دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۴۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۸/۰۹ - ساعت ۱۱:۵۶
عصر اترک وضعیت برداشت پیاز در استان را بررسی کرد؛

تراژدی تکراری پیاز در خراسان شمالی

هرساله با آغاز برداشت پیاز در خراسان شمالی، شاهد افزایش میزان برداشت و کاهش تقاضا در بازار هستیم که همواره هم دود زیان دهی آن به چشم کشاورز به عنوان تولید کننده می‌رود.
تراژدی تکراری پیاز در خراسان شمالی,

به گزارش عصر اترک، کشاورزان، اقشار زحمت کشی هستند که معمولاً سود زیادی از برداشت و فروش محصولات نصیبشان نمی‌شود که در بخش زیادی از محصولات کشاورزی و باغی شاهد این مشکل هستیم.

هرساله با آغاز برداشت محصولات کشاورزی و باغی و ورود دلالان به بازار محصول تولیدشده به‌ناچار با قیمت کمتر از میزان تولیدشده به فروش می‌رسد و سود خاصی برای کشاورز باقی نمی‌ماند.

پیاز یکی از محصولات کشاورزی است که طی سال‌های اخیر، متأسفانه هرساله در زمان برداشت اشک کشاورزان را درمی‌آورد و معمولاً با یک حجم عظیمی از تولید پیاز و دست‌خالی از فروش، نه تنها سودی در کار نیست، بلکه ضررده نیز می‌شود.

یکی از دلایل اصلی که باعث ایجاد این مشکل می‌شود این است که کشاورزان بدون داشتن دانش کافی در انتخاب نوع کشت محصول اقدام به کاشت آن می‌کنند و با توجه به اینکه از الگوی کشت هیچ تبعیتی نمی‌شود یک سال کشاورزان با فراوانی محصول و سال بعد با کاهش آن محصول در بازار مواجه می‌شوند و همین موضوع تعادل بازار را بر هم می‌زند که بار زیان دهی آن بیشتر از سوددهی خواهد بود.

 

مشکل تکراری پیاز کاران در زمان برداشت محصول

کشاورز باید الگوی کشت داشته باشد و بر اساس میزان نیاز کشور و استان  نسبت به تولید یک محصول اقدام کند تا دولت نیز بتواند در کنار مصرف داخلی، برای صادرات محصول موردنظر برنامه‌ریزی داشته باشد، اما این در حالی است که اگر طی یک سال محصول کمتری کشت شود، در سال زراعی آتی کشاورزان نسبت به تولید همان محصول اقدام می‌کنند و بازار اشباع خواهد شد.

از طرفی محصولی همچون پیاز، قدرت ماندگاری پایینی دارد و اکثر استان‌های کشور نیز نسبت به تولید آن اقدام و تمایلی برای خرید از سایر استان‌ها ندارند، همچنین در حوزه صادرات نیز تاکنون طی سال جاری اقدام خاصی صورت نگرفته و همین قضایا دست‌به‌دست هم داده‌اند که کشاورزان به مشکل بخورند.

نکته قابل‌توجه دیگر این است که خرید توافقی محصولات کشاورزی و باغی به خوبی جا نیفتاده است و با افزایش تولید یک محصول دود زیان دهی آن در چشم تولیدکننده و با کاهش تولید آن گرانی محصول بر مصرف‌کننده فشار می‌آورد.

این در حالی است که برداشت پیاز از مزارع خراسان شمالی آغازشده است و طبق مشاهدات بازار این محصول در شرایط فعلی به‌صورت راکد درآمده است و این قضیه‌ای نو در استان نیست و معمولاً هرساله درگیر این مشکل هستیم و نیاز به یک رفع مشکل اساسی و پایه‌ای دارد.

 

 

پیگیریم ضرر دهی کشاورزان به کمترین حد برسد 

حمید نامور، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: پیگیری‌ها در حال انجام است که بتوانیم کمکی به کشاورزان داشته باشیم تا کمترین ضرر دهی را از برداشت پیاز داشته باشند.

وی ادامه داد: پیاز کاران باید انباری برای نگه‌داری این محصول در نظر داشته باشند چراکه پیاز محصولی نیست که بعد از جمع‌آوری سریعاً روانه بازار شود.

نامور اضافه کرد: متأسفانه کشاورزان بدون توجه به الگوی کشت و طبق نظر خودشان نسبت به کشت پیاز اقدام می‌کنند و در زمان برداشت با رکود بازار مواجه می شوند.

این کارشناس با اشاره به اینکه از هر هکتار زمین زراعی ۶۰ تن پیاز برداشت می‌شود، گفت: استانی همچون خراسان شمالی مگر چه میزان نیاز به این محصول دارد که بتواند در داخل استان خرید انجام شود.

 

پیازها را خشک و انبار کنید

وی ابراز داشت: کشاورزان پیازهای برداشت‌شده را به‌صورت کامل خشک و در انبارها ذخیره کنند و کم‌کم این محصول را وارد بازار کنند تا پیگیری‌ها از سمت جهاد کشاورزی انجام و موضوع خرید توافقی در کشور آغاز شود.

نامور یادآور شد: طی سال جاری یک هزار و ۳۸۵ هکتار از زمین‌های زراعی خراسان شمالی پیاز کشت‌شده است که به‌طور متوسط از هر هکتار ۶۰ تن محصول برداشت می‌شود.

 

 

پیاز در بازار خریدار ندارد

مجید صفری، دبیر اتحادیه میوه و تره‌بار عمده بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: طی یک ماه اخیر برداشت پیاز از مزارع خراسان شمالی آغازشده است، اما متأسفانه خریداری در بازار ندارد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ‌گونه اقدامی برای صادرات پیاز به خارج از کشور انجام‌نشده، گفت: استان‌های دیگر کشور نیز نسبت به کشت این محصول اقدام کرده‌اند و درخواستی برای خرید وجود ندارد.

صفری گفت: در حال حاضر قیمت پیاز عمده در میدان میوه و تره‌بار بجنورد کیلویی بین پنج تا ۶ هزار تومان می‌رسد.

 

بارندگی‌ها، ماندگاری پیاز را پایین آورده است

وی اضافه کرد: متأسفانه طی بارندگی اخیری که در استان جاری شد، پیازها باران‌خورده شدند و میزان ماندگاری آنها پایین آمده است و باید سریعاً به فروش برسد، اما هیچ متقاضی ندارد.

دبیر اتحادیه میوه و تره‌بار عمده بجنورد بیان داشت: طی بارش‌ها، پیازها آلوده به قارچ شدند، همچنین سمومی که به کشاورزان به فروش می‌رسد معمولاً تأثیرگذاری ندارند و بیش از ۵۰ درصد پیازی که تولیدشده به جرأت می‌توانم بگویم آلوده به قارچ است و ماندگاری ندارد.

صفری اضافه کرد: در سطح کشور و استان تولید پیاز بالاست و اندازه نیاز آن‌گونه نیست که کسی بخواهد خرید کند.

 

تهیه و تنظیم: آرزو رحمانی

انتهای خبر/ ر

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک