شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۴۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۸/۰۴ - ساعت ۸:۱
گزارشی از وضعیت تردد دانشجویان دانشگاه پیام‌نور آشخانه؛

پای لنگ سرویس دانشگاه و قول مساعد آقای رئیس 

دانشگاه پیام‌نور واحد آشخانه با دارابودن ۹ رشته علوم‌انسانی تعداد زیادی از دانشجویان دختر و پسر را به خود جذب کرده است؛ اما به دلیل ساخته‌شدن این دانشگاه در خارج از حریم شهر بودن، دانشجویان ناچارند روزانه هزینه گزافی را برای تردد بپردازند.
پای لنگ سرویس دانشگاه و قول مساعد آقای رئیس ,

به گزارش عصر اترک، بیابان‌ها جزو مناطق گردشگری به‌حساب می‌آید و بهترین مکان برای کسانی است که دغدغهٔ گردش، تفریح و طبیعت‌گردی دارند. اما قشر دیگری نیز در کشور هستند که گذرشان به کوه یا بیابان می‌خورد، اما نه برای تفریح بلکه برای تحصیل علم و مشغول‌شدن به درس و بحث جایی که از آن صحبت می‌کنیم، دانشگاه است.

سه گروه با دانشگاه کار دارند: اساتید، کارمندان و دانشجوها. اساتید که غالباً مشکلی ندارند و با وسیله شخصی به دانشگاه رفت‌وآمد می‌کنند. کارمندان در ساعت مشخصی با سرویس می‌آیند و در ساعت مشخص نیز با سرویس برمی‌گردند. اینجا فقط دانشجو ضرر می‌کند که هم سختی راه را به جان می‌خرد و هم هزینه را.

اولین توجیه سازندگان و مؤسسان این نوع دانشگاه‌ها این است که از مرکز شهر باید تمرکززدایی شود تا بار ترافیکی و جمعیتی به هستهٔ اصلی شهر وارد نشود. ارزان‌بودن و وسعت زمین ازیک‌طرف و تجمیع واحدهای مختلف دانشگاه نیز از دلایلی است که برای ساخت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خارج از شهر آورده می‌شود. البته همکاری آموزش عالی با شهرداری‌ها و شورای شهرها برای ساماندهی دسترسی به دانشگاه‌ها از مراکز شهری جزو اولویت‌های دانشگاه‌هاست.

در مقابل احداث دانشگاه‌ها در بیرون از شهر می‌تواند منجر به ایزوله شدن دانشگاه‌ها و دانشجویان از جامعه شود. تا وقتی مردم با بدنهٔ دانشگاه و بالعکس دانشجو و دیگر افراد دانشگاه با مردم جامعه در ارتباط مستقیم نباشند، رسالت واقعی دانشگاه محقق نخواهد شد. به‌خاطر دسترسی‌های دشوار و مسیرهای طاقت‌فرسا، بیشتر دانشجوها از دانشگاه‌های بدمسیر فراری‌اند و دیگر انگیزه و امیدی برای دانشجویان باقی نمی‌ماند تا در دانشگاه به تولید علم و حل مشکلات کشور بپردازند.

دانشگاه دولتی پیام‌نور و سایر مراکز آموزشی شهرستان‌های مانه و سملقان مانند مرکز فنی حرفه‌ای، دانشکده کشاورزی نیز از نعمت بیابان و دوری از محل زندگی مردم، محروم نمانده و بافاصلهٔ حدوداً سه‌کیلومتری بعد از حریم قانونی شهر احداث شده است.
همین قرارنگرفتن در حریم قانونی شهر و فاصله‌ای که با مرکز شهر دارد باعث تحمیل هزینه گزافی به دانشجویان برای تردد روزانه برای شرکت در کلاس‌های درس شده است در این میان به دلیل خرابی سرویس دانشگاه، دانشجو مجبور است با هر رفت‌وآمد هزینه ۶۰ هزارتومانی پرداخت کند تا در سر کلاس حاضر و سپس به داخل شهر برگردد و این موجب نارضایتی‌های شدید دانشجویان شده است.

 

برابری هزینه ایاب ذهاب دانشگاه با هزینه رفت و آمد به مرکز استان

پیام‌هایی دریافت کردیم از دانشجویان دانشگاه پیام‌نور آشخانه مبنی بر اینکه ساختمان دانشگاه به حدی از محدوده شهری فاصله دارد که ما برای تردد باید هزینه‌ای معادل هزینه تردد بین شهر بجنورد و آشخانه را پرداخت کنیم و این مطلب در این شرایط اقتصادی بسیار سخت و دشوار است.

دانشجوی دیگری گفت: چرا نباید برای این دانشگاه با این حجم از دانشجو سرویس باشد، مگر چه مسافتی را تاکسی‌ها طی می‌کنند که ۳۰ هزار تومان معادل کرایه بجنورد به آشخانه، دریافت می‌کنند؟

ترم اولی دیگری هم به خبرنگار ما گفت: هزینه رفت‌وآمد به دانشگاه خیلی زیاد می‌شود، دانشگاه ما سرویس ندارد و ما در روز مبلغ زیادی را برای تردد پرداخت می‌کنیم.

 



خرابی و قدیمی بودن مینی‌بوس‌های دانشگاه
هادی جهانی، رئیس دانشگاه پیام‌نور واحد آشخانه شهرستان‌های مانه و سملقان ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی گفت: در این دانشگاه سال جاری ۱۶۰ دانشجو جدیدالورود ثبت‌نام داشتیم که در ۹ رشته علوم‌انسانی به تحصیل می‌پردازند.  
وی خرابی و قدیمی بودن مینی‌بوس دانشگاه و نداشتن اعتبار برای تعمیر و جایگزینی آن را علت عدم سرویس‌دهی به دانشجویان اعلام کرد و افزود: بارها در جلسات موضوع تردد دانشجویان مطرح شده در اسفند سال گذشته طی جلسه‌ای با نمایندگان شهرستان در مجلس شورای اسلامی پیگیر حل‌شدن این موضوع بوده‌ایم.
جهانی گفت: با مطرح‌شدن موضوع در کمیسیون دانشجویی شهرستان و جلسات شورای اداری، توانستیم یک دستگاه مینی‌بوس را به‌صورت موقت برای سرویس‌دهی در ایام امتحانات خردادماه هماهنگ کنیم.
وی ادامه داد: همچنین در کمیسیون دانشجویی که در مهرماه برگزار شد جهت حل مشکل تردد رایزنی شد که در نهایت با شهرداری آشخانه جهت ارائه خدمات توسط تاکسی داخل شهر صحبت شد؛ ولی متأسفانه این طرح کمک‌حال دانشجویان نشد و تاکسی‌ها تا تکمیل مسافر صبر نمی‌کنند و به‌صورت دربست دانشجو را به دانشگاه می‌رسانند که این امر در کاهش هزینه‌های دانشجویان تأثیری نداشت.
این مسئول افزود: طی جلسه‌ای که با ابراهیم تقی‌زاده، رئیس دانشگاه پیام‌نور کشور برگزار شد این مطلب مطرح شد و نامه کتبی هم ارسال شد و قول‌های مساعدی دادند که امیدواریم خریداری یک مینی‌بوس جدید یا تعمیر مینی‌بوس قدیمی به‌زودی محقق شود.

دانشگاه پیام‌نور آشخانه خارج از حریم شهری است و خدمات‌دهی با شهرداری نیست
سعید شاملو، مسئول حمل بار و تاکسی‌رانی شهرداری آشخانه نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: محدوده دانشگاه پیام‌نور خارج از حریم شهری است و از لحاظ قانونی خدمات‌دهی به این مناطق با شهرداری نیست و تاکسی‌ها خدمات‌دهی به آن محدوده را انجام نمی‌دهند.
این مسئول اظهار داشت: به دلیل همکاری و کاهش هزینه‌های دانشجویان با رئیس دانشگاه پیام‌نور توافق کردیم که چند تاکسی به‌صورت اختیاری به سرویس‌دهی به این بخش بپردازند تا در هزینه‌های دانشجویان صرفه‌جویی شود.
وی بار دیگر بر اختیاری بودن این مسیر برای خدمات‌دهی تاکسی تأکید کرد و گفت: با نماینده تاکسیران‌ها صحبت می‌کنیم تا بتوانیم وضعیت سرویس‌دهی به این خط را بهبود ببخشیم؛ ولی بااین‌حال چون نسبت به مسیرهای داخل شهر این قسمت کم ترددتر هست برای تاکسیران‌ها مقرون‌به‌صرفه نیست.  

تهیه و تنظیم: زهرا صدیقی

انتهای خبر/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک