یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۴۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۸/۰۷ - ساعت ۹:۱۱
عصراترک مزایای داشتن چند فرزند در خانواده را بررسی کرد؛

روزگارشیرین در خانواده پرجمعیت

تک فرزندی و تمایل والدین به داشتن فرزندان کمتر یکی از عواملی است که می‌تواند کشور را به سمت پیری بکشاند. به گفته برخی از کارشناسان رشد جمعیتی کشورمان به سمت سالخوردگی حرکت می‌کند. در حالی که بسیاری از والدین با بهانه‌های مختلف طرفدار تک فرزندی هستند.  
روزگارشیرین در خانواده پرجمعیت,

به گزارش عصراترک، در مقوله تک‌فرزندی ابتدا همه به محاسن آن توجه می‌کنند. عموماً پدر و مادرها می‌گویند که از لحاظ هزینه، تک‌فرزندی مقرون‌به‌صرفه‌تر است. زیرا می‌توان ایده‌های کمال‌گرایانه‌ای مثل خریدها، آموزش و امکانات خاص را اجرا کرد و در اکثر موارد پدر و مادرهای کمال‌گرا تک‌فرزندی را انتخاب می‌کنند چون معتقدند که فرزندشان باید تنها باشد تا هر کاری که دوست داشت را انجام دهد.
حال آنکه تک فرزندی علاوه بر مزایا، مشکلات خاص خود را پدید می‌آورد، در شرایط فعلی جامعه، پدیده تک فرزندی گریبان بسیاری از خانواده‌ها را گرفته است، ضروری است والدین برای کاهش آسیب و کسب آگاهی در خصوص اصول تربیتی صحیح با مشاوران کودک مشورت کنند.


نحوه تربیت، رفتار و شخصیت کودک را شکل می‌دهد
زهرا بهادری، مشاور خانواده در گفتگو با خبرنگار عصراترک در خصوص مزایا و معایب تک فرزندی اظهار کرد: با درنظر گرفتن شرایط گذشته و حال جامعه باید بگویم خانواده‌ها در گذشته به این خاطر که نمی‌توانستند فرزند دیگری داشته باشند، کودک خود را بسیار حمایت کرده و باعث ناتوانی او می‌شدند ولی امروزه تک فرزندی به صورت یک انتخاب درآمده است و این باعث می‌شود کودک تحت حمایت غیرعادی والدین نباشد و احساس ارزشمندی کند، واقعیت این است که یک کودک حتی در بستر تک فرزندی می‌تواند خوب یا بد تربیت شود.
بهادری با بیان اینکه نحوه تربیت، رفتار و شخصیت کودک را شکل می‌دهد نه تک فرزندی، افزود: تک فرزندی نباید باعث قضاوت نادرست و نگاه‌های عجیب به فرد شود و تمامی این‌ها کلیشه بوده و منشا علمی ندارند.
سرپرست خانه روانشناسان، مشاوران و حرف یاورانه استان خراسان شمالی گفت: نتایج تحقیقات فالبو که از دهه هفتاد میلادی تحقیقات زیادی روی تک فرزندها انجام داده و در این زمینه به عنوان متخصص شناخته می‌شود هم نشان داده توجه بیشتر نسبت به کودک می‌تواند نتایج مثبتی داشته باشد.  
این روانشناس کودک ادامه داد: فالبو روانشناس مشهور ۱۱۵ کودک را به لحاظ هوش شخصیت، سازگاری، جامعه پذیری و ارتباط با والدین بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که تک فرزندها به لحاظ هوش، موفقیت و شخصیت از چند فرزندها پیشی گرفته‌اند و رابطه بهتری با والدینشان دارند، این کودکان با بقیه کودکان در خانواده‌های چند فرزندی به لحاظ رشد و نمو برابر یا بهتر بوده‌اند.
مشاور خانواده در خراسان شمالی بیان کرد: خانم بلر روانشناس و نویسنده بزرگ، هم تک فرزندی را مزیت بزرگی می‌داند؛ چرا که والدین انرژی خود را بر روی یک کودک متمرکز می‌کنند و عیب تک فرزندی را در توانایی ارتباط می‌داند.  
بهادری افزود: کودکانی که خواهر یا برادر ندارند، به خوبی نمی‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند، با این حال او معتقد بود کیفیت رابطه از تعداد خواهر و برادر مهمتر است، چرا که اگر فرزند دیگری داشتید معلوم نبود اوضاع بهتر شود یا نه!
وی با بیان اینکه در شکل گیری شخصیت کودک عوامل زیادی دخیل هستند، اظهار کرد: بسیاری از کودکان طبیعتی خجالتی، ترسو و نگران دارند و فاصله داشتن از بقیه را ترجیح می‌دهند و نمی‌توان به خواهر یا برادر داشتن ربط داد.  

 




افزایش گوشه گیری در تک فرزندها
این مشاور خانواده در مورد معضلات تک فرزندی گفت: می‌توان گفت چون این کودکان مراحل رشدشان را به تنهایی سپری می‌کنند، ممکن است برای دوستی با همسالانشان دچار مشکل شوند و احتمال گوشه گیری و عدم تمایل به فعالیت‌های اجتماعی در آن‌ها زیاد باشد.
وی با بیان اینکه تک فرزندان ممکن است بیشتر تحت فشار والدین باشند، اظهارکرد: این حساسیت به این دلیل است که در مدرسه و سایر فعالیت‌ها تحت فشار والدین عملکرد بهتری داشته باشند و این موضوع باعث کمال گرائی در فرد شده و باعث می‌شود که فرد نتواند به راحتی با مردم کنار بیاید.
بهادری با بیان اینکه محافظت بیش از حد والدین از تک فرزندها چه مشکلاتی را به وجود می‌آورد، افزود: این محافظت بیش از حد ممکن است فرزندان را دچار مشکل کند یا ممکن است حساس‌تر و زودرنج‌تر از بقیه همسالانشان باشند.
این استاد دانشگاه خراسان شمالی در مورد محافظت بیش از حد والدین از فرزند خود ادامه داد: این رفتار ممکن است آن‌ها را خسته کرده و یا ممکن است در آینده برای فرزند دار شدن و حفظ نام خانوادگی تحت فشار بیشتری باشند، همچنین در آینده برای نگهداری از والدین سالخورده‌شان تنها هستند و معنای خواهر و برادر را نمی‌فهمند.


حس عذاب وجدان در والدین 
بهادری در پاسخ به این سئوال که والدین تک فرزند چه مشکلاتی دارند، گفت: با این که والدین تک فرزندان اظهار می‌کنند که به فرزندانشان امکانات، توجه و محبت زیادی می‌دهند، اما گاها با چالش‌هایی روبه رو می‌شوند. ممکن است از این که فرزندشان خواهر یا برادری ندارد، دچار عذاب وجدان شوند یا نگران این هستند که فرزندشان بعد از مرگشان تنها بماند.
این روانشناس کودک بیان کرد: در موارد معدودی بعضی از خانواده‌ها که یک فرزند دارند در سنین جوانی حال بهتری دارند؛ چون وقت بیشتری می‌توانند برای خودشان بگذارند اما باز هم در سنین میان‌سالی و پیری آن اضطراب‌ها و نگرانی‌ها به وجود می‌آید.  
وی ادامه داد: در روان‌شناسی سالمندی، هر چقدراطراف سالمندان شلوغ‌تر باشد حس امنیت بیشتری دارند. یک نکته دیگر این است که مشکل تک‌فرزندها در بزرگسالی است. هر چقدر سن ما بیشتر می‌شود احتیاج بیشتری به کمک دیگران داریم و فرد تک‌فرزند تمام مسئولیت پدر و مادر میان‌سالش بر گردن خودش می‌افتد و احساس تنهایی می‌کند.
این مشاور خانواده پیشنهاد خود را در مورد ترویج فرهنگ فرزند آوری اینگونه بیان کرد: ازدواج و فرزندآوری زمینه بروز خلاقیت‌ها و موفقیت‌ها را در همسران افزایش می‌دهد.
وی ادامه داد: ازدواج باعث می‌شود تا فضائل اخلاقی و انسانی در آنان به فعلیت برسد همچنین بوجود آمدن شرایط جدید برای زوجین و بروز انتظارات جدید، باعث می‌شود تا با تحمل مشکلات فرزندپروری و اداره زندگی به کمال روحی بیشتری برسند.
بهادری بیان کرد: زوجین روح خودشان را در اثر تاب آوری و شکیبائی و ایثار بالنده کنند و از طریق مسئولیتی که در خانه و خانواده دارند، به تلاش بیشتری بپردازند و استعدادهای خودشان را برای اداره مناسب خانواده بکار بگیرند و در نتیجه به موفقیت بیشتری نائل آیند.  

 

 


لزوم یادگیری مهارت فرزندپروری
این مشاور خانواده افزود: می‌توان گفت فرزنددار شدن، سرآغاز لطیف‌ترین و گرمابخش‌ترین رابطه‌ها و به فعلیت رساندن همه استعدادها و قابلیت‌ها و بهره مندی از عالی‌ترین تکریم‌ها و ایثارگری‌ها است به شرط اینکه ابتدا مهارت‌های فرزندپروری را یاد بگیریم و بعد اقدام به فرزندآوری کنیم.
وی ادامه داد: تولد فرزندان در محیط خانه احساس مفید و موثر بودن و نتیجه داشتن را برای والدین در پی دارد. اما زمانی که زوجین با همفکری و تفاهم در مورد زمان بچه دار شدن تصمیم بگیرند و قبل از هر اقدامی مهارت‌های فرزندپروری را به خوبی یاد بگیرند و توانمندی لازم را در این زمینه داشته باشند احساس رضایتمندی بیشتری از اقدام وعملکرد هم خواهند داشت.
این مشاور خانواده گفت: همه واقفیم یکی از مهمترین عوامل ازدیاد شور و نشاط در زندگی مشترک، تولد فرزند در خانواده است. وقتی بین زوجین اختلافی پیش می‌آید، اطرافیان توصیه به فرزندآوری می‌کنند تا مشکلاتشان کمتر شود.  
وی با بیان اینکه همیشه توصیه به فرزندآوری در زمان اختلاف بین زوجین درست نیست، افزود: با فرزندآوری تحمیلی، گاهی اختلاف‌های زوج‌ها بیشتر از گذشته شده و سرنوشت یک کودک با دعوا، تنش و درگیری پدر و مادر گره می‌خورد.
بهادری در پاسخ به این سئوال که اگر زوجین برای فرزندآوری یکدیگر را مجبور کنند چه اتفاقی رخ می‌دهد، گفت: به جای ایجاد محبت و دوستی در زندگی مشترک، زوجی که آمادگی پذیرفتن وظیفه پدری یا مادری را نداشته باشه، دچار آسیب روحی شده و از انجام تکالیفش برای فرزند باز می‌ماند.
این استاد دانشگاه خراسان شمالی فرزندآوری را از مسائل مهم دانست و افزود: باید افراد پیش از ازدواج و قبل از شروع زندگی مشترک بر سر آن توافق کنند تا در آینده دچار تعارض نشوند، نباید پیش از ازدواج گمان کرد که نظر فرد تغییر می‌کند.
وی ادامه داد: اگر با زور و تحمیل، مسئولیت والدی به فرد داده شود، شاید نسبت به فرزندش احساس خوبی نداشته باشد؛ چراکه انسان‌ها با قرار گرفتن در موقعیت انجام شده گاها نمی‌توانند شرایط را مدیریت و احساس مثبت داشته باشند.
بهادری تصریح کرد: کودک به جای دریافت مهر و محبت، از والدی که بدون علاقه مسئولیت پدر و مادری به آن محول شده، خشم و نفرت دریافت کند و طرد می‌شود. پس باید این اتفاق با مهر و رضایت و آگاهی دوطرفه زن و شوهر صورت بگیرد و با گفتگو این مسئله حل شود.
سرپرست خانه روانشناسان، مشاوران و حرف یاورانه استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: بهترین معمار زندگی هرکسی خود فرد است، امید است بنا و ساختار آشیانه‌ها از عشق و فضای خانه‌ها پر از مهر باشد.


تعداد ولادت خراسان شمالی از آمار کشوری بیشتر است
زهرا معینی یکتا، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان شمالی، در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار کرد: از زمان ابلاغ قانون جوانی جمعیت در آبان ماه۱۴۰۰ تا کنون آمار ولادت استان ما به تناسب از آمار کشوری بالا است.
معینی یکتا با بیان اینکه ۶ ماهه اول امسال رشد نرخ موالید نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، افزود: در سال ۱۴۰۱ آمار نرخ باروری کشوری ۵۴٫۱ بوده ولی آمار نرخ باروری استان خراسان شمالی ۶۵٫۱ است که آمار بالاتری از آمار کشوری است.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان شمالی در پاسخ به این سئوال که چه عواملی در استان مانع فرزندآوری شده است، گفت: متاسفانه هنوز فرهنگ غلط فرزند کمتر زندگی بهتر در خانواده‌ها غالب است و استرس و نگرانی آینده فرزندان، مشکلات اقتصادی و سایرموارد باعث باورنداشتن، شعار فرزند بیشتر خانواده شاداب‌تر می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به مشوق‌های جمعیتی دولت و فرهنگ سازی صحیح انتظار می‌رود با سیر صعودی جمعیت در استان مواجه باشیم.

بُرد خراسان شمالی در تورنومنت جوانی جمعیت
علی زاهدی نیا، مدیرکل ثبت احوال خراسان‌شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار عصر اترک، با اشاره به افزایش ولادت‌ها با اجرای طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در استان، اظهار کرد: خراسان شمالی در افزایش ولادت‌ها پیشرو بوده و به طرح‌های حمایتی دولت از جوانی جمعیت واکنش مثبت و رشد ۴٫۱ درصدی نشان داده است.
زاهدی نیا از ثبت ۶ هزار و ۶۸۶ واقعه ولادت طی ۶ ماهه سال ۱۴۰۲ در استان خراسان شمالی خبر داد و اظهار کرد: این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱٫۴ درصد افزایش داشته است.
وی گفت: در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ تعداد ۶ هزار و ۵۹۶ ولادت در استان به ثبت رسیده بود.
مدیرکل ثبت احوال خراسان‌شمالی افزود: از مجموع موالید ثبت شده تعداد ۳ هزار و ۴۹۲ پسر و ۳ هزار و ۱۹۴ دختر را شامل می‌شود.
وی ادامه داد: با توجه به آمار تفکیکی موالید ثبت شده بر حسب جنسیت، نسبت جنسی در استان طی ۶ماهه سال ۱۴۰۲، ۱۰۹ حاصل می‌شود و این رقم بدان معناست که به ازای هر ۱۰۰ ولادت دختر ۱۰۹ ولادت پسر در استان خراسان شمالی به ثبت رسیده است.
زاهدی نیا تصریح کرد: همچنین از کل موالید ثبت شده طی سه ماهه سال جاری، ۴ هزار و ۷۰۴ واقعه شهری و یک هزار و ۹۸۲ واقعه روستایی است.
مدیرکل ثبت احوال خراسان‌شمالی گفت: با توجه به جمعیت میاندوره‌ای استان، نرخ خام حاصل از ثبت موالید در استان، ۱۵ در هزار بوده که این رقم از متوسط کشوری که ۱۲ است بالاتر است.
وی در ادامه بیان داشت: با توجه به گزارش ولادت‌های ثبت شده برحسب گروه سنی مادران، بیشترین فراوانی ولادت ثبت شده در ۶ ماه امسال به گروه سنی مادران ۳۰ تا ۳۴ سال با تعداد یک هزار و ۶۸۸ رویداد ولادت اختصاص یافته است.
وی افزود: هم چنین گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال به تعداد یک هزار و ۶۴۷ و در گروه سنی ۲۰تا ۲۴ سال نیز یک هزار و ۳۴۲ ولادت رخ داده است.

 

 

فرزندان زینت زندگی دنیا هستند
علی منتظران، مدرس و تبیین گر رسانه و فضای مجازی در گفتگو با عصراترک اظهارکرد: خداوند در قرآن کریم به تعدد اشاره به موضوع فرزندآوری و برکات آن در زندگی داشته است، مثلا در قسمتی از قرآن کریم می‌فرماید: «فرزندان، زینت زندگی دنیا هستند…» یعنی خدا این موضوع را یکی از برکات و سرمایه‌های انسان در دنیا قلمداد کرده است.
منتظران با بیان اینکه احساس و عواطف زن در دوران بارداری غلیان می‌کند، افزود: یک خانم جوان از همان روزهای ابتدایی که متوجه بارداری خود می‌شود، نشاط پیدا می‌کند، مهربانی در خانه بیشتر می‌شود، شور و شوق جدیدی در زندگی رقم می‌خورد، همین خانمی که تا چند روز پیش درگیر روزمرگی خودش بوده حالا امید پیدا کرده و به تکاپو افتاده است.
وی ادامه داد: حس هیجان در پدر هم هست، آن پدری که با خستگی از سر کار می‌آمد، حالا دیگر جنب و جوشش بیشتر شده، بیشتر هوای خانه و خانواده را دارد، حتی در محل کارش هم فکر و ذهنش درگیر خانواده است، این یعنی محبت، یعنی عشق نسبت به همسر که با حضور یک کودک حاصل شده است.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: در نهج الفصاحه از رسول خدا(ص) داریم که علت ازدواج را افزایش جمعیت دانسته‌اند. این یعنی صرف ازدواج مراحل انسانیت کامل نمی‌شود، بلکه باید فرزندآوری هم داشت.
منتظران با بیان اینکه امروزه دیدگاه ما صرفا به فرزندآوری جنبه اقتصادی شده، گفت: بعضی از انسان‌ها اینطور هستند، یعنی بچه را یک کالا می‌دانند، فکر می‌کنند این بچه هم مثل یکی از وسایل خانه است که استهلاک بخورد، نسبت به سایر جنبه‌های عاطفی، اجتماعی، روانشناختی و… که یک کودک در خانواده بوجود می‌آورد توجهی ندارند، به همین علت تا حرف فرزندآوری می‌شود هزار بهانه که داشتن فرزند سخت است و یا از لحاظ اقتصادی هزینه‌اش را نداریم و سایر مشکلات را بیان می‌کنند.
این مدرس دانشگاه اظهارکرد: این افراد ولخرجی‌هایی دارند که یک انسان بطور معمول آنها را ندارد و حتی گاهی این مخارج چندین برابر مسئله فرزند است، حال اینکه قرآن عزیز اینطور افراد را مزمت می‌کند و می‌فرماید: «اینها به خدا و روز قیامت ایمان ندارند. .» و باز در ادامه همین آِیه شریفه اینطور می‌فرماید که: «خداوند در این مورد ضرر نمی‌کند» یعنی همان چیزی که خداوند در جای دیگری از قرآن می‌فرماید که: «انسان در خسران و زیان است مگر کسانیکه ایمان آوردند».
منتظران از بُعد اجتماعی و سیاسی مسئله فرزندآوری را اینگونه بررسی کرد و گفت: اگر بعد دینی را بخواهیم کنار بگذاریم و به اصطلاح، از دیدگاه روشنفکران امروزی به مسئله فرزندآوری بپردازیم، باز هم فرزندآوری منافاتی با زندگی معمول ندارد، چرا که اجتماع باید جوان باشد.
وی ادامه داد: کدام جامعه است که از تکاپوی جوانی درون جامعه‌اش ناراضی باشد؟ کدام جامعه غربی و شرقی است که از رشد جمعیت خود نالان باشد؟ روندی که امروز در برخی نقاط کشور ما جا افتاده که فرزندآوری را منکر می‌دانند اما سگ بازی و امثالهم را یک امر مدرن و امروزی قلمداد می‌کنند یقینا یک حرکت ضد فرهنگی است که باید دید منشاء آن از کجا سرچشمه می‌گیرد.
مدرس و تبیین گر رسانه و فضای با بیان اینکه افراد سلبریتی ایرانی را با دیگر نقاط جهان مقایسه کرد و افزود: این موضوع را به وضوح مشاهده می‌کنید که مثلا فلان آقا یا خانم بازیگر، فلان ورزشکار، فلان آدم سرشناس داخل کشور مرگ حیوان خانگی‌اش تمام دغدغه زندگی‌اش می‌شود، اما وقتی به افراد مشهور دنیا نگاه کنید، به عنوان مثال رونالدو، مسی، ایلان ماسک مشاهده می‌کنید که هر کدام چهار یا پنج فرزند دارند.
منتظران خاطرنشان کرد: امروزه آن دسته افرادی که به بهانه‌های مختلف از فرزندآوری روی بر گردانده‌اند، دیری نخواهد گذشت که پشیمانی یقه‌شان را خواهد گرفت و یقین بدانید این افراد نسبت به آینده کشور و بشریت نه تنها بی‌اهمیت هستند بلکه ضد آن نیز رفتار می‌کنند.

تهیه و تدوین: هدیه دهقانی 

انتهای خبر/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک