ترافیکی وسایل نقلیه سنگین و نیمه سنگین وارد شهر نشود.

 

 


مدیر طرح‌های شرکت ساخت در استان خراسان شمالی اضافه کرد: در حالی که طرح نسبت به طرح نهایی که پلیس خواسته ناقص است، اما استانداری و دادگستری تاکید داشته‌اند که قسمت‌هایی از این تقاطع بازگشایی شود.


وی گفت: براین اساس تابلوهای علائم که برای بازگشایی بخش‌هایی از مسیر نیاز است آماده شده تا در کمسیسون ایمنی استان تایید شود و باتوجه به وضعیت ترافیک سنگین در مرکز شهر، ابلاغ شود که پیمانکار کار را انجام دهد.

 

۳۱ کیلومتر از بازگشایی محور بجنورد به جنگل گلستان باقی مانده است


هنرور با اشاره به اینکه برای بازگشایی بخش‌هایی از این تقاطع نیز نیاز به حدود ۶ میلیارد تومان اعتبار است، افزود: براساس پیش بینی‌های صورت گرفته و تاییدیه کمیته ایمنی استانداری، بازگشایی بخش‌هایی از کمربند شمالی بجنورد حدود سه ماه زمان می‌برد که شرایط جوی نیز می‌تواند در روند کار تاثیرگذار باشد.


وی افزود: تکمیل نهایی این پروژه‌ها منوط به وضعیت اعتباری است، نقاط ناقص شامل زیرگذرها، دوربرگردان‌ها زیاد است و ۱۴ کیلومتر که امسال بازگشایی شده، ۳۱ کیلومتر از محور بجنورد به جنگل گلستان هنوز باقی مانده است که نزدیک یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.


این کارشناس مسئول یاداور شد: منابع مالی محقق شود، کار با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت، از زمانی که ۱۴ کیلومتر مسیر جوزک باگشایی شده ترافیک روان است و تصادفات در این مسیر به صفر رسیده است.

 

تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی 
انتهای خبر/ر

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک